Sverige börjar jaga pensionärers pensioner.

Jo jo , sifror ljuger ju aldrig :rolleyes:, och jag skiter som sagt fullständigt i era siffror , detta då jag tar siffror från ca 15 personer varje dag ,, så jag håller mig till verkligheten , inegen Sossepropaganda , tror du en pensionär ger mig för låga siffror när de skall ha en btealkortskredit ?? ,, Jo kanske tror ni det ,,en det är ju upp till envar att dumförklara sig själv ;)
Att en ålderspension skulle ligga i snitt på över 210,000 är ju ett djäkla skämt , en ålderspension inklusive tjänstepension är 21 ,000 kr brutto och det stämmer bra med min , men du kanske inte kan tyda deras siffror;)

Om du har betalt 18.5% av din bruttolön i 35-40 år så är det självklart att dina inbetalningar inte räcker om du lever till du är 85, det är enkel matematik.

Då medellivslängden för en man är 80 år, säger den enkla matematiken*, att med en real avkastning på 1,5% borde den som har jobbat i 40 år kunna få ut 75% av sin lön i pension. Mig veterligen har det aldrig varit tal om 100% av lönen.

* 0,185 Nusummefaktor(1,5%,40år) (1,015^40)= Pension Nusummefaktor(1,5%,15år)

2% realränta ger 87%
2,5% realränta ger 101% av lönen.

FB_IMG_1513441541086.jpg

Då medellivslängden för en man är 80 år, säger den enkla matematiken*, att med en real avkastning på 1,5% borde den som har jobbat i 40 år kunna få ut 75% av sin lön i pension. Mig veterligen har det aldrig varit tal om 100% av lönen.

* 0,185 Nusummefaktor(1,5%,40år) (1,015^40)= Pension Nusummefaktor(1,5%,15år)

2% realränta ger 87%
2,5% realränta ger 101% av lönen.

Fast räknar man med kvinnor, och de ska väl också ha pension antar jag, så är medellivslängden 83 år och då sjunker procentsatsen en del. Om man också betänker att reallöneökningarna från 1970 till 1995 inte var 1.5% utan 0.5% så sjunker procentsatsen ännu mer. Vill vi dessutom ha kvar möjligheten att gå i pension vid 61 år så är det inte så många som kommer upp i 40 arbetsår och då börjar vi nog närma oss 50% av lönen.

Visst vore det schysst om alla kunde gå i pension vid 55 och ha 100% av lönen men om vi ska ha ett självfinansierat pensionssystem så kan vi inte plocka ut mer än vi stoppar in. Sedan kan man givetvis tycka att det också borde stoppas in andra skattemedel, som då tas från någon annanstans i statsbudgeten, men det blir en helt annan diskussion.

Fast räknar man med kvinnor, och de ska väl också ha pension antar jag, så är medellivslängden 83 år och då sjunker procentsatsen en del. Om man också betänker att reallöneökningarna från 1970 till 1995 inte var 1.5% utan 0.5% så sjunker procentsatsen ännu mer. Vill vi dessutom ha kvar möjligheten att gå i pension vid 61 år så är det inte så många som kommer upp i 40 arbetsår och då börjar vi nog närma oss 50% av lönen.

Visst vore det schysst om alla kunde gå i pension vid 55 och ha 100% av lönen men om vi ska ha ett självfinansierat pensionssystem så kan vi inte plocka ut mer än vi stoppar in. Sedan kan man givetvis tycka att det också borde stoppas in andra skattemedel, som då tas från någon annanstans i statsbudgeten, men det blir en helt annan diskussion.

1,5% var ju avkastningen inte reallöneökningen. 1,5% låter väldigt lågt räknat.

Jag har ett tjäntepensionssparande där jag sätter av max dvs 10%. Detta har jag haft i ca 20 år. Dessa pengar har utvecklat sig betydligt bättre än de 18,5 , under hela mitt arbetsliv, som staten förvaltat dessa.

1,5% var ju avkastningen inte reallöneökningen. 1,5% låter väldigt lågt räknat.

Jag har ett tjäntepensionssparande där jag sätter av max dvs 10%. Detta har jag haft i ca 20 år. Dessa pengar har utvecklat sig betydligt bättre än de 18,5 , under hela mitt arbetsliv, som staten förvaltat dessa.
Det kan slå åt båda hållen, jag har flera olika för tjänstepension och spridningen kan vara stor, vissa stor ökning på kort tid andra är mer långsiktiga och en högrisk som jag valde gick åt h*****e.
Fördelen med statens alternativ är att den är livslång, mot de flesta tjänstepensioner som betalas ut på kort tid.

Men grattis till ett så stort tjänstepensionssparande och i så många år, det ger klirr i kassan och du kan leva bekymmersfritt och i rena lyxen om hälsan är med dig.

Senast redigerad av en moderator:
Det kan slå åt båda hållen, jag har flera olika för tjänstepension och spridningen kan vara stor, vissa stor ökning på kort tid andra är mer långsiktiga och en högrisk som jag valde gick åt h*****e.
Fördelen med statens alternativ är att den är livslång, mot de flesta tjänstepensioner som betalas ut på kort tid.

Men grattis till ett så stort tjänstepensionssparande och i så många år, det ger klirr i kassan och du kan leva bekymmersfritt och i rena lyxen om hälsan är med dig.
Jag förvaltar min tjänstepension själv och tar de risker jag är bekväm med. Har flyttat det mesta till samma ställe, blir enklare så!

Fast räknar man med kvinnor, och de ska väl också ha pension antar jag, så är medellivslängden 83 år och då sjunker procentsatsen en del. ... Vill vi dessutom ha kvar möjligheten att gå i pension vid 61 år så är det inte så många som kommer upp i 40 arbetsår och då börjar vi nog närma oss 50% av lönen.

Visst vore det schysst om alla kunde gå i pension vid 55 och ha 100% av lönen men om vi ska ha ett självfinansierat pensionssystem så kan vi inte plocka ut mer än vi stoppar in.

Kvinnor lever till 84, men i försäkringssammanhang bör varje grupp betala in vad som motsvarar den förväntade kostnaden. Kvinnor borde faktiskt sätta av mer, alt ha lägre pension utifrån detta. Under andra världskriget så sa man om de engelska jaktflygarna, att man "inte betalade dem mer, bara tidigare".

Det har aldrig varit tal om att vi skall få 100% och de som väljer att sluta tidigare har varit fullt medvetna om att de får lägre pensioner. Många har höga tjänstepensioner och eget pensionssparande så att de skulle kunna sluta tidigare och det är detta man vill förhindra. Statens bekymmer är att den måste få in mer friska kulor, till andra åtagande (garantipension etc.) genom att tvinga oss att arbeta längre.

Jag tycker att bl. a. Lars Bern har en del intressanta kommentarer i ämnet:
https://anthropocene.live/2017/12/16/valfardsstaten-raseras/

"Det svenska politiska etablissemanget har beslutat om en rejäl höjning av svenska folkets pensionsålder. De enda partier som motsätter sig den högre pensionsåldern är Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna. Beslutet är en mycket kraftig reduktion av den svenska välfärden. Redan har den naggats i kanten i små steg, men nu tvingas det politiska etablissemanget att ta ett stort steg. Man har börjat nedmonteringen av välfärdsstatens grundpelare.

Bakgrunden till pensionsbeslutet sägs vara att medellivslängden ökat och välfärdspengarna därför inte längre räcker till pensioner som pensionärerna kan leva på. Att en stor del av den längre livslängden beror på att färre barn dör berör man inte. Detta sker samtidigt som samma politiker beslutat om en migrationspolitik som kostar flera hundra miljarder kronor per år, långt mer än vad en bibehållen pensionsålder skulle ha kostat. Det är alltså inte brist på pengar för att klara pensionerna till våra äldre som är orsaken, utan en dramatisk omprioritering av hur samhällets ekonomiska resurser används."

--------------------
"Sedan kan man givetvis tycka att det också borde stoppas in andra skattemedel, som då tas från någon annanstans i statsbudgeten, men det blir en helt annan diskussion."

Ja det kan man tycka!

Genom lägre statliga kostnader skulle en högre andel av lön/arbetsgivaravgifter kunna gå till pensionssparande. Gör inte misstaget, att dela upp ekonomin i "olika plånböcker"; något som leder till felaktiga beslut och insikten om detta belönades med årets "Nobelpris" i ekonomi.

Det här är bara början. Stora skattehöjningar i kommunerna, terminsavgifter på universiteten ...

Magdalena-Andersson-migration.jpg

Senast ändrad:
hehe... de senaste rapporterna visar på en stark ekonomi, arbetslösheten har aldrig varit lägre än nu och arbetsmarknaden för 2018 spås massor av jobb, industrin går på högvarv och exporten osv, alla prognoser pekar uppåt, kanske inte för dig och dina SD-vänner då, var gör ni, kanske ni inte finns med i statistiken?

Som jag sagt förut Phonta och visat dig, Sverige hamnar högst upp när det gäller det mesta.!! Jag trivs alldeles utmärkt och har ett bra liv i mitt kära Skåne!;):)
Förlåt men den starka ekonomin tror inte jag på men tiden får väl visa hur det var :rolleyes:

Förlåt men den starka ekonomin tror inte jag på men tiden får väl visa hur det var :rolleyes:

Ja Lyco, 15 december 2017 skrev jag detta och ekonomin är stark men om den räcker i framtiden ja det återstår att se, så i det avseendet kan jag ju hålla med dig!

Ja Lyco, 15 december 2017 skrev jag detta och ekonomin är stark men om den räcker i framtiden ja det återstår att se, så i det avseendet kan jag ju hålla med dig!
Förmodligen är vår ekonomi lika stark eller starkare än omvärldens ekonomier, men att den skall räcka till allt som behövs är chanslöst. Det måste kapas kostnader på flera plan även om landet går bra ekonomiskt.
Det går inte att få bättre ekonomi med skenande utgifter trots större intäkter.

Förmodligen är vår ekonomi lika stark eller starkare än omvärldens ekonomier, men att den skall räcka till allt som behövs är chanslöst. Det måste kapas kostnader på flera plan även om landet går bra ekonomiskt.
Det går inte att få bättre ekonomi med skenande utgifter trots större intäkter.

Ja det är nog sant, om sex år har vi knappt någon äldrevård:afro:

Ja det är nog sant, om sex år har vi knappt någon äldrevård:afro:
Ja där har du nog tyvärr rätt, det finns två länder i Europa där medborgarna tycker att äldrevård är statens uppgift och inte barnens.
Dessa två länder är Nederländerna och Sverige.
Båda dessa lägger mest pengar av alla på att barnen ska slippa sitt ansvar för sina föräldrar men ändå klagar dom mest.
Svenskar är generellt dåliga mot sina föräldrar och är mycket självständiga egoister än de flesta kulturer.
Lite skillnad mot SOA där man bor 4 generationer i samma hus och delar på sysslorna rättvist.

Ja där har du nog tyvärr rätt, det finns två länder i Europa där medborgarna tycker att äldrevård är statens uppgift och inte barnens.
Dessa två länder är Nederländerna och Sverige.
Båda dessa lägger mest pengar av alla på att barnen ska slippa sitt ansvar för sina föräldrar men ändå klagar dom mest.
Svenskar är generellt dåliga mot sina föräldrar och är mycket självständiga egoister än de flesta kulturer.
Lite skillnad mot SOA där man bor 4 generationer i samma hus och delar på sysslorna rättvist.
Nu är det samhället som är sådant att man inte har möjlighet att ta hand om sina föräldrar. Alla måste jobba för sin försörjning, vi har ju för tusan inte ens tid att ta hand om barnen utan enorma ekonomiska uppoffringar, dom skall lämnas på dagis så att kommunen tar hand om dom.

Så samhället är tvunget att ta hand om åldringsvården, det finns nästan inga alternativ. Jag hade gärna tagit hand om mina föräldrar, det hade mina systrar också. Men vi har ingen realistisk möjlighet.

Så sant att stark ekonomi kan vara en synvilla.
En rad ekonomer med Konjunkturinstitutet i spetsen har påpekat att den nuvarande tillväxten måste ses i ljuset av expansiv penning- och finanspolitik under en pågående högkonjunktur.
Den centrala skillnaden ligger i att regeringen fokuserar på Sveriges ekonomiska tillväxt just nu, medan kritikerna ifrågasätter den svenska ekonomins långsiktiga förmåga att upprätthålla en hög produktivitetstillväxt.
Är ekonomin dopad med låg ränta så kommer ett uppvaknande när den går upp för den gör det en dag.
Konkurrenskraft är en avgörande faktor för att upprätthålla ekonomiska välstånd.
Ur detta perspektiv skulle jag säga att det går inte alls bra för Sverige.
Tittar man på kommunernas ekonomi så ser det inte så ljust ut och om och när räntan går upp blir det stora skattehöjningar gissar jag. Nu måste man börja betala ränta på lånen som kommunerna tog för att bygga skolor, vårdcentraler och annat. Dom siffrorna är inte lätta att knäcka.
Fast o andra sidan det är häftigt att betala skatt :p
När jag kollar min text slår det mig att jag är visst rätt negativt lagt person :rolleyes: :eek:
Det förvränger min självbild :cool:

Nu är det samhället som är sådant att man inte har möjlighet att ta hand om sina föräldrar. Alla måste jobba för sin försörjning, vi har ju för tusan inte ens tid att ta hand om barnen utan enorma ekonomiska uppoffringar, dom skall lämnas på dagis så att kommunen tar hand om dom.

Så samhället är tvunget att ta hand om åldringsvården, det finns nästan inga alternativ. Jag hade gärna tagit hand om mina föräldrar, det hade mina systrar också. Men vi har ingen realistisk möjlighet.

Jo men det samhället har vi ju mer eller mindre skapat själva, karriär, frigörelse och annat där individens behov går före ansvaret gentemot något gemensamt och när man då bara hinner med sig själv får någon annan ta hand om det vi inte vill eller kan ta hand om.:)

Jo men det samhället har vi ju mer eller mindre skapat själva, karriär, frigörelse och annat där individens behov går före ansvaret gentemot något gemensamt och när man då bara hinner med sig själv får någon annan ta hand om det vi inte vill eller kan ta hand om.:)
Så är det naturligtvis men personligen så kan jag inte även om jag vill. Någon måste försörja familjen och arbeta ihop till en anständig pension.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp