Recept sökes?

 
A

Anonym

Gäst
Hej, :)

Söker ett recept på "Pad preo wan gai" ผัดเปรียวหวานไก่

Receptet kan vara skrivet på thai eller svenska.

Är det någon som har detta i sina receptsamlingar?

Tackar på förhand! :)

Mvh från Jungis :wai:
 
Hej MacArthur,

Ingen fara jag översätter receptet! :)
Stort tack för hjälpen!

Mvh från Jungis :wai:
 
Hej!

Om du översätter receptet så kanske du kan posta det här.
Jag ville inte kopiera hit receptet eftersom det ligger på en copyright-skyddad site.
Men om man översätter och skriver om lite så tror jag inte att copyright-lagarna gäller i samma utsträckning.

/MacArthur :)
 
Hej MacArthur,

Det kanske räcker med att byta ut det felstavade ordet i överskriften. hehe... :D
Ser inte att det ska vara några ägg med i receptet! :)

Ska se vad jag får till!

Mvh från Jungis :wai:
 
:wai:
Sawadee krap​

Jag såg att ni undrade ??? om ni kunde publicera receptet här, mig veterligen så går det utmärkt :thumbsup: även fast det är en copyright-sida det kommer ifrån.
Vad det handlar om är att ni inte får kopiera "hemsidan" där informationen kommer ifrån, det är däremot inte förbjudet att kopiera text, och sedan omarbeta denna till ett utseende som passar.
Så att ta vissa delar från en hemsida går bra, så länge du/ni eller någon annan INTE säger :-X att det är eran från ursprunget.
Nu kanske ni tycker att detta låter luddigt, men att titta på en hemsida och se hur HTML-koden är uppbyggd är lätt, om man förstår att läsa densamma.
Så hämta information ska man göra med måtta, men det finns folk som fullständig ignorerar detta, och kopierar hemsidor hejvilt och sen säger att det är deras :mad:(inte bra).

Så nu tänkte jag att göra i ordning receptet eftersom jag inte såg det här, därmed återkommer jag på den här punkten.

M.v.h​
Muktwee/Berra​
:wai:
 
jo klart det är så .. men det finns många recept som är gjorda av vanligt folk medn klart de kan vara omgjorda med och som finns att ladda ner om man så vill det är bara att söka på några sajter som har de tjänsterna...
 
Jungis och MacArthur kan ju alltid ange källhänvisning och då är det OK.

/MR
 
Phanäng

Ingredienser
250 gram kyckling/biff/gris m.m
chili
lite mindre än en burk cocos mjölk
2 matskedar Röd curry (inte krydda)
3 stycken lime blad (skär i smala strimlor)


Gör så här:
Koka upp lite av cocosmjölken med röd curry. Efter det häll i resten av cocosmjölken + limeblad + chilin. (häll sedan i det stekta köttet)

Enkelt och snabbt att göra. Aroi mak mak !!
 
Phanäng

Ingredienser
250 gram kyckling/biff/gris m.m
chili
lite mindre än en burk cocos mjölk
2 matskedar Röd curry (inte krydda)
3 stycken lime blad (skär i smala strimlor)


Gör så här:
Koka upp lite av cocosmjölken med röd curry. Efter det häll i resten av cocosmjölken + limeblad + chilin. (häll sedan i det stekta köttet)

Enkelt och snabbt att göra. Aroi mak mak !!

Röd curry ska vara currypasta och inte den röda utan Panäng-currypasta (det finns röd, panäng, grön, gul, massaman och Cho Chi (tro jag det heter)).
Limebladen kallas ofta Kaffirlimeblad i Sverige.
Jag använder inte 3 Kaffirlimeblad utan minst 13 finstrimlade o de får inte koka för mycket, då försvinner gärna smaken lite...
Kokosmjölken ska vara fet och man kan använda den blaskiga delen i burken att låta det koka i så tillsätter man den fetare delen av mjölken (eller allra helst Coconut Cream) på slutet.
Det här gjort på fläskfärs (eller Moo Sab), är en stor favorit hos oss och jag lagar det ofta!
 
Röd curry ska vara currypasta och inte den röda utan Panäng-currypasta (det finns röd, panäng, grön, gul, massaman och Cho Chi (tro jag det heter)).

Ja låter oerhört förvirrande, men skall försöka klargöra!

Röd curry, geng phet klassiskt thai starkt som fan, paneng är en mildare variant av geng phet, massaman innehåller de klassiska ingredienserna från det Indiska köket, koriander, gurkmeja, svartpeppar, kardemumma osv

Chu Chi Curry är ingen pasta utan en curryrätt från norra Thailand innehållande de sedvanliga ingredienserna med kokosmjölk, mer söt med Thaibasilika!

Sen skall vi alltid hålla i åtanke, det finns lika många olika currypastor som det finns byar, mödrar samt människor:):)
 
Ja låter oerhört förvirrande, men skall försöka klargöra!

Röd curry, geng phet klassiskt thai starkt som fan, paneng är en mildare variant av geng phet, massaman innehåller de klassiska ingredienserna från det Indiska köket, koriander, gurkmeja, svartpeppar, kardemumma osv

Chu Chi Curry är ingen pasta utan en curryrätt från norra Thailand innehållande de sedvanliga ingredienserna med kokosmjölk, mer söt med Thaibasilika!

Sen skall vi alltid hålla i åtanke, det finns lika många olika currypastor som det finns byar, mödrar samt människor:):)
Jag har inte kommit i kontakt med Chu Chi själv, utan bara skrivit det när jag gör menyer o annat grafiskt åt thaibutikerna här (sköter mångas reklamjobb), så det var bra att veta. Ang pastorna gör jag många av dem själv o gillar Panaeng bäst, som är lagom stark, har mer citronellgräs, lite mer sälta o vacker färg... :) Massaman är för vek, för mig...
 
Jag har inte kommit i kontakt med Chu Chi själv, utan bara skrivit det när jag gör menyer o annat grafiskt åt thaibutikerna här (sköter mångas reklamjobb), så det var bra att veta. Ang pastorna gör jag många av dem själv o gillar Panaeng bäst, som är lagom stark, har mer citronellgräs, lite mer sälta o vacker färg... :) Massaman är för vek, för mig...

Ja det låter bra, panang och massaman är väl inte min grej, är blandning av Indonesisk samt Malaya och Indien. Grejen är så här min vistelse i Indien i 4 år och mina smaklökar som är i Indien gör att Paneng och massaman är mayala och Indo, och då är bland-cocking och det gillar jag inte. Utan då är Chettinad-kitchen min grej

Chu Chi @Bangkok_Hilton, finns över hela Thailand, jag har själv ätit, jättegott. @Bangkok_Hilton , vill du ha äkta "Gaeng Phet" alltså "röd currypasta" stark som helvetet, så har jag!

Mvh Lyco
 
 

Liknande trådar

L
Svar
0
Visningar
1 K
litto-58
L
A
Svar
2
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp