Gummipriset det högsta på 3 år.

Hej

Jag har inte satsat pengar i frugans projekt, hon satsade egna pengar som hon hade tjänat ihop i Sverige, hon ville skaffa sig pengar till pensionen och samtidigt hjälpa släkt och vänner med att få jobb, tycker hon gjorde rätt.

Hon har gjort ganska många markaffärer på landet och köpte ett hus söder om Hua Hin som hon sen sålt med förtjänst, när marken har köpts in har det gett jobb för att röja, ploga, plantera och sköta det som hon valde att satsa på, sen får hon avkastning vid skörden för att och tillslut sälja marken när priset har varit det rätta.

Nu när hon sålde gummifarmen förra vintern fick hon ju dessutom bra hjälp av växelkursen som var väldigt gynnsam, men på ett sätt har ju hela familjen haft nytta av hennes markaffärer och jordbruk eftersom vi inte har behövt använda pengar intjänade i Sverige på många år för att försörja oss på vintrarna i Thailand.

Men satsade pengar i Thailand är hennes och vinsten vid försäljning går in på hennes konto, det jag har bidragit med är fysiskt arbete sen köper jag lite grejor till huset som tv, möbler och annat.

Mvh isan lover
Frugan lägger över allt på mig, hon är väl mer bekväm, alla papper på mark uppe i byn har hon gett till mig att ta hand om och låtit släkten veta det så slipper hon tjöt från dom.
Därför det inte blir så mycket tiggande från släkten, dom vet att dom måste gå direkt till mig först, frugan säger till dom att hon har inget.

jag/vi betalar bra för tjänster utförda av thai, och anlitar i möjligaste mån de fattigaste som behöver inkomsten bäst, den bästa hjälpen är hjälp till självhjälp, fick lektion av svärmor när jag sa att jag kunde betala för skördetröska, nej sa hon då missar de fattiga arbetarna sina inkomster

Hej

Delar helt din uppfattning, att dela ut pengar utan krav på motprestationer pacificerar människor och är i längden ingen lösning på grundproblemet, så hjälp till självhjälp är helt perfekt i Thailand, svärfar och frugan har också alltid vänt sig till dom som behöver pengarna bäst när det finns jobb att utföra, ibland tar man även med såna som man vet inte kommer att vara så mycket till hjälp bara för att man vet att dom inte har några pengar.

Mvh isan lover

Hej

Delar helt din uppfattning, att dela ut pengar utan krav på motprestationer pacificerar människor och är i längden ingen lösning på grundproblemet, så hjälp till självhjälp är helt perfekt i Thailand, svärfar och frugan har också alltid vänt sig till dom som behöver pengarna bäst när det finns jobb att utföra, ibland tar man även med såna som man vet inte kommer att vara så mycket till hjälp bara för att man vet att dom inte har några pengar.

Mvh isan lover

Ägande av marken och grödorna är väl bättre för de fattiga.
Jag tror mig minnas att du har klagat på att folk inte har mark att odla på.
Då du med stor sannolikhet ligger en väldans massa plus på investeringarna, så passar det väl bättre att låta de fattiga äntligen få styra över sitt eget liv och ekonomi.
Jag tror att dom hade varit tacksamma

Frugan lägger över allt på mig, hon är väl mer bekväm, alla papper på mark uppe i byn har hon gett till mig att ta hand om och låtit släkten veta det så slipper hon tjöt från dom.
Därför det inte blir så mycket tiggande från släkten, dom vet att dom måste gå direkt till mig först, frugan säger till dom att hon har inget.

Hej

Ja det var ju också en variant.

Frugan är ju utbildad civilekonom och gillar att ha koll, bokföra, räkna, investera och hålla budget o.s.v, så hos är det precis tvärtom, hon sköter våran ekonomi både i Sverige och Thailand, hon är helt enkelt bättre än mig på det.

Så jag lägger min energi på det rent fysiska och praktiska som att bygga, fiska, jaga, jobba i skogen och det tekniska, ett sånt upplägg fungerar bra för oss båda.

Mvh isan lover

Ägande av marken och grödorna är väl bättre för de fattiga.
Jag tror mig minnas att du har klagat på att folk inte har mark att odla på.
Då du med stor sannolikhet ligger en väldans massa plus på investeringarna, så passar det väl bättre att låta de fattiga äntligen få styra över sitt eget liv och ekonomi.
Jag tror att dom hade varit tacksamma

Hej

Än en gång, jag har inte gjort några investeringar i Thailand.

I vår familj satsar jag mina pengar i Sverige och hon står för investeringar i Thailand.

Mvh isan lover

I många fall är ideologi och verkligheten skilda saker.

Vänsterpartiets talesman vill inte skörda latex för han litar inte på dom fattiga arbetarna redovisar rätt.
Bättre att avstå då.
Kontrollbehov???

Sossarnas svenske vurmare som stöder ultrakapitaliser i Thailand och som är påstår att han och frun går plus på varje resa till Thailand, delvis på svartväxling hos kinesiska guldhandlare som tvättar narkotikainkomster vita.

Glorian faller längre och längre ner.
Moral och kapital har aldrig gått hand i hand..

I många fall är ideologi och verkligheten skilda saker.

Vänsterpartiets talesman vill inte skörda latex för han litar inte på dom fattiga arbetarna redovisar rätt.
Bättre att avstå då.
Kontrollbehov???

Sossarnas svenske vurmare som stöder ultrakapitaliser i Thailand och som är påstår att han och frun går plus på varje resa till Thailand, delvis på svartväxling hos kinesiska guldhandlare som tvättar narkotikainkomster vita.

Glorian faller längre och längre ner.
Moral och kapital har aldrig gått hand i hand..
hej jo jag röstar på vänstern men mest för att sossarna sitter i knät på högern, om gummiskörden, för det första bestämmer min fru 555 om gummiplantagen men dom (träden) är inte riktigt fullvuxna så det är nog bra att dom får vila och växa till sej, kontrollbehov??? självklart vill man väl ha kontroll på sin egendom, ex om jag skulle haft en verkstad skulle jag då låta dörrarna stå öppna och fritt för mekanikerna driva firma i firman 555

hej jo jag röstar på vänstern men mest för att sossarna sitter i knät på högern, om gummiskörden, för det första bestämmer min fru 555 om gummiplantagen men dom (träden) är inte riktigt fullvuxna så det är nog bra att dom får vila och växa till sej, kontrollbehov??? självklart vill man väl ha kontroll på sin egendom, ex om jag skulle haft en verkstad skulle jag då låta dörrarna stå öppna och fritt för mekanikerna driva firma i firman 555

Egendom!
Men herregud vilka kraftuttryck du använder dig av.
Egendom är stöld

Ja lite solidaritet får du visa med dom som inte har råd med egen firma.
Bästa hade ju varit om verkstaden var statligt ägd och ni fick matkuponger och boende för arbetet.

Egendom!
Men herregud vilka kraftuttryck du använder dig av.
Egendom är stöld
Egendom är en konkret individuellt bestämd sak som utgör den metafysiska äganderättens föremål, som ägaren besitter makt över med vissa rättsliga befogenheter reglerad genom lag, sedvanerätt eller domstolspraxis, med uteslutande av varje annan persons rättsanspråk på densamma. 55555555555555555555555555

Toffel...
Frun bestämmer.

Egendom är en konkret individuellt bestämd sak som utgör den metafysiska äganderättens föremål, som ägaren besitter makt över med vissa rättsliga befogenheter reglerad genom lag, sedvanerätt eller domstolspraxis, med uteslutande av varje annan persons rättsanspråk på densamma. 55555555555555555555555555

Va? Är detta alltså något vänsterpartiet nu är för? Tog inte många minuter från partiledarbyte till hela kärnan sprack.

Ur led är tiden..

Ja ja ja nu återgår vi till gummipriset som tråden började med

Hej

Ja det var ju faktiskt det som var tanken med tråden, den var ju inte tänkt att handla om medlemmarnas privatekonomi och personliga inställning till privat ägande.

Men man blir ju både lite förvånad och road över att en del medlemmar som i vanliga fall hyllar privat ägande och privat företagande i den här tråden uttrycker en helt annan uppfattning och närmast intar en gammal kommunistisk hållning i frågan.

Mvh isan lover

Hej

Det finns risker med allt och att en del gummi kanske går vid sidan om får man kanske räkna med.

Men det går ju att räkna ut ett snitt på alla träden när man är på plats, då vet man ungefär vad som borde komma in per dag, vecka och månad, börjar intäkterna sjunka är det kanske dags att be någon kolla upp verksamheten alternativt skaffa nya tappare.

Mvh isan lover
Är tapparna lata så sätt dom på akord. Svårare när intäkterna sjunker på grund av lägre priser.

Är tapparna lata så sätt dom på akord. Svårare när intäkterna sjunker på grund av lägre priser.

Hej

Det finns ju redan ett bra incitament för tapparna att hålla avkastningen uppe eftersom dom får 40% av intäkterna, vid ett lågt pris kanske dom kan få 50% av intäkterna, alternativt odla något mer på farmen för att öka på inkomsterna som en del gör, tänker då ex,vis på bananer, kaffe jordnötter eller något liknande, en del anlägger någon damm där dom sen föder upp fisk eller kräftor m.m.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp