Runt om i Asien

Det finns restauranger i Korat som bara släpper in japaner.
Japanska företag har mycket tillverkning/montering av AC, vitvaror, ljudanläggningar i stan där ledningen är japaner.

Samma i Filippinerna där det finns exklusiva resorts som bara tar emot japanska gäster och målgruppen är direktörer och ledare för japanska företag bosatta i landet.
Dom lever i sin slutna värld och umgås sällan med landets medborgare.
Lite av en överlägsen attityd att dom är finare och bättre.

Dom japanska turisterna är öppnare och mer normala men håller sig för sig själva till största delen.

Min uppfattning om japaner är inte positiv utan dom är väldigt rasistiska och ser sig som övermänniskor mot andra asiatiska folk.
En härskarmentalitet.
Jag bor i grannkomun nära Laem Chabang, ökänd för sin japanska community.
Samma erfarenhet som dig men blivit bättre.
Japanska ungarna på skolan uppfattade jag som små svin hur dom bettedde sig mot thai, som dom vore kungar.

Det finns restauranger i Korat som bara släpper in japaner.
Japanska företag har mycket tillverkning/montering av AC, vitvaror, ljudanläggningar i stan där ledningen är japaner.

Samma i Filippinerna där det finns exklusiva resorts som bara tar emot japanska gäster och målgruppen är direktörer och ledare för japanska företag bosatta i landet.
Dom lever i sin slutna värld och umgås sällan med landets medborgare.
Lite av en överlägsen attityd att dom är finare och bättre.

Dom japanska turisterna är öppnare och mer normala men håller sig för sig själva till största delen.

Min uppfattning om japaner är inte positiv utan dom är väldigt rasistiska och ser sig som övermänniskor mot andra asiatiska folk.
En härskarmentalitet.

Ja, ett konstigt folk är det.
Mesta dels så tycker jag att det är deras förlust. Dom trivs bra med sig själv och vill dom ha sin egen lilla klubb så får dom ha det.
De japaner som inte vill vara en del av den gruppen får gärna slippa det.

Att dom är mer rasistiska än medelsvensson råder det inga tvivel om.

Mesta dels så tycker jag att det är deras förlust. Dom trivs bra med sig själv och vill dom ha sin egen lilla klubb så får dom ha det.

Då har jag kanske inte fel.

Japaner är inte så populära efter alla grymheter i flera Asiatiska länder under flera krig.

Men länder i Asien är väldigt beroende av Japan.
Särskilt fordon.
Med hjälp av USA som förvaltade Japan efter WW2 byggdes industrin upp på kort tid.

Filippinerna är helt beroende av den japanska industrin, knyter näven i fickan och är tysta.
Som största långivare har Japan kontroll över regimen men deras grymheter under WW2 berättas i generationer framåt.

Blodtörstiga bastarder och lustmördare under ockupationen.

Japaner är inte så populära efter alla grymheter i flera Asiatiska länder under flera krig.

Särskilt fordon.
Med hjälp av USA som förvaltade Japan efter WW2 byggdes industrin upp på kort tid.

Filippinerna är helt beroende av den japanska industrin, knyter näven i fickan och är tysta.
Som största långivare har Japan kontroll över regimen men deras grymheter under WW2 berättas i generationer framåt.

Jo, det brukar märkas att historielektioner i väst kring världskrigen är helt fokuserade på tyskarnas gärningar i Europa. Få verkar ha en aning om vad japanerna höll på med i Asien.

Jo, det brukar märkas att historielektioner i väst kring världskrigen är helt fokuserade på tyskarnas gärningar i Europa. Få verkar ha en aning om vad japanerna höll på med i Asien.

Japan är väldigt beroende av råvaror och förde krig i Kina, Ryssland, Korea, Vietnam bland annat i början av 1900 talet och framåt för att säkerställa tillgången.

Ironiskt nog var det USA hjälpte det underutvecklade Japan till sin industriella revolution.

År 1853 anlände en mindre men tungt utrustad amerikansk flottstyrka till Japan. Uppdraget gick ut på att få det tillslutna och teknologiskt efterblivna Japan att öppna sina gränser för USA och skriva på ett handelsavtal. Hela operationen blev en amerikansk framgång. Men ingen hade kunnat ana vilken avgörande betydelse händelsen skulle få i Japans historia och i världshistorien...

Särskilt fordon.

Ja, folket verkar ha bra minne.
Det är få som har generella problem med Tyskland på grund av agerandet under WW2

Ja, folket verkar ha bra minne.
Det är få som har generella problem med Tyskland på grund av agerandet under WW2
Beror nog på om nära och kära drabbades om berättelser lever kvar längre.

Japanerna utförde en massaker som Hamas gjorde dagligen för att sätta skräck i befolkningen och för att tillfredställa sina befäl och kejsaren.

Det är bara en mansålder tillbaka sen dom härjade i Filippinerna.
Mer grymheter än någon annat land utfört i historien.

Beror nog på om nära och kära drabbades om berättelser lever kvar längre.

Japanerna utförde en massaker som Hamas gjorde dagligen för att sätta skräck i befolkningen och för att tillfredställa sina befäl och kejsaren.

Det är bara en mansålder tillbaka sen dom härjade i Filippinerna.
Mer grymheter än någon annat land utfört i historien.

Absolut var japanerna grymma och sadistiska. Sadism verkar som vara duktiga på även idag.

Dagligen talas det om tyskarnas grymhet även här i väst.
Vi kanske är lite mer tåliga mentalt.
Dessutom så verkar även vi vara rasister då vi inte tycker om japaner, precis som koreanerna.

Ja Japan begick vidriga krigsbrott. Men det är intressant att höra Robert McNamara reflexion i filmen/dokumentären Fog of war.

Nu seglade jag väl nästan 15 år på Japan och det har övervägande varit riktigt kul & ätit gott. Vist en hel del ställen med only japanese. Men det har bra varit att knalla vidare. Docka i Japan är en fröjd ingen stjäl och dom gör ett jävla bra jobb. Men det kostar nu mera, tja så är det kvalitet det kostar och stuvarna ja dom vet hur man gör rätt för sig.

En liten anekdot från Japan. ;) Så vi hade vi fått en väldigt ordningsam 3 e styrman inte droppe på resan till Japan från Europa , Usa Men I Japan då jävlar då kom brännvinet in och vettet ut. Slog ned och rykte ut en japansk taxichaufför, vi som åkt taxi i Japan vet att det ordning själv. Inte nog med det två kunder satt i baksätet som fick smaka på ett riktig svensk promille race. Iväg den svenska styrman drog fel sida krockade med ett antal bilar innan det tog stopp. Tja det vart att sända ut en ny styrman, rederiet tog sin skyddande hand från han.
Nått år senare jag läste i DN eller om SVD om Svenskar som satt i fängelse utomlands. Såg det var en Svensk i Japan tänkte det var nog en Svensk styrman det. Ja nu var detta långt innan dagen brottsvåg så listan var inte speciellt lång nu mera är det väl hela söndagsbilagan.

Men Japan var ju många skandinavers sjömäns hemma hamn där dom bodde och skaffade familj eller levde loppan på 60- 70 talet och en bit in på 80 talet.
Sedan vart det för dyrt och besättning byttes mot billigare besättningar. Men det var några stycken i Wallenius, En är det väl som jag känner nu och han trivs för jäkla bra även nu som pensionär i Japan.
Fast jag undrar vad som Filippinska gästarbetare föredrar Japan eller mellanöstern ?

Fast jag undrar vad som Filippinska gästarbetare föredrar Japan eller mellanöstern ?
Omöjligt att svara på.
Lågutbildade OFW är tredje klassens slavar överallt och åker inte frivilligt till något land om dom inte måste för att försörja sin familj.
Dubai har gott rykte för hemhjälp och barnskötare.
Saudiarabien betydligt sämre.
För välutbildade är det USA, Kanada och Australien som gäller.

Fruns släkt har gener från japanska soldater som halshögg män och pojkar, våldtog kvinnor som blev gravida och där finns fortfarande ett hat mot japaner.

Omöjligt att svara på.
Lågutbildade OFW är tredje klassens slavar överallt och åker inte frivilligt till något land om dom inte måste för att försörja sin familj.
Dubai har gott rykte för hemhjälp och barnskötare.
Saudiarabien betydligt sämre.
För välutbildade är det USA, Kanada och Australien som gäller.

Fruns släkt har gener från japanska soldater som halshögg män och pojkar, våldtog kvinnor som blev gravida och där finns fortfarande ett hat mot japaner.
Vad det gäller väldigt många filippinska sjömän så är de också Overseas Filipino Workers och de har jämförelsevis ofta hög lön med filippinsk måttstock. Enligt samtliga avtal måste 80% av den del av lönen som kallas "Basic Salary" skickas till Filippinerna som USD och bidrar till att det kommer in USD till Filippinerna men lär även kommit till för att trygga att det kommer hem pengar för familjernas överlevad. På fartyg så har den ordinarie schemalagda arbetstiden inte varit så lång men i praktiken så kan arbetstiden vara så mycket längre och speciellt vid korta resor och mycket Hamiltonian. Det finns lagar om hur mycket man får jobba följt av hur långa vilotider detta skall följas av men där jag arbetat så jobbar så mycket det behövs för att hålla allt rullandes kort sagt.

Sedan jag började jobba Offshore så är ordinarie arbetstid för samtliga 12 timmar om dagen 7 dagar i veckan och oftast antigen så jobbar man på dagskift eller nattskift och det är inte s.k. vaktfritt maskinrum. Minimikravet är 2 DP-Styrmän på Navigations/DP bryggan vid DP-operation och alltid en maskinist i maskin-kontrollrummet. Men det är som nämnt i praktiken ett mindre eller större gäng som jobbar på antigen nattskiftet hos oss 18:00 - 06:00 eller dagskiftet 06:00 - 18:00 med enstaka som jobbar t.ex. 12:00 - 24:00 eller 00:00-12:00 för att få lite överlapp.

Inom Offshore bli således antalet ordinarie arbetstimmar per dag och vecka (84 timmar) väsentligt högre vilket återspeglar sig i en högre lön och det blir inte alls så mycket övertid utöver detta i normalfallet. För filippinska befäl har det hos oss varit fast lön oavsett hur mycket man jobbar liksom för oss. Däremot har det varit övertidsersättning för manskapet utöver ordinarie arbetstid utöver 12 timmar om dagen. Speciellt de filippinska befälen räknas som högavlönade henna på Filippinerna. Så jag håller inte med om att alla OFW är tredje klassens slavar utan sjömän har ofta en hög status på Filippinerna då de är goda familjeförsörjare och de har ofta ansvar för många där hemma på Filippinerna.

Hamiltonian vet i tusan vad det är men det är rättstavningsfunktionen som hittar på egna ord hela tiden. Det skulle stått "Hamn anlöp"
Det hade funkat bättre om det hade varit som när man skriver på engelska att man inte skriver ihop x antal ord som ett långt sammanhängande ord som kan bli ta mig tusan hur långt som helst och felstavingsfunktionen lyser rött på eller ersätter med något helt annat ord. Se där det gick inte skriva felstavingsfunktionen för detta ordet lyser rött utan man måste skriva felstavnings-funktionen för att inte bli uppläxad ;)

det gäller väldigt många filippinska sjömän så är de också Overseas Filipino Workers.
I Filippinerna skiljer myndigheterna på OFW och Filipino Seafarers.

Riktigt vad som är skillnaden vet jag inte, men det kan ha att göra med att sjömannen är certifierade med yrkeserfarenhet när de flesta OFW är lågutbildade utan betyg och jobbar som hemhjälp, barnskötare, byggnation och inom jordbruk.
Dessa har inte några krav som sjömän och läkare har att arbetsgivaren ska skicka en del av lönen till Filippinerna.

Alla som vill jobba utomlands måste ha tillstånd från myndigheterna.
Overseas Employment Certificate (OEC).

I Filippinerna skiljer myndigheterna på OFW och Filipino Seafarers.

Riktigt vad som är skillnaden vet jag inte, men det kan ha att göra med att sjömannen är certifierade med yrkeserfarenhet när de flesta OFW är lågutbildade utan betyg och jobbar som hemhjälp, barnskötare, byggnation och inom jordbruk.
Dessa har inte några krav som sjömän och läkare har att arbetsgivaren ska skicka en del av lönen till Filippinerna.

Alla som vill jobba utomlands måste ha tillstånd från myndigheterna.
Overseas Employment Certificate (OEC).
Det skedde lite förändringar 2012 ser jag men samtliga går in under OFW om jag förstår rätt fast sjömän går in specifikt som NSB.

Det är som du skriver alldeles riktigt att det är kopplat med speciella krav och behörigheter samt läkarintyg för sjömän generellt.

När det gäller att jobba offshore så behövs allt som behövs för att jobba på fartyg plus ofta så mycket mera. Säkerhetskurs för att har tränat med att ta sig ut ur en helikopter som ligger upp och ner och att använda olika slags av hjälpmedel för att andas "Pusterlunge" som är en säck man skall blåsa upp för att kunna andas ut och in en liten stund och komprimerad luftsystem på många andra platser och med eller utan olika typer av överlevnadsdråkter. För läkarintyg hade jag sist senast läkarintyg för sjöfolk, norskt offshore läkarintyg, OGUK (Oil & Gas United Kingdom) samma som norska men många klienter godkänner enbart senare. Och när man jobbar Offshore så är man i ett annat land och jobbar som kan ha sina egna läkarintyg eller så har klienten man jobbar för sina egna rutiner för sina egna läkarintyg och specifika drogtester etc.

1709707218815.png

Det skedde lite förändringar 2012 ser jag men samtliga går in under OFW om jag förstår rätt fast sjömän går in specifikt som NSB.

Det är som du skriver alldeles riktigt att det är kopplat med speciella krav och behörigheter samt läkarintyg för sjömän generellt.

När det gäller att jobba offshore så behövs allt som behövs för att jobba på fartyg plus ofta så mycket mera. Säkerhetskurs för att har tränat med att ta sig ut ur en helikopter som ligger upp och ner och att använda olika slags av hjälpmedel för att andas "Pusterlunge" som är en säck man skall blåsa upp för att kunna andas ut och in en liten stund och komprimerad luftsystem på många andra platser och med eller utan olika typer av överlevnadsdråkter. För läkarintyg hade jag sist senast läkarintyg för sjöfolk, norskt offshore läkarintyg, OGUK (Oil & Gas United Kingdom) samma som norska men många klienter godkänner enbart senare. Och när man jobbar Offshore så är man i ett annat land och jobbar som kan ha sina egna läkarintyg eller så har klienten man jobbar för sina egna rutiner för sina egna läkarintyg och specifika drogtester etc.

1709707218815.png
Skulle på Jobb till Falklandsöarna så jag var tvungen att fixa ett OGUK/ friskintyg detta var en hel del år sedan. Dom jag jobbade åt sa att jag kunde ta en Läkare i Göteborg. TJa jag hade dotter där nere va så fan, tog med kärringen och tåg ned och 2 nätter på Hotell. Mötes av en snorkig läkarsekreterare och inte var det mycket till undersökning. Den snorkiga sekreterare upplyste mig att dom & herr doktor minsann var dom enda som licenserad in Sverige på att utföra denna hälsoundersökning och priset för denna kvart var priset 5500 kr , (Dra åt helvete detta är värre än ett horhus tänkte jag) Ja det var inte minna pengar om än jag fick lägga ut och ingen redare har nog aldrig skänk mig tanke och inte jag dom. Så det vart en saftig reseräkning till kontoret. Tja hörde inget och pengarna kom in på konto och det räknades som kursdagar vilket var väldig förmånligt. Hur som helst satt jag på verandan i Thailand oh lyssnade på vaken. Dom tog upp rymdturism och Friskintyg för rymdturism var på en intervju med denna läkare följde. Tänkte va fan om en kvart 5500 kr för ett friskintyg för UK -Va fan skall då friskintyg för att åka på en rymdfärd kosta!
Maurice avgör vem som får resa till rymden

Liknande trådar

A
Svar
16
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
3