Ubon bygger en farm....

 
Rent generellt, vad gäller idag, när jag nu skriver detta så kan man lätt tro att det är @Isan Lover, jag skriver om, kan vara, behöver inte vara, kan vara någon annan i samma situation, kan ha gällt mig, fast idag så har jag ingen beröring med farmen som nu hanteras till 100% av min fru, själv har jag verkstaden och mina projekt, visst kan jag ge henne ett handtag om det skulle behövas, låt säga högst 1 timma, mer än 1 timma räknas som heltid, ett dagsverke, om jag får säga, det händer men inte varje dag, normalt tar vi hem en daglönare om något större jobb ska göras. och som vi vet och märkt så dras snaran åt och regler striktas upp, om nu en liten tjock kort falang-lärare ställer upp frivilligt i skolan några timmar i veckan och lär ut engelska till studenterna, ett plus för studenterna som förmodligen får lära sig en bättre engelska än vad en thai skulle lära ut, rektorn är tacksam, men behövs det ett WP? jag påstår att detta behövs, kan ställa frågan åt andra hållet, varför behöver andra engelsklärare WP? detta kan knappast vara avhängigt hur många timmar man arbetar, och även för frivilligarbete(/volontär behövs det ett WP, en timme arbete är en timme arbete.


Att någon idag känner polischefen och dennes moster, detta kanske inte gäller imorgon, om chefen byts ut mot en yngre förmåga som vill klättra på stegen och visa resultat, så kanske periskopet åker upp med siktet inställt på falangen, hårdare tider har anlänt.


Vid den tiden jag byggde farmen så var det mycket prat om vad en falang fick göra eller inte göra på en farm, jag ställde frågan vid ett antal gånger till IM vid mina besök, och detta till olika tjänstemän, samma svar varje gång, Du har rätt att arbeta på egen mark/hus, men inte ta anställning/arbete, mot betalning.

Vi tänker oss nu att en falang gift med en thai, tillsammans har en farm, tillräckligt stor för att ha anställda, låt oss nu fundera lite om detta, frun äger farmen, konfererar med sin man om vad som ska göras på farmen, och falangen utför dessa sysslor, och farmen drivs kommersiellt, redan här kan jag se ett anställningsförhållande, falangen kontrar med att säga, jag har ingen lön, och jag menar på att en lön kan även bestå av förmåner, och en förmån har falangen genom att ha en hushållerska i hemmet (sin fru), som sköter om hus och trädgård, matlagning, tvätt och städ, så en lön behöver inte bestå av kontanter, och denna falang som behövs på farmen tar även upp en plats för anställning som annars en thai kunnat innehaft.


Skulle nog se tråkigt ut om en falang skulle bli straffad för dylika, som endast gjort detta i god tro och för goodwill, och skulle jag idag med facit i hand, nu när tiderna hårdnar, så skulle jag inte nöjt mig med ett muntligt svar av IM, utan begärt att få svaret på pränt på ett papper, alternativt en hänvisning till lagen med dess kommentarer.


Och som sagt, detta är Ubon:s egna funderingar kring denna text, och skulle det vara någon som tycker att texten är hårt vinklad, det är möjligt att den är, må så vara, än så länge är det fritt att tycka vad man vill...nästan,
 
Section 51. An alien who engages in work without having the
permit shall be liable to imprisonment for a term of not exceeding five years or to a
fine from two thousand Baht to one hundred thousand Baht or to both.
In the case where the accused under paragraph one wilfully departs the
Kingdom within the period specified by the inquiry official, but not more than thirty
days, the inquiry official may settle the case and causes that alien to depart the
Kingdom.
 
Thai immigration continue to roll out their nationwide crackdown on people failing to report foreigners staying at private addresses with 24 hours, as per the controversial TM30 form, which also applies to resident expats moving around the country for business or pleasure.
 
Och över tid så blir det värre, en dag kommer rent dricksvatten kosta mer per liter än olja...

Saltvatten kan göra vattnet odrickbart i Stockholm

På grund av ovanligt låga grundvattennivåer i Stockholms län har saltvatten börjat tränga in i brunnar, vilket kan göra vattnet odrickbart, rapporterar P4 Stockholm.
Grundvattennivåerna är mycket lägre än normalt i både stora och små magasin i länet. Saltvatten har därför börjat tränga in i brunnar vid kusten och i skärgården.
 
Detta är en tillställning jag skulle kunna tänka mig att åka och beskåda....



1565860741340.png



The next rehearsals for the Royal Barge Procession, the final event of the Coronation of His Majesty King Maha Vajiralongkorn (Rama X) in 2019, will be held on August 22 and 29, September 3, 10, 17, 23, and 27 and October 3, 7, and 10. The full-dress rehearsals are being held be on October 17 and 21.
The Royal Barge Procession will take place on Thursday, 24 October along the Chao Phraya River in Bangkok.

1565860741340.png


1565860741340.png
 
Och över tid så blir det värre, en dag kommer rent dricksvatten kosta mer per liter än olja...

Saltvatten kan göra vattnet odrickbart i Stockholm

På grund av ovanligt låga grundvattennivåer i Stockholms län har saltvatten börjat tränga in i brunnar, vilket kan göra vattnet odrickbart, rapporterar P4 Stockholm.
Grundvattennivåerna är mycket lägre än normalt i både stora och små magasin i länet. Saltvatten har därför börjat tränga in i brunnar vid kusten och i skärgården.
Fast tar inte den absolut största delen av Stockholm vatten från Mälaren?
 
Har läst sist meningen och hade även läst den innan, citatet kvarstår.
Ett förtydligande verkar vara på sin plats.

En motpol till den apokalyptiska :) rubriken blir att vatten kan ta från Mälaren ifall saltinträngning i kustkommunerna sker. Roplem solved

Jo men det handlar om brunnar längs kusten. Alltså ett konstaterande. Lösningen kan vara att hämta vatten från Mälaren eller varför inte köpa i affären. Men faktum kvarstår vad gäller saltvatten inträngning i brunnar längs kusten. Vad var det som var så svårt att förstå med det?
 
Jo men det handlar om brunnar längs kusten. Alltså ett konstaterande. Lösningen kan vara att hämta vatten från Mälaren eller varför inte köpa i affären. Men faktum kvarstår vad gäller saltvatten inträngning i brunnar längs kusten. Vad var det som var så svårt att förstå med det?

Det torde inte vara hållbart att frakta vatten till boenden, i skärgården, kustkommuner, jag har skrivit tidigare om detta, att: vatten är ett av våra viktigaste livsmedel, att: att köpa vatten i affären är ingen lösning, en tillfällig lösning, men ingen lösning på problemet över tid.

Min uppfattning tidigare och nu, är mindre reningsverk, men inte heller detta är en lösning på längre sikt.

Jag har bestämt för mig att jag skrivit tidigare i tråden om mindre reningsverk, lilla och stora östersjöpaketet, det lilla paketet var jag själv på väg att köpa, och jag har själv skrivit tidigare i tråden, att flytta upp prio, när det gäller att bygga ett reningsverk, utgår ifrån hur många liter familjen behöver för sitt eget behov, nästa steg, hur många liter behöver släkten i byn, och även räknat på hur många liter behöver byn, som ett minimum.

Är vattnet bräckt, salt eller sötvatten, SLUTA SKITA NER VATTNET.

Var ute idag och botaniserade, tror jag hittat en del rostfria rör som kanske kan användas, fast det är nog att starta i fel ände, kanske bättre att ta reda på måtten på membranen, som vanligt så får jag prova mig fram....

Om inte annat så får vi får väl be "Greta" om hjälp att lösa problemet...
 
Ingen rast och ingen ro...

På nyheterna kom det upp i dag att ett bussbolag, Flixbuss haft en hel del klagomål ifrån sina resenärer,
jag tror knappast att det var mitt klagomål som jag skickades för 2 dagar sedan, som föranledde nyhetsinslaget...
det är jag som bjudit in och det är min sak att se till att han kommer hem.


Godmiddag

Vi hade bokat en resa till en pensionär, (77 År), resvägen är xxxxxxxx till Stockholm Central, vi ordnar med transporten till Örebro där Flixbus tar över för vidare färd till Arlanda terminal 5, vi följer resenären via mobil och dator, väl framme på Arlanda (terminal 5) där står redan en buss märkt Flixbuss, resenären går fram till chauffören och frågar om bussen går till Stockholm, och svaret blir ja, resenären visar sin biljett, stopp säger chauffören, den där biljetten gäller inte, Du måste köpa ett "kvitto", här blir resenären fundersam, jag står på en Flixbuss terminal 5 Arlanda, och jag måste köpa en ny biljett?, till Stockholm, fast jag har en biljett? chauffören vill inte ens bemöda sig att läsa på biljetten, och redan här kunde problemet löst sig, din bokade biljett är till nästa buss, kommer om cirka 15-20 minuter, samma hållplats, och min fundering är, varför kunde resenären inte fått följa med på bussen? bevisligen finns en biljett, från samma hållplats till samma destination, samma bolag, plats finns, enligt uppgift så var där c:a 7-8 resande, nu blir det, köp en biljett eller försvinn ut ur bussen, han löser en biljett, väl på bussen ringer han till mig, jag hör hur ledsen och besviken han är, och han beklagade sig även över att chauffören hade problem med det svenska språket.

Min mening i detta är:

Här finns det en viss kritik att framföra, finns en biljett på samma bolag, så bort han fått åka med, att chauffören bort ha läst på biljetten, för att hjälpa kunden tillrätta, försvinn eller lös en biljett, hör inte hemma i en dialog med kunder.

Önskemålet är nu att kunden återbetalas för biljett nummer 2, som betalats till buss med registreringsnummer YDA 905,
och biljettens bokningsnummer torde vara 1051061320, samt att kunden kompenseras på ett skäligt sätt för detta dåliga
bemötande som skett i detta fall.


mvh

xxxxxxx xxxxxx


Kanske det blir så att jag får vänta på ett svar, tycks vara många klagomål att svara på....
 
Förstår att det inte var roligt för din bekanta.

Samtidigt förstår jag bolaget. Köpt biljett gällde för nästa buss... ville ni haft flexibel avresa, så skulle ni köpt det. Nu hade ni valt en billigare biljett med fast avgång.

Att chauffören inte kan vara bussig (no pun intended) att släppa på en åldring är svagt. Men inte fel. Han har fått sina instruktioner att följa.
 
Förstår att det inte var roligt för din bekanta.

Samtidigt förstår jag bolaget. Köpt biljett gällde för nästa buss... ville ni haft flexibel avresa, så skulle ni köpt det. Nu hade ni valt en billigare biljett med fast avgång.

Att chauffören inte kan vara bussig (no pun intended) att släppa på en åldring är svagt. Men inte fel. Han har fått sina instruktioner att följa.
Men lite flixibilitet :) borde man kunna kosta på sig. Inte konstigt om bussen var full men vad har det annars för betydelse? Dåligt för att inte säga uselt tycker jag, man borde enbart sälja biljetter som är öppna om platsreservation inte är obligatorisk.
 
Men lite flixibilitet :) borde man kunna kosta på sig. Inte konstigt om bussen var full men vad har det annars för betydelse? Dåligt för att inte säga uselt tycker jag, man borde enbart sälja biljetter som är öppna om platsreservation inte är obligatorisk.

Kan man absolut tycka, där kan jag hålla med. Men idag när alla vill ha absolut billigaste... ja, då behöver bolagen justera sina olika biljettklasser.

Jag kan tycka att jag borde få ha med mig en liten väska, trots att jag köpt biljett utan bagage osv... jag kan ha överseende med att detta var en äldre person. I övrigt tycker jag att företaget gjort rätt. Köpt och levererad tjänst enligt överenskommelse.

Skall man börja "bjuda" lite extra är vi snart där att alla vill ha allt men betala för inget...
 
Kan man absolut tycka, där kan jag hålla med. Men idag när alla vill ha absolut billigaste... ja, då behöver bolagen justera sina olika biljettklasser.

Jag kan tycka att jag borde få ha med mig en liten väska, trots att jag köpt biljett utan bagage osv... jag kan ha överseende med att detta var en äldre person. I övrigt tycker jag att företaget gjort rätt. Köpt och levererad tjänst enligt överenskommelse.

Skall man börja "bjuda" lite extra är vi snart där att alla vill ha allt men betala för inget...

Jag kan hålla med dig till en viss del, men då kan man samtidigt ifrågasätta varför kunden inte får närmaste anslutning, utan ska vänta på nästa buss, och vad jag förstår så är det shutlebussarna Arlanda-Stockholm (Flixbuss) som är anslutningsbussar, och då kunnat åkt med vilken som helst, tycker vidare att man ska inte ta en punkt i klagomålet, utan att se helheten. Nu får vi vänta in ett svar, om det kommer något...och ett svar kommer säger Ubon.
 
 

Liknande trådar

M
Svar
0
Visningar
1 K
mikeus
M
 
Tillbaka
Topp