Songkran ledigheten kan förlängas i år.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Ledigheten vid songkran kan i år bli några dagar längre än vanligt p.g.a coronavirus, torka och att budgeten försenades m.m, att ge några dagar extra ledigt skulle då kunna stimulera ekonomin är förhoppningen.

Thai Government May Extend Songkran Holiday to Stimulate Economy

1581752122621.jpeg

Mvh isan lover

Hej

Prayut sa nej till förslaget om att förlänga ledigheten vid songkran med två dagar till nio dagar, han sa sig inte tro på dom positiva effekter av detta som dom bakom förslaget räknade med.

Mvh isan lover

Hej

Prayut sa nej till förslaget om att förlänga ledigheten vid songkran med två dagar till nio dagar, han sa sig inte tro på dom positiva effekter av detta som dom bakom förslaget räknade med.

Mvh isan lover
Det var nog vettigt.

Det var nog vettigt.

Hej

Beslutet var säkert rätt, jag tror inte heller att det hade gett dom effekter som förespeglades, men det hade varit kul för alla arbetare ifrån Isaan att få två dagar extra hemma i sina byar med familjen, jag tycker att dom två ledigheter som finns under året är för korta, totalt blir det ju bara drygt två veckors ledighet om året för många, dessutom jobbar ju många 6-7 dagar i veckan, så dom borde få längre ledigheter.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover

Gällde väl ändå bara statligt anställda så kvittade för egen del.
Kul att vara i Isaan på storhelger men är inte värt det med tanke på köer/olyckor så det får nog dröja ett tag innan vi drar till Buriram.

/ SatanG

Kul att vara i Isaan på storhelger men är inte värt det med tanke på köer/olyckor så det får nog dröja ett tag innan vi drar till Buriram.

/ SatanG

Hej

Var så fallet var det ju ändå bättre att förslaget inte blev av.

Mvh isan lover

/ SatanG
På lördag åker familjen till Buriram.
Det är mach mellan Buriran och Chonburi.
Sonen är en brutd så vi hänger med och övernattar.
Men först tar vi oss imorgon till spenaten.
Bururam är NICE eller hur @SatanG

Så har jag fattat det.

/ SatanG

Hej

Själv tog jag för givet att en förlängd ledighet skulle omfatta alla dom som får ledigt denna period och inte bara statsanställda, för även privata fabriker och företag ger ju sina anställda ledigt under songkran.
Statsanställda har ju redan ledigt en rad helgdagar o.s.v som inte privatanställda har, det känns lite orättvist mot övriga, så det var tur att inte detta förslag gick igenom så att olikheterna inte ökades på ännu mer.

Mvh isan lover

Hej

Själv tog jag för givet att en förlängd ledighet skulle omfatta alla dom som får ledigt denna period och inte bara statsanställda, för även privata fabriker och företag ger ju sina anställda ledigt under songkran.
Statsanställda har ju redan ledigt en rad helgdagar o.s.v som inte privatanställda har, det känns lite orättvist mot övriga, så det var tur att inte detta förslag gick igenom så att olikheterna inte ökades på ännu mer.

Mvh isan lover

Både bra och dåligt skulle jag tro. Troligen spenderar folk mer privat medans företag förlorar.
Kanske hade det inte behövt bli lika knökfullt i trafiken upp till Isaan, med minskat antal olyckor.

På Internationella företag (utländska iaf) så bestäms helgdagar lite annorlunda ibland.
Frugan jobbar på ett företag, med huvudkontor i UK, och de har beslutat att Songkranledigheten endast är 2 dagar i år, en dag kortare än officiellt alltså. Vet inte exakt hur det är med lagen men det är väl ett minimiantal helgdagar som måste uppfyllas i alla fasta anställningar.

/ SatanG

Liknande trådar

A
Svar
39
Visningar
4 K
G
A
Svar
0
Visningar