Ubon bygger en farm....

Jag skulle satsa på moringa soom kommer från Indien.

Väldigt lätt att dra upp och odla.
Bara kapa en gren och stoppa i marken.
Växer flera meter per år.
Bara färska löv används och man bryter av grenarna så nya skott kommer ut.

Växer snabbt och är väldigt vanlig i SOA.
Kallas Malunggay i Filippinerna.

Vet inte om den är så värdefull då den är så vanlig.
Finns nästan på varje tomt och ett knippe på marknaden är billig.

Inom naturmedicinen används moringa frön, löv, bark, rötter, sav och blommor för att förebygga och behandla olika sjukdomar hos människor.
Vid sidan av en av skolorna vi besökte i Colombia hade tio kvinnor planterat moringa som de utfordrade höns och grisar med.
Nu är kvinnorna självförsörjande.

Inom naturmedicinen används moringa frön, löv, bark, rötter, sav och blommor för att förebygga och behandla olika sjukdomar hos människor.
Vid sidan av en av skolorna vi besökte i Colombia hade tio kvinnor planterat moringa som de utfordrade höns och grisar med.
Nu är kvinnorna självförsörjande.
Ja Moringa används flitigt i Asien mot högt blodtryck, antiinflammatorisk, tillskott av vitaminer och mineraler mm.
Torkade löv som Tea, färska löv i soppor.
Men när det växer nästan på varje tomt i Asien är det ingen större business.

I större skala kan man göra pulver och sälja i hälsokost butiker.
Men det finns biverkningar.

Rötterna är liknande pepparrot och Moringa kallas Pepparrotträd.

Vi har flera själva på tomten och även i krukor.

Ja Moringa används flitigt i Asien mot högt blodtryck, antiinflammatorisk, tillskott av vitaminer och mineraler mm.
Torkade löv som Tea, färska löv i soppor.
Men när det växer nästan på varje tomt i Asien är det ingen större business.

I större skala kan man göra pulver och sälja i hälsokost butiker.
Men det finns biverkningar.

Rötterna är liknande pepparrot och Moringa kallas Pepparrotträd.

Vi har flera själva på tomten och även i krukor.
Vi besökte idag en moringa-odlare i vår by och köpte en påse torkade och krossade moringablad.
De smakar som vilket te som helst. Nu får vi se om det hjälper mig. Mina jeansen tycks nämligen har krympt.
Våra plantor i trädgården kommer med våren. hoppas vi.

Det har gått över 10 år sedan denna tråd startades. är Farmen färdig?

farmen blir väl aldrig helt klar, kommer nytt hela tiden, men jag anser att jag är färdig, och jag har bestämt för mig att detta har jag skrivit tidigare i tråden, att jag lämnat över farmen till frugan, och så här ser väl tidslinjen ut, kom till Thailand första gången sent på hösten 2009, och det var här och då jag träffade min blivande fru, sedan dess så har jag åkt varje vinter och stannat några månader, några år så har jag flugit ner 2 gånger, förutom 2 vintrar under pandemin, och inte denna vinter pga. av husköp och jag vill ha koll på värmesystemet, men sitter nu och planerar för nästa resa planerad i November, men innan dess så kommer frugan hit Juni-Augusti.

vi gifte oss December 2014, och för att jag inte skulle glömma vilket datum så fick det bli den 24 December, födelsedagar är viktiga datum när det gäller frugan, har jag inte grattat på morgonen så blir det en stor skopa ovett som räcker hela dagen, och det spelar ingen roll vad jag erbjuder som försoningsgåva för att jag glömde, därav anledningen att jag bestämde datumet till den 24 December, så det kan ha varit 2016-17 som jag lämnade över farmen till frugan att sköta om, och det var vintern 2019-2020 som jag byggde min lilla verkstad...och på den vägen är det....

återigen så ropas det på hjälp, oavsett vem, men i detta fall så är det en äldre man, som blev sjuk i Thailand, försäkring kanske fanns men förlängdes inte, nu startar man en kampanj, Gofundme, för att få hem mannen till England.

vilken björntjänst av den som valde bilderna till denna snyfthistoria, här ser man en till synes välmående man på utflykt, och på nästa bild, en ännu mer välmående man som sippar drinkar i baren, detta med att betala försäkring är tydligen ett sekundärt problem...morgondagens problem.

1739945564402.webp

återigen så ropas det på hjälp, oavsett vem, men i detta fall så är det en äldre man, som blev sjuk i Thailand, försäkring kanske fanns men förlängdes inte, nu startar man en kampanj, Gofundme, för att få hem mannen till England.

vilken björntjänst av den som valde bilderna till denna snyfthistoria, här ser man en till synes välmående man på utflykt, och på nästa bild, en ännu mer välmående man som sippar drinkar i baren, detta med att betala försäkring är tydligen ett sekundärt problem...morgondagens problem.

1739945564402.webp
Ni som bor i Thailand har ni koll på försäkringen?

With their travel insurance failing to cover the necessary treatments, John has resorted to maxed-out credit cards and is now appealing to the public for help through a fundraiser.

tråkigt, men man bör nog kontrollera att man har rätt försäkring...eller stanna hemma, eller som nu, åka på egen risk.

image.jpeg
Picture courtesy: Daily Mail

A dream holiday to Thailand for Pamela Gatehouse, a British grandmother, has taken a tragic turn into a medical emergency, leaving her family rallying for support.

The 69-year-old from Carshalton, Surrey, intended to celebrate her golden wedding anniversary with her husband, John, in Thailand. However, following a bout of tonsillitis contracted in India, Pamela's health rapidly declined in Thailand.

What began as a common sore throat escalated dramatically. Pamela developed a severe infection, resulting in a gruesome wound on her neck that required immediate medical intervention.

Rushed to hospital on February 12, the day after her birthday, she has since undergone four surgeries to remove infected tissue, incurring medical expenses of £15,300 (approximately 651,000 baht) so far.

The Gatehouses are facing mounting medical costs, with expected total expenses reaching at least £33,300 (about 1.42 million baht).

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp