uppehållstillstånd

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

melon

Gäst
Jag har uppehållstillstånd för 2 år, men har jag bott här just 5 månader. Min sambo har problem med knarket och det är besvärlig att bosatt med honom. Kan jag fytta till min sister utan bli av visum???
 
Hej!!

Jag är väldigt ledsen för din skull och hoppas verkligen att du ska komma ifrån honom. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte vet något i denna fråga men jag hoppas verkligen att du inom det snaraste kan få hjälp. Det finns så många här på forumet som kan så mycket...

chok dii kha
och sköt om dig
Marianne :wai:
 
Jag tycker du ska ringa anonymt till migrationsverket och fråga. Det är ju inte bra att du bor ihop med honom. Det måste finnas hjälp.

Det finns ju olika föreningar som hjälper utsatta kvinnor i Sverige, som behöver hjälp. Du kan ju kontakta dessa, sök på kvinnojour.

Jag förstår att du vill bo i Sverige, eftersom din syster bor här, men är det värt att bo med honom? Du verkar ju inte se någon framtid med honom.

Lycka till!
 
För att man ska få stanna när ett förhållande upphört gäller i regel att man blivit utsatt för övergrepp eller någon form av våld. Och då måste det föreligga en polisanmälan. Det görs alltid en utredning i frågan från Migrationsverkets sida.

Byter man partner kan man få stanna på grund av ny anknytning.

Nu kanske Migrationsverket inte upptäcker att ni seaprerat förrän du ska förlänga ditt tillstånd. Och då har du tid på dig att hitta en lösning.

Mvh Thaikonsult
www.thaikonsult.se
 
Tusen tack till allihop.
Jag också har ett barn som bor hos den man knarket. Jag vet att han hade haft nån problem med polisen förut. om jag hitta nån som vill hjälpa mig med papper om ny knytting, kan jag ock mitt barn blir kvar i Sverige till 2år?
 
Du måste ju göra en ny ansökan då tror jag, men ring Migrationsverket. Du behöver inte uppge vem du är. Du får vara anonym.

Jag förstår hur du tänker, men skaffa inte ny anknytning om du inte tycker om honom ... kan bli problem senare. Har du barn med han som knarkar, kanske du får stanna i Sverige ändå.
 
Min sister ringde till MIG. Nu fick jag ett brev för att interview. Min man har lovat att han skulle inte tvinga mig igen och igen för att resa hem omedelbart. Hans mamma var snällt mot mig, men nu hater hon mig efter hon vetat om blevet. Mitt barn är från ex-thaiman. Jag vet inte vad ska jag säger till MIg för att inte skadar honom, eftersom han är snällt ibland.
Men vet ni att han är knarket. Då han är inte stabilt beteende. Någon gång han har brutit förhållandet och ville inte att jag sova hem, min kompis eller min sister. Instället tittade han social hem för mig. Jag och min son tycker att fortsätta livet här. Om jag går hem nu, har jag inte jobb.
 
Det bästa för dig oavsett är att du lämnar mannen. Han har för mycket problem och tar inte hand om dig och barnet bra.

Jag förstår att du vill stanna kvar. Kan du inte få systern att stå som garant ekonomiskt för dig?

Till MIG måste du säga sanningen, annars kan det drabba dig senare. Tala om att du inte har jobb i Thailand och har ditt barn att ta hand om. Så länge ni är gifta, oavsett om ni bor i hop eller inte har han ju underhållsansvar för dig, och har han adopterat barnet ärven för barnet.

Jag har tyvärr inget bra råd, men tala sanning och börja om, du kommer hitta en bättre man även om du måste flytta hem ett tag innan.

Lycka till!
Janne
 
Håller med Janne - berätta sanningen. Du behöver inte skydda din man. Eftersom Migrationsverket redan känner till din situation måste du tänka på dig själv och din son.

Om du blir avvisad efter intervjun, tar du kontakt med mig så ska jag hjälpa dig att överklaga avvisningsbeslutet till Migrationsdomstolen. Du når mig enklast genom www.thaikonsult.se

Med hälsningar
Thaikonsult
www.thaikonsult.se
 
Tusan tack till alla
Han har ringt till MIG och förklarade om att min sister misförstå(tror jag).
Nu sa han att jag behöver inte att gå interview. Han hotade om att jag flytta till sister då hennes familje ska blir fara. Om Jag går till Thailand han ska ring till MIG att jag har sex med annat man. Om att jag gå pratar med migration,han ska säga att jag köpa drug från Thailand för honom. Han vill eliminera mitt chans i Sverige. Ibland tycker jag att forsätta livet med honom, men jag tycker inte att han hota mig för allting. Min sisters familje vet inte om dem skulle anmäla för polisen. Jag är inte gift med honom.
 
Tycker du ska avsluta förhållandet med honom när han gör som han gör. Är du kallad till intervju måste du gå annars riskerar du att få problem. Din pojkvän kan inte bestämma något i den frågan.

Hotar han dig vänder du dig till Polisen och anmäler honom. Ingen ska behöva utsättas för sådant. Du kan också vända dig till kvinnojouren.

Det enda din pojkvän förstör förutom ert förhållande är sin egen chans att bli seriöst bemött av Migrationsverket.

Mvh Thaikonsult
www.thaikonsult.se
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp