Thailändskt körkort "expiredate" och förnyande

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

A

Anonym

Gäst
Vad jag förstått så kan man inte byta ett körkort som går ut innan tre månader före det så kallade "Expiredate"
Någon som försökt att byta innan denna tidsperiod , Att frugan och jag även då måste vänta i Thailand en månad extra pga av att hennes kk inte skall gå att förnya före den 15 e juni är djäkligt irriterande .. Undrar om det finns nån mutbar tjänsteman , eller om man/hon i detta fall skall "tappa" sitt körkort och sedan begära ett nytt , undrar
hur de ställer sig till detta . Någon med erfarenhet;)

För några år sedan försökte jag förnya en vecka före expire datum, men det fick jag inte. Kanske provinsena har olika regler. Fråga isåfall även Pattaya.

Borttappat körkort ersätts med samma utgångsdatum som det gamla. Om jag inte minns fel kan man förnya 1 månad före och 3 månader efter utgångsdatum.

Det har varit lite uppdateringar på senare tid ser det ut som. 60 dagar före och upp till 1 år efter ska det tydligen vara nu. Mer än 1 år men mindre än 3 år efter innebär att man måste göra nytt skriftligt test också.

Lokala skillnader kan förekomma också förståss. :)

Hmmm , olika bud överallt , det jag läst mig till är 3 mån före och ett år efter , men söker någon motbar djäkel ,borde ju inte vara hopplöst i LOL ;)

Det har varit lite uppdateringar på senare tid ser det ut som. 60 dagar före och upp till 1 år efter ska det tydligen vara nu. Mer än 1 år men mindre än 3 år efter innebär att man måste göra nytt skriftligt test också.

Lokala skillnader kan förekomma också förståss. :)

Du har så rätt, det ändrades för något år sedan, i samband med dom nya KK kraven.

Bättre att veta än att tro , det som gäller är enligt detta dokument 2års kk förnyelse 2 månader innan expiredtae
5 årskk förnyelse ,6 mån innan expiredate , uppenbart bättre att kolla själv än att fråga stenbordsexperter ..

Bilagor

Bättre att veta än att tro , det som gäller är enligt detta dokument 2års kk förnyelse 2 månader innan expiredtae
5 årskk förnyelse ,6 mån innan expiredate , uppenbart bättre att kolla själv än att fråga stenbordsexperter ..
Det som gäller är att ett thai körkort som gått ut måste förnyas innan 12 månader, det du måste göra är de 4 testerna, syn osv. DETTA GÄLLER och inget annat

Det som gäller är att ett thai körkort som gått ut måste förnyas innan 12 månader, det du måste göra är de 4 testerna, syn osv. DETTA GÄLLER och inget annat
Vadå detta gäller ? Vad är det som gäller , det som gäller femårigt är att det skall förnyas inom ett år efter expiredate ,annars blir deta att ta ett nytt , det kan förnyas från 6 månader INNAN expiredate samt framtill ett år efter expiredate , men då är körkoret naturligt inte giltigt från expiredate datum samt 12 mån framåt i tiden ... Det är det som gäller , har läst detta på flera aktuella sidor nu ,, en Thailand är ju Thailand LOL :):):)

Det är inte så solklart som du tror. :) Jag har letat lite mer nu och hittat två dokument från 9 Juni i år på huvudkontorets hemsida, och det ena säger upp till 6 månader innan medan det andra dokumentet säger upp till 3 månader innan. Därför tycker jag att du ska fokusera på det som står i ditt dokument i rutan nedanför istället. Det är väl Pattaya som gäller för er, så jag har letat upp telefonnumren till det lokala departementet för landtransporter där:
038 069 054
038 069 055

Mitt förslag är att din fru helt enkelt ringer dit och frågar. :)

Du har så rätt, det ändrades för något år sedan, i samband med dom nya KK kraven.

Vad man kan säga är iaf att det verkar vara en ganska väl utbredd erfarenhet att 60 dagar före är vad som gäller. :) Vi får se vilka lokala förutsättningar som kommer att visa sig vara gällande i det här fallet helt enkelt.

Vad man kan säga är iaf att det verkar vara en ganska väl utbredd erfarenhet att 60 dagar före är vad som gäller. :) Vi får se vilka lokala förutsättningar som kommer att visa sig vara gällande i det här fallet helt enkelt.
Hur kan du utgå från 60 dagar när det ena motsäger det andra , dessutom så skrev jag att detta är landet LOL , mao ingen vet , men många tror sig veta bäst , vad kan man göra mer än att läsa , ett beslut man får på måndagen gäller sen inte när du kommer nästa dag ,i alla fall inte med säkerhet ...

Hur kan du utgå från 60 dagar när det ena motsäger det andra , dessutom så skrev jag att detta är landet LOL , mao ingen vet , men många tror sig veta bäst , vad kan man göra mer än att läsa , ett beslut man får på måndagen gäller sen inte när du kommer nästa dag ,i alla fall inte med säkerhet ...

Nej, det utgår jag inte ifrån. Jag skrev ju bara att det är en ganska väl utbredd erfarenhet. Jag säger inte att den varierande informationen som du och jag har hittat är rätt eller fel.

Jag kritiserar dig inte. Jag försöker ju bara hjälpa dig så gott jag kan, ser du väl? Varför skulle jag annars lägga ned ansträngning på att leta upp telefonnumer till kontoret där du brukar tillbringa din tid i Thailand, tror du? :)

Ett år på sig efter att det gått ut..
Somliga tycks göra allt för att hitta problem som inte finns bara för att få gnälla lite.

Detta var svårt, bara att förnya det vid ankomst, det året det gått ut, om man inte kan göra det innan.
Dom olika tiderna avser vilken typ av kk man innehar.
Finns fler olikheter på ett 2 år resp 5 år kk.
Med ett 5 år, så kan man inneha 0.5 promille i blodet, med ett 2 år kan man ha 0.2 promille.

Nej, det utgår jag inte ifrån. Jag skrev ju bara att det är en ganska väl utbredd erfarenhet. Jag säger inte att den varierande informationen som du och jag har hittat är rätt eller fel.

Jag kritiserar dig inte. Jag försöker ju bara hjälpa dig så gott jag kan, ser du väl? Varför skulle jag annars lägga ned ansträngning på att leta upp telefonnumer till kontoret där du brukar tillbringa din tid i Thailand, tror du? :)
Nej ,det skall du ha tack för , problemet är bara att jag kommer att byta mitt körkort uppe i Khonkaen , likaså min hustrus, tror att det kommer att vara helt andra villkor där tyvärr , förstår inte hur olika changwat kan ha olika regler om detta , mycket märkligt land detta , med mycket märkliga lagar och regler som ändras allt efter behag ...:):):)

Detta var svårt, bara att förnya det vid ankomst, det året det gått ut, om man inte kan göra det innan.
Dom olika tiderna avser vilken typ av kk man innehar.
Finns fler olikheter på ett 2 år resp 5 år kk.
Med ett 5 år, så kan man inneha 0.5 promille i blodet, med ett 2 år kan man ha 0.2 promille.
Även detta beroende på vilket changwat du blir haffad i , bättre att som jag och som jag vet även du inte köra med någon promille överhuvudtaget ...Ibland tror man lätt att de apar efter USA där olika lagar gäller överallt ,. Jojo , Thai gillar USA , det märks ...:)

Även detta beroende på vilket changwat du blir haffad i , bättre att som jag och som jag vet även du inte köra med någon promille överhuvudtaget ...Ibland tror man lätt att de apar efter USA där olika lagar gäller överallt ,. Jojo , Thai gillar USA , det märks ...:)
Kolla på deras uniformer,,, Där kan man snacka om,, same,same,, but di..nt

Nej ,det skall du ha tack för , problemet är bara att jag kommer att byta mitt körkort uppe i Khonkaen , likaså min hustrus, tror att det kommer att vara helt andra villkor där tyvärr , förstår inte hur olika changwat kan ha olika regler om detta , mycket märkligt land detta , med mycket märkliga lagar och regler som ändras allt efter behag ...:):):)

Ja, det är inte enhetligt i Thailand. :)

Har tittat lite efter specifik Khonkaen-info, men hittar inget. Kan ju klistra in telefonnumren iaf. :)
+66 43 242 364
+66 43 379 480

Allt är lite lättare däruppe , skall besiktiga samt skatta och försäkra min 800cc som jag gjort i ordning lite , samt fixa körkortet får både ,MC och bil, gumman min likaså , Uppe hos oss i Nongsonghong changwat KhonKaen är det en familj kineser som sköter trafficoffice , de är mycket västvänliga och pratar utmärkt Engelska ... skall ta ett snack med dem om detta med tiderna för extension drivinglicense .... Fixa lite till på denna hoj , sen drar jag ner till Pattis på den för att hyra ett hus ett halvår .......
Skall bli skönt att åka lite hoj igen ,

Min Bobber 800.jpg

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
A
Svar