Pass

Jag är helt borta, hittar inte ens den thailändska ambassadens hemsida skriven på svenska vilket du tycka ha gjort.
Ja du skall inte gå inn på den hemsida som tar upp alla svenska ambassader i världen, den är svår navigeradä
Utan gå direkt till Bangkok ambassad, den länken står väl på TS.
För några år sedan satt jag i timmar för att hitta där jag tror du varit inne

Ja du skall inte gå inn på den hemsida som tar upp alla svenska ambassader i världen, den är svår navigeradä
Tog mig tre minuter att komma till Ambassaden en minut till för att hitta intyg, som jag refererat till i skrift

Det blir värre och värre. Klart som tusan att jag inte ska gå in på nån svensk ambassads hemsida för att få fakta om visum till Thailand utan det är till thailands ambassad i Sthlm man vänder sig om man är svensk medborgare.
Edit: Eller naturligtvis Immigration i Thailand om det gäller extention.

Senast ändrad:
Mitt pass gäller till 11 januari 2024 och min 1-års extension gäller till 25 januari.

Nästa förlängning av uppehållstillståndet i januari 2023 räknar jag med att få förlängt till 11 januari 2024. Alltså 14 dagar kortare pga av passets giltighet.

Det blir värre och värre. Klart som tusan att jag inte ska gå in på nån svensk ambassads hemsida för att få fakta om visum till Thailand utan det är till thailands ambassad i Sthlm man vänder sig om man är svensk medborgare.
Edit: Eller naturligtvis Immigration i Thailand om det gäller extention.
O på svenska ambassaden refererar de till den thailändska immigranten , vad som gäller vid ansökan om ettårsvisum.
Om det är fel eller rätt vad vet jag

Mitt pass gäller till 11 januari 2024 och min 1-års extension gäller till 25 januari.

Nästa förlängning av uppehållstillståndet i januari 2023 räknar jag med att få förlängt till 11 januari 2024. Alltså 14 dagar kortare pga av passets giltighet.
Det är väl där jag hamnar nu, när jag hämtar visat den 17 maj Lämnade in i tisdags så det blir väl bara ca elva o en halv månad.
Men man blir ju lite konfundersam när IMG pratar om 18 månaders giltighet, som referas av ambasaden

O på svenska ambassaden refererar de till den thailändska immigranten , vad som gäller vid ansökan om ettårsvisum.
Om det är fel eller rätt vad vet jag
18 månader stämmer tydligen för dom som söker Non-Immigrant Visa “O-A” (Long Stay),
jag som har "O" i botten klarar mig nog med att passet räcker 12 månader för att få ett års extention enligt en visakonsult som jag snackat med. Räcker mitt pass kortare tid så får jag bara till det datumet det går ut och måste sen söka nytt med det nya passet. På den gamla goda tiden kunde man överföra extention från det gamla till det nya passet men inte nu längre alltså. Det kanske är så att 18 månader bara gäller vid visumansökan för O-A och inte vid extention, vad vet jag ?

När man numera skall förnya sitt ettåriga uppehålls tillstånd måste passet, ha minst 18 månader kvar.
Mitt har nu 12 månader kvar.
Så vad händer med min nya ansökan.

Så vitt jag kommer i håg for fem år sedan så var det kvar cirka tio månader på passet när jag förnya det ettåriga uppehållstillståndet. Så skaffade nytt nar det var två månader kvar

Blir lite konfunderad det femåriga passet giltighets blir i praktiken tre o ett halvt år.
Hur lång tid tar det att få ett nytt pass idag .
Såg någonstans att det var väntetider på ambassaden.
Fixade nytt pass i December, bokade en vecka innan, nytt pass för mig och sonen sen tog det en vecka från det vi var på ambassaden tills vi fick det.
5 arbetsdagar, den tiden det tagit innan men är kanske inte aktuellt nu?

Aprilskämt? När jag förnyade mitt i november var det 9 månader kvar på mitt pass. Gäller nog bara dom som bor i Isaan.:beer:
Fick du 12 nya månader då?
Jag var på immigration och frågade innan årsskiftet och rekomenderad att ordna nytt pass, jag får inte fler månader än det passet är giltigt till.
Så som dom sa och pga att mitt pass skulle gå ut i Juni hade jag bara fått 6 månader och sen göra om proceduren igen om jag ordnade nytt pass då, så var lika bra att förnya innan för att få 12.
Va dom sa till mig, rätt eller fel vet jag ej.

Är priset verkligen ca 5000 thbath för ett vanligt Svenskt pass på Ambassaden i BKK , nån som har koll

5600 plus 700 när du hämtar på närmaste konsulat, fick mitt nya pass förra veckan
Borde ju falla under ockerlagarna. En Svensk medborgare som min dotter med dubbla medborgarskap tänkte ordna ett nytt Svensk då hennes passerat bäst före, hon lär inte bli glad:(

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
uffe22
U
A
Svar
2
Visningar