Phontas tankar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Har kollat runt overallt tycker jag , i pattis ,Phuket samt idag i Isaan , det skiljer i pris avseende farg skall du veta , den billigaste mattsvarta(annars den dyraste fargen ) jag hittat var hos Honda på tredje gatan ,ganska nära Pattaya Klang, dar var priset 77000 thbt ,
Hos Honda i Phuket kostar en metallicrod 79900 !!, svindyrt, i isaan 74900 for samma hoj , ... En vanlig hoj 125 Wave orkar inte upp med en stor karl samt en Thai , da pratar jag om backarna utefter kusten på Phuket , jag har provat med min helt nya 125 Wave med insprutning som gatt 3000 km , PXX accar upp for samma backar , jag vet, jag hyrde en PCX en dag for att kolla , en avsevard skillnad ..

De trevligaste butiken i pattis var Mc butiken i korsningen Tredje gatan /Taien , Dessa går jag till på måndag nar jag kommer ner( 77500 thbt ), kor fran Isaan kl 5 på morgonen tanker jag ,... ;)

"Hans Svensson " sa:
"Långtidsvisum

Om du är över 50 år och vill stanna i Thailand längre än 90 dagar kan du ansöka om Non-immigrant Visa "O-A" och när du fått visumet har du ett år på dig att resa in i Thailand. Efter att du rest in i landet får du stanna max ett år i sträck. Du kan förlänga mer ytterligare ett år i taget på plats i Thailand.

För ansökan behövs följande dokument:
Tre stycken ansökningsblanketter (ej kopior), glöm inte att skriva under alla Klicka här (öppnas i nytt fönster)
Tre stycken "Additional Application Form" som finns här: Klicka här (öppnas i nytt fönster)
Ditt pass i original plus tre stycken kopior av passet (ID-sidan)
Tre stycken foton (i färg, med vit bakgrund)

Bevis på finanisering. Du behöver bifoga antingen:
Intyg på inkomst från pension på minst 14500 kronor efter skatt per månad
eller
Bankintyg som visar tillgodohavanden (kontant) på minst 175000 kronor.
eller
En kombination av ovanstående, som totalt per år blir minst 175000 kronor. Till exempel pension på 10000 kronor per månad plus 55000 på banken.

Du behöver även:
Utdrag från belastningsregistret från Polisen. Det ska vara på engelska. Skicka in originalet samt två kopior.
Läkarintyg på engelska, 1 original samt två kopior. Blankett finns här: Klicka här (öppnas i nytt fönster)
Personbevis på engelska, 1 original samt två kopior.

OBS: När du fått ditt Non-immigrant Visa "O-A" och rest till Thailand så behöver du anmäla dig till Immigration Bureau eller den lokala polisstationen var 90:e dag (7 dagar innan slutet av varje 90-dagarsperiod).

Ett Non-Immigrant Visa "O-A" är giltigt för multipla inresor under giltighetstiden. Du får alltså resa ut och in ur landet som du vill under tiden visumet är giltigt."

TYvär så är en del av detta helt rätt information, men en del av detta kan göra att du endast får 30 dagar då du återvänder.
Snälla alla ni som skriver om detta med visa samt uppehållstillstånd, se till att det ni skriver är korrekt.

"Phonta " sa:
. En vanlig hoj 125 Wave orkar inte upp med en stor karl samt en Thai , da pratar jag om backarna utefter kusten på Phuket , jag har provat med min helt nya 125 Wave med insprutning som gatt 3000 km , PXX accar upp for samma backar , jag vet, jag hyrde en PCX en dag for att kolla , en avsevard skillnad ..

Ja det problemet lider inte jag av bara 1.70 och 68 kg så jag kommer upp för dom flesta backar med en Thai på.

Kanon , da kommer en PCX att ga utav helv...

Jonas , det finns ju fler hus pa Darkside for dessa slantar som du frmodligen betalar for en condo :D Ett hus p[ 90 m for tiotusen Thbt

Har haft en del funderingar om Thailand pa sistonde,Mycket av det som vi Fsranger irriterar oss ps harnere
ar det som vi saknar och forlorar i vart hemland Sverige .Namligen kulturen som suddas ut av modern tid samt av inflyttning fran frammande kulturer.
I svrige finns inget kvsr av min barndomstid, bara skit,hoppas Thailand varnar om den gamle mannen som leder sin oxe mitt pa Sukhumvit

Jag alskar Thailand

Men man stör sig på familjerna som lägger sig i och försöker få ens pengar. Ringde hennes morsa imorse efter sett hur vi har det berättat för släktingar i byn så nu tjötar alla om att jag skall flytta dit och bygga ett hus åt dom. Tjäna Sickan lysande nåt mer ni vill ha, mest irriterad för stunden och vill bara be hela högen dra. Idioter försöker inte ens valla in farangen utan direkt på. Dom skiter i om dottern har det bra dom vill ha allt och Thais sätt att se på sina döttrar är nåt jag hatar.

Så visst kan man älska delar av Thailand medans vissa saker får en att koka. Tyvvär är väl det inte Thailand delen man blir förbannad över för det är ju vi faranger som kommit hit spridit våra pengar och skapat den här girigheten. Så där är Thailand redan förstört och det är vårt fel.

Sorry om jag använde din tråd för mina tankar men bara så irriterad för tillfället och satt och tänkte jag hatar Thailand så såg jag ditt jag älskar thailand ;)

Ingen fara Jonas , Jag tror du skall be dem dra at helv... Inget av detta ar ok, min familj har aldrig betett sig sa. Visst , de kan skoja om att jag har slantar ., men svarar jag med ett Hahaha.. da forstar de att de klampat i skiten och de tar aldrig upp det igen .. Tror du har en av den girigare typen av familjer , sa skicka dem at helv...bara , Thailand ar fullt av bra tjejer med bra familjer ...........

Thaifolket ar stora egoister ,men vet man om det ,sasom du radan vet da kan du ju hantera detta pa ratt satt ...

Hon säger hon vill inte skicka pengar men dom har ringt tjötat på henne hela morgonen henne är det inget fel på, morsan verkade ok ( men det vet man aldrig ) men när hon kom hem till byn börja påtryckningarna där uppifrån.
Jag har sagt till henne jag kommer aldrig flytta upp till isaan och det är up to you om du vill stanna eller inte men jag kommer inte försörja din familj, "jag vill stanna med dig" hennes ord jag vet inte än.
Men vet av egen erfarenhet så påtrycks det ifrån familjen vare sig vi ser det eller ej. Tjejerna står många gngr på enorm press ifrån familjen och spelar på skuldkänslor dom är ju värre utnyttjade än oss.
Dom åker ner och särar på benen många gngr inte för dom vill utan dom har en stor press på sig från familjen, tjejerna fostras ju sen födseln att familjen är deras ansvar och det enda.

För mig är det inga problem jag kan dra till nästa men tycker synd om tjejen när man ser pressen familjen utsätter henne för. För att använda hennes egna ord " mama calling me jebb jebb you move maha sarakham build hous e family everyone jebb jebb me have take care family everything, i want stay with you but they jeb jeb take care family.

Skall väl vara glad över att hennes morsa inte tog upp det när morsan var här då hade det nog blivit ett hål i väggen när jag visat morsan vägen ut.

Det ar nog som du sager , pressen fran familjen ar stor ...trakigt detta med den kulturen..
Iofs sa tror jag det kan skilja , min fru påstår att det inte finns nån press från hennes foraldrar ... de far inga slantar fran mig i alla fall .. har de rad att kopa bade det ena efter det andra sa ar det bra med deras ekonomi....
Hoppas din dam star pa sig Jonas ...

Var hittar jag dig i Pattis , vore kul att ta en ol och snacka lite , kul med normala faranger , provade att skicka dig ett PM men det gar inte da du bara vill ha fran de du accepterar :)

"Phonta " sa:
Ingen fara Jonas , Jag tror du skall be dem dra at helv... Inget av detta ar ok, min familj har aldrig betett sig sa. Visst , de kan skoja om att jag har slantar ., men svarar jag med ett Hahaha.. da forstar de att de klampat i skiten och de tar aldrig upp det igen .. Tror du har en av den girigare typen av familjer , sa skicka dem at helv...bara , Thailand ar fullt av bra tjejer med bra familjer ...........

Thaifolket ar stora egoister ,men vet man om det ,sasom du radan vet da kan du ju hantera detta pa ratt satt ...

Man måste stå på sig och ha en linje från början...Min tjej bad om pengar till köp av mark trots att hon tidigare aldrig bett om tio öre, - såklart familjen ligger bakom....Jag förklarade att vi får diskutera de ev. 50,000bath när jag kommer på min semester...
Man måste följa en linje som känns rätt från början! Jag ger aldrig ut mer än jag får in i kassan, följer en budgetdisicplin, och har inte tio öre i skulder...
I framtiden kan det tom bli så satt jag lever själv, det går bra det också, trots allt är man i den åldern att "familjebildning" är ointressant....Det gjorde jag när jag var 20!
När det känns fel i hjärtat, då är det dags att dra vidare, som sagt var Thailand är fullt av damer....

Som sagt var hon har inte begärt något av mig än, familj som jävlas. Jag är inte förbannad på henne jag börja tänka på hur Thai beter sig mot sina döttrar och att dom ringer och begär när vi knappt känner varann. Jag har temperament men vet när jag bara skall sätta mig ner och andas + skriver av mig lite här.
Jag kommer aldrig köpa mark åt en Thai familj, kan lova att frugan tjötade men varför skall ja investera i hennes familj. Enda jag gjorde var börja bygga ett hus vi skulle ha + övervåning på svärföräldrarnas hus med 1 vardagsrum och sovrum men där bodde jag och frugan i 2 år såg svärfar 3 gngr där uppe på dom åren, så det byggde jag åt mig själv för att få lite drägligare kostade inte mycket. Annars investerar inte i något som inte ger mig något varför skall jag köpa mark åt dom.

Nu ar ju du betydligt yngre an tillex mig Jonas, du arbetar och har en bra inkomst , det gr ju att du ev har ett storre utrymme for att spendera till familjen.
jag har en pension som racker till att leva bra p[ , samt att jag kan spara en liten del varje manad .. jaga anser inte att vi som farang skall stalla upp och forsorja vuxna manniskor bara for att de r[kar ha en skev installning till detta amne ...
De ar vuxna och i arbetsfor [lder , de far forsorja sig sjalva helt enkelt ...

Hjälper jag nån familj blir det min far han ställer jag alltid upp på men slashasar som slutar arbeta vid 50 år och tror farang skall försörja kan dra, hade vart skillnad om dom var 65 och verkligen inte kunde jobba men så är inte fallet.

Hade vi hållt ihop längre så visst hade jag hjälpt familjen jag har väl över men dom hade fått gjort sin del inte satt sig på arslet men begära ett hus efter 4 veckor nog det värsta jag hört än sålänge.

Från min sida är det inga starka känslor inbladade än så ja fortsätter dom blir detta inte långvarigt. Går inte från ett problem till ett nytt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp