Runt om i Asien

Måste säga att jag aldrig upplevt problem med servicen i Hong Kong men däremot har jag ofta hört motsatsen till det du beskriver från mainlandkineser, dvs att hongkongkineserna bara bryr sig om västerlänningar. De kan också vara rätt otrevliga mot asiater från framförallt Filippinerna, Indonesien etc.

Tveklöst är det dock så att kineser, oavsett om de är från Kina, HK eller Singapore, oftast är mindre trevliga än sina grannar i Sydostasien.
Vi var kanske i fel område. Var inne hos en optiker och ville köpa solskydd till mina glasögon. Blev totalt nonchalerad, det kändes tråkigt. Took my business elsewhere!

Två bilder från en dag i södra Kina.

Alltid trott att Messi var en renlevnadsman men han syndar tydligen ibland och då med billig kinessprit.

IMG_9128.jpeg

Inte jättelätt att se, men tydligen har denna dam lyckats hitta ett nytt modemärke, som dessutom till både design och namn bär tydliga likheter med ett betydligt mer känt märke.

IMG_9129.jpeg

Två bilder från en dag i södra Kina.

Alltid trott att Messi var en renlevnadsman men han syndar tydligen ibland och då med billig kinessprit.

IMG_9128.jpeg

Inte jättelätt att se, men tydligen har denna dam lyckats hitta ett nytt modemärke, som dessutom till både design och namn bär tydliga likheter med ett betydligt mer känt märke.

IMG_9129.jpeg
Tack Atom.

Hur mycket av piratmärkes industrin finns kvar öppet i Kina?

För 10-15 år sedan flög svenskar ner till Beijing och shoppade losss på stora varuhus som hade allt i copys helt öppet. Fjällräven Canada Goose och alla finare märken också.

Tack Atom.

För 10-15 år sedan flög svenskar ner till Beijing och shoppade losss på stora varuhus som hade allt i copys helt öppet. Fjällräven Canada Goose och alla finare märken också.
Har nyss köpt en Kånken Fjällräven för ca 200 kr på marknaden i Chiang Mai

Tack Atom.

Vårt första kontor i Kina var i samma byggnad som Exportrådet, i Centrala Shanghai. De nedersta tre våningarna var en stor ”fake market”. Så är det absolut inte längre. Det går säkert att köpa fakes någonstans i Shanghai men jag vet inte var och det är med all säkerhet ganska undangömt och man ser inga Shanghaineser som går runt med uppenbara fakes.

Kommer man ut i provinserna så är det dock annorlunda, här ser man ofta folk med uppenbara fakes. Hur öppet det säljs vet jag inte men antar att det är helt öppet. Thailand är ju ganska likt; förmodligen ganska svårt att hitta det öppet i Bkk numera men i vår by, 10 mil från Bkk, finns det på marknaden, om än inte lika mycket som för 20 år sedan.

Vårt första kontor i Kina var i samma byggnad som Exportrådet, i Centrala Shanghai. De nedersta tre våningarna var en stor ”fake market”. Så är det absolut inte längre. Det går säkert att köpa fakes någonstans i Shanghai men jag vet inte var och det är med all säkerhet ganska undangömt och man ser inga Shanghaineser som går runt med uppenbara fakes.

Kommer man ut i provinserna så är det dock annorlunda, här ser man ofta folk med uppenbara fakes. Hur öppet det säljs vet jag inte men antar att det är helt öppet. Thailand är ju ganska likt; förmodligen ganska svårt att hitta det öppet i Bkk numera men i vår by, 10 mil från Bkk, finns det på marknaden, om än inte lika mycket som för 20 år sedan.

Tja men det är inte lika roligt längre på det lokala marknaderna när man laddat upp med "sportdryck" för att orka med frugans shoppingtempo och man gör ett jättefynd för att dagen efter se att det står abbibas

:p

Enis

En helg i Shanghai så en promenad till stadens enda sevärdhet, The Bund. Vyn mot Pudong.

4.jpg

5.jpg

7.jpg

13.jpg

Aldrig sett så lite folk på en lördag, under mina 25 år i Shanghai. Dessutom förmodligen sista lördagen innan vintern då vädret ska slå om nästa vecka. Ännu mer slående är att jag inte såg några utlänningar. Vyn mot den gamla koloniala Bund.

8.jpg

9.jpg

11.jpg

12.jpg

Jag har spenderat över 100 helger i Shanghai men det var bara den andra sedan Covid drog igång tidigt 2020. Shanghai har alltid varit den mest västerländskt präglade staden i Röda Kina men redan runt 2017 började den förlora lite av sin lyster för oss Laowai och många av mina gamla restauranger och barer började försvinna. Efter tre års Covid nedstängning finns inte något kvar, eller så har det gömts väldigt väl; nu är det bara McDonalds och Starbucks kvar.

Mitt hotell ligger nere vid The Bund men väldigt lite folk trots bra läge, fint väder och lördag.

3.jpg

Ingen större fart på cykeluthyrningen.

1.jpg

På paradgatan, Nanjing Road, var det ändå lite folk. Dock ont om västerlänningar och andra asiater än kineser.

21.jpg

Gott om tomma lokaler och nedstängda hotell; helt otänkbart innan nedstängningen.

23.jpg

Går inte längre att få en taxi om man inte laddar ned kinesiska appar på telefonen, vilket jag givetvis inte gör på en jobbmobil, så det blev en lång promenad för en mycket bra lokalbryggd IPA.

25.jpg

Dina räknar jag på riktigt men föbannad på gubbar som låtsas ha pengar.
Fick kanske rum.
Jag ville boka en natt nu med familjen och kan väl säga att jag slår in skallen om jag inte får mitt rum, skiter i stenbord.

Antar att den här kommentaren hamnade i fel tråd. Annars kan jag relatera till problemet med att inte få ett rum, kanske lite mindre angående hänvisningen till stenbord. Gick ut för att köpa mig några öl och när jag skulle tillbaka hade helt plötsligt vägen spärrats av, inte bara av polisen utan dessutom stod det militärer framför, som för att visa att det verkligen var på allvar. Vågade inte ta någon bild alltför nära, mina 10 dagar i karantän denna tid förra året var precis vad jag klarar av angående kinesisk internering.

IMG_9172.jpeg

Det stod två av de fåtaliga utlänningar jag sett idag framför mig och den ene skämtade, väl högt för min smak, ”I guess they finally attacked Taiwan”. Men så var det nog inte, förmodligen bara någon viktig kommunist som skulle ut och lördagskröka. Så jag kom till mitt rum.

Jag flög med China Eastern, Kina’s näst största bolag, från Xian till Shanghai igår. Förutom Kinesiska och Engelska var nu alla utrop på Ryska. Jag bor på ett schysst hotell och innan Covid var det kanske 50% västerlänningar, 25% kineser och 25% andra asiater; tror aldrig jag någonsin hört ryska.

Nu är det, först och främst ganska tomt, men av de som är här så uppskattar jag att 80% är kineser, 15% ryssar och 5% västerlänningar och andra kineser. Man skulle kunna se det som att Ryssland tar över Kina men precis alla kineser jag pratat med de senaste månaderna säger att Ryssland snart är en del av Kina, i alla fall ekonomiskt sett.

Jag är benägen att hålla med; Ryssland har råvarorna och kineserna har fabrikerna; självklart vinner kineserna. Öst mot väst och en ny järnridå. Vad tror ni?

Intressant tråd och massor av fina bilder :)

Jag tillbringade själv nästan 3 månader sammanlagt i karantän i Malaysia, Filippinerna och Taiwan under Covid-19 nedstängningen och det såg nästan på pricken likadant i Taiwan som på bilderna du bifogat. När vi kom Taiwan så var samtliga som vi kontakt med klädda i heltäckande engångsoveraller på flygplatsen och vi fick åka en och en i separat taxi till karantänshotellet i Taipei där jag sedan blev inlåst i 16 dagar utan att få lämna rummet. En av oss som anlände och hade fått spotta många gånger i en kopp på flygplatsen för covid-19 test fick tyvärr ett positivt test resultat visade det sig och blev hämtad med ambulans på karantänshotellet på kvällen samma dag och ambulansen körde med blåljus och sirener till ett sjukhus med han. Vilken jävla dramatik! Han blev sedan kvar där i 14 dagar och fick t.o.m. betala för toalett pappret…När han blev släppt så var vi ute till havs och han blev förd till ett hotell i väntan på att vi anlände till Kaohsiung ett bra tag ytterligare. Karrantänsvistelsen i Taiwan delade bottenplatsen av alla vistelser med den första av flera i Malaysia då rummet var riktigt äckligt och lukta illa! För nummer 2 och efterföljande karantänsvistelser det blev i Malaysia så lyckades bolaget via lokala agenten att uppgradera till något bättre/dyrare alternativ än det man fick som standard, men fortfarande kunde man få ett rum helt utan fönster och maten var samma standard. Men med min vana av asistisk mat så led jag mindre än somliga av mina kolleger visade det sig.

Var garanterat ingen trevlig upplevelse men Taiwan är ändå Asiens mest avancerade demokrati, så känslan är ändå att det finns en bortre gräns för hur illa det kan gå, det gör det inte riktigt i Kina.

På tal om Taiwan, och framförallt Kaohsiung, så var det min första destination i Asien, så långt tillbaka som nästan direkt från universitetet 1997. En kort resa som ändå innehåller så många anekdoter som min dotter inte kan relatera till. Ett flyg från Heathrow med rökning tillåten i de bakre raderna. En mellanlandning på Hong Kongs gamla Kowloonflygplats med en inflygning där man såg folk käka sina frukostnudlar från flygplansfönstret. Hotellräkning som bara kunde betalas kontant och en middag på lokala stålverket där hundsoppa var huvudrätten.

Sista, nej senaste, året jag bodde i Sverige (1998) var Taiwan vår enda marknad och jag spenderade en stor del av året där och fram till 2003 var det fortfarande det land jag spenderade mest tid i. Det är många "first" jag alltid kommer förknippa med Taiwan och Kaohsiung. Förutom första land i Asien så var det även min första jordbävning (den stora 9-21, 1999), min första Asi....osv.

I vilket fall har det succesivt blivit allt mindre av Taiwan, det riktiga Kina, och alldeles för mycket av Taiwans utbrytarprovins, Kommunistkina. Efter flera års frånvaro pga Covid så var jag dock tillbaka i våras. Då jag flyttar till Sverige nästa sommar och Taiwan är en allt mindre del av vår business så tänkte jag att det kan vara min sista resa, så ville bo på hotellet där mitt Asienäventyr startade för 26 år sedan, Kingdom Hotel. Innan jag hann boka så mailade dock vår agent att han bokat mig på Hi-Lai Hotel så, så fick det bli. Förmodligen Kaohsiung bästa hotell, så inte mig emot. Schysst utsikt mot det som en gång i tiden var en av Asiens största hamnar.

4.jpg

5.jpg

Tänkte ta en nostalgitripp så gick ned till Love River för lite ribs på Outback. Nej, det var givetvis borta men fick ändå lite ribs på dess ersättare.

8.jpg

9.jpg

Sedan var det bara att gå runt hörnet, passera den klassiska baren Stormy Weathers där nog alla svenska sjömän, säljare och installatörer i Taiwan bärsat någon gång, för att återse mitt gamla Kingdom Hotel, där jag väckts av jordbävningar, tyfoner och en och annan Miss Li eller Chen i min relativa ungdom.

11.jpg

Stormy Weathers hade dessvärre bytt namn och mycket av sin klassiska dekor, men sådant är livet. Fanns ändå lite i baren som påminde om vår gamla storhetstid i denna barklenod.

37.jpg

1.jpg

Så nu var det äntligen dags för Kingdom Hotel och jag hade tänkt gå in och beställa en rom och cola som jag gjorde den där första gången 1997.

14.jpg

Så var det med de gamla minnena.....Blir väl något jävla köpcentrum antar jag. Utveckling säger förmodligen några, avveckling säger jag, men givetvis av sentimentala skäl.

Jag var 25 första gången jag var i Kaohsiung och jämngammal med de flesta av tjejerna i barerna. Nu är jag 51 och fortfarande jämngammal med de flesta tjejerna i baren, inte mycket utveckling på den fronten. Jävligt kul ändå att efter så många år träffa flera gamla bekantskaper.

Kaohsiung är inte någon särskilt vacker stad men tveklöst min favoritstad i Asien när det kommer till städer jag besöker i jobbet. Två bilder från promenaden tillbaka till hotellet.

17.jpg

25.jpg

Mest var det dock stålverk, och de är sällan vackra.

31.jpg

32.jpg

Och lite Fine Dining.

36.jpg

Sista kvällen tog jag en taxi ned till den gamla hamnen, där sjöbusar som @Gottland, @titus, @Berralund, @Snegångaren mfl förmodligen spenderat många sena kvällar. Jag hade själv några sena nätter där på diverse filipinbarer under sent 90- och tidigt 00-tal men antar att det var än vildare på 70- och 80-talet. Numera är dock alla gamla magasin omgjorda och måste säga att de gjort det bra, riktigt schysst område med coola restauranger och barer.

43.jpg

44.jpg

48.jpg

Särskilt många sjömansbarer eller filipinbarer fanns det dock inte kvar. Stannade till här men kvinnan som satt i baren satt nog även där när jänkarna kom på sina R&R resor på sent 60-tal.

54.jpg

För att ändå tillfredsställa lite av mitt nostalgibehov så avslutade jag sista kvällen på det som en gång var den första asiatiska bar jag besökte, mitt emot det som en gång var Kingdom Hotel och numera är en byggarbetsplats. Det hette Purple Rain på den tiden men har bytt namn många gånger sedan dess.

21.jpg

Jag är egentligen inte emot utveckling i allmänhet och faktumet att de numera inte bara hade Taiwan Beer på fat var en utveckling jag verkligen uppskattade.

40.jpg

Så mycket mer var det inte. Mycket kyrkor från den gamla portugisiska och holländska tiden.

26.jpg

Slutklämmen är nog att Taiwan är det riktiga Kina, Asiens klart bästa demokrati. Kommunistkina är en utbrytarrepublik som borde falla under Taiwans kontroll, för alla kinesers bästa.

Mest var det dock stålverk, och de är sällan vackra.

31.jpg

32.jpg

Och lite Fine Dining.

36.jpg

Sista kvällen tog jag en taxi ned till den gamla hamnen, där sjöbusar som @Gottland, @titus, @Berralund, @Snegångaren mfl förmodligen spenderat många sena kvällar. Jag hade själv några sena nätter där på diverse filipinbarer under sent 90- och tidigt 00-tal men antar att det var än vildare på 70- och 80-talet. Numera är dock alla gamla magasin omgjorda och måste säga att de gjort det bra, riktigt schysst område med coola restauranger och barer.

43.jpg

44.jpg

48.jpg

Särskilt många sjömansbarer eller filipinbarer fanns det dock inte kvar. Stannade till här men kvinnan som satt i baren satt nog även där när jänkarna kom på sina R&R resor på sent 60-tal.

54.jpg

För att ändå tillfredsställa lite av mitt nostalgibehov så avslutade jag sista kvällen på det som en gång var den första asiatiska bar jag besökte, mitt emot det som en gång var Kingdom Hotel och numera är en byggarbetsplats. Det hette Purple Rain på den tiden men har bytt namn många gånger sedan dess.

21.jpg

Jag är egentligen inte emot utveckling i allmänhet och faktumet att de numera inte bara hade Taiwan Beer på fat var en utveckling jag verkligen uppskattade.

40.jpg

Så mycket mer var det inte. Mycket kyrkor från den gamla portugisiska och holländska tiden.

26.jpg

Slutklämmen är nog att Taiwan är det riktiga Kina, Asiens klart bästa demokrati. Kommunistkina är en utbrytarrepublik som borde falla under Taiwans kontroll, för alla kinesers bästa.
Väldigt intressant och många fina bilder :-) Ja jag håller med dig och jag försöker följa med vad som händer i Kina tämligen mycket och ser med oro på utvecklingen där. Inte minst upptrappningen inom det militära. Kina stoppade nyligen att rapportera arbetslösheten bland unga upp till ca 25 år vid 22-23% officiell arbetslöshet och frågan är ju hur stor arbetslösheten är i verkligheten? I alla fall jag inte litar på mycket som kommer officiellt ifrån Kina och är förvånad att t.ex. Sverige oftast verkar ta siffror från Kina som närmast som att dessa vore fakta…Nu fångar tydligen det militära upp väldigt många av de unga mot att att de får lön under utbildning och sedan garanterat fortsatt jobb tillsammans med den ofantliga satsningen på att bygga upp materiella resurser för krig. Försöker även följa med vad som händer ekonomisk på större nivå som vad sker med Evergrande och Country Garden inom den sjuka byggsektorn etc. Även hur vardagen ser ut för många kineser. Det är rekordartat många som försöker lämna Kina och det gäller ju även utländska företag. Nyss lyssnade jag på Joe Blogs på Youtube inför det kommande mötet mellan Xi Jinping och Joe Biden i San Fransisco 15 november. Det jag säger är inte något mot kineser i allmänhet utan styret.

Väldigt intressant och många fina bilder :) Ja jag håller med dig och jag försöker följa med vad som händer i Kina tämligen mycket och ser med oro på utvecklingen där. Inte minst upptrappningen inom det militära. Kina stoppade nyligen att rapportera arbetslösheten bland unga upp till ca 25 år vid 22-23% officiell arbetslöshet och frågan är ju hur stor arbetslösheten är i verkligheten? I alla fall jag inte litar på mycket som kommer officiellt ifrån Kina och är förvånad att t.ex. Sverige oftast verkar ta siffror från Kina som närmast som att dessa vore fakta…Nu fångar tydligen det militära upp väldigt många av de unga mot att att de får lön under utbildning och sedan garanterat fortsatt jobb tillsammans med den ofantliga satsningen på att bygga upp materiella resurser för krig. Försöker även följa med vad som händer ekonomisk på större nivå som vad sker med Evergrande och Country Garden inom den sjuka byggsektorn etc. Även hur vardagen ser ut för många kineser. Det är rekordartat många som försöker lämna Kina och det gäller ju även utländska företag. Nyss lyssnade jag på Joe Blogs på Youtube inför det kommande mötet mellan Xi Jinping och Joe Biden i San Fransisco 15 november. Det jag säger är inte något mot kineser i allmänhet utan styret.

Jag har varit i Kina sedan 1997 och minst 2 veckor i månaden sedan 2003, förutom Covid-tiden, så jag har upplevt tiden då allt tog fart, såg ut att gå mot stjärnorna och nu senast.......hitta en plats där de kan crasha hyfsat mjukt.

Många säger att de inte gillar kineser men jag har alltid gillat dem, skulle säga att de generellt sett är trevligare än västerlänningar. Jag har dock aldrig gillat Kina men det kändes ändå som att de var på rätt väg fram tills ungefär 2017 när Xi startade sin andra period och Kina gjorde sin u-turn mot kommunistisk nationalism. Det började snabbt bli sämre redan 2017 men det är framförallt nu efter Covid vi kan se resultatet och det är mest uppenbart när det gäller andelen västerländska och japanska/koreanska businessmän. De har bara helt försvunnit. Jag har spenderat stora delar av 2023 i Kina och jag skulle säga att vi bara är 10% av vad vi var 2019. Och sedan har du givetvis alla dessa ghosttowns med lägenheter för hundratusentals människor som är till 95% tomma.

1.jpg

3.jpg

Jag har inte upplevt det du har sett och ser på närma håll så din verklighet och min är på så att säga på olika nivåer och jag har heller inte påverkats ekonomiskt. Det kändes dock läskigt att befinna sig mellan Kina och Taiwan då vi assisterade vid uppbyggnaden av några vindkraftparker förra året där vi hade Kaohsiung som bas vid byte av besättning och de som byggde fältet med mestadels taiwanesisk personal. Jag förstod när jag pratade med några taiwaneser att oron gnager men svårt att feta hur de känner och tänker innerst inne. Absolut trevliga människor men väldigt olika kultur och för kort tid på plats för mig att lära känna bättre än jag hann att göra.

Något jag som gammal sjöman försöker att hålla mig lite extra uppdaterad angående är Kinas anspråk över nästan hela Sydkinesiska havet (deras s.k 9-Dash Line) vilket ju helt strider mot internationella rättigheter som Kina struntar i att ratificera och med vilken aggressivitet de visar mot Filippinerna mfl. Jag har svårt att se att det kan komma något gott ut av den väg Kina går och beter sig mot andra länder på många sätt och vis…Kanske kommer kollapsen inifrån då totalitära stater kan utåt se superstarka ut tills det ögonblick allt bara plötsligt rämnar? Jag vet inte utan är bara en betraktare men orolig sådan...

Ska rätta till att det var Youtube kanalen ”China update” jag kollade idag inför kommande mötet och mixade upp med ”Joe Blogs” som jag också tycker gör ett bra jobb för informera angående bl.a. geopolitiska händelser mm. Jag brukar även ibland kolla på ”Lei’s real talk” för att få en inblick med en kines ögon angående vad som pågår i Kina.

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3
Visningar