Sverige börjar jaga pensionärers pensioner.

Så sant att stark ekonomi kan vara en synvilla.
En rad ekonomer med Konjunkturinstitutet i spetsen har påpekat att den nuvarande tillväxten måste ses i ljuset av expansiv penning- och finanspolitik under en pågående högkonjunktur.
Den centrala skillnaden ligger i att regeringen fokuserar på Sveriges ekonomiska tillväxt just nu, medan kritikerna ifrågasätter den svenska ekonomins långsiktiga förmåga att upprätthålla en hög produktivitetstillväxt.
Är ekonomin dopad med låg ränta så kommer ett uppvaknande när den går upp för den gör det en dag.
Konkurrenskraft är en avgörande faktor för att upprätthålla ekonomiska välstånd.
Ur detta perspektiv skulle jag säga att det går inte alls bra för Sverige.

Det du skriver blir extra intressant om man jämför Japan. Den här artikeln kanske kan vara en tankeställare för den som köper Magdalenas prat om hur duktiga vi är i Sverige:

https://www.di.se/analys/henrik-mitelman-dystergokarna-har-fel-japan-har-framtiden-for-sig/

"Baksmällan efter och under den djupa börsnedgången blev svår. Byggandet kollapsade och konsumtionen rasade. Som lök på laxen började ekonomin redan då att hämmas av den åldrande befolkningen.
Samtidigt är den dystra synen på ekonomin felaktig. Visst ser BNP-kurvan trist ut, men verkligheten är mer komplex.
Den krympande befolkningen sänker i sig BNP, men det är färre japaner som delar på kakan. BNP per person har utvecklats väl, framför allt under det senaste decenniet.
I Sverige slår vi oss ofta för bröstet och konstaterar att tillväxten är fin, men då har ju en stor del förklarats av den enorma befolkningsökningen.
Den där japanska kräftgången är alltså högst relativ. Med undantag för Tyskland är Japan världens mest framgångsrika exportmaskin.
Dessutom är framtidsutsikterna goda, trots allt. Befolkningen fortsätter att åldras, till glädje för den enskilde men till besvär för offentlig sektor. 28 procent av befolkningen är över 65 år, vilket är den högsta andelen i världen. Och självklart kraxar olyckskorparna.
Samtidigt finns det ganska enkla lösningar. En är så klart att välkomna gästarbetare från andra länder, men Japan har av tradition varit restriktiv med just detta, till skillnad från exempelvis Singapore som med stor framgång nyttjat utländska resurser. Helt enkelt är det kanske inte med språkförbistringarna här i Japan. För även om Japan är en exportsuccé är det slående hur usla japanerna är på engelska. En sak är att den äldre generationen på landsbygden håller sig till japanska, men även tonåringar i Tokyo har svårt att över huvud taget förstå någonting på engelska. Det är verkligen förbluffande att så lite görs för att få den yngre generationen mer språkkunnig.
Lösningen på arbetskraftsbristen blir istället att öka den kvinnliga förvärvsfrekvensen, alltså att fler kvinnor börjar arbeta utanför hemmen. Fortfarande är det alltför få som gör det.
"

Även BNP, genom den ekonomiska tillväxten, har ökat sedan pensionssystemet infördes. Antar att dessa ytterligare resurser har använts till annat än att försöka bibehålla pensionsåldern? o_O En gång i tiden användes våra gemensamma ansträngningar till att sänka (sic!) pensionsåldern, trots ökad medellivslängd. De tiderna är uppenbarligen förbi.

Man kan ju leka med tanken, att en tillväxt på 2,5% under 20 år ger en ekonomi som är 1,64 gånger så stor. Mig veterligen har inte medellivslängden ökat med lika mycket, då den var 80 för män och 84 för kvinnor senast jag kollade.

"Something is rotten in the state of Sweden." :nod:

Hej

Håller med, varför ska man nu straffa folk för att dom lever längre?

Är det smart att tvinga gamla att jobba längre samtidigt som vi har en stor ungdomsarbetslöshet?

Själv är jag helt emot både att tvinga folk att jobba längre om dom inte själva vill detta, meningen med livet är väl inte bara arbete, låt folk njuta lite och göra vad dom vill efter över 40 år i yrkeslivet.

Sen har jag i.o.f.s inget emot att dom som inte har något liv eller bekantskapskrets utanför arbetsplatsen får fortsätta jobba, dom skulle ju förmodligen må dåligt och förkorta sitt liv av att inte få fortsätta gå till jobbet, för dessa är ju jobbet allt och utan det raseras hela deras liv.

Men jag är glad att jag själv har ett så innehållsrikt och roligt liv även utanför arbetsplatsen att jobbet inte är allt, utan bara utgör en del av livet, själv tillhör jag ju den sista årskullen som kan pensionera mig vid 61 till 65 års ålder, jag kommer att ta ut pension ifrån hösten 2019 då jag blir 61 år.

Mvh isan lover

Än tvingas ingen jobba längre än tidigare, pensionsåldern är fortfarande 65 år. Möjligheterna att gå tidigare försämras men det var mindre än 5% som nyttjade detta och jag tror inte att de som väljer att jobba efter 65 år kommer att öka, den lilla klicken som inte har något annat liv än jobbet förblir nog samma.

Har man planer att bli pensionär tidigt så ska man i god tid planera för det, redan från 40 års ålder eller tidigare genom att spara eller placera i någon form som ger avkastning.

Pensioner är trots allt ens egna pengar som lagts undan och ingen gåva från staten.

Den bästa metoden till en bra pension är nog att skaffa sig en hög utbildning i unga år och få ett välbetalt jobb.
Att skaffa rika föräldrar eller vinna på lotto är en svårare väg.

Jag har en god vän som jag äter lunch med en gång per månad, som slutade jobba vid 53år, sålde av sina fastigheter och flyttade. Köpte ett nergånget hotell med 14 rum och renoverade det och går runt på inkomsterna från hotellet.
Han bor på en annan ort och har anställda som sköter businessen.
Han har nu fyllt 60år och planerar börja ta ut pension om något år. Helt enligt hans planer sen han var under 40år.

Men det finns nog fler som slutat för tidigt och tagit ut allt som går så tidigt och fort som det gått och upptäcker hur lite pengar som kommer in på kontot sen tjänstepensionerna upphört.

Än tvingas ingen jobba längre än tidigare, pensionsåldern är fortfarande 65 år. Möjligheterna att gå tidigare försämras men det var mindre än 5% som nyttjade detta och jag tror inte att de som väljer att jobba efter 65 år kommer att öka, den lilla klicken som inte har något annat liv än jobbet förblir nog samma.

Har man planer att bli pensionär tidigt så ska man i god tid planera för det, redan från 40 års ålder eller tidigare genom att spara eller placera i någon form som ger avkastning.

Pensioner är trots allt ens egna pengar som lagts undan och ingen gåva från staten.

Den bästa metoden till en bra pension är nog att skaffa sig en hög utbildning i unga år och få ett välbetalt jobb.

Jag har en god vän som jag äter lunch med en gång per månad, som slutade jobba vid 53år, sålde av sina fastigheter och flyttade. Köpte ett nergånget hotell med 14 rum och renoverade det och går runt på inkomsterna från hotellet.
Han har nu fyllt 60år och planerar börja ta ut pension om något år. Helt enligt hans planer sen han var under 40år.

Men det finns nog fler som slutat för tidigt och tagit ut allt som går så tidigt och fort som det gått och upptäcker hur lite pengar som kommer in på kontot sen tjänstepensionerna upphört.

Hej

Att börja planera tidigt är helt rätt, själv bestämde jag redan i 20 års åldern att jag skulle lägga av när jag blev 55, jag började spara lite i privata pensionsfonder, kom ju även pensionssparande som fack och företag låg bakom o.s.v.

Jag sa upp mig efter 38 år på samma arbetsplats det år jag fyllde 55 år, fick ett bra avtal som fortfarande ger mig en liten slant varje månad, var helt ledig i 2.5 år, men sedan några år jobbar jag nu 50% åt kommunen på hemmaplan.

Att det bästa är att studera för att få en bra lön och pension vet jag inte riktigt om jag håller med om, jag och min bror har ju jämfört detta och vi kom fram till att jag som valde att arbeta tidigt istället för att studera vidare fick det ganska bra, min lillebror kom fram till att han skulle komma ikapp mig ekonomiskt först när han blev 50 år, men efter detta så drar han ju ifrån eftersom han fortsätter och jag trappar ned.

Mvh isan lover

Att börja planera tidigt är helt rätt, själv bestämde jag redan i 20 års åldern att jag skulle lägga av när jag blev 55

Skall inte ifrågasätta något egentligen, så här med resultatet i hand var det antagligen ett klokt beslut men att i 20 års ålder börja planera för sitt otium redan då låter fruktansvärt, att hela tiden leva i framtiden och inte i nuet, hoppas att du förstår vad jag menar, skall det verkligen behöva vara så, vad är livet till för egentligen?

Skall inte ifrågasätta något egentligen, så här med resultatet i hand var det antagligen ett klokt beslut men att i 20 års ålder börja planera för sitt otium redan då låter fruktansvärt, att hela tiden leva i framtiden och inte i nuet, hoppas att du förstår vad jag menar, skall det verkligen behöva vara så, vad är livet till för egentligen?

Hej

I mitt fall var det inte någon negativ press eller känsla som låg bakom beslutet, jag var redan som ung ganska inne på att tjäna egna pengar, hade jobb redan vid 13 års ålder samtidigt som jag gick i skolan på vårt lokala ICA, sålde även julgranar, gjorde lite skrotaffärer och annat redan som tonåring.

Jag var dessutom bra på att förränta och behålla det jag tjänade så för mig var det naturligt att redan som ung planera för framtiden, jag insåg tidigt att alldeles för många hade alldeles för små marginaler och litet sparande, detta gjorde att dom saknade valmöjligheter och i princip var tvungna att arbeta tills 65 även om dom hatade att gå till jobbet.

Sen var aldrig jobbet direkt tråkigt för mig, jag hade kul och trivdes samtidigt som jag jobbade, det tror jag är väldigt viktigt, men ändå uppskattade jag min frihet, dagarna på sjön här på västkusten, resorna till Thailand och övriga världen så mycket att jag planerade för att kunna sluta tidigt.

Jag såg ju äldre medarbetare som bara hann få något eller några år som pensionärer innan dom lämnade in, detta gjorde att jag var beredd att göra vad jag kunde för att inte hamna i samma situation, hittills har det gått som planerat.

Mvh isan lover

Hej

I mitt fall var det inte någon negativ press eller känsla som låg bakom beslutet, jag var redan som ung ganska inne på att tjäna egna pengar, hade jobb redan vid 13 års ålder samtidigt som jag gick i skolan på vårt lokala ICA, sålde även julgranar, gjorde lite skrotaffärer och annat redan som tonåring.

Jag var dessutom bra på att förränta och behålla det jag tjänade så för mig var det naturligt att redan som ung planera för framtiden, jag insåg tidigt att alldeles för många hade alldeles för små marginaler och litet sparande, detta gjorde att dom saknade valmöjligheter och i princip var tvungna att arbeta tills 65 även om dom hatade att gå till jobbet.

Sen var aldrig jobbet direkt tråkigt för mig, jag hade kul och trivdes samtidigt som jag jobbade, det tror jag är väldigt viktigt, men ändå uppskattade jag min frihet, dagarna på sjön här på västkusten, resorna till Thailand och övriga världen så mycket att jag planerade för att kunna sluta tidigt.

Jag såg ju äldre medarbetare som bara hann få något eller några år som pensionärer innan dom lämnade in, detta gjorde att jag var beredd att göra vad jag kunde för att inte hamna i samma situation, hittills har det gått som planerat.

Mvh isan lover

Med all respekt för det du skriver tror jag att vi redan gått förbi varandra, intressant dock!

Mycket kloka ord. Jag håller med dig 100 %. Speciellt utbildning. Den som utbildar sig har nog större chans att tjäna mer pengar + man blir faktiskt smartare med utbildning. En varning vill jag lägga in som naturligtvis blir politisk. Vi styr inte över eliten. Makteliten. Och i detta fall den politiska eliten. De fattar beslut, inte utifrån en ideologisk grund. Utan att de partier, de företräder, skall sitta kvar vid makten. Då behåller deras STAB sina jobb. Och makt.

Så plötsligt höjer man skatterna för den största gruppen....pensionärerna.....och då drabbas vi trots att vi planerat i 20-30 år för vår pensionering. Trist.

Mycket kloka ord. Jag håller med dig 100 %. Speciellt utbildning. Den som utbildar sig har nog större chans att tjäna mer pengar + man blir faktiskt smartare med utbildning. En varning vill jag lägga in som naturligtvis blir politisk. Vi styr inte över eliten. Makteliten. Och i detta fall den politiska eliten. De fattar beslut, inte utifrån en ideologisk grund. Utan att de partier, de företräder, skall sitta kvar vid makten. Då behåller deras STAB sina jobb. Och makt.

Så plötsligt höjer man skatterna för den största gruppen....pensionärerna.....och då drabbas vi trots att vi planerat i 20-30 år för vår pensionering. Trist.

Hej

Även jag fick ju i.o.f.s utbildning men då via jobbet där jag hade lön och traktamente när jag gick på utbildning, skulle jag utbildat mig på en skola hade jag ju istället fått en studie skuld.

Jag hamnade ju inom flyget och det tog ungefär 8 år att lära sig en motortyp fullt ut, utbildning hade vi fortlöpande på jobbet men även hos Pratt and Whitney i Kanada och USA, jag gick även utbildningar hos Honeywell i USA och Williams i USA.

Sen håller jag med dig om att politiska beslut kan ändra förutsättningarna på olika sätt som man inte kan påverka eller planera för, så är det ju även med pensioner, sen ger ju inte vad man har i pension hela bilden heller, dom som har låga pensioner betalar ju mindre skatt och kan få bostadsbidrag o.s.v, har man låg pension får man även billigare hemhjälp och boende på servicehus när den dagen kommer.

Mvh isan lover

Det finns ett undantag i det nya reglementet. Om du har jobbat 44 år då kan du ta pension tidigare.
Så egentligen är det rätt logiskt att man skall jobba ihop till sin pension.
Att många klagar för de har haft eget och inte lagt undan pengar, inte är det systemets fel.
Skulle ändå säga att är du ung så lägg undan privat för det experiment Sverige håller på med nu är inte prövats förut och ingen vet om det blir över pengar till framtida pensioner.
Sedan skulle vilja fråga Atom, på vilket sätt vi femtiotalister har blivit bortskämda? Kan du ge exempel eller är det bara en kul sak att spotta ut?

Uppgifterna om 44års arbete sedan pension, var hittar jag dessa?
Om detta stämmer så kommer vi att planera om pensionsdatum.

SXE

har man låg pension får man även billigare hemhjälp och boende på servicehus när den dagen kommer.

Nja stämmer faktiskt inte överallt skall jag kanske nämna, vet ju inte hur det är i olika kommuner men i Malmö måste du betala för hemtjänst idag om någon skall komma hem till dig med ett hjälpmedel, jag vet för jag arbetar som logistiker och inköpare för Malmö stad när det gäller hjälpmedel????

Bästa tipset för en bra pension är att sköta det själv. Ju mindre inblandning från svetspinnen, maggan, fridde och liknande pajasar desto bättre. Släpp ryggsäcken och spring åt motsatt håll så ordnar det sig.

/ SatanG

Pension kommer bli en klassfråga när idioterna får hållt på ett tag. Vissa av oss köper helt enkelt loss ett hus eller lägenhet i valfritt land och har några miljoner på kontot och så vi går i pension, andra kommer slita hela livet på lågavlönade arbeten med knappt något sparat och vara glada om de har hälsan i behåll den dagen de kanske får gå i pension.

Hej

Håller med, varför ska man nu straffa folk för att dom lever längre?

Är det smart att tvinga gamla att jobba längre samtidigt som vi har en stor ungdomsarbetslöshet?

Själv är jag helt emot både att tvinga folk att jobba längre om dom inte själva vill detta, meningen med livet är väl inte bara arbete, låt folk njuta lite och göra vad dom vill efter över 40 år i yrkeslivet.

Sen har jag i.o.f.s inget emot att dom som inte har något liv eller bekantskapskrets utanför arbetsplatsen får fortsätta jobba, dom skulle ju förmodligen må dåligt och förkorta sitt liv av att inte få fortsätta gå till jobbet, för dessa är ju jobbet allt och utan det raseras hela deras liv.

Men jag är glad att jag själv har ett så innehållsrikt och roligt liv även utanför arbetsplatsen att jobbet inte är allt, utan bara utgör en del av livet, själv tillhör jag ju den sista årskullen som kan pensionera mig vid 61 till 65 års ålder, jag kommer att ta ut pension ifrån hösten 2019 då jag blir 61 år.

Mvh isan lover
Att dagens ungdommar kan ersätta gamlingarna på alla arbetsplatser är en halvsanning. De flesta arbetslösa ungdommar saknar de kunskaper som krävs för att ersätta större delen av de 60åringar som arbetar idag.
Sedan håller jag med om att det borde vara en flexiblare inställning till pensionering. T.ex gå ned till deltid och pension deltid.

Att dagens ungdommar kan ersätta gamlingarna på alla arbetsplatser är en halvsanning. De flesta arbetslösa ungdommar saknar de kunskaper som krävs för att ersätta större delen av de 60åringar som arbetar idag.
Sedan håller jag med om att det borde vara en flexiblare inställning till pensionering. T.ex gå ned till deltid och pension deltid.

De allra flesta går allt att ersätta ganska smärtfritt. Jag är starkt för att ungdomar ska få gå med 60+ folk för att tanka ur och avlasta dessa, i mina ögon tjänar alla på det. Men det är då långt ifrån alla pensionärer som varit svåra att ersätta sen jag började, vissa kunde du tanka ur på under 2 minuter och andra har jag haft mycket lärdom av.

Ytterst få av mina kollegor senaste 12-13 åren som varit under 50. I början trodde jag att "det går aldrig" när någon av de duktigare skulle sluta men det går alldeles utmärkt. Det mest frustrerande att ta över efter är folk som trodde att de var oumbärliga och mer eller mindre förstörde, gömde undan saker, arkiverade inte ordentligt och slarvade bara för att folk skulle behöva gå via dem. Det har i alla fall aldrig varit någon som varit direkt duktig på sitt jobb som gjort det utan snarare folk som skulle varit sparkade för 25 år sedan.

Det roliga är att de gubbarna som jag och andra trodde skulle bli svårast eller omöjliga att ersätta då dessa var oerhört duktiga blev enklare att ersätta just därför att de var så duktiga så allt det som dessa gjort under 40 år var bra gjort. Tydligt dokumenterat och strukturerat, precis som det ska vara :)

Hej

Hur ska då ungdomarna få erfarenhet om dom gamla inte vill gå i pension och lämna sina arbetsplatser?

Men jag håller med dig om ”gå ned till deltid och pension deltid” det borde införas omdelbart.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp