Sänkta pensioner 2014

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
PM myndigheten har nu gått ut med att uppgifterna för alla som är född 1950 och senare har fått felaktiga prognoser.
Är äldre än så och har alltid fått fel prognoser, men bara till det sämre. Då jag blev penso. så kom det lite mer än väntat

"Phonta " sa:
Ja och satt den siffran sen i relation till utvandrade Svenskar, dessutom kycklingen sa betalar jag 31 % skatt pa min pension, varfor ,jag bor ju inte ens i landet ,sr utskriven..Betankt det sen ,att dessa slantar har jag jobbat ihop under 47 ars arbete, varje dag har det rullat in "vita slantar

Vad bra att du har betalat in så mycket skattepengar till Sverige, då har du ju varit med och betalat din frus SFI som hon antagligen fick när hon kom till Sverige. Och hennes döttrars skolgång som dom fick när dom bodde här, och antagligen har du även vart med och betalat din frus barnbidrag och förskottsbidraget hon fick för dina döttrar när ni bodde här.
Vill du veta det så har även jag som inte känner er varit med och betalat för din familj, men det gör mig ingenting. Det är bara roligt att kunna hjälpa till.

"Kycklingen " sa:
Vad bra att du har betalat in så mycket skattepengar till Sverige, då har du ju varit med och betalat din frus SFI som hon antagligen fick när hon kom till Sverige. Och hennes döttrars skolgång som dom fick när dom bodde här, och antagligen har du även vart med och betalat din frus barnbidrag och förskottsbidraget hon fick för dina döttrar när ni bodde här.
Vill du veta det så har även jag som inte känner er varit med och betalat för din familj, men det gör mig ingenting. Det är bara roligt att kunna hjälpa till.
Nå får väl Phonta svara för sig själv men du är ute och cyklar lite här Kycklingen.
Phontas fru har arbetat och betalat skatt under sin tid i Sverige hon också.

"Kycklingen " sa:
Helt fel ute kyckling , nån SFI gick hon aldrig på , Thai får dessutom ingen ersättning som vanliga Nysvenskar får , dessutom så har min fru redan när jag träffade henne i Sverige betalat in stora summor i skatt , under tio års arbete har hon aldrig lyft ett korvöre fråb försäkringskassan ..... Så helt fel ute ´KYCKLING, ;D

Ja har 29 år kvar till pension, det kommer nog inte bli mer än folkpension... Däremot tror jag att jag kommer att dö av tristess den dagen jag tvingas sluta jobba... men jag kan inte tvingas till detta för ja är min egen boss och jag kommer nog se till att jag har ngt att göra.
Den dagen jag kommit upp i pensionsåldern så har jag tillbringat största delen av mitt liv i Thailand, jag har farit fram och tillbaka mellan Europa och Thailand under 43 år. Så då är säkert min och min frus ekonomi mer beroende av hur affärerna går i Thailand än hur väl jag har placerat dom korvören jag skrapade ihop under de 10 månaders anställnig jag hade på Dagab (ett lagerjobb jag hade när ja va 23).

;) Trots alla oroligheter sa tror jag Thailand har battre forutsattningar an Sverige...
Omvarden skrattar och alla flyktingar som far permanent PUT direkt far sen ivag tillbaksfor att kriga ,med Svenska skattepengar/ pensionspengar att leva pa ..ren katastrof :eek:

"Phonta " sa:
;) Trots alla oroligheter sa tror jag Thailand har battre forutsattningar an Sverige...
Omvarden skrattar och alla flyktingar som far permanent PUT direkt far sen ivag tillbaksfor att kriga ,med Svenska skattepengar/ pensionspengar att leva pa ..ren katastrof :eek:

Helt enig med dig där!

"Kycklingen " sa:
Om många pensionärer tar med sig sin pension till andra länder och handlar där så säger det ju sig själv att pengarna tar slut i Sverige. Om man får lön/pension/bidrag i Sverige och använder pengarna i Sverige så får ju Sverige en bättre ekonomi.

Typiskt dåligt politiker snack BUUUUUUUUU Detta ger micropromille snälla du

"krister " sa:
Ja har 29 år kvar till pension, det kommer nog inte bli mer än folkpension... Däremot tror jag att jag kommer att dö av tristess den dagen jag tvingas sluta jobba... men jag kan inte tvingas till detta för ja är min egen boss och jag kommer nog se till att jag har ngt att göra.
Den dagen jag kommit upp i pensionsåldern så har jag tillbringat största delen av mitt liv i Thailand, jag har farit fram och tillbaka mellan Europa och Thailand under 43 år. Så då är säkert min och min frus ekonomi mer beroende av hur affärerna går i Thailand än hur väl jag har placerat dom korvören jag skrapade ihop under de 10 månaders anställnig jag hade på Dagab (ett lagerjobb jag hade när ja va 23).

Ledsen, men matte är nog inte din starka sida, ser jag då jag summerat ditt inlägg

Japp, som affärman räknar man konstant. Vet inte vad du syftar på grabben. Eller du bara ville visa att du e en riktig schääna....?
PS. Jag började antagligen jobbet i juli då jag fortfarande va 22...

"krister " sa:
Japp, som affärman räknar man konstant. Vet inte vad du syftar på grabben. Eller du bara ville visa att du e en riktig schääna....?
PS. Jag började antagligen jobbet i juli då jag fortfarande va 22... när jag va 23 jobbade jag till april och samma år åkte jag till thailand första gången. Då va jag fortfarande 23. Sedan om jag åker fram och tillbaka när jag e 24, 25 ... osv till 65 så blir det 43 år... eftersom året då jag va 23 också räknas. 65 - 23= 42 + året ja va 23 det blir 43... hajjar du eller måste jag skicka dig på kurs?
'

"Bossej " sa:
Abhisit och hans parti forsokte med en Misstroendeforklaring mot regeringen Yingluck, efter att de foreslagit att ändra konstitutionen så att alla ledamoter i Senaten skall väljas demokratiskt, och inte att hälften utses av domstolarna som nu,
men Abhisit fick inte majoriteten i Parlamentet med sig.
Samma regler som i Sverige!
"andrejsdenruskige " sa:
Ja, då är det väl plats för misstroendeförklaring då.
Man kan inte bete sig hur som helst bara för att man vunnit valet.

Hur det funkar i Thailand vet jag inte, och det vet nog inte thailändarna heller.
Men om Sveriges system kan du läsa här.
http://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-ri ... orklaring/

Ja ungefär sådär! Sverige går inte att jämföras med ett utvecklingsland utan demokrati....borde väl alla förstå...Och Reinfeldt har verkligen gjort mycket för Sverige..går väl inte att jämföra vår välfärd som är en av de högsta i världen!..Visst gillar jag Thailand...men jag är inte blind...och vill egentligen inte blanda mej med Thailands inrikespolitik...som gäst där ibland. Men "vissa" här tror att de vet vad som är vad och bäst för "landet på låtsas" ..och hur det skall lösas...!! Skrattretande! Fattigpensionärer som flytt Sverige för att de inte har råd att leva där!! Vad har ni gjort som fått så dåliga pensioner....?...

Haha,,, ;D ;D ;D Skulle kunna skratta på mig åt Dig ...Om du har hälften av min pension när du skall bo här så skall du vara glad, samt de slantar jag har på bankkontot i LOL... Du som inte klarar av att få till ett hus i "Mygghelvetet " som du kallar det .. Att ha en pension på min nivå är inte alla förunnade ,, den har jag själv jobbat ihop, och kom inte med att idiot...n Reinfeldt har gjort mycket för Sverige, i alla fall inte mycket gott... totalt lobotomerad .................32an har en lapp i fickan för att inte glömma sina rötter... skrattretande ;D ;D ;D ;D

"Phonta " sa:
Haha,,, ;D ;D ;D Skulle kunna skratta på mig åt Dig ...Om du har hälften av min pension när du skall bo här så skall du vara glad, samt de slantar jag har på bankkontot i LOL... Du som inte klarar av att få till ett hus i "Mygghelvetet " som du kallar det .. Att ha en pension på min nivå är inte alla förunnade ,, den har jag själv jobbat ihop, och kom inte med att idiot...n Reinfeldt har gjort mycket för Sverige, i alla fall inte mycket gott... totalt lobotomerad .................32an har en lapp i fickan för att inte glömma sina rötter... skrattretande ;D ;D ;D ;D
Nu blir jag nyfiken, vad har du i pension efter skatt Phonta?
Själv jobbar jag ju och har dålig koll på vad en normal pension är.
Det orange kuvertet uppmuntrar ju bara till extra sparande.

"Phonta " sa:

Många får klara sig på en väldigt låg pension...."Startsidan / Nyheter 2014-02-24 Margareta tvingas leva i fattigdom
Lever på 6 800 i månaden

Margareta Stenström, 72, har arbetat och slitit hela sitt liv. Nu är hon pensionär och lever på 6 200 kronor i månaden. ”Det känns i hjärtat”, säger hon.
Foto: Daniel Nilsson
HÖRBY. Margareta Stenström, 73, är en av alla pensionärer som lever på gränsen.

Hon började jobba när hon var 14 år gammal – i dag får hon knappt ut 6 800 kronor i månaden.

– Det är klart att jag känner bitterhet, säger hon.

TIPSA! Är du pensionär och fattig?
I ett gult tegelhus två kilometer väster om Hörby bor Margareta Stenström, 73, i ett hus tillsammans med sin man Jan-Inge Stenström, 77.

Här har de bott sedan 1977 och Margareta Stenström förklarar att här kommer de att bli kvar.

– I dag har vi inte råd att flytta härifrån. Vi har inget val. Och vi bor ju även billigare här än om vi skulle flytta in till en liten lägenhet i stan.

Jobbat heltid
Margareta Stenström började jobba som kontorsbud när hon var 14 år. Sedan dess har hon jobbat heltid eller halvtid under största delen av sitt liv.

Bland annat som administratör inom sjuk­vården och läkarsekreterare.

– Jag har alltid arbetat. Den enda gången jag var hemma var när jag fick mina tre barn. Och eftersom min son var utvecklingsstörd fick jag vara hemma under 1975 och 1976. Men bortsett från det har jag slitit fram till att jag var 62 år.

Kroppen gav upp
Men då orkade Margareta Stenström inte längre. Hon gick in i väggen, blev utbränd, och fick läggas in på sjukhus. Hon försökte komma tillbaka till sitt gamla jobb genom arbetsträning - men det gick inte.

Kroppen hade gett upp.

– Min chef föreslog att jag skulle säga upp mig och ta ut min tjänstepension. Så jag gjorde det. Men när jag var 65 år var den i princip slut. Sedan dess får jag ut min folkpension på 6 200 kronor efter skatt plus 570 kronor i tjänstepension.

För Margareta Stenström känns det bittert att leva under så knappa förhållande.

’Måste resa oss upp’
Trots flera decennier av hårt arbete.

– Det känns i hjärtat. Speciellt när Reinfeldt säger att det ska löna sig att jobba. Jag har alltid arbetat och slitit, levt ett rättskaffens liv, och aldrig utnyttjat samhället. Men ändå har det inte lönat sig. Det är klart man blir bitter.

När hon får höra om att närmare en kvarts miljoner pensionärer levde under EU:s fattigdomsstreck 2011 och drygt 200 000 i fjol suckar hon tungt.

– Varför finner vi oss i det här? Vi måste resa oss upp och säga att nu är det bra. Varför är vi pensionärer så tysta?

Maken hjälper till
Samtidigt är Margareta Stenström tacksam över att hon har en make som får ut en bättre pension.

– Han fick ju ta del av det gamla pensionssystemet och kunde arbeta livet ut. Men utan honom skulle jag inte klara mig alls. Hur i hela friden skulle det gå till?
Mattias Sandbe"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18426514.ab

Ps, nyanlända anhöriginvandrare får klara sig på c:a 5500:-kr (skattefritt) ev. bostadstillägg tillkommer. Det är garrantipensionen och de har ju då aldrig arbetat i Sverige! Ds.

"bson " sa:
Nu blir jag nyfiken, vad har du i pension efter skatt Phonta?
Själv jobbar jag ju och har dålig koll på vad en normal pension är.
Det orange kuvertet uppmuntrar ju bara till extra sparande.

Han har ju i många trådar här och på andra forum(Läs alla hans trådar på Thailandsforum innan han flyttade till Thailand som då var hans drömland) talat om att han har 10 000 kr netto. Och han är väl inte ålderspensionär ännu??..Jag har jobbat i alla år i Phontas så förhatliga Sverige, haft hyfsad inkomst som egenföretagare och har väl i alla fall efter skatt nu som 66 årig pensionär 7000 kr mer än Phonta! Och detta är ju ingen jätteinkomst efter skatt...sen jobbar jag ju lite extra....samt att frun jobbar...så visst...som man bäddar får man ligga!! :)))

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp