Så luras Thailändska bärplockare på pengar.

Är det inte så att ett kollektivavtal är en förutsättning för att arbetsvisa ska beviljas? Det är det som @apknug försöker säga tror jag.
Men som @Fritz inte har koll på.
Så om Kommunal säger upp kollektivavtet beviljas inga arbetsvisan och problemet löst. Vilket @apknug påtalar.

Absolut är det så.

Skulle dessutom de som bor i Sverige bjuda in 1-3st anhöriga för att plocka bär så hade man täckt upp för bortfallen från de säsongsbetonade företagen som enbart driver någon månads aktivitet varje år.

Här har någon lobbyverksamhet ägt rum då det verkar otroligt svårt att få besökvisum under sommaren.
Det går säkert jätte bra att få ett besöksvisum i november och februari.
Schengen visum medger ingen form av arbete.
Inte heller ett svenskt visum.
Bara misstanken om att plocka bär ger avslag.
Man verkar ha skärpt reglerna för vad som räknas som släkt och vänner.
Att bjuda in flera samtidigt är nästan omöjligt om det gäller längre period än några veckor.

Ett nytt tillfälligt uppehållstillstånd för arbete med inbjudan av en släkting som garant måste i så fall införas av Migrationsverket.
Men det måste nog ändå bli någon form av anställning.
Komma hit och sälja bär svart går inte

Hej

Problemet är inte vare sig Facket eller Kollektivavtalet, problemet är att företag inte följer kollektivavtalen utan kör med dubbla avtal, ett som dom visar upp för att plockarna ska få visum och ett annat avtal hos bemanningsföretaget som ger betydligt sämre löner och villkor för plockarna.

Det är just därför bärföretagen som är verksamma i Sverige borde tvingas att anställa sina bärplockare själva och inte kunna ta in plockare via Thailändska bemanningsföretag för att kunna kringgå kollektivavtalet.

Mvh isan lover
Nej,

Anledningen till att det kommer hit thailändare och utnyttjas är att kommunal har tecknat ett kollektivavtal.

Utan avtalet skulle de inte beviljas visum och inte kunna komma hit och utnyttjas.

Kommunal kan stoppa detta utnyttjande i morgon om de säger upp avtalet.

Har du missat det ovan?

Livsmedelsindustrin och bärföretagen lever på konsumenternas behov.
Får konsumenterna sitt behov tillgodosett så slipper vi 47 mellanhänder och i tillägg förstörda råvaror.
Hej

Ja företagen verkar ju på en konkurrensutsatt och fri marknad där tillgång och efterfrågan styr, skulle mellanhänder försvinna så borde ju priset i butik rent teoretiskt pressas, risken är väl bara att det blir för få som plockar och att en brist på bär kan uppstå, då blir det ju tvärtom dyrare i butik för konsumenterna.

Mvh isan lover

Hej

Ja företagen verkar ju på en konkurrensutsatt och fri marknad där tillgång och efterfrågan styr, skulle mellanhänder försvinna så borde ju priset i butik rent teoretiskt pressas, risken är väl bara att det blir för få som plockar och att en brist på bär kan uppstå, då blir det ju tvärtom dyrare i butik för konsumenterna.

Mvh isan lover
Jag har sett siffror på att 90% av bären fryses orensade och skickas utomlands.

Skulle brist uppstå får man importera från andra länder.
Kina är stor på blåbär men även många europeiska länder har vilda bär men kanske inte samma Allemansrätt.

Jag har sett siffror på att 90% av bären fryses orensade och skickas utomlands.

Skulle brist uppstå får man importera från andra länder.
Kina är stor på blåbär men även många europeiska länder har vilda bär men kanske inte samma Allemansrätt.
Hej

Vad jag har kunnat läsa mig till i media så importerar vi redan nu bär och svamp ifrån våra grannländer.

Mvh isan lover

Hej

Vad jag har kunnat läsa mig till i media så importerar vi redan nu bär och svamp ifrån våra grannländer.

Mvh isan lover
Kanske samma bär som frystes in och skickades till Estland?

Saft och sylt-industrin har nog inte den kapaciteten att lagra stora mängder.

Kanske också tillverkas utomlands och levereras som färdiga hel eller halv fabrikat till Sverige.
Kända märken som Önos, Ekström, Bob är inte svenska längre.

Vi skickar lax och torsk till Asien för att fileas så allt är möjligt.
Även planeras för att bli fiskpinnar.

Schengen visum medger ingen form av arbete.
Inte heller ett svenskt visum.
Bara misstanken om att plocka bär ger avslag.
Man verkar ha skärpt reglerna för vad som räknas som släkt och vänner.
Att bjuda in flera samtidigt är nästan omöjligt om det gäller längre period än några veckor.

Ett nytt tillfälligt uppehållstillstånd för arbete med inbjudan av en släkting som garant måste i så fall införas av Migrationsverket.
Men det måste nog ändå bli någon form av anställning.
Komma hit och sälja bär svart går inte

Att plocka bär är inget jobb, så att man ska ha kollektivavtal är ju bortkastat.
Krävs det kollektivavtal för att pimpla en marsmånad på Torneträsk eller meta i svartån i augusti. Nej, skulle inte tro det

Att plocka bär är inget jobb, så att man ska ha kollektivavtal är ju bortkastat.
Krävs det kollektivavtal för att pimpla en marsmånad på Torneträsk eller meta i svartån i augusti. Nej, skulle inte tro det
Skriv inte i ansökan och inbjudan att det gäller att tjäna pengar.

Kollektivavtal är bortkastat då det reglerar arbetstid och veckovila.
Det passar inte.

Det passar inte.

Självklart ska man inte göra det.
Jag undrar om inte arbetsgivaren ska komma ut med ett kaffebord i skogen. Man bör ju ha vettiga lokaler att äta lunch och fika.

Det passar inte.
Hej

Själv tror jag att många plockare borde vara intresserade av att få rätt lön, övertidsersättning, semestertillägg och tjänstepension m.m som regleras i kollektivavtalet.

Mvh isan lover

Hej

Bärföretagens och livsmedelsindustrins behov av bär.

Mvh isan lover

Vad hände med klimattänket?
5,000 T/R-biljetter till Thailand varje blir alldeles för mycket CO2 med tanke på hur många migranter som bara sitter och väntar på "löning" från svenska skattebetalare. Inför lite skyldigheter i uppehållstillståndet och inte bara rättigheter så löser det sig nog ganska fort.

/ SatanG

Hej

Själv tror jag att många plockare borde vara intresserade av att få rätt lön, övertidsersättning, semestertillägg och tjänstepension m.m som regleras i kollektivavtalet.

Mvh isan lover

Rätt lön vid bärplockning är vad man säljer bären för.
Bärplockare är fan inget jobb och man bör inte kunna anställas som bärplockare i Sverige.
Ska man det så får det bli som skogsarbetare.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp