Ubon bygger en farm....

 
I vart fall för min del, så är det bara att ställa in sig på, att tillbringa kommande vinter i Sverige...

A man prays outside of the gates of the Erawan Shrine in Bangkok on July 12, 2021, on the first day of stricter lockdown restrictions to try to contain the spread of the Covid-19 coronavirus. Lillian SUWANRUMPHA / AFP

More intense COVID-19 measures may be imposed in Thailand the next two weeks, with a complete lockdown of cities a possibility in the next two months, if the rate of infections and deaths does not abate by then, said Director-General of the Department of Disease Control (DDC) Dr. Opart Karnkawinpong yesterday (Sunday).

“If the new infection rate is still high in the next two months, there is a possibility that we might have to impose a lockdown, like in Wuhan, China, to control the spread of the virus, where people have to stay at home and are not allowed to travel, to a point where food and water will be delivered to homes,” Dr. Opart said, adding that the measures will gradually intensify until the situation is under control.
 
Inte för att jag aspirerar till tjänsten som nämndeman, (fullbokad), men nog kan man tycka att det blir lite motsägelsefullt,

när man skriver att nämndemän inte innehar ett politiskt uppdrag...


Så blir du vald​

Även om uppdraget som nämndeman inte är ett politiskt uppdrag, väljs nämndemännen i kommun- och regionfullmäktige efter nominering av de politiska partierna. Nästa val av nämndemän ska ske 2023. Vill du bli nämndeman ska du kontakta ett politiskt parti och berätta om ditt intresse.



Och vidare så kan man lika bra titulera en nämndeman som en extra Domare, dom blir med automatik en Domare,
när dom är med och dömer i en Domstol, en ordinarie Domare i Domstol ska vara lagerfaren, vilket nämndemännen inte
behöver vara, sen vet vi av erfarenhet att dom politiska Partierna vill besätta så många poster dom bara kan, och med detta
så sitter det nämndemän i Domstolar, som inte har ett uns av intresse för uppdraget.
 
Fick info från Peter:s (Peter Sfa) syster....

mån 16:11​

Carina Jonsson

Carina har skickat 19 juli kl. 16:11​

Hej Xxxxxx du och dina är välkommen att vara med på Peders Urnnedsättning som blir torsdag 29 juli kl. 15.00. Samling senast 14.50 vid gravkapellet Leksand. Mer info kommer.


Carina Jonsson

Carina har skickat Igår kl. 14:27​

Behöver veta senast söndag.


Du har skickat Igår kl. 14:34

Räkna in mig, 1 person...




 
Senast ändrad:
Fick info från Peter:s (Peter Sfa) syster....

mån 16:11​

Carina Jonsson

Carina har skickat 19 juli kl. 16:11​

Hej Xxxxxx du och dina är välkommen att vara med på Peders Urnnedsättning som blir torsdag 29 juli kl. 15.00. Samling senast 14.50 vid gravkapellet Leksand. Mer info kommer.


Carina Jonsson

Carina har skickat Igår kl. 14:27​

Behöver veta senast söndag.


Du har skickat Igår kl. 14:34

Räkna in mig, 1 person...




Tackar för din info. Fint gjort av dig!
 
Peter Fagerbrant (Peter Sfa)

I regnet vid Siljans strand, urn-sattes Peter i närvaro av dom närmaste....



Nu får detta nog bli det sista inlägget om Peter, syster Carina tackar för allt stöd,

Peter:s fru Noi, stannar ett tag i Sverige, för min egen del så får jag ta mig en

funderare på, om och hur gå vidare med domen mot Peter, förutsättningarna har förändrats,

i.o.m. Peter:s bortgång...


1628058437822.png


223167079_3638970439538794_248603907087086803_n.jpg


223140603_778765359470846_2056825608910633826_n.jpg
 
Senast ändrad:
Du får skilja på elkostnad och nätavgift, ytterligare en sak att irritera sig på, en nätavgift som kunderna redan har betalat klart flera gånger om, och jag skrev att nätavgift tillkommer, det som tillkommer på elräkningen är moms 25%, så då blir det själva elkostnaden på 53.27 + moms 13.32 = 66.59, avrundat till 67,00, det enda sätt att slippa samtliga räkningar är att gå "off grid" och klippa av kabeln till elbolaget, säga upp avtalet, men det kan jag inte göra än, funderingen ligger på att sälja och köpa ett annat hus, och att klippa kabeln blir en förlustaffär, att sälja huset utan el, det blir plus minus noll när brytpunkten ligger på c:a 7 år, om jag skulle vilja koppla in el igen.
Rätt hög investeringskostnad för att gå off grid.
Räcker en mille? Solceller, batteripack, elektrolysrör, vätgaslagring m.m.
fördelen är att sedan slipper men hålla koll på fakturorna.
 
Inte för att jag aspirerar till tjänsten som nämndeman, (fullbokad), men nog kan man tycka att det blir lite motsägelsefullt,

när man skriver att nämndemän inte innehar ett politiskt uppdrag...


Så blir du vald​

Även om uppdraget som nämndeman inte är ett politiskt uppdrag, väljs nämndemännen i kommun- och regionfullmäktige efter nominering av de politiska partierna. Nästa val av nämndemän ska ske 2023. Vill du bli nämndeman ska du kontakta ett politiskt parti och berätta om ditt intresse.



Och vidare så kan man lika bra titulera en nämndeman som en extra Domare, dom blir med automatik en Domare,
när dom är med och dömer i en Domstol, en ordinarie Domare i Domstol ska vara lagerfaren, vilket nämndemännen inte
behöver vara, sen vet vi av erfarenhet att dom politiska Partierna vill besätta så många poster dom bara kan, och med detta
så sitter det nämndemän i Domstolar, som inte har ett uns av intresse för uppdraget.
inte har ett uns av intresse för uppdraget.
det har jag misstänkt länge när jag sett i pressen en massa konstiga utslag..
 
inte har ett uns av intresse för uppdraget.
det har jag misstänkt länge när jag sett i pressen en massa konstiga utslag..

Och det är värre än så, läste på Dagens Juridik för ett tag sedan, det handlade om en person som hade uppdraget
som nämndeman, det kom till att bli ett nytt politiskt val, och ingen större förändring när det gäller nämndemännen,
dom nya nämndemännen kontrollerades, inte dom som redan varit nämndeman, det framkom senare att den här
personen hade fått en god man utsedd till sig själv, hur illa är inte detta? och här kom frågan upp om man inte skulle
tvingade att ta om alla rättegångar, som denna nämndeman suttit med i och varit delaktig i domar, jag vet inte hur
det blev, har inte läst eller hört något efter detta...jag skrev detta ur minnet.

Omyndigförklarad blev nämndeman​

GöteborgTingsrätten omyndigförklarade den socialdemokratiske fritidspolitikern. Trots det dök han två år senare upp som nämndeman vid samma domstol. Den misstaget kan betyda att sex rättegångar måste gå i repris.
ANNONS
 
Senast ändrad:
Höjden av satanisk otur, jag som just köpt en veteranbil...

Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera äldre bilar avråds från att använda bensinen.

Den 1 augusti ska bensinstationerna i Sverige gå över från att sälja den 95-oktaniga bensinen som innehåller 5 procent etanol, till att sälja E10-bensinen som innehåller 10 procent etanol.

Risk för prishöjning​

Den högre inblandningen av etanol i den nya bensinen gör att energihållet blir 1,8 procent lägre. Därmed kommer förbrukningen att öka lika mycket. Och det finns risk för att priset kommer att höjas.
– Det är oftast så att biodrivmedel är dyrare än dess fossila motsvarighet. När man då lägger på samma skatt så kommer det med högre inblandningar av biodrivmedel att leda till högre priser, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.

Läs mer: Biljättar utmanar Tesla – men historien tynger

Men hur bolagen väljer att hantera prispolitiken mellan olika kvalitéer är ännu oklart.
Omkring 130 000 bilar i Sverige avråds från att köra på den nya bensinen E10 visar en sammanställning av branschorganisationen Bil Sweden. Det kommer ändå att finnas ett alternativ, E5, med 5 procent etanol och som i de flesta fall kommer att vara jämförbar med dagens 98-oktaniga bensin.
– 98 procent av alla bilar som är yngre än 30 år klarar av att tankas med E10. Alla bilar från och med 2011 klarar av E10. Det är bara ett fåtal äldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5, säger Anders Nordin, teknisk chef på Bil Sweden.

Problem med packningar​

Problemet är framför allt att gummipackningar i de äldre bilarna inte tål en högre etanolinblandning. Skulle föraren av misstag ändå tanka fel är det ingen risk för att skador uppstår direkt. Det är bara att tanka E5 nästa gång. Det är ett långvarigt bruk som kan ge upphov till skador.
Bytet av bensin sker som en följd av ett krav från regeringen att bränslebolagen ska öka inblandningen av förnybara drivmedel för att minska miljöpåverkan. Den så kallade reduktionsplikten är ett sätt att minska koldioxidutsläppen.
– Bensinbolagen måste sälja E10. Säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.
E10-introduktion kommer att ta tid, eftersom det är stora mängder bränsle som ska bytas ut i systemen. Men bränslepumparna skyltas om till E10 så snart som etanolinblandningen överstiger fem procent.

Flest veteranbilar​

"Vi välkomnar den ökade inblandningen av etanol. Det är nödvändigt ett steg framåt för att bilparken ska vara mer hållbar och möta klimatmålen. Majoriteten av de bilar som inte kan tanka E10, är äldre bilar. Det handlar till största delen om veteranbilar som inte rullar så många mil per år", skriver Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige i en kommentar till TT.
 
Höjden av satanisk otur, jag som just köpt en veteranbil...

Första augusti byts den 95-oktaniga bensinen ut mot den nya standardbensinen E10. Det kan leda till dyrare bensinpris och att flera äldre bilar avråds från att använda bensinen.

Den 1 augusti ska bensinstationerna i Sverige gå över från att sälja den 95-oktaniga bensinen som innehåller 5 procent etanol, till att sälja E10-bensinen som innehåller 10 procent etanol.

Risk för prishöjning​

Den högre inblandningen av etanol i den nya bensinen gör att energihållet blir 1,8 procent lägre. Därmed kommer förbrukningen att öka lika mycket. Och det finns risk för att priset kommer att höjas.
– Det är oftast så att biodrivmedel är dyrare än dess fossila motsvarighet. När man då lägger på samma skatt så kommer det med högre inblandningar av biodrivmedel att leda till högre priser, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.

Läs mer: Biljättar utmanar Tesla – men historien tynger

Men hur bolagen väljer att hantera prispolitiken mellan olika kvalitéer är ännu oklart.
Omkring 130 000 bilar i Sverige avråds från att köra på den nya bensinen E10 visar en sammanställning av branschorganisationen Bil Sweden. Det kommer ändå att finnas ett alternativ, E5, med 5 procent etanol och som i de flesta fall kommer att vara jämförbar med dagens 98-oktaniga bensin.
– 98 procent av alla bilar som är yngre än 30 år klarar av att tankas med E10. Alla bilar från och med 2011 klarar av E10. Det är bara ett fåtal äldre bilar och vissa tidiga direktinsprutade motorer som behöver tankas med E5, säger Anders Nordin, teknisk chef på Bil Sweden.

Problem med packningar​

Problemet är framför allt att gummipackningar i de äldre bilarna inte tål en högre etanolinblandning. Skulle föraren av misstag ändå tanka fel är det ingen risk för att skador uppstår direkt. Det är bara att tanka E5 nästa gång. Det är ett långvarigt bruk som kan ge upphov till skador.
Bytet av bensin sker som en följd av ett krav från regeringen att bränslebolagen ska öka inblandningen av förnybara drivmedel för att minska miljöpåverkan. Den så kallade reduktionsplikten är ett sätt att minska koldioxidutsläppen.
– Bensinbolagen måste sälja E10. Säljer de för lite tvingas de betala en reduktionsavgift. I så fall läggs den förmodligen på E5-priset, säger Ebba Tamm, miljöexpert på Drivkraft Sverige.
E10-introduktion kommer att ta tid, eftersom det är stora mängder bränsle som ska bytas ut i systemen. Men bränslepumparna skyltas om till E10 så snart som etanolinblandningen överstiger fem procent.

Flest veteranbilar​

"Vi välkomnar den ökade inblandningen av etanol. Det är nödvändigt ett steg framåt för att bilparken ska vara mer hållbar och möta klimatmålen. Majoriteten av de bilar som inte kan tanka E10, är äldre bilar. Det handlar till största delen om veteranbilar som inte rullar så många mil per år", skriver Caroline Drabe, vd för Riksförbundet M Sverige i en kommentar till TT.
Undrar hur de klarade E 85?
 
5, 10, 20 %, vad jag förstått så är målet att det ska bli 25 % över tid, om det som nu uppstår en del problem,
vid 10 %, hur ser då problematiken ut vid 25%?, och för hur många fler maskiner?...

=
Du kan prova dig fram ,vad dina maskiner tål i etanol %. Så kan du berätta vad som resultatet blir.
 
Varför skulle jag prova mig fram, sitter väl i samma båt som många andra, eller fortsätta köra
på 95, vilket kommer att finnas kvar på vissa mackar, enligt uppgift så ska det finnas kvar på
65 mackar över Sverige, och förmodligen med ett betydligt högra literpris...så det blir väl att
söka en mack som säljer 95 och ta hem på dunk.

1628253420520.png
 
5, 10, 20 %, vad jag förstått så är målet att det ska bli 25 % över tid, om det som nu uppstår en del problem,
vid 10 %, hur ser då problematiken ut vid 25%?, och för hur många fler maskiner?...

=
problemen är att det är kortare tid mellan packningsbytena. när vi kommer upp till 20% så står nästan alla på museum.
Hur är det i Thailand?
Hur löses det där med att det är mycket högre inblandning än i Sverige?
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp