Thaikvinna fängslad 43 år för att hon inte vaktade sin tunga

Hej

Ja det är mycket hårda straff för något som inte borde vara straffbart överhuvudtaget, förstår att skolungdomarna i Thailand protesterar mot dessa medeltida lagar som dessutom används mer för att skydda kuppande militärer och diktatorer än kungahuset.

Mvh isan lover

Länk till detta, tack.
Hej

Förstår att du frågar för nu är ju militären igång igen och burar in fler folk än någonsin tidigare med hjälp av LM-lagarna, nyligen fattades ju t.o.m beslut om att bygga ut flera fängelser i Bangkokområdet för att få plats med alla studenter som fängslad som politiska fångar.

Prayut said HM King told him not to use lese majeste laws against civilians; opposition calls for its abolishing​

ByErich Prapart and Cod Satrusayang
June 15, 2020

King Vajiralongkorn has instructed the Thai government not to use Section 112 of the Thai Criminal Code, or the lèse-majesté law, to prosecute civilians, Prime Minister Prayut Chan-ocha said on Monday.

“You can see that today that we have not been using 112 at all.” he told reporters on Monday, “You know why? It was because the King was kind enough to instruct that it should not be used.”

Mvh isan lover

Hej

Förstår att du frågar för nu är ju militären igång igen och burar in fler folk än någonsin tidigare med hjälp av LM-lagarna, nyligen fattades ju t.o.m beslut om att bygga ut flera fängelser i Bangkokområdet för att få plats med alla studenter som fängslad som politiska fångar.

Prayut said HM King told him not to use lese majeste laws against civilians; opposition calls for its abolishing​

ByErich Prapart and Cod Satrusayang
June 15, 2020

King Vajiralongkorn has instructed the Thai government not to use Section 112 of the Thai Criminal Code, or the lèse-majesté law, to prosecute civilians, Prime Minister Prayut Chan-ocha said on Monday.

“You can see that today that we have not been using 112 at all.” he told reporters on Monday, “You know why? It was because the King was kind enough to instruct that it should not be used.”

Mvh isan lover
Artikeln du länkar säger tvärtemot vad du säger.
Artikeln säger att man inte använder LM lagarna, detta på grund av att kungen bett om det.
Artikeln säger att istället är det andra lagbrott som ligger till grund för fällande domar.

Lagar skall självklart upprätthållas, om en lag är fel, då skall den tas bort.
Man skall inte uppmana till lagbrott med enda skäl att man inte gillar lagen, gör man det är man själv en brottsling.

Artikeln du länkar säger tvärtemot vad du säger.
Artikeln säger att man inte använder LM lagarna, detta på grund av att kungen bett om det.
Artikeln säger att istället är det andra lagbrott som ligger till grund för fällande domar.

Lagar skall självklart upprätthållas, om en lag är fel, då skall den tas bort.
Man skall inte uppmana till lagbrott med enda skäl att man inte gillar lagen, gör man det är man själv en brottsling.

Hej

Det var just det faktum att Prayut uppger att Kungen har bett honom att inte använda LM-lagarna mot folket jag var ute efter och det var detta som flimmer efterfrågade.

Mvh isan lover

Hej

Det var just det faktum att Prayut uppger att Kungen har bett honom att inte använda LM-lagarna mot folket jag var ute efter och det var detta som flimmer efterfrågade.

Mvh isan lover
Osant påstående, du sade exakt detta:
"Förstår att du frågar för nu är ju militären igång igen och burar in fler folk än någonsin tidigare med hjälp av LM-lagarna,"

Du sade också i den post flimmer bad dig styrka
"Kungen själv har ju offentligt uppmanat till att man inte ska använda LM-lagarna mot befolkningen av politiska skäl, men dom som sitter vid makten gör det ändå, är det få för att skydda kungen eller sig själva?"
Enligt artikeln du länkade hävdas att sedan kungen bad att inte använda LM lagarna har de inte använts.

Du travar påståenden baserat på artikel som inte säger det du hävdar.

Det var alltså ett mycket dåligt svar till flimmer.
Hitta gärna bättre källor.

Senast ändrad:
Osant påstående, du sade exakt detta:
"Förstår att du frågar för nu är ju militären igång igen och burar in fler folk än någonsin tidigare med hjälp av LM-lagarna,"

Hej

Du är dåligt påläst eftersom dom flesta studenterna som nu är fängslade sitter inne just för påstådda brott mot
LM-lagarna, enligt media och människorätts organisationer är antalet rekordhögt för Thailand.

Mvh isan lover

Hej

Du är dåligt påläst eftersom dom flesta studenterna som nu är fängslade sitter inne just för påstådda brott mot
LM-lagarna, enligt media och människorätts organisationer är antalet rekordhögt för Thailand.

Mvh isan lover
Jag uppdaterade posten du svarade på, läs om den så du förstår vad jag besvarade dig på.

Jag uppdaterade posten du svarade på, läs om den så du förstår vad jag besvarade dig på.

Hej

För alla politiskt intresserade, samt människorätts organisationer och inhemska och utländska advokatorganisationer råder det ingen som helst tvekan om att militärregimen i Thailand använder LM-lagarna i politiska syften, för att påstå något annat så måste man nog vara helt politiskt ointresserad eller både blind och döv.

Sen tror jag att flimmer är fullt kapabel att bilda sig en uppfattning själv om hurvida kungen har bett Prayut att inte använda LM-lagarna mot folket eller ej via den länk jag bifogade åt ”honom”på hans begäran.

Mvh isan lover

Hej

För alla politiskt intresserade, samt människorätts organisationer och inhemska och utländska advokatorganisationer råder det ingen som helst tvekan om att militärregimen i Thailand använder LM-lagarna i politiska syften, för att påstå något annat så måste man nog vara helt politiskt ointresserad eller både blind och döv.

Sen tror jag att flimmer är fullt kapabel att bilda sig en uppfattning själv om hurvida kungen har bett Prayut att inte använda LM-lagarna mot folket eller ej via den länk jag bifogade åt ”honom”på hans begäran.

Mvh isan lover
Så du väljer snömos a lá IL som svar på att du hävdade en sak, sedan postade något som sade tvärtemot dig.
Ok, inte oväntat.

Hej

Mvh isan lover

Är det någon regering som inte använt den?
Tror du skiter fullständigt i vilka som utsätts för LM-lagen, subjektiv propaganda är det viktigaste som vanligt.

/ SatanG

Den 'lagen' borde ha skrotats för länge sedan, men, den är ju praktisk att använda av de som 'leder' landet.

Hej

Precis och det är nog därför Generalerna vid makten vill behålla denna medeltida lag till varje pris, t.o.m när kungen uppenbarligen har bett Generalerna att inte använda sig av lagen mot folket så sätter dom nu nytt rekord i antalet fängslade tack vare missbruket av denna lag.
Kan tänka mig att Generalerna i Burma önskar sig en liknande lag, att kunna låsa in folk i 15 år bara för att dom har demonstrerat måste ju vara en önskedröm i en diktatur.

Mvh isan lover

Är det någon regering som inte använt den?
Tror du skiter fullständigt i vilka som utsätts för LM-lagen, subjektiv propaganda är det viktigaste som vanligt.

/ SatanG

Hej

Visst har Rojalisterna använt sig av denna lag tidigare, men det har då varit mot politiska fiender och oppositionspartier, den här gången är det ju studenter som är måltavla och det är ju en lite annorlunda situation.

Vilka grupper jag skiter i och inte är väl bara något jag själv kan svara, men om du vill veta så bryr jag mig väldigt mycket om landets studenter och oppositionella som utmanar Generalerna i vad som närmast är en diktatur.

Ett bevis på att jag har ett genuint intresse i dessa frågor är väl alla dom trådar i ämnet jag har startat genom åren och alla diskussioner jag har deltagit i.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp