Nytt online system för TM30 adress rapportering

Pratade med min sambo ikväll och det blir ju i princip att åka till immigration så att säga med en gång som vi anländer till Udon Thani om vi reser tillsammans eller när jag kommer ensam dit efter henne där hon har sitt gamla hus och är skriven fortfarande i enligt med hennes Tabian Ban husbok. Hon är ju alltid med när vi besöker immigration och sköter mesta av pratet och hon såg inget problem med detta och det blir ju också min officiella boendeplats i Thailand. Ser heller inget problem men man vill ju hålla koll på vad som gäller vilket ju inte är så lätt när regler ändras men med lite olika tillämpningar beroende plats samt vem man möter i Thailand. Vi planerar dock bo i Udon Thani delvis och i Si Racha delvis i praktiken. Men på sikt och hur man skall göra…?
Har bott där nere över 12 år, brytt mig om tm30 5 gånger kanske och då bara när behövts för annat.
Du lägger för mycket tid till att kolla youtube videos.

Vet inte men det står ju att det är nya krav. Jag sparar alltid alla former i mitt pass men om jag inte får en TM30 i samband med att jag reser in till Thailand så får jag ju besöka närmaste lokala immigration kontor för att göra TM30 rapport inom 72 timmar efter att jag anlänt till Thailand. Min sambo är ännu skriven i Udon Thani så får kolla vad som gäller där?

Vad har TM6 med detta att göra?
För att visa när du ankom till Thailand, vilket förståss framgår av den stämpel i passet alla har.

Mycket folk nu på morgonen efter helgdag, nu har dom byggt om.
Skall hämta certificate of recidense för försäljningen av X-Trail.
Lite ny ordning så vart fel kö först ;)

20231024_091812.jpg

20231024_092318.jpg

20231024_092307.jpg

20231024_091926.jpg

Då har jag ordnat tm.30 idag och certificate of residence.
Lämnade in dessa dokument, som jag hade gjort klart kopior på och med mig.
För tm.30.
Kopia på:
Passet.
Inresestämpel.
Kopia frugans id.
Kopia husbok.

För cetificate of residence.
Ifylld ansökan.
Kopia på Tm.30.
Kopia passet.
2 foton.
Kopia Inresestämpel.
Kopia Husbok.
300 baht.

20231024_091812.jpg

Då har jag ordnat tm.30 idag och certificate of residence.
Lämnade in dessa dokument, som jag hade gjort klart kopior på och med mig.
För tm.30.
Kopia på:
Passet.
Inresestämpel.
Kopia frugans id.
Kopia husbok.

För cetificate of residence.
Ifylld ansökan.
Kopia på Tm.30.
Kopia passet.
2 foton.
Kopia Inresestämpel.
Kopia Husbok.
300 baht.

20231024_091812.jpg
Tack väldigt bra och tydlig information om vad som gäller!
Jag har också varit sett information att det blivit ändringar i Pattaya och det nämndes även att det blivit bättre air condition för människor som väntar på sin tur. Om min sambo ändrar att hon istället bor i vårt hus i Si Racha så undrade jag om vi ska åka också behöver åka till Pattaya Immigration? Men enligt Google Maps så hittade jag ett Immigration kontor även i Si Racha så det behöver antagligen inte. Vi kommer dock åka till Udon Thani Immigration åtminstone ett tag till där min sambo är skriven fortfarande i sin husbok (Mörkblå Tabian Ban) och jag själv måste bl.a fixa nya Thai körkort för bil och scooter.

När det gäller kopia på husboken så undrar jag om det var din hustrus hus bok? Eller har du en gul husbok (tabian ban)?

Tack väldigt bra och tydlig information om vad som gäller!
Jag har också varit sett information att det blivit ändringar i Pattaya och det nämndes även att det blivit bättre air condition för människor som väntar på sin tur. Om min sambo ändrar att hon istället bor i vårt hus i Si Racha så undrade jag om vi ska åka också behöver åka till Pattaya Immigration? Men enligt Google Maps så hittade jag ett Immigration kontor även i Si Racha så det behöver antagligen inte. Vi kommer dock åka till Udon Thani Immigration åtminstone ett tag till där min sambo är skriven fortfarande i sin husbok (Mörkblå Tabian Ban) och jag själv måste bl.a fixa nya Thai körkort för bil och scooter.

När det gäller kopia på husboken så undrar jag om det var din hustrus hus bok? Eller har du en gul husbok (tabian ban)?

Jag valde husboken för att visa adress, var enklast.
Jag har ingen gul bok, dom frågade vad jag skulle med det till den fyller ingen funktion, när jag frågade om en.
Så har skippat gul bok.

Jag valde husboken för att visa adress, var enklast.
Jag har ingen gul bok, dom frågade vad jag skulle med det till den fyller ingen funktion, när jag frågade om en.
Så har skippat gul bok.
Min sambo följer alltid med och hon tar med sin mörkblå husbok.

Gul husbok är väl bara kanske nödvändig att ha om man t.ex. som farrang har en freehold condo som står i egna namnet för att visa var man bor i Thailand och för bl.a TM30?

Gul husbok är väl bara kanske nödvändig att ha om man t.ex. som farrang har en freehold condo som står i egna namnet för att visa var man bor i Thailand och för bl.a TM30?
Jag har en condo också äger en blå bok på den men mitt namn står inte i den, det står i ägarkontraktet.
Som sagt gul bok fyller 0 funktion och meningslös sa dom, aldrig nåt krav på.

Gula husboken är ganska funktionell,Ex när du köper eller säljer ett fordon samt skall förnya Körkort mm. Men har man ingen så är den naturligtvis inget värd :laugh2: Gillar man att springa till Immigrationen och betala för ett intyg om adress så visst då är den ju värdelös. Jag har i alla fall under dessa 16 år jag haft min haft en hel del nytta av den

Gula husboken är ganska funktionell,Ex när du köper eller säljer ett fordon samt skall förnya Körkort mm. Men har man ingen så är den naturligtvis inget värd :laugh2: Gillar man att springa till Immigrationen och betala för ett intyg om adress så visst då är den ju värdelös. Jag har i alla fall under dessa 16 år jag haft min haft en hel del nytta av den
Du har gormat och skällt på forumet över att dom inte godkände din gula bok på immigration i Jomtien och det var korruption hit och dit när du skulle ordna certificate of residence.
Sen fick du böter för att du inte gjort tm.30 i tid när du var tvungen ordna ett pga certificate of residence det var med korruption.
Även du måste betala för certificate of residence det har du med gormat korruption över.
Vet inte om du börjar bli senil eller är dum på riktigt.
Bara för du bytt nick massa gånger så finns fortsatt din historik.

Enda skillnaden om dom accepterat den var att du kan visa din adress, jag tar istället med mig en kopia på vår blå husbok och frugans id.
Tm.30 är gratis.

Jag skriver va dom svarade när jag frågade om en, jag kunde få en men fyller 0 funktion så skippade det då, har aldrig haft behov av en.
Detta var på Amphoe.

En stror skillnad idag mot innan gällande TM.30 rapporteringen var att innan har man ju behövt fylla ut ett dokument för TM.30, husvärdens personuppgifter, ens egna personuppgifter, adress etc. Det behövdes inte idag.
Idag lämnade jag bara in passet med dom kopior jag hade med mig, adressen tog dom från kopian på husboken, jag fyllde inte i något dokument för TM.30.
Om det var engångsgrej eller ny standard vet jag inte.

En stror skillnad idag mot innan gällande TM.30 rapporteringen var att innan har man ju behövt fylla ut ett dokument för TM.30, husvärdens personuppgifter, ens egna personuppgifter, adress etc. Det behövdes inte idag.
Idag lämnade jag bara in passet med dom kopior jag hade med mig, adressen tog dom från kopian på husboken, jag fyllde inte i något dokument för TM.30.
Om det var engångsgrej eller ny standard vet jag inte.
Kul, det var ju nederdelen av den blankett som man fyllde i som blev kvittot de häftade in i passet.

Fick du ett separat kvitto nu då? Handskrivet? Eller har de blivit digitala.

Kul, det var ju nederdelen av den blankett som man fyllde i som blev kvittot de häftade in i passet.

Fick du ett separat kvitto nu då? Handskrivet? Eller har de blivit digitala.
Fick den nederdelen inhäftad för nederdelen var ju för immigration att fylla i och stämpla.
Så fick samma nederdel behövde bara inte fylla i något själv.
Hämtade ut ett när jag köpte Forden med sist jag var hemma, då fick jag fylla ut som vanligt.

Men som sagt vet intom det är just nu pga lite rörigt där för dom håller på och bygger ut.

Lite ytterligare information angående TM30

Det nya online systemet fungerar väldigt dåligt tycks det som och för de som tidigare har kunnat göra sin 90 dagar rapportering i det gamla online systemet så verkar det som att för tillfället det enda sättet är att besöka sitt lokala immigration kontor för att göra sin TM30. Jag antar dock att t.ex. Hotell kan använda det nya TM30 online systemet eller har en annan väg för att kunna rapportera sina gäster…

En ny TM30 rapportering skall göras inom 24 timmar efter varenda ny ankomst till Thailand numera i.a.f. vad som gäller t.ex. Chon Buri provinsen och Bangkok men kommer personligen se till att göra denna även då jag reser till Udon Thani. Det talas om att TM30 rapporteringen kan få göras i upp till 72 timmar efter ankomsten men är en eftergift med tanke på att en del immigration kontor håller stängt lördag och söndag plus en del helgdagar.

Det nya online systemet fungerar väldigt dåligt tycks det som och för de som tidigare har kunnat göra sin 90 dagar rapportering i det gamla online systemet så verkar det som att för tillfället det enda sättet är att besöka sitt lokala immigration kontor för att göra sin TM30. Jag antar dock att t.ex. Hotell kan använda det nya TM30 online systemet eller har en annan väg för att kunna rapportera sina gäster…

En ny TM30 rapportering skall göras inom 24 timmar efter varenda ny ankomst till Thailand numera i.a.f. vad som gäller t.ex. Chon Buri provinsen och Bangkok men kommer personligen se till att göra denna även då jag reser till Udon Thani. Det talas om att TM30 rapporteringen kan få göras i upp till 72 timmar efter ankomsten men är en eftergift med tanke på att en del immigration kontor håller stängt lördag och söndag plus en del helgdagar.

Tror knappt ens 80% av medlemmarna på forumet gör någon TM.30, du kommer få huvudvärk om du skall bo här nere ;)
Jag gjorde sist pga bilförsäljning, kom på Fredagen åkte dit på Tisd.
På 12 år har jag gjort det kanske 5-7 gånger och då bara pga behövts för cert of residence.

Tror knappt ens 80% av medlemmarna på forumet gör någon TM.30, du kommer få huvudvärk om du skall bo här nere ;)
Jag gjorde sist pga bilförsäljning, kom på Fredagen åkte dit på Tisd.
På 12 år har jag gjort det kanske 5-7 gånger och då bara pga behövts för cert of residence.
Nej jag har bott mycket i Thailand och tack det har gått bra så långt.

Jag får mycket mer problem med huvudvärk om jag känner att jag kan få ett problem och varken jag eller min sambo/snart blivande fru ser något som helst problem med att ta oss ca 2 km till immigration kontoret i Udon Thani där vi så långt har blivit trevligt bemötta. Jag behöver förnya mina körkort så jag kommer att samtidigt skaffa ”Certificate of residency” vid nästa besök till Thailand.

Vi eller hon skall också registrera vårt äktenskap i Thailand då det eventuellt blir att hon åker före mig till Thailand. Vet dock inte om thailändska ambassaden i Stockholm kommer att godkänna enbart Personbevis på engelska på att vi är gifta om jag söker Non immigrant ”O” Visa? Det står att de behöver ha ett ”Marriage Certificate” som ett av dokumenten och jag har kollat upp redan att några sådana kan man inte få varken på svenska eller engelska via skattemyndigheten. Om inte så får jag söka turist visum tills äktenskapet blivit registrerat även i Thailand. Inte optimalt men det funkar också.

Nya TM 30 systemet funkar alldeles utmärkt, du måste göra en ny registrering och då även skicka med ex en fil med din passkopia samt även en fil med Thai ID , Så gjorde jag och fick direkt ett användarnamn samt inloggningskod, var inne och gjorde en härom dagen

Nya TM 30 systemet funkar alldeles utmärkt, du måste göra en ny registrering och då även skicka med ex en fil med din passkopia samt även en fil med Thai ID , Så gjorde jag och fick direkt ett användarnamn samt inloggningskod, var inne och gjorde en härom dagen
Register du om TM 30 när du kommer tillbaka varit en sväng i säg fiskebyn och bott på hotell några dagar?

Liknande trådar

B
Svar
0
Visningar
919
Boonruam Karlsson
B

Tillbaka
Topp