Ubon bygger en farm....

 
Tackar för all input, men jag vidhåller nog att en cykel med hubmotor i framhjulet kommer inte att fungera

Det jag menar är att om du köper ett standardkit och kopplar motorn till differentialen istället för att ha den i framhjulets nav så slipper du nog en hel del besvär. Istället för ekrar och fälg kan du fästa en remskiva eller drev i den för att överföra kraften till diffen.
 
Jag har haft fundering på att röka fisk, bygga en rök, köpte en saltlakespruta i Sve. som jag tog med mig, inte för att sälja fisk, som en hobby, sen gillar jag rökta varor själv, men detta får ligga på hyllan ytterligare ett tag. Men NI som har kalkoner, varför röker Ni inte dom? till detta så fodras det 2 skilda rökar, fisk och kött får aldrig blandas, dessutom tar det betydligt kortare tid att röka fisk än kött, säger inte nej till att röka fågel/kött, men inte nu.

Är det inte fågel man inte ska blanda med andra produkter?

Stort tack för en mycket trevligt tråd!
 
Nej Ubon... det är thaisen som bygger mila av lera denne svensk gjorde kol efter en dansk designad mila av järnplattor och betong. Snabbt och effektivt. Och eukalyptusträden hans växer som ogräs så visst blir de lite pengar.

Är inte röken från eukalyptus mycket giftig?
 
Är det inte fågel man inte ska blanda med andra produkter?

Stort tack för en mycket trevligt tråd!

"till detta så fodras det 2 skilda rökar, fisk och kött får aldrig blandas," detta skrev jag i inlägg 1642, Ubon skyller på glömska, tror nog det är mer än 20 år sedan som jag höll på med fåglar och rökning, varför man inte ska blanda kött och fisk hänger ihop med listeria, detta gäller allt som man kan röka, ska inte blandas med fisk, och varför rökt fisk är mera riskfyllt vet jag inte, med detta så torde det bli enklare med 2 separata rökar, och man röker en produkt på skilda dagar, och minskar risken för kontaminering, överföring av listeria, och när man röker så ska det var en rak linje, aldrig gå tillbaka med produkterna, bara framåt...

Kopierade detta ifrån folkhälsomyndigheten:

Vad orsakar listeriainfektion och hur sprids den?

Listeriainfektion orsakas av bakterien Listeria monocytogenes som är allmänt förekommande i naturen.

Människan kan smittas från infekterade djur eller via livsmedel. Listeriabakterier är tåliga bakterier som kan växa i kylskåpstemperatur. Typiska risklivsmedel för infektion med listeriabakterier är därför livsmedelsprodukter med långa hållbarhetstider till exempel rökt och gravad lax, opastöriserade och pastöriserade dessertostar, färdigrätter och förpackade charkvaror som till exempel smörgåspålägg.
 
"till detta så fodras det 2 skilda rökar, fisk och kött får aldrig blandas," detta skrev jag i inlägg 1642, Ubon skyller på glömska, tror nog det är mer än 20 år sedan som jag höll på med fåglar och rökning, varför man inte ska blanda kött och fisk hänger ihop med listeria, detta gäller allt som man kan röka, ska inte blandas med fisk, och varför rökt fisk är mera riskfyllt vet jag inte, med detta så torde det bli enklare med 2 separata rökar, och man röker en produkt på skilda dagar, och minskar risken för kontaminering, överföring av listeria, och när man röker så ska det var en rak linje, aldrig gå tillbaka med produkterna, bara framåt...

Kopierade detta ifrån folkhälsomyndigheten:

Vad orsakar listeriainfektion och hur sprids den?

Listeriainfektion orsakas av bakterien Listeria monocytogenes som är allmänt förekommande i naturen.

Människan kan smittas från infekterade djur eller via livsmedel. Listeriabakterier är tåliga bakterier som kan växa i kylskåpstemperatur. Typiska risklivsmedel för infektion med listeriabakterier är därför livsmedelsprodukter med långa hållbarhetstider till exempel rökt och gravad lax, opastöriserade och pastöriserade dessertostar, färdigrätter och förpackade charkvaror som till exempel smörgåspålägg.
Ähhh, lite skit rensar bara magen.....

Symtomgivande infektion hos människa är ovanligt. Med tanke på att de flesta av oss sannolikt fått i oss stora mängder listeriabakterier genom åren utan att bli sjuka, bör bakterien kanske egentligen ses som förhållandevis ofarlig för de flesta av oss. Den kan dock vara farlig för människor med nedsatt immunförsvar, bland annat gravida kvinnor, svårt sjuka och äldre personer.
 
Jag har en elrök här i Sverige, och den kör jag upp till 70-75 grader när jag röker och då borde väl de flesta bakterier dö ut.

20171020_114528.jpg
 
Det jag menar är att om du köper ett standardkit och kopplar motorn till differentialen istället för att ha den i framhjulets nav så slipper du nog en hel del besvär. Istället för ekrar och fälg kan du fästa en remskiva eller drev i den för att överföra kraften till diffen.

Tror jag förstår hur Du menar, men funderar vidare på detta och dess för och nackdelar, en sak som ställer till problem med 1000 W hubmotor är att den torde ligga på 48 Volt, detta innebär 4*12 volt batterier, 500 W behöver 2 batterier, a 12 volt, =24 Volt, och 2, 500 Wattmotorer blir samma som 1000 Watt hub, sparar vikt på batterierna, dessutom tittar jag på priset, 1000 W hub kostar, finns olika priser:


Ombyggnadskit EvoKit 1000W
2016 års elcykelkit!
Ord.pris: 4195:-
3495:-
Fri leverans!


dom 500 Watt motorer jag tittat på, kostar inklusive frakt till Th. c:a 1000:-styck, kanske moms tillkommer, 8 % ? 2*500 w blir nästintill halva priset, och jag slipper med mitt system både diffirential och diffspärr, och i detta så måste jag titta på alla bitar runt detta, pris, vikt, funktion, Watt, AH, osv osv, som ett puzzel där alla bitar ska passa in, hur den kommer att se ut är inte viktigt, bara den fungerar som den ska.
 
Tror jag förstår hur Du menar, men funderar vidare på detta och dess för och nackdelar, en sak som ställer till problem med 1000 W hubmotor är att den torde ligga på 48 Volt, detta innebär 4*12 volt batterier, 500 W behöver 2 batterier, a 12 volt, =24 Volt, och 2, 500 Wattmotorer blir samma som 1000 Watt hub, sparar vikt på batterierna, dessutom tittar jag på priset, 1000 W hub kostar, finns olika priser:


Ombyggnadskit EvoKit 1000W
2016 års elcykelkit!
Ord.pris: 4195:-
3495:-
Fri leverans!


dom 500 Watt motorer jag tittat på, kostar inklusive frakt till Th. c:a 1000:-styck, kanske moms tillkommer, 8 % ? 2*500 w blir nästintill halva priset, och jag slipper med mitt system både diffirential och diffspärr, och i detta så måste jag titta på alla bitar runt detta, pris, vikt, funktion, Watt, AH, osv osv, som ett puzzel där alla bitar ska passa in, hur den kommer att se ut är inte viktigt, bara den fungerar som den ska.
Då jag byggde min elcykel tittade jag på alternativet att ha tvåhjulsdrift men de så att det inte gick att koppla in 2 st motorer på samma kontroller. Dessutom skulle jag då sakna broms så jag slopade det :)
 
@Ubon ! Varför hänger du upp dig på eldriven trehjuling? För miljön?
Varifrån kommer elen? Varför inte köra på soppa i tanken.. En 125 cc motor och trehjulingen får kraft.
Antar du vill köra den i Thailand.. Varifrån får de sin el? 60 miljoner som vill ha el.. Hur funkar det i Thailand?
Kom inte och säg att du köper el från sol och vind.. Man kan inte skilja på det i kablarna som din el kommer ifrån..
Säger du det är du en drömmande miljöpartist, som tror att all el kommer från vind och sol... Även vid moln och vindstilla väder..

Men i Thailand borde man väl kunna uppfinna en regn driven generator? Det regnar som fan... :)
Tacka vet jag kärnkraft!! :thumbsup::thumbsup::thumbsup: POWER!!
Köp en kuts med uran och så slipper du ladda batterierna.. 2 st räcker för energiåtgången för ett hus håll i ett år..
De är ca 2 x 1 cm stora.. ;) ca 25- 30 000 kWh !!

Gillar ditt uppfinnings tänk !! Miljötänk.. Underbart Ubon!!!
 
Bönderna i Sverige börjar gnälla högre och högre, kommer inte regnet så blir det missväxt, samma är det i Thailand i vissa områden, frugan säger, kommer inte regnet inom 1-2 veckor så blir det att så om vissa fält, detsamma blir det för andra farmare, och desto längre regnet uteblir, desto fler fält måste sås om.
 
Då jag byggde min elcykel tittade jag på alternativet att ha tvåhjulsdrift men de så att det inte gick att koppla in 2 st motorer på samma kontroller. Dessutom skulle jag då sakna broms så jag slopade det :)

Hur kom Du fram till att det inte skulle fungera med batterier 1 spedcontrol och 2 förbrukare?
 
Hur kom Du fram till att det inte skulle fungera med batterier 1 spedcontrol och 2 förbrukare?
Jag frågade de som sålde utrustningen till mig. De gav ingen närmare teknisk beskrivning till varför men min navmotor ger någon form av signal tillbaka till controllern. Kanske blir knas om man leder ihop två signaler?
 
Pepsi, Du får ursäkta, men jag hittar inte kontakten på hur jag ska kunna svara dig...
555555 Sätt in kontakten i vägguttaget... :) Du har väl ett vägguttag som ger dig spänning.. Såvida du inte har solceller eller annat att ladda batterierna med. Vore intressant att se en maskin på åkern som är soldriven.. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Stora solceller på taket på Tuk tuk maskinen?? Utan att ladda batterierna från vägguttaget.. För då är det väl fusk?? ;)
Tror den maskinen kommer att se ut som ett rymdskepp i star treck om den drivs med solenergi!!!
Som elingenjör har man sina funderingar... :)
Batterier är tunga. De kräver massa energi att ladda. 12V, 24V, 48V mm?? 60 Ah, 120 Ah, 240Ah, 360 Ah ?
Hur länge skall maskinen köras på en dag, utan att laddas via ett vägguttag?
Om den måste laddas via eluttag så är den inte miljövänlig.. El är smutsig... ;) Annars hade det inte varit skatt på den.

Med vänlig hälsning :wai::wai:
PEPSI
 
Pepsi, faktum är att jag vet inte vad jag ska svara på det Du skriver, Tuc Tuc har aldrig nämnts, blyacc, ah, watt har vi pratat om, jag ställer frågan, vad är det Du vill ha ut av din text? Ubon
Det verkar som en del måste gnälla för att klara av det vardagliga livet.555
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp