SONGKRAN

Djäkla fyllefest , frågan är vad den egentligen betyder ... inte är det fån början en fyllefest inte ..
glad att jag slapp skiten i år :) Har aldig gillat detta ,, folk blir ju sååå djäkla dumma i huvet
Jag kan delvis hålla med om att det är en farlig fyllefest om man ser till trafiken. Men samtidigt måste folk få ha chansen att samla hela familjen och ha riktigt roligt tillsammans. Man arbetar ofta långt bort från hembyn och Songkhran ger vanligt folk den möjligheten.

Jag hoppas att jag snart får chansen att uppleva detta på plats, det skulle vara en upplevelse utöver det vanliga. Man kan ju undvika att bege sig ut på vägarna.

Jag håller med dig @Phonta jag förstår inte dom som måste drycka till att ha det roligt.
Songkran måste upplevas , jag har sett skiten i Pattaya , helt djäkla galet dumt , i Byarna Ja, det är bra som Berra säger att folket får träffas och supa ihop,, men fööör mycket dricka och för mycket problem med misshandel osv..jag har sett detta i båda lägren ett flertal ggr ,, kan säga att jag ärglad att jag slipper , även min fru ,, men är man ett barn samt gillar att supa skallen av sig ,, upp till var och en , jag kan ha trevligt utan alkohol eller med normalt med alkohol,,

• Like
Reactions: BGW
Songkran måste upplevas , jag har sett skiten i Pattaya , helt djäkla galet dumt , i Byarna Ja, det är bra som Berra säger att folket får träffas och supa ihop,, men fööör mycket dricka och för mycket problem med misshandel osv..jag har sett detta i båda lägren ett flertal ggr ,, kan säga att jag ärglad att jag slipper , även min fru ,, men är man ett barn samt gillar att supa skallen av sig ,, upp till var och en , jag kan ha trevligt utan alkohol eller med normalt med alkohol,,
Samma här, jag förespråkar ingalunda något överdrivet supande, tvärtom eftersom jag själv är ytterst måttlig med alkohol. Misshandel och fyllekörningar är för jävligt, ingen tvekan om den saken.

Sonkran i Pattaya är bara ett turist jippo, jag har upplevt åtskilliga Songkhran i byarna och tycker det är rätt kul.
Fast skiljer ju sig åt i byarna har jag märkt här var det mycket lugnare än i Lomsak.
Pattaya gillade jag inte Songkhran bara vart i Pattaya en gång under den högtiden, men var inte för att det blev för mycket utan saknade by livet just då för gemenskapen när alla få komma hem och träffa varandra var kul och man träffar på mycket roligt folk.
I Pattaya finns inte den biten under Sonhkran och mycket är ju nedstängt, tex. Pratumnak soi 5 jag bodde på då va allt stängt mellan 13-15, i Pattaya är ju det stora partyt den 19:de.

Verkar lite nedtonat här i Pattaya i år, på östsidan har jag inte sett något vattenkastande, kört hela vägen ned till Pratumnak inte sett nåt.
Den här gatan på fotona bodde jag vid när det var songkran för 2 år sen och då kastades det en hel del vatten här, nu helt torrt.
Sett foton och videos på nättidningar att det kastas en hel del nere på beachroad men kanske är koncentrerat där i år för andra delar av staden ser jag folk gå helt torrskodda.
Nere vid beachroad har jag dock inte vart.

Nu skall jag äta en Pizza på pizzerian här i Pratumnak som i mitt tycke har Pattayas bästa Pizza av dom jag ätit.
20170418_153509.jpg
20170418_153636.jpg
20170418_155236.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Helt galet roligt här i Phrae, fick vara med min sambos skolfest, så roligt. Vi blev hämtade 9.30 på morgonen och sedan var det full ös hela dagen. Först en uthyrd restaurang med god mat och ramvång. Sedan klockan 4 på em till skolan mera dricka och dans. Alla årgångar var med, helt otroligt roligt. Alltaå thai kan ha roligt punkt.

Har faktiskt några bilder från årets songkran i Chaiyaphum som var väldigt lugn och i stort sett bara en gata hade lite krig. Från den 13:e

fullsizeoutput_9ec.jpeg
fullsizeoutput_9f9.jpeg
IMG_7146.JPG
fullsizeoutput_9f0.jpeg
IMG_7152.JPG
IMG_7154.JPG
fullsizeoutput_9e8.jpeg
fullsizeoutput_9f3.jpeg
fullsizeoutput_9f2.jpeg
IMG_7189.JPG

Den 12 var det en privat fest hos goda vänner nära stan med en bra mix svenskar och engelsmän.
Några gamla bekanta och många nya. Minns i alla fall dessa svennar, Roland, Lasse, Sven, Harry och ”Woody”....

Den 14 drog vi till Korat via ett kort stopp hos Stefan i Phimai, men i Korat åkte vi inte in till stan utan det blev en privat tillställning i U-Sabai Village för tidig hemfärd vid midnatt med buss till Mor Chit och lördagen hann åtnjutas i Hua Hin med uppträdande.

Nej, men han brukar visst besöka baren 3-4 gånger per månad enligt ägaren.
Jävlar vad snäll vad han va då..?? Har han lånat stålar av Newdawn.. Ha, ha, ha....
Han glider nog in där lite oftare och smuttar på ett glas rött...

Men vad fan gör det..?? Hade jag också gjort om jag bodde där i närheten.. :nod::nod:

Djäkla fyllefest , frågan är vad den egentligen betyder ... inte är det fån början en fyllefest inte ..
glad att jag slapp skiten i år :) Har aldig gillat detta ,, folk blir ju sååå djäkla dumma i huvet
Jag har upplevt den riktiga festen. Alltså två dagar åkte vi till Nois gamla släktingar. Då menar kag riktigt gamla, den äldsta var hundra år. Man har med sig blommor en liten gåva och vatten med vissa örter. Tillbaka fpr man några visdomens ord. Så vackert. När åldermannen eller kvinnan har sagt sitt stryks lite vatten över huvudet.
Tror det var så här det skulle vara.

Har ni hus i Chayiaphum..??
Vi har vårat norr om Khaeng Khroe om du åker 201:an...
Nej. det var bara ett tillfälligt besök i stan. Har bott i Korat tidigare så känner omgivningarna väl.
Känner en Lasse i Khaeng Khro som brukar åka till Hua Hin en månad eller mer varje vinter.

Jag har upplevt den riktiga festen. Alltså två dagar åkte vi till Nois gamla släktingar. Då menar kag riktigt gamla, den äldsta var hundra år. Man har med sig blommor en liten gåva och vatten med vissa örter. Tillbaka fpr man några visdomens ord. Så vackert. När åldermannen eller kvinnan har sagt sitt stryks lite vatten över huvudet.
Tror det var så här det skulle vara.
Både fru och dotter hällde vatten över mina händer och tvättade dom..
Samtidigt så bad dom om ursäkt om dom varit dumma under året..
Och självklart förlät jag dom.... :nod::nod:

Sen efter en dag börjar det om igen.. Precis som Katolismen..??
Man ber några Ave Maria och sen kör man på bara.. Ha, ha, ha....

Både fru och dotter hällde vatten över mina händer och tvättade dom..
Samtidigt så bad dom om ursäkt om dom varit dumma under året..
Och självklart förlät jag dom.... :nod::nod:

Sen efter en dag börjar det om igen.. Precis som Katolismen..??
Man ber några Ave Maria och sen kör man på bara.. Ha, ha, ha....
Men det är tanken som räknas, lite tro måste du också framkalla

Men det är tanken som räknas, lite tro måste du också framkalla
Klart man spelar med... Tycker det är en fin gest och respektfullt... :nod::nod:

När man sen stryker dom på huvudet och förlåter ser man ju på dom att det gör skillnad..
Vore fan om jag inte kan anamma lite av deras kultur..

Hade svärmor eller svärfar levat hade jag gjort det på dom...

Liknande trådar

A
Svar
39
Visningar
4 K
G
A
Svar
0
Visningar
2 K