Familjen Berralunds bygge i och flytt till Khon Kaen

 
Byggde ni inte för att frun inte trivdes och inte barnen heller, nu när det är färdigt är det inte lika klart längre om och när ni ska flytta? Är väl bra om de trivs bättre i Sverige, tror speciellt för minstingen.

De som bor i ert nya hus tycker väl det är bra också, så bara win - win. Iofs blir det ju mindre sällan för dig!
Ingenting alls kanske dom närmaste åren. Känns lite trist men barnen går som sagt först.
 
Senast redigerad av en moderator:
Du får ta ett extra pass ibland Berra.. Då kan du skicka barnen på finskola...
Att du själv inte kommer till Thailand så ofta gör väl inget..?? Ha, ha, ha...
Med Svensk lön blir det svårt, skall han bo i Kon Kaen och ha in ungen på fin skola får han ju ta med boarding house, och då blir det runt 200.000 sek om året.
Att jag klarar det i samma yrkeskategori som Berralund är pga, har inte Svensk lön, då hade jag inte klarat det sen använder jag dom pengarna jag skulle skattat för om jag jobbat till sjöss i Sverige till skola.
Svenska sjöbefäl i Sverige är uselt betalda nu, till och med Fillipinarna har bättre ut som seniorbefäl.
 
Själv tänkte jag köra extra 2 veckor om året för att betala skolan, men lagt ned den planen, har råd ändå va bara att det kändes bättre att inte röra ordinarie tids inarbetade pengar, men rätt skönt att vara hemma, fast kommer la inte tacka nej till 2 veckor extra om det dyker upp under regnsäsong det täcker årsavgiften.
 
Med Svensk lön blir det svårt, skall han bo i Kon Kaen och ha in ungen på fin skola får han ju ta med boarding house, och då blir det runt 200.000 sek om året.
Att jag klarar det i samma yrkeskategori som Berralund är pga, har inte Svensk lön, då hade jag inte klarat det sen använder jag dom pengarna jag skulle skattat för om jag jobbat till sjöss i Sverige till skola.
Svenska sjöbefäl i Sverige är uselt betalda nu, till och med Fillipinarna har bättre ut som seniorbefäl.
Nja, jobbar under dansk flagg så fullt så illa är det inte. Men SEK 200.000 om året blir definitivt för mycket, vi måste leva också även om frugan säkert kommer att ha någon slags business.
 
Nja, jobbar under dansk flagg så fullt så illa är det inte. Men SEK 200.000 om året blir definitivt för mycket, vi måste leva också även om frugan säkert kommer att ha någon slags business.
Jo men det skiljer sig ändå, förra året fick jag ut 980.000 Norska i näven det får du inte på en Svensk båt även om den har Dansk flagg och då ligger jag en grad under dig som överstyrman.
Skall man ha sjukförsäkringar, bra skola etc allt du betalar skatt för i Sverige så kostar det men jag tycker det blir bättre när man kan bestämma själv ;)
 
Pratade med Fillipinare ombord hans farfar är chief på FSO som ägs av rederiet här utanför Rayong, 15.000 dollar i månaden när han är ombord, och det är Fillipinare, Svenska lönerna suger för seniorbefäl.
 
Pratade med Fillipinare ombord hans farfar är chief på FSO som ägs av rederiet här utanför Rayong, 15.000 dollar i månaden när han är ombord, och det är Fillipinare, Svenska lönerna suger för seniorbefäl.
Jag kan bara hålla med dig men det är inget rederi som vill ha en gammal stofil som jag i min ansenliga ålder. I detta rederiet känner man sig värdefull, det råder faktiskt lite av en familjekänsla och det är värt mycket. Har varit här i snart 25 år och kommer inte att byta till något annat nu, det är för sent för det.
 
Jag kan bara hålla med dig men det är inget rederi som vill ha en gammal stofil som jag i min ansenliga ålder. I detta rederiet känner man sig värdefull, det råder faktiskt lite av en familjekänsla och det är värt mycket. Har varit här i snart 25 år och kommer inte att byta till något annat nu, det är för sent för det.
Där har du allt fel Berralund, rederier som skriker efter kaptener med din erfarenhet.
Dock är det lite försent för dig att komma in i den typen av fartyg jag seglar för då hade du fått gå ner till 2ndre styrman och jag blivit din boss ;)
Men är allt en del överstyrmän och kaptener som gjort det men dom har varit under 40 och för ingen skall tro att det är pga ålder, så är det att dom som är +40-50 har kanske inte lust att gå ner i rang och bli styrda av en snorunge som mig ;)
Men finns mycket där ute om man vågar lämna Sverige men jag hade som du inte gjort det om jag hade varit i din ålder och jobbat in mig så i ett rederi, men säga att det inte finns arbetsmarknad för en gammal stofil som dig är fel, som sagt hört tvärtom att dom skriker efter er nu, är ju bara offshore som har kris.
 
Där har du allt fel Berralund, rederier som skriker efter kaptener med din erfarenhet.
Dock är det lite försent för dig att komma in i den typen av fartyg jag seglar för då hade du fått gå ner till 2ndre styrman och jag blivit din boss ;)
Men är allt en del överstyrmän och kaptener som gjort det men dom har varit under 40.
Men finns mycket där ute om man vågar lämna Sverige men jag hade som du inte gjort det om jag hade varit i din ålder och jobbat in mig så i ett rederi, men säga att det inte finns arbetsmarknad för en gammal stofil som dig är fel, som sagt hört tvärtom att dom skriker efter er nu, är ju bara offshore som har kris.

Kunde ju vara intressant att få veta vad det är för typ av båtar ni jobbar på, storlek osv och vad kallas det för en som bara arbetat på Stenabåtarna som kock till Kiel:)
 
Kunde ju vara intressant att få veta vad det är för typ av båtar ni jobbar på, storlek osv och vad kallas det för en som bara arbetat på Stenabåtarna som kock till Kiel:)
Typen av båt jag jobbar på har jag berättat om innan.
Det är en specialoljetanker på 265m som kan ligga så gott som still på öppet hav och lasta råolja från riggarna, för det krävs specialutbildning och för att klättra i rank, erfarenhet just inom detta, mycket högre krav etc.
Hade Berralund som kapten gått även med all sin erfarenhet in på dessa fartyg hade han fått börja om från början, längst ned bland sjöbefälen.
Oljebolagen ställer väldigt höga krav på oss och erfarenhet, vi ligger med dessa stora tankers på ett avstånd 65-80 meter och laster även i lätt storm.
Här är en video som Kongsberg har gjort från en av rederiets båtar.
 
Typen av båt jag jobbar på har jag berättat om innan.
Det är en specialoljetanker på 265m som kan ligga så gott som still på öppet hav och lasta råolja från riggarna, för det krävs specialutbildning och för att klättra i rank, erfarenhet just inom detta, mycket högre krav etc.
Hade Berralund som kapten gått även med all sin erfarenhet in på dessa fartyg hade han fått börja om från början, längst ned bland sjöbefälen.
Oljebolagen ställer väldigt höga krav på oss och erfarenhet, vi ligger med dessa stora tankers på ett avstånd 65-80 meter och laster även i lätt storm.
Här är en video som Kongsberg har gjort från en av rederiets båtar.

Jaha, det har jag missat att du sagt men samtidigt hade jag mina tankar på att du arbetade på något liknande. Berra är väl mer fraktfartyg kanske eller container kanske.

Riktiga bjässar det där och jag förstår ju att det krävs mycket ansvar och erfarenhet med en sådan tanker.
 
Jaha, det har jag missat att du sagt men samtidigt hade jag mina tankar på att du arbetade på något liknande. Berra är väl mer fraktfartyg kanske eller container kanske.

Riktiga bjässar det där och jag förstår ju att det krävs mycket ansvar och erfarenhet med en sådan tanker.
Berralund är på oljetanker och där krävs mycket med, en Stenagubbe kan inte gå rakt in på Berralunds fartyg och tro han kan börja jobba hur som helst men Berralund kan gå rakt in på en stenabåt.
Skillnaden här är just det att vi lastar på öppet hav, annars är Berralunds och helst överstyrmans svårare än mitt med lastsegregationer etc.
Jag skulle med mina papper kunna gå rakt över på Berralunds båt och jobba men jag tror inte jag hade klarat det rakt av utan erfarenhet.
Jag kan principen men dom har mycket mer att tänka på gällande laster, det är inte bara att tanka och köra som många tror.
Därimot lossar dom lite långsammare inte i 12.000m3 som vi gör.
Men lasthanteringen som Berralund och dom gör är inte för en lekman.
 
Senast redigerad av en moderator:
Berralund är på oljetanker och där krävs mycket med, en Stenagubbe kan inte gå rakt in på Berralunds fartyg och tro han kan börja jobba hur som helst men Berralund kan gå rakt in på en stenabåt.
Skillnaden här är just det att vi lastar på öppet hav, annars är Berralunds och helst överstyrmans svårare än mitt med lastsegregationer etc.

Jo, jag hade ju tankar en gång i tiden på att satsa på jobb som kock då långfärd eller liknande på antingen frakt, olje eller passagerarfartyg men det blev aldrig av tyvärr får jag väl säga så här på ålderns höst.

Hade egentligen passat mig bra, då jag inte har något problem med hemlängtan eller liknande och gillar att jobba på det viset, intensivt ett tag och ledig sen en månad eller vad det brukar vara, men som sagt var det kom annat i vägen och det blev aldrig av, hade inte rätta drivet antagligen och det måste man ju ha.
 
Jo, jag hade ju tankar en gång i tiden på att satsa på jobb som kock då långfärd eller liknande på antingen frakt, olje eller passagerarfartyg men det blev aldrig av tyvärr får jag väl säga så här på ålderns höst.

Hade egentligen passat mig bra, då jag inte har något problem med hemlängtan eller liknande och gillar att jobba på det viset, intensivt ett tag och ledig sen en månad eller vad det brukar vara, men som sagt var det kom annat i vägen och det blev aldrig av, hade inte rätta drivet antagligen och det måste man ju ha.
Hade en kock och en mässman på en båt jag gick jorden runt med 2006 som kadett.
Dom båda var då runt 60 års åldern och dom hade så länge dom kunde minnas alltid jobbat ihop, dom var en paket anställning, silken mat, var som att gå på lyxrestaurang varje dag och på Lördagarna ställde kapten farm 2 flaskor vin på varje bord och öl var bara att plocka.
Dem köcksgubbarna hade historier att berätta.
 
Berralund är på oljetanker och där krävs mycket med, en Stenagubbe kan inte gå rakt in på Berralunds fartyg och tro han kan börja jobba hur som helst men Berralund kan gå rakt in på en stenabåt.
Skillnaden här är just det att vi lastar på öppet hav, annars är Berralunds och helst överstyrmans svårare än mitt med lastsegregationer etc.
Jag skulle med mina papper kunna gå rakt över på Berralunds båt och jobba men jag tror inte jag hade klarat det rakt av utan erfarenhet.
Jag kan principen men dom har mycket mer att tänka på gällande laster, det är inte bara att tanka och köra som många tror.
Därimot lossar dom lite långsammare inte i 12.000m3 som vi gör.
Men lasthanteringen som Berralund och dom gör är inte för en lekman.
Den trafik vi går i nu är ganska tuff, speciellt på vintern. Norska kusten är ingen lek, även om vi för det mesta lastar i Göteborg. Ofta dåliga kajer som på bilden, det krävs en del och marginalerna är minimala.

"Mitt" fartyg är en sk kemikalie / produkttanker på ca 15000 dödviktston. Hon är 147 m lång och 22 m bred och är toppmodern. Huvudmaskin kör vi på LNG (Liquified Natural Gas) som är ett väldigt rent bränsle om man jämför med tjockolja eller marin diesel. Rederiet har vunnit flera priser för Gröna fartyg, vi kör faktiskt dom grönaste fartygen i världen i denna klassen för tillfället. Och det är något som känns väldigt bra och inspirerande.

Våra laster är huvudsakligen olika kvaliteer av bensin och diesel som vi lastar i Göteborg för distribution i Norge för tillfället. Som exempel kan jag nämna att vi skall lasta fem olika partier i morgon till Bodö, Ålesund och Haugesund. Därefter bunkring av LNG utanför Stavanger. (LNG håller en temperatur av minus 173 grader och ligger i dom stora vita tankarna på fördäck som är specialkonstruerade för detta ändamål).
 
Den trafik vi går i nu är ganska tuff, speciellt på vintern. Norska kusten är ingen lek, även om vi för det mesta lastar i Göteborg. Ofta dåliga kajer som på bilden, det krävs en del och marginalerna är minimala.

"Mitt" fartyg är en sk kemikalie / produkttanker på ca 15000 dödviktston. Hon är 147 m lång och 22 m bred och är toppmodern. Huvudmaskin kör vi på LNG (Liquified Natural Gas) som är ett väldigt rent bränsle om man jämför med tjockolja eller marin diesel. Rederiet har vunnit flera priser för Gröna fartyg, vi kör faktiskt dom grönaste fartygen i världen i denna klassen för tillfället. Och det är något som känns väldigt bra och inspirerande.

Våra laster är huvudsakligen olika kvaliteer av bensin och diesel som vi lastar i Göteborg för distribution i Norge för tillfället. Som exempel kan jag nämna att vi skall lasta fem olika partier i morgon till Bodö, Ålesund och Haugesund. Därefter bunkring av LNG utanför Stavanger. (LNG håller en temperatur av minus 173 grader och ligger i dom stora vita tankarna på fördäck som är specialkonstruerade för detta ändamål).

Kul Berra att höra både din och @Jonas typer av båtar. Ja krävs lite mer än att svänga ihop en omelett antar jag.:)
 
Kul Berra att höra både din och @Jonas typer av båtar. Ja krävs lite mer än att svänga ihop en omelett antar jag.:)
Ja det gör det men å andra sidan är jag urusel på matlagning så jag värderar kockar och kokerskor väldigt högt, speciellt om dom är duktiga. Alla har sin plats och kockens betydelse till sjöss är stor. En dålig kock skapar misstämning direkt, en bra dito gör samtliga lyckliga.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
30
Visningar
3 K
glimten66
G
A
Svar
1
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp