Familjen Berralunds bygge i och flytt till Khon Kaen

Nä hade missat takfotsbrädan rätt snart dessutom, bara kolla bygg ama annars men aldrig sett 2cm fall isf någon hemmafixare som inte vet.
Hur fn kan du missa takfots takfotsbrädan om om du går ner 1,5-2 cm per meter på tille x 5 m ,, Kanske du också från Sveriges baksida :). Med så lite lutning som ni anger så behöver bara ett par flugor skita i rännan så är det stopp ;).

Nu handlar ju det mer om det är en ränna eller ett rör inte vilken lutning den har visst kan en ränna luta men det du kopplar på en hängränna är ett rör som stupar.
Kan ta bort lutningsbenämningen. Det ena är en ränna det andra ett rör.

men nu talar vi om Svenska språket , inte Skånska ;)Sväljer man gröten så blir det Hängränna samt stuprör eller utkastare ;)

Men fortfarande hänger rännan vertikalt och stupröret horisontellt. Att kalla stuprör för stupränna verkar ju inte ens svenska akademin tycka!

Hehe, jag säger också stuprör men min poäng var att det enligt svenska akademin är korrekt att använda stupränna i betydelsen stuprör ("smältvatten ledes genom en tratt vid rännans övre ända från taket o. d. ned till marken, stuprör."). :)

Hur som helst kul med diskutionen. :thumbsup: :)

Senast redigerad av en moderator:
Nä hade missat takfotsbrädan rätt snart dessutom, bara kolla bygg ama annars men aldrig sett 2cm fall isf någon hemmafixare som inte vet.
Hängrännor
Standardens beräkningsmodell liksom anvisningarna i AMA Hus är baserad på en lutning i hängrännan på 2,5 mm/m.

Men visst låter 2,5mm/m jävligt snålt

Har lagt en hel del avlopp, dräneringsrör och satt en hel del hängrännor. Jag har alltid kört med att en cm/m i fall blir bra, i Thailand är det nog så att man får rensa hängrännorna lite oftare, p.g.a. större och fler "löv". Inte så mycket barr där, det är bra :)

Här har du ett besiktningsprotokoll från konsumentverket @Phonta ;) dina 2cm hade inte blivit godkänt ;)

2.5 mm fall per meter skall det vara.

Sida 34.

http://www.konsumentverket.se/Globa...skommelser/besiktningsmannaboken-2013-kov.pdf

Ska vara monterad så att framkanten kommer cirka 6 mm
lägre än bakkanten. Rännorna ska ha täta gavlar. Skarvbitar
ska vara minst 2000 mm. Rännkrokar ska ha ett c-avstånd på
max 600 mm och vara infästa med rostfri skruv. Fall ska vara
2,5 mm per m mot stuprör.

Dom skriver stuprör också 555555 ;)

Med en stupränna kan man väl lika gärna låta bli att hänga upp något överhuvudtaget ;)
"Stuprör" , göteborgsprotokoll ;) De godkänner inte mina hängrännor , det gör jag själv när jag slipper få stopp i dem pga dåligt fall .. " Min 2.5 mmm men gärna mer finns att finna i montageföreskrifter ,,, ... Konsumentverket är väl inga plåtslagare :)

Har lagt en hel del avlopp, dräneringsrör och satt en hel del hängrännor. Jag har alltid kört med att en cm/m i fall blir bra, i Thailand är det nog så att man får rensa hängrännorna lite oftare, p.g.a. större och fler "löv". Inte så mycket barr där, det är bra :)

Se där , en kille som förmodligen kommer från Sveriges framsida ;) har du för lite fall så samlas barr och löv som klumpar och det blir snabbt stopp i rännan ............förlåt "Hängrännan "

"Stuprör" , göteborgsprotokoll ;) De godkänner inte mina hängrännor , det gör jag själv när jag slipper få stopp i dem pga dåligt fall .. " Min 2.5 mmm men gärna mer finns att finna i montageföreskrifter ,,, ... Konsumentverket är väl inga plåtslagare :)
Bevisligen är du ingen plåtslagare heller ;)
Besiktningsprotokoll över global standard.

Hängrännor
Standardens beräkningsmodell liksom anvisningarna i AMA Hus är baserad på en lutning i hängrännan på 2,5 mm/m.

Men visst låter 2,5mm/m jävligt snålt
AMA säger ett fall av MINST 2, 5 mm GÄRNA mer är lämpligt , finns väl ingen lag hur fn de skall sitta , rekommendationer heter det visst ... Har sett allt från inget fall till riktigt bra fall, själv föredrar jag så mycket fall som möjligt , det är ingen damm utan en avrinningsränna ..

Bevisligen är du ingen plåtslagare heller ;)
Besiktningsprotokoll över global standard.
Näää, jag är ingen plåtslagare Hängrännor används inte vanligtvis på större fastigheter , sommarstugor funkar nog bra att sätta så det rinner av oavsett vad AMA skriver i sina föreskrifter ..

Montage föreskrifter 55555.
Farsan har haft plåtslageri i 32 av sina verksamma år med ett 13 års uppehåll då han fiskade för att nu vid 66 år ha plåtslageri igen.
Tror jag litar mer på han än påstådda montage anvisningar ;)
10cm fall på 5 meter ärligt vad skall du med den lutningen till?
Tror du ärligt du behöver det?

Tur att inte Phonta jobbar som hängränne sättare, då hade dom trott att han va på sniskan [emoji28]

AMA säger ett fall av MINST 2, 5 mm GÄRNA mer är lämpligt , finns väl ingen lag hur fn de skall sitta , rekommendationer heter det visst ... Har sett allt från inget fall till riktigt bra fall, själv föredrar jag så mycket fall som möjligt , det är ingen damm utan en avrinningsränna ..
Ja dom har väl sett när du satt upp rännor och det är därifrån uttrycket stupränna härstammar 55555 ;)

Thailand räcker det med stora rännor till 5 tums /12,7 cm till avrinningsrör(stupränna)pga kraftigt regn??? Ok det beror även på takets yta eller

När jag kommer hem skall jag be sonen göra en ritning av en kraftigt lutande ränna och effekten som blir när du sätter en ränna där på 5cm botten på ena änden blir i höjd med toppen på andra änden.

Har ju många duktiga fysiker här så, vilket som jag hade inte ökat lutningen för avrinniningen blir aldrig snabbare en tömmningen men översvämningen och volymet en flod eller ränna tar beror på avrinning, lutning.

Liknande trådar

A
Svar
30
Visningar
3 K
glimten66
G
A
Svar
1
Visningar