Uppehållstillstånd ska det ta 18 månader?

Tycker inte verkar så ovanligt att den ene partnern åker själv till Thailand heller.
@Berralund fru verkar ju åka själv, @Nam Falang och hans fru verkar ju dela upp det och ofta ene bara som reser, träffa en svensk på flyget dom reste varannan gång då en av dom fick vara hemma med barnen pga skola.
Många andra forumsmedlemmar där ene partnern åkt själv flertal gånger.
Ser inga problem i att frugan tar med sig ungarna på ett lov och flyger ner, åker till byn och hälsar på släkt tex när jag är på sjön.
Gemensamma resor skulle jag om vi bodde i Sverige hellre tagit i Europa och USA. Ser inte Thailand som ett semestermål längre som man gjorde i början.

Visst kan man åka ensam, men för min del så tar jag helst semester med familjen och drar inte iväg själv.

Visst kan man åka ensam, men för min del så tar jag helst semester med familjen och drar inte iväg själv.
Jag skulle inte räkna det som semester utan att hon åker hem och träffar släkt och familj.
Lika lite som jag kallar det semester när jag åker till Sverige och hälsar på farsan och vänner.
Som jag skriver, semestermål finns många och bättre i Sveriges närhet jag ser inte Thailand som ett semestermål.
Och definitivt inte byn som ett, hon skulle inte ha intresse åka någon annanstans i Thailand.
Finns så mycket att se i Europa och åka till på semester med familjen.

En lirare som vi brukar springa på i Fiskebyn han åker ner på vintern med sin Thai fru. Hon åker till risfälten han stannar i Fiskebyn med Mia Noi några veckor för att sedan ansluta i norr med huvudfrugan.

Alla har olika lösningar det viktiga är att man kommer ner.

Hej och tack för ditt svar!
Det handlar inte om någon hets utan ett mycket väl genomtänkt beslut som vi båda är överens om. Vi har känt varandra en längre tid och vi har bott tillsammans i Bangkok.
Hon vill komma till Sverige och vi är överens om att vi ska bo i Sverige. Hon har inga bindningar till Thailand mer än sin gamla mor.

Vi har tagit ett gemensamt beslut att hon ska flytta till Sverige och mig. Jag har då börjat undersöka möjligheten här för henne att komma hit. Migrationsverket säger att varje gång hon kommer hit så förlängs tiden för UP.
Att resa fram och tillbaka tycker jag är en dålig lösning och det tar ännu längre tid för få ett permanent uppehållstillstånd enligt Migrationsverket.

Jag tycker att vänta 18 månader för att leva med en kvinna man älskar är fullständigt orimligt Träffar du en kvinna Här i Sverige så kan du flytta in i ihop nästa dag samma om du träffa någon i Europa så jag begriper inte varför det ska vara så svårt för en kvinna från Asien att komma hit om vi båda är överens

Vi kan bevisa att vårt förhållande är seriöst Jag tycker det skulle vara mänsklig rättighet att få leva tillsammans med den man älskar.
Från Ukraina kan de komma hit omedelbart och få uppehållstillstånd, många som invandrare får uppehållstillstånd långt tidigare än 18 månader.
Tilläggas att jag kommer att stå för hela hennes försörjning. Jag har redan gjort det i 35 år med min fru som har gått bort tyvärr.

Jag tycker att det är djupt diskriminerande mot kvinnor från Asien som inte kan få komma utan, att det ska behöva ta 18 månader i väntan på att få komma till Sverige för att bo och leva i Sverige. Jag personligen tycker att detta kränker de mänskliga rättigheterna. Jag tycker att detta skulle prövas i domstol om det inte kränker mina mänskliga rättigheter att man inte har rätt att leva med vem man vill utan man ska behöva vänta 18 månader på att detta ska beviljas.
Man är ju inte omyndigförklarad. Därför tycker jag man ska ha rättigheten att leva med vilken man vill och inte behöver vänta 18 månader på att få tillstånd av myndigheterna för att få leva tillsammans I Sverige.

Därför ställde jag frågan här på forumet då ni har både kunskap och erfarenhet av processen för att få uppehållstillstånd.
Hur går man på det smidigaste och effektivaste sättet att få ett uppehållstillstånd för henne ?
Kan man på något sätt korta ner den här väntetiden på 18 månader?
Nu har du fått svar från flera här på forumet om att det är inga problem att komma på 90 dagars besöksvisa samtidigt som ni har en ansökan inne om 2 årigt Uppehållstillstånd för bosättning.
NEJ din ansökan pausas inte när tjejen är här på 90 dagars besöksvisa, däremot om ni avser att förlänga det besöket med ytterligare 90 dagar DVS ett uppehållstillstånd för besök då avbryts nog den första ansökan om 2 år uppehållstillstånd för bosättning.
Hur svårt ska det vara att förstå, sen att det tar 18 månader som du tjatar om är ju helt olika från fall till fall. Såg i en grupp på Facebook en som nyligen fått UT på runt 4 månader med hjälp av en snubbe som jobbar med att sälja hjälp.
Sedan att ta folk från Ukraina som jämförelse är väl inte riktigt korrekt eftersom dom flyr från ett krig.

Tycker inte verkar så ovanligt att den ene partnern åker själv till Thailand heller.
@Berralund fru verkar ju åka själv, @Nam Falang och hans fru verkar ju dela upp det och ofta ene bara som reser, träffa en svensk på flyget dom reste varannan gång då en av dom fick vara hemma med barnen pga skola.
Många andra forumsmedlemmar där ene partnern åkt själv flertal gånger.
Ser inga problem i att frugan tar med sig ungarna på ett lov och flyger ner, åker till byn och hälsar på släkt tex när jag är på sjön.
Gemensamma resor skulle jag om vi bodde i Sverige hellre tagit i Europa och USA. Ser inte Thailand som ett semestermål längre som man gjorde i början.
Det blir ju så när skolan sätter gränser. När arbetet varit hektiskt och skolan typ förbjuder ledighet utanför loven så får man ibland dela upp resorna. Kom fram till att kortare resor ensam till Thailand var bra för själen i min stressiga tillvaro. Åka ned till huset och bara ta hand om sig själv var en booster för själen. Samtidigt agera trädgårdsmästaren :)

Nu har du fått svar från flera här på forumet om att det är inga problem att komma på 90 dagars besöksvisa samtidigt som ni har en ansökan inne om 2 årigt Uppehållstillstånd för bosättning.
NEJ din ansökan pausas inte när tjejen är här på 90 dagars besöksvisa, däremot om ni avser att förlänga det besöket med ytterligare 90 dagar DVS ett uppehållstillstånd för besök då avbryts nog den första ansökan om 2 år uppehållstillstånd för bosättning.
Hur svårt ska det vara att förstå, sen att det tar 18 månader som du tjatar om är ju helt olika från fall till fall. Såg i en grupp på Facebook en som nyligen fått UT på runt 4 månader med hjälp av en snubbe som jobbar med att sälja hjälp.
Sedan att ta folk från Ukraina som jämförelse är väl inte riktigt korrekt eftersom dom flyr från ett krig.
Är nog en AI bot, liknande reply på många inlägg.

Är nog en AI bot, liknande reply på många inlägg.
Jag försöker att här få ta del av andras erfarenheter för att få ett UP. Vid kontakt med Migrationsverket tre ganger den senaste veckan har jag fått tre olika svar på samma fråga så jag betvivla kontaktcenter på Migrationsverkets kompentens om de själva inte vet svaren hur ska jag då få de rätta svaren. En sak var de överens om att vid en normal UP utan komplettering ska det ta 18 månader. Därför är jag mycket tacksam att få ta del av andras information av ansöka om UP

Jag skulle inte räkna det som semester utan att hon åker hem och träffar släkt och familj.
Lika lite som jag kallar det semester när jag åker till Sverige och hälsar på farsan och vänner.
Som jag skriver, semestermål finns många och bättre i Sveriges närhet jag ser inte Thailand som ett semestermål.
Och definitivt inte byn som ett, hon skulle inte ha intresse åka någon annanstans i Thailand.
Finns så mycket att se i Europa och åka till på semester med familjen.

Absolut är det så. Det är ingen riktig semester i Thailand egentligen.
Problemet är att ma. Oftast bara har några få antal semesterdagar att plocka ut och drar frun till Thailand så finns det inga direkta semesterdagar kvar för henne om man har lust på en resa till USA, Mexico, Brasilien eller annat.
Iofs så räcker det med en vecka på valfritt ställe, efter det blir jag rastlös.

Jag försöker att här få ta del av andras erfarenheter för att få ett UP. Vid kontakt med Migrationsverket tre ganger den senaste veckan har jag fått tre olika svar på samma fråga så jag betvivla kontaktcenter på Migrationsverkets kompentens om de själva inte vet svaren hur ska jag då få de rätta svaren. En sak var de överens om att vid en normal UP utan komplettering ska det ta 18 månader. Därför är jag mycket tacksam att få ta del av andras information av ansöka om UP

1. Ansök om uppehållstillstånd så fort som möjligt.
2. Fixa besöksvisum för 3 månader
3. Åk till Thailand en sväng efter att hennes 3 månaders visum har gått ut
4. Åk till Sydkorea under vintern och träffas där om Thailand är för varmt.
5. Vänta på beslut

Absolut är det så. Det är ingen riktig semester i Thailand egentligen.
Problemet är att ma. Oftast bara har några få antal semesterdagar att plocka ut och drar frun till Thailand så finns det inga direkta semesterdagar kvar för henne om man har lust på en resa till USA, Mexico, Brasilien eller annat.
Iofs så räcker det med en vecka på valfritt ställe, efter det blir jag rastlös.
Spanien är nära nog för en vecka, länder med sevärdheter och historia, sydamerika föll bort direkt på båda punkterna.
USA är en sevärdhet.
Europa har mycket att se och uppleva.

Spanien är nära nog för en vecka, länder med sevärdheter och historia, sydamerika föll bort direkt på båda punkterna.
USA är en sevärdhet.
Europa har mycket att se och uppleva.

Ja, helt klart är det så.
Thailand är egentligen bara för att träffa släkt och vänner. Men samtidigt så tycker även jag att det är ganska viktigt att göra det. Man skulle faktiskt kunna kombinera Thailandsresa med en tur till Malaysia, Japan, Korea eller andra ställen runtomkring.

1. Ansök om uppehållstillstånd så fort som möjligt.
2. Fixa besöksvisum för 3 månader
3. Åk till Thailand en sväng efter att hennes 3 månaders visum har gått ut
4. Åk till Sydkorea under vintern och träffas där om Thailand är för varmt.
5. Vänta på beslut
Ett stort tack för dina tips!:thumbsup:

Men jag väntar med att lämna in min uppehålsansökan som är klar tills besök visumet är godkänt därför att Migrationsverket säger att det är stor risk för att det blir avslag om det finns risk för att hon kanske inte återvänder sitt hemland.
Om jag har en uppehålsansökan inne så kan det vara bättre att vänta med att skicka in den.

Min uppehålsansökan är redan klar sedan 3 veckor men inte inskickad jag vänta tills hon får besked i dagarna på sin inbjudan från mig om den blir beviljad eller inte:)

Ett stort tack för dina tips!:thumbsup:

Men jag väntar med att lämna in min uppehålsansökan som är klar tills besök visumet är godkänt därför att Migrationsverket säger att det är stor risk för att det blir avslag om det finns risk för att hon kanske inte återvänder sitt hemland.
Om jag har en uppehålsansökan inne så kan det vara bättre att vänta med att skicka in den.

Min uppehålsansökan är redan klar sedan 3 veckor men inte inskickad jag vänta tills hon får besked i dagarna på sin inbjudan från mig om den blir beviljad eller inte:)
Är det inte hon som ska ansöka uppehållstillstånd från Thailand?

Men klokt att ta hit henne på visum innan så hon får uppleva Sverige och om hon kommer att trivas.

Har hon varit på intervjun?

Jag skulle inte se det som någon semester att åka till byn, mer ett straff, inget intresse av det nu eller senare.
Kan åka på semester i hela världen, du åkte ju själv till Sverige med ungarna, var väl inga konstigheter?
Så du åker ju redan på semester själv.
Det är väl inte samma sak som sällan eller aldrig åka på semester ihop?
Om jag inte bor i Thailand så är intresset åka dit minimalt finns så många andra ställen att åka på semester till, tex inom Sverige.
Hon har inget intresse av någon annanstans än byn och släkt om hon flög dit.

Haha kan förstå din inställning till byn även om jag själv kan gilla att åka dit och softa några dagar då och då.

Vad jag menar är att många thailändskor som flyttat ifrån Thailand verkar ha Thailand som en självklarhet att resa till så ofta det går. Om TS då ser det som en plåga att vara i Thailand verkade det inte helt synkat men så verkar inte vara fallet.

Ja, förra året var hela familjen i Sverige i Juli. Att jag åkte tillbaka ensam med grabbarna i September beror inte på att frugan inte ville åka utan hon var helt enkelt upptagen med jobbet. Hon har bara 4 veckors betald semester. Blev kanske lite hastigt men farsan fyllde 80, grabbarna var lediga så fira honom med en "hemlig" släktträff i Småland som senare slutade i Cadiz var kanon. Det glömmer han aldrig, ingen annan heller antagligen.

Framtiden, när frugan slutat jobba, kommer sannolikt bli längre perioder i Europa och Sverige. Som jag förstår det är en majoritet av thailändskor ofta mer inställda på att bygga hus i hembyn och vara där så ofta/länge det går på "semester". Är det inte så så perfekt, bara att köra, som sagt för oss är gemensamt resande en självklarhet så långt det är möjligt.

Håller med fullständigt att det finns massvis med lockande ställen i Europa men det går flyg härifrån med :)
Mitt inlägg var mest menat åt TS, inte dig, och folk är självklart olika. Om du/ni vill flytta till Sverige så är det bara att tuta o köra, lycka till.

/ SatanG

Är det inte hon som ska ansöka uppehållstillstånd från Thailand?

Men klokt att ta hit henne på visum innan så hon får uppleva Sverige och om hon kommer att trivas.

Har hon varit på intervjun?
Jo, det är hon som ska söka uppehållstillstånd men jag har hennes fullmakt som jag bifogar uppehållsansökan som görs online på nätet, det underlättar för mig att svara på frågorna som är på svenska om henne och mig. Hon behärskar inte svenskan så bra tyvärr.

Jo, det är inte fel att hon kom hit och titta men vi har nog kört redan kanske 100 timmars video här runt omkring så hon vet rätt så bra vad som väntar i Sverige.

Jag har inte lämnat in uppehålsansökan ännu men den är klar sedan tre veckor. Jag väntar på att turistvisumet ska bli klart först.
Jag har hört att även turistvisum kan stoppas om det finns en risk för att hon kanske inte ska återvända till sitt hemland. Eller att hon inte har tillräckligt stark anknytning till sitt hemland med arbete eller barn, hon har inget av detta. Många har fått avslag på sitt turistvisum av den anledningen
Därför väntar jag med att skicka in uppehålsansökan. Så att inte den ska påverka om hon får komma till Sverige eller inte på turistvisum. Så tyvärr har hon inte varit på någon intervju!
Tack för ditt svar!
:)

Jo, det är hon som ska söka uppehållstillstånd men jag har hennes fullmakt som jag bifogar uppehållsansökan som görs online på nätet, det underlättar för mig att svara på frågorna som är på svenska om henne och mig. Hon behärskar inte svenskan så bra tyvärr.

Jo, det är inte fel att hon kom hit och titta men vi har nog kört redan kanske 100 timmars video här runt omkring så hon vet rätt så bra vad som väntar i Sverige.

Jag har inte lämnat in uppehålsansökan ännu men den är klar sedan tre veckor. Jag väntar på att turistvisumet ska bli klart först.
Jag har hört att även turistvisum kan stoppas om det finns en risk för att hon kanske inte ska återvända till sitt hemland. Eller att hon inte har tillräckligt stark anknytning till sitt hemland med arbete eller barn, hon har inget av detta. Många har fått avslag på sitt turistvisum av den anledningen
Därför väntar jag med att skicka in uppehålsansökan. Så att inte den ska påverka om hon får komma till Sverige eller inte på turistvisum. Så tyvärr har hon inte varit på någon intervju!
Tack för ditt svar!
Nu har ni tjat om detta i flera dar Gör som ni blir till sagda och sen vänta . Så är de

Tack för ditt svar!
Men hon har varit på VFSGlobal och lämnat in inbjudan och sin ansökan.?

Visst anser ambassaden att ert förhållande inte är tillräckligt starkt och hon inte har tillräcklig koppling till hemlandet blir det ofta avslag.

Hände två bekanta till oss nyligen.

Lättare att få visum om ni söker kortare än tre månader.
1 månad är normalt vad man får vara ledig från jobbet.

Men hon har varit på VFSGlobal och lämnat in inbjudan och sin ansökan.?

Visst anser ambassaden att ert förhållande inte är tillräckligt starkt och hon inte har tillräcklig koppling till hemlandet blir det ofta avslag.

Hände två bekanta till oss nyligen.

Lättare att få visum om ni söker kortare än tre månader.
1 månad är normalt vad man får vara ledig från jobbet.
Han skriver ju turistvisum, behövs inte lämnas in någon inbjudan.
Behöver inte visa på någon koppling till någon som turist.
Vi har med valt turistvisum innan.

Hej jag har träffat en thailändsk kvinna som jag vill leva tillsammans med

Migrationsverket säger att jag ska vänta i 18 månader innan hon kanske beviljas uppehållstillstånd Min fråga är kan jag korta ner den här tiden
Jag gör uppehållstillståndet online på nätet.?
Finns det någonting som kan göra att det kan det gå snabbare?
Hur ska man formulera det?
Är det någonting som gör att Migrationsverket kan korta ner tiden på 18 månader?

Har det någon betydelse för väntetiden att få uppehållstillstånd om vi gifter oss i Thailand eller inte?
Vad är era erfarenheter att anlita thaikonsult.se ?
Kommer hon på besök turistvisum 3 mån så stoppas uppehållsansökan så länge hon inte är i sitt hemland stämmer det?

Om jag måste stanna och vänta i Thailand vilket visum behöver jag då?
Har det någon betydligt som jag är gift eller inte för att få ett långt visum på ett år minst?
då det kanske tar 18 månader för att få uppehållstillstånd.
Migrationsverket säger att varje gång man reser så stoppas uppehållsansökan därför kanske bättre att vänta i Thailand.
Reser man fram och tillbaka sex gånger (18/3) så tar det tre år 18 månader i Sverige och 18 månader i Thailand tillsammans 18+18= 36 månader 3 år.
För att få ett uppehållstillstånd beviljat det är en lång tid att vänta för att kunna leva tillsammans med en kvinna från Thailand i Sverige.
Även 18 månader är alldeles för lång tid, ska man behöva vänta så länge för att kanske få ett uppehållstillstånd?
Jag tycker det är helt orimligt!
Rena sadismen att Mig har dragit ner så mycket på sin personal att handläggningstiderna blivit så långa.
skall inte behöva ta mer än någon månad att få Ja eller Nej oavsett vilket ärendet är. De här långa handläggningstiderna är ett våldsamt slöseri med skattepengar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp