Ubon bygger en farm....

1712068899519.png

här är början på EU:s förslag om uttjänta fordon, resten kan ni ta fram själva, och redan i inledningen så blir det motsägelsefullt, att man här ska värna miljön, en avställd bil i ett garage ger inget klimat-avtryck....
kontentan av förslaget blir att fordon konfiskeras och staten stjäl metall/återvunnet material.

Förslag tillEUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNINGom cirkularitetskrav för fordonskonstruktion och hantering av uttjänta fordon, om ändring av förordningarna (EU) 2018/858 och 2019/1020 och om upphävande av direktiven 2000/53/EG och 2005/64/EG(Text av betydelse för EES){SEC(2023) 292 final} - {SWD(2023) 255 final} - {SWD(2023) 256 final} -{SWD(2023) 257 final}SV 1 SVMOTIVERING1. BAKGRUND TILL FÖRSLAGET• Motiv och syfte med förslagetDen europeiska gröna given är EU:s tillväxtstrategi som syftar till att senast 2050 säkerställa en klimatneutral, ren och cirkulär ekonomi där resursförvaltningen optimeras och föroreningarna minimeras. I handlingsplanen för den cirkulära ekonomin1och den nya industristrategin för Europa2fastställs färdplanen för den europeiska industrin för att uppnå målen i den gröna given. Handlingsplanen innehåller ett åtagande att se över lagstiftningen för uttjänta fordon för att främja mer cirkulära affärsmodeller genom att koppla konstruktionsfrågor till hantering av uttjänta fordon, överväga regler för obligatoriskt återvunnet innehåll för vissa material i komponenter och göra materialåtervinningen effektivare. I EU:s handlingsplan ”Med sikte på nollförorening av luft, vatten och mark”3betonades också behovet av att kommissionen föreslår nya åtgärder för att ta itu med EU:s externa miljöavtryck i samband med export av uttjänta fordon och begagnade fordon. Både Europeiska rådet4och parlamentet5har insett vikten av detta initiativ. I det meddelande som åtföljde förslaget om den europeiska akten om råvaror av avgörande betydelse6betonades också fordonssektorns betydelse för att säkerställa en hållbar försörjning av råvaror av avgörande betydelse och öka EU:s strategiska oberoende.Tillverkningen av fordon är en av de mest resursintensiva industrierna. EU:s fordonssektor står för 19 % av efterfrågan på EU:s stålindustri (över 7 miljoner ton/år), 10 % av den totala förbrukningen av plast (6 miljoner ton/år), en betydande del av efterfrågan på aluminium (42 % för all transportutrustning, omkring 2 miljoner ton/år), koppar (6 % för fordonsdelar), gummi (65 % av produktionen av allmänna gummivaror) och glas (1,5 miljoner ton planglas producerat i EU). När fordonssektorn övergår till utsläppsfri rörlighet och fordonen i allt högre grad integrerar elektronik kommer efterfrågan på koppar och kritiska råvaror att öka. De omfattar de sällsynta jordartsmetaller som används i permanenta magneter i elmotorer där fordonssektorn är en av de största användarna. Fordonssektorn använder också mer avancerade och lätta material som kompositplast, specialstål och aluminiumlegeringar. Resultatet blir att fordonstillverkningen kan ha ett högt miljöavtryck. Detta beror främst på växthusgasutsläppen från den energi som krävs för att utvinna och bearbeta primära material som kol och järnmalm (för stål), bauxit (för aluminium), koppar och olja (för plast). Dessutom innebär den ökande användningen av sofistikerade material och kompositmaterial särskilda utmaningar för nedmontering, återanvändning och återvinning av uttjänta fordon. Mot bakgrund av detta är syftet med detta förslag att underlätta fordonssektorns övergång till den cirkulära ekonomin i alla skeden av fordonstillverkningen – från utformning till slutlig hantering av uttjänta fordon. Initiativet innehåller en utvärdering av den aktuella lagstiftningen som består av två direktiv (direktiv 2000/53/EG om uttjänta fordon7och 1 https://environment.ec.europa.eu/strategy/circular-economy-action-plan_sv.2 https://commission.europa.eu/strate...ropean-green-deal/industryand-green-deal_sv.3 https://environment.ec.europa.eu/strategy/zero-pollution-action-plan_sv.4 https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-13852-2020-INIT/sv/pdf.5 Texts adopted - New Circular Economy Action Plan - Wednesday, 10 February 2021. 6 COM(2023) 165 final.7 Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/53/EG av den 18 september 2000 om uttjänta fordo
Jäs, vi skall alla sitta hemma å fisa och glo på nått!

kommer ubon att gå på ett bröllop? om en inbjudan kommer...?

... även jag lärde känna en falang, flyktigt denna vinter, detta är nog det mest hemska jag hört, jag brukar inte umgås med idioter, och detta har jag sagt till honom, han har lyckats att träffa på en brud, ett i allt, gold-digger, scammer, lögnerska, bedragare, som han ska gifta sig med, och hennes man bor i samma by, en grannby till mig,,,alla varnings-signaler, och rödflagg är uppe, och den lilla skiten går omkring som om han vore både blind och döv...efter att jag sagt att jag vill inte ha en inbjudan till hans wedding-party, så slutade han att kontakta mig, men jag har kontakt med hans granne som är thai, och därifrån kommer information....helt riktigt, jag kommer inte att närvara vid denna tillställning, vore väldigt dumt att jag skulle supporta detta, när jag känner till hur saker förhåller sig...

kontakt med ett förlag.....

Hej Ubon

Det låter onekligen som att du har en historia väl värd att berätta. Vi har möjlighet att hjälpa dig att få ditt manus skrivet. Prislappen för detta brukar ligga mellan 90 000 - 120 000 kronor. Detta innebär då att du får ett hantverksmässigt välskrivet manus i handen som är bara ditt.
Jag berättar gärna mer om du är intresserad.

Vänligen

Anders

jag vet att det kostar att ligga på topp, men är jag intresserad av att kosta på en spökskrivare?

hej igen å tack för snabbt svar....

helt klart är jag intresserad av att boken kommer ut till allmän beskådan, någon gång dom första åren, när jag började med fallet, så lovade jag Martinson, att för dina barns skull så skall jag detta icke giva mig upp, och det löftet har jag hållit, och detta håller jag även idag, att det är en kostnad är jag medveten om, men berätta gärna mer...hur gå vidare.

...en rättsskandal av det grövsta slaget, man dömer på lösa boliner, det är åklagarens sak att även ta med sådant som talar till den misstänktes fördel, här har åkl. brustit likaväl som polisen i sin utredning, och här har både polis och åkl. brustit i sin objektivitet, båda dessa har tillgång till belastningsregistret, och inte använt sig av detta, själv fick jag hjälp av Uppdrag Granskning, hur jag skulle få ut dessa handlingar, och detta tackar jag för, jag har läst bådas register, dels Martinsson:s och den som jag menar på mycket väl kan vara den verkliga gärningsmannen, vilken har ett register lika långt som papperet på en toalettrulle, och här gick jag ett steg längre, jag begärde ut samtliga domar på båda, och det var nu som bitarna i puzzlet verkligen började falla på plats....polis och åklagare tog aldrig ut registret på den som pekar ut Martinsson som den skyldige, vilket åkl. själv sagt till mig när jag ringde åkl. och ställde frågan, man får inte använda sig av registret, när det gäller ett vittne fick jag till svar, denna fråga har jag skickat vidare till jurister och advokater, har även ställt frågan till Lawline, som svarade, detta är enkelt att svara på, den lagen finns inte, och det står klart och tydligt i lagtexten, registret är till för polis och åklagare, skattemyndigheter och andra myndigheter, att användas för att utreda och förhindra brott, var finns nu Martinssons rätt till en rättvis rättegång, vilken Sverige har ratificerat, artikel 6 Europakonventionen, vilken kom in i svensk lagstiftning 1995....

mvh

jag skrev en synops på c:a 3000 ord med förklaring om handlingen....och detta som en del-förklaring.

Hej

Innan vi påbörjar ett projekt, brukar vi vilja veta hur mycket du i det här fallet har skrivit själv, eller om det ska börja från noll. Det bästa är alltid om det finns något på pränt som en spökskrivare kan utgå ifrån. Det är också väldigt viktigt att alla parter förstår att det grundar sig på ett samarbete, och att det alltså inte handlar om att bara trycka på en knapp, så kommer det en bok.
Vi brukar också ange en tidsbegränsning för projektet som brukar ligga på ungefär 4-5 månader. Tanken med det är mest att få fart på projektet så att det går i mål.
Steg 1 i projektet är att vi skriver ett avtal.
Steg 2 är att du sätts i kontakt med en utvald spökskrivare.
Steg 3: Därefter är det upp till dig och spökskrivaren att därefter komma fram till hur arbetet ska genomföras. Materielet måste bollas mellan er båda, tills det är klart och du godkänner det. (Vi har också ett maxtak för manusets omfång, och det ligger på minst 50 000 ord och upp till 100 000 ord.

Jag vill också vara tydlig med att i detta ingår inte en bokproduktion, utan det blir en senare fråga. Det är manuset som tar tid och kostar mest pengar.

Vänligen

Anders

return, räknar på att här skulle det behövas att säljas nära på 2000 böcker för att projektet ska gå plus minus noll....

och vidare så sitter jag och funderar på om man ska vara lite hemlig och skriva under psedonym, vad sägs om Björn Kramar....:cool:

nästa bok skulle bli om den undre världen från 70-talet fram till nu, han går under benämningen "Stockholms-Berra" det är han själv som bett mig skriva en bok om hans liv, och titeln har jag klar för mig, Jag Stockholm-Berra, en gangster, indrivare och torped....

nu är det dags att hitta en sponsor, man får väl läsa på lite, den tycker jag låter bra, första stycket, sista meningen,
men funkar nog inte som jag tänker....

De flesta traditionella förlagsavtal utgår från att författaren får en procentuell andel av intäkterna av bokförsäljningen. Andelen kallas royalty och betalas i regel ut en gång per år när förlaget redovisar sin försäljning. Royalty beräknas i dessa fall på f-priset (förlagspriset), vilket är det pris återförsäljarna köper in boken för. Vanligast idag är så kallade nettoavtal där ett avdrag för rabatter till återförsäljare görs innan royalty beräknas. Författaren bör alltid begära ett förskott.

Förskottet bör motsvara lägst hälften av vad boken beräknas inbringa om den första upplagan säljs till f-pris exkl. rabatter. Viktigt att avtala om är att förskottet ska utbetalas utan återbetalningsskyldighet. Det kallas garantihonorar. Royalty betalas ut brutto, och författaren betalar normalt själv sina sociala avgifter oavsett om man har F- eller A-skattsedel. De flesta författare redovisar moms med 6 %.

jag knoppade av detta från tråden R.I.P....

De är korrekt att han han vart friad från mordrättegången men det betyder ju inte att han inte gjorde det. De är väl som Leif GW skulle ha sagt Polisiärt uppklarat.
...eller som tidigare JK Göran Lambertz har myntat, att bli frikänd, innebär inte att man är oskyldig....

....desto högre upp i hierakin, desto mer sluten och autoritär blir gruppen, som säger, vi kan detta, ni småfolk kan ingenting, och här kommer jag in på en personlig händelse med Göran Lamberz, jag hade Göran som vän på FB, och helt klart vet han vem jag är, när han satt som justitieråd i Högsta Domstolen, så var han en av dom som läste mina resningsansökningar och inlagor, en dag så kom det in ett meddelande till mig från Göran L, som löd ungefär, hej, med all respekt, men jag nödgas ta bort dig som vän, behöver utrymmet till familj och nära vänner....
en synnerligen dålig bortförklaring enligt min mening,, detta med tanke på att 2019 hade Göran 1215 vänner på FB, och FB skriver ganska analyserande,

5 000 vänner

Det är dock ganska osannolikt för någon person att ha 1 000 riktiga vänner. Vetenskapen har funnit att människor bara kan upprätthålla cirka 150 vänskaper vid en tidpunkt, och bara ha cirka 50 nära vänner. Hur många vänner kan man ha på Facebook? Facebook har satt en gräns på 5 000 vänner per konto.

så jag har min analys klar i denna händelse, Göran gillar inte mig, och inte kunde han be mig att dra åt helvete, och vad gjorde Ubon? han bytte skor och gick vidare, men ändock finns han kvar som vän på FB, jag fick problem med mitt konto, öppnade ett nytt och förde över vissa saker, så han finns kvar på mitt gamla konto som vän....

och vid dom flesta inlagor så har jag bett att HD må sätta ihop ett stort plenum, att jag kallas till domstolen och få möjligheten att lägga fram saken muntligt, i detta har jag aldrig haft någon framgång....

Jaha, nu står det att mitt inlägg ska godkännas av en moderator??? förklaring på den....

jag knoppade av detta från tråden R.I.P....

...eller som tidigare JK Göran Lambertz har myntat, att bli frikänd, innebär inte att man är oskyldig....

....desto högre upp i hierakin, desto mer sluten och autoritär blir gruppen, som säger, vi kan detta, ni småfolk kan ingenting, och här kommer jag in på en personlig händelse med Göran Lamberz, jag hade Göran som vän på FB, och helt klart vet han vem jag är, när han satt som justitieråd i Högsta Domstolen, så var han en av dom som läste mina resningsansökningar och inlagor, en dag så kom det in ett meddelande till mig från Göran L, som löd ungefär, hej, med all respekt, men jag nödgas ta bort dig som vän, behöver utrymmet till familj och nära vänner....
en synnerligen dålig bortförklaring enligt min mening,, detta med tanke på att 2019 hade Göran 1215 vänner på FB, och FB skriver ganska analyserande,

5 000 vänner

Det är dock ganska osannolikt för någon person att ha 1 000 riktiga vänner. Vetenskapen har funnit att människor bara kan upprätthålla cirka 150 vänskaper vid en tidpunkt, och bara ha cirka 50 nära vänner. Hur många vänner kan man ha på Facebook? Facebook har satt en gräns på 5 000 vänner per konto.

så jag har min analys klar i denna händelse, Göran gillar inte mig, och inte kunde han be mig att dra åt helvete, och vad gjorde Ubon? han bytte skor och gick vidare, men ändock finns han kvar som vän på FB, jag fick problem med mitt konto, öppnade ett nytt och förde över vissa saker, så han finns kvar på mitt gamla konto som vän....

och vid dom flesta inlagor så har jag bett att HD må sätta ihop ett stort plenum, att jag kallas till domstolen och få möjligheten att lägga fram saken muntligt, i detta har jag aldrig haft någon framgång....

Jaha, nu står det att mitt inlägg ska godkännas av en moderator??? förklaring på den....
Förklaring på den kommer här. Vissa ord eller uttryck föranleder automatiskt modererering, i detta fall var det "dra åt helvete". Andra ord kan t ex vara efternamnet på en känd f d diktator i Tyskland.

hur ska en slipsten dras?....

allt tar sån tid, dom som är värst i detta för min del, är högsta domstolen, 6 månader och mer än så är inget ovanligt i väntan på ett avgörande, nu har jag kommit så långt att förlaget har godkänt bokens upplägg, att en ny uppgift i ärendet som inte tidigare varit känt har framkommit, och det är åklagaren i målet som gett mig informationen, och nu gäller det att samla in sponsorer så att boken kan komma till stånd, den första sponsorn gav 2.850:-, ett lån som ska återbetalas om och när boken går med vinst, dessutom så har jag sålt 12 böcker, betalas i förskott, och kanske levereras om drygt ett år, så nu ska jag prova med GoFundMe, kan vara värt att prova, eller? i värsta fall så får jag finansiera by self, och nu gäller det att få igång web-kameran, kanske bli lite av en influenser med den stora tiggarstaven, med ett enda syfte, boken, och jag skiter fullständigt om jag skulle råka trampa någon myndighet på foten...

jag har material till en ny resningsansökan till HD, skickar med manuset till boken som en bilaga, och väntar in avgörandet, så får jag med avgörandet i boken, efter detta så är det dags för tryck, lång tid? jag har haft detta ärende i drygt 20 år....var finns nu rättssäkerheten, var finns rätten till en rättvis rättegång?

känns väl lite så där att ödsla text här, när bara ett fåtal gillar vad jag skriver, och detta av drygt 1000 medlemmar, man får väl vara glad att eirkar finns här som en trogen support...

hur ska en slipsten dras?....

allt tar sån tid, dom som är värst i detta för min del, är högsta domstolen, 6 månader och mer än så är inget ovanligt i väntan på ett avgörande, nu har jag kommit så långt att förlaget har godkänt bokens upplägg, att en ny uppgift i ärendet som inte tidigare varit känt har framkommit, och det är åklagaren i målet som gett mig informationen, och nu gäller det att samla in sponsorer så att boken kan komma till stånd, den första sponsorn gav 2.850:-, ett lån som ska återbetalas om och när boken går med vinst, dessutom så har jag sålt 12 böcker, betalas i förskott, och kanske levereras om drygt ett år, så nu ska jag prova med GoFundMe, kan vara värt att prova, eller? i värsta fall så får jag finansiera by self, och nu gäller det att få igång web-kameran, kanske bli lite av en influenser med den stora tiggarstaven, med ett enda syfte, boken, och jag skiter fullständigt om jag skulle råka trampa någon myndighet på foten...

jag har material till en ny resningsansökan till HD, skickar med manuset till boken som en bilaga, och väntar in avgörandet, så får jag med avgörandet i boken, efter detta så är det dags för tryck, lång tid? jag har haft detta ärende i drygt 20 år....var finns nu rättssäkerheten, var finns rätten till en rättvis rättegång?

känns väl lite så där att ödsla text här, när bara ett fåtal gillar vad jag skriver, och detta av drygt 1000 medlemmar, man får väl vara glad att eirkar finns här som en trogen support...
Jag tackar för komplimangen @Ubon :). Det är finurligt skrivet om komplicerade ärenden, fortsätt så. Troget och idogt skrivande av dig. Fortsätt så.
Vänligen @eirkar

Hej Berralund och @Kycklingen .

Eftersom det går att utesluta en person från att skriva i tråden så går det naturligtvis rent tekniskt att bara tillåta TS att skriva. Det var en medlem som fick dörren stängd för denna tråd.

Vad jag dock primärt tänkte på var den funktionen där man har en "privat" tråd där man själv bestämmer vilka som som skall kunna skriva om ens någon.

Nu är det nog högst troligt att jag blandat ihop forumen och att detta inte finns på just ThaiSnack. Detta ber jag såklart högst ödmjukast om utsäkt för. Mycket tråkigt om någon har upplevt detta som provocerande eller tom kränkande.

Men nu tillbaka till ubons farm, idiotiska lagförslag och gamla bilar, annars kan ingen av oss skriva i denna tråd snart!

Du kan ju alltid öppna Word och skriva där.
Lagra på din egna hårddisk.

igår ringde jag PostNord och efterlyste min post, var är min post? den sista försändelsen som jag vet avsändes den 5 April, och varje gång jag öppnat lådan så har det ekat tomt i min brevlåda, och idag så låg det 7 brev i min låda, och posten ska delas ut varannan dag, vilket inte stämmer, fick reda på att posten delas ut Tisdag och Fredag....slutar väl med att man får en avisering, och åka och hämta posten hos avsändaren.

är fågelinfluensan nästa pandemi? omskrivet till H5N1, allvarligt, men än så länge hanterbart, men hur länge?

En ny variant av fågelinfluensaviruset H5N1 har fått stor spridning bland mjölkkor i USA. Varianten har upptäckts på gårdar i åtminstone åtta delstater, men smittan är sannolikt betydligt mer utbredd än så.

USA:s livsmedelsverk FDA har gjort tester av mjölk i livsmedelsaffärer som visar att 20 procent bar spår av viruset. Stat News har talat med en epidemiolog i Ohio som gjort egna tester av mjölk från tio olika delstater. Viruset hittades i över en tredjedel.

Amerikanska myndigheter uppger att pastöriseringen gör att mjölken är säker att dricka ändå. Det finns inga belägg för att de viruspartiklar som hittats i mjölken är smittsamma.

Enligt Politico finns det endast ett registrerat fall av att den nya varianten smittat en människa, men det finns inga tecken på att varianten smittar från människa till människas

smittade fåglar, muterat till kor, och vidare till människan, ett fall har man hittat, men frågan är nog mera, hur många har man testat?

den stora faran för pandemier kan komma när tundran i Sibirien tinar upp, där vet ingen vad som finns...

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M

Tillbaka
Topp