Ubon bygger en farm....

Sitter och tittar på en resa från Örebro till Göteborg, tänker att det kan bli smidigt med flyget, en biljett har en liten omväg, från Örebro så ska man mellanlanda i Stansted-flygplatsen i England, därefter så blir det nästa flyg till Prag i Tjeckien, och slutligen från Prag till Göteborg, en resa på 14 timmar, det får bli tåg eller buss...

Sitter och tittar på en resa från Örebro till Göteborg, tänker att det kan bli smidigt med flyget, en biljett har en liten omväg, från Örebro så ska man mellanlanda i Stansted-flygplatsen i England, därefter så blir det nästa flyg till Prag i Tjeckien, och slutligen från Prag till Göteborg, en resa på 14 timmar, det får bli tåg eller buss...
Kolla hyrbil.
När jag åkte från sjukhus tyckte jag buss, taxi lät dyrt 3000kr.
Kollade hyrbil t&r 380kr.

Kolla hyrbil.
När jag åkte från sjukhus tyckte jag buss, taxi lät dyrt 3000kr.
Kollade hyrbil t&r 380kr.
kanske olämpligt att köra, med tanke på vad vi ska utsätta oss för, så det bästa alternativet just nu torde vara tåg, men nackdelen är att måste kliva ombord i Stockholm...

Det är som vanligt, uttalanden som ändras, fram och tillbaka...TIT

Thailands utrikesministerium överväger fortfarande möjligheten att minska den visumfria perioden för utländska turister från 60 dagar till 30 dagar, och inget beslut har hittills fattats. Ministeriets talesman Nikorndej Balankura försäkrade att inga nya visumregler för närvarande finns på plats, så turister som besöker Thailand påverkas inte för tillfället.

Diskussionen kommer som svar på den senaste tidens omfattande rapporter, både lokalt och internationellt, som tyder på att en plötslig förändring var på gång. I grund och botten fokuserar samtalet på att balansera landets attraktionskraft för turism med oro för säkerhet och olaglig verksamhet.

Pratade lite med en thaikompis som arbetar med turister, han berättade att nu är det dåliga tider, kvalitetsturisterna lyser med sin frånvaro, så nu får vi hålla oss tillgodo med skräpturisterna från i första hand Kina och Indien...

Pratade lite med en thaikompis som arbetar med turister, han berättade att nu är det dåliga tider, kvalitetsturisterna lyser med sin frånvaro, så nu får vi hålla oss tillgodo med skräpturisterna från i första hand Kina och Indien...

Högsäsongen är ju slut nu så det tunnas ut väldigt på turistområdena. Besökare från Kina har ju också minskat senaste tiden av flera anledningar har jag hört. Men normalt kommer många från Kina och Indien hit för SongKran

Hmm, och hur blir det nu?

Den ukrainska ledningen har gått med på att hålla ett presidentval. Det säger USA:s sändebud Steve Witkoff i en intervju med Tucker Carlson.

– Ja, det kommer det att bli. De har gått med på det, säger Witkoff, utan att ge några detaljer kring hur och när ett val skulle ske.

Tucker Carlson har anklagats för att agera språkrör åt president Vladimir Putin och Kreml. I intervjun upprepade den konservative profilen det ryska narrativet om att Volodymyr Zelenskyj inte är en legitim president och därför inte kan underteckna någon fredsuppgörelse.

Här är det nu? 2 stora länder som dikterar villkoren för Ukraina, lägger sig landets inre angelägenheter, om det nu är på det viset att Putin inte anser att Zelenskyj är en legitim President, skulle då Putin godta en ny President som en legitim ledare, så har han samtidigt godtagit Ukrainas suveränitet som ett eget land, men så var det detta med att påverka valet, i mina ögon ser jag ingen fred i närtid...

Om nu Putin är så förtjust i dessa landområden, så kan han väl få hyra dessa, och så länge hyran betalas, liknade som ett Usu Fruit avtal i Thaland, så kan han hantera landområdena bäst han gitter, Ukrainare som bor i dessa områden har att välja på, att bo kvar under rysk överhöghet, eller flytta över gränsen in i Ukraina, och här kan man använda avgifterna för att bygga upp landet...

Fram och tillbaka, inga klara besked, börjar Ubon att tröttna på Thailand?

I stället för en generell minskning till 30 dagar skulle Thailand kunna införa ett nivåsystem baserat på nationalitet eller resehistorik. Länder med låg andel personer som stannat längre än vad som är tillåtet eller olaglig verksamhet (t.ex. Japan, USA eller EU-länder) kan behålla undantaget på 60 dagar, medan länder med högre risk får 30 dagar. Alternativt kan frekventa besökare med fläckfria register – som de som har kommit in i Thailand flera gånger under de senaste fem åren utan problem – behålla den längre vistelsen. Detta belönar resenärer som följer reglerna, ser till att turismen flyter på och riktar in sig på åtgärder där det behövs. Data från den thailändska immigrationsbyrån kan enkelt informera dessa nivåer och undvika en nedskärning som passar alla.

Frekventa inresor dom senaste 5 åren, detta innebär att jag skulle ha 2 inresor istället för tänkta 5 inresor, 2 inresor går bort pga: av pandemin, en inresa nu pga: av att jag stannat över vintern för att se över värmesystemet, och varför en beräkning per nation?, vilket skulle innebära att en del blir negativt behandlade för att andra har misskött sig, vore enkelt att ta detta per person, varje person som lagligt reser in i landet finns i registret...

Thailand förnekar sig inte....

Thailand
is scrapping its much-dreaded TM6 arrival form, replacing it with a new digital system—the Thailand Digital Arrival Card (TDAC)—from May 1.

However, travellers should hold off on celebrating as the latest digital venture appears as perplexing as the form it replaces. The TDAC might ease entry formalities eventually, but the system launch is anything but smooth.

For years, non-Thai passport holders have filled out blue-and-white cards to enter the country, but the digital transition is meant to streamline this decade-old process.

The new system requires entrants to fill in personal, travel, and accommodation data online, promising a seamless experience with a QR code to present at immigration. But alas, the jargon-heavy user manual and an unreliable video tutorial only leave people scratching their heads.

As users grapple with a non-functioning tutorial and murky submission procedures, confusion reigns supreme. In fact, there's no word yet on whether travellers must continue carrying a paper form alongside their digital submission.

image.jpeg
Screenshots from TDAC website

Further complicating matters, the authorities haven't confirmed if the TDAC will double as a customs declaration or whether an exit card is on the horizon.

Contrary to visa requirements, the TDAC is a separate consideration. No matter their visa status—whether visa-free for up to 60 days, extended duration, or work permits—foreign nationals must fill out the TDAC. The digital card is part of the grand plan to digitise Thailand's immigration, but right now, users are faced with a tangled web of uncertainty.

image.jpeg

As the May 1 deadline looms, travellers are left wondering if the immigration process will be ready for prime time or if more chaos will ensue. Without clear instructions and user-friendly solutions for tech-challenged visitors, the initiative is in danger of reinforcing red tape, not removing it.

How the situation unfolds remains to be seen, but one thing is clear: Thailand's digital promise is a work-in-progress. Stay tuned for more updates.

Based on a report by The Thaiger

Nu kanske det blir lite bättre ordning på torpet, om frugans systerson, en mycket bortskämd pojke som nu får lära sig, att ta sig själv i kragen, att bordet inte dukar sig självt, att klädvård helt plötsligt blivit prio ett, en nykläckt polis...sista dagen på polis-skolan.

1743788748726.webp

Jag får ingen försäkring på grund av min ålder men man skall dö av något och i Thailand tar familjen hand om dom gamla.

Får ingen försäkring? du får säkert en försäkring, frågan är väl snarare om man vill/kan betala en kraftigt förhöjd premie, och du har rätt i att familjen tar normalt hand om dom äldre, ända in i döden, det sista dom gör är att elda upp kroppen...

Vad ledsen jag blev, när jag inte fanns på plats och kunde vinka av frugans systerson och önska honom lycka, till när han börjar sitt nya arbete i en annan stad....YEEEESSS YIPPYYYY, hoppas han tar god tid på sig att installera sig, och kan man hoppas på att han kommer och hälsar på, en gång om året tycker jag blir lagom.

Och här blev frugan av med en av sina bilar...

1744042896643.webp

Har bestämt för mig att det finns en överenskommelse, att vi har handlat färdigt när det gäller mark, men så vill grannfastigheten sälja mark, och frugan vill köpa, och köpte gjorde hon, men här fick hon gå via bulvaner, en bror och systerdotter, hon kan inte skriva marken på sig själv som ägare, anledningen är att jag måste godkänna köpet, och tråkigt nog så befinner jag mig i Sverige och kan inte skriva under några handlingar.

Tänkt var att hon skulle flyga till Sverige och stanna 3 månader denna sommar, samt tycker att jag ska stå för hennes kostnad för flygbiljetten, jag står för alla övriga kostnader, och min uppfattning är att hon kan stanna i Thailand och ta hand om sin nya mark, ingen mening att hon frågar mig om en slant, kontot är stängt, det har varit en del tanda-gnissel, jag har satt ner foten och den flyttas inte, kanske en början till en skilsmässa?

Hon har börjat att ta ned träden efter vägen....

1744222402980.webp

och nu är kompisar till Isan Lover anlitade, dike ska grävas, dränering ska anläggas, som frugan säger, leda av vatten, och jag frågar hur ska detta fungera? enär vattnet står högre än vattenrören under regnperioden, jaha, då får jag väl gräva upp rören...kanske bättre att inte försöka dränera...

1744750804112.webp

1744750927745.webp

och nu är kompisar till Isan Lover anlitade, dike ska grävas, dränering ska anläggas, som frugan säger, leda av vatten, och jag frågar hur ska detta fungera? enär vattnet står högre än vattenrören under regnperioden, jaha, då får jag väl gräva upp rören...kanske bättre att inte försöka dränera...

1744750804112.webp

1744750927745.webp
Nobel pris till Thailand, njaeeee! :xmas_smiley:

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka