MC och allt som hör till oavsett land

 
Generatorn funkar och den går igång ibland och går hur rent o fint som helst några minuter sedan så är den död men ibland så tänder den med en knall i avgassystemet, jag testade idag efter att den hade dött om det fanns gnista och det fanns det på båda cylindrarna men icke att den gick att starta igen och jag försökte även med startgas men icke.

Ja okej då låter det ju som gnistan är för klen ibland eller kommer vid helt fel tidpunkt.
 
Ja okej då låter det ju som gnistan är för klen ibland eller kommer vid helt fel tidpunkt.
Om gnistan är svag så klarar den inte att tända som du skriver , men ändock ibland vara så pass att de syns vid test med loss-skruvat stift , typiskt för en defekt tändspole , lägger av nästan direkt eller när den blir varm , men finns väl två spolar , en per cylinder på den hojen , eller hur, ena cylindern borde då funka , skumt :rolleyes:
 
Om gnistan är svag så klarar den inte att tända som du skriver , men ändock ibland vara så pass att de syns vid test med loss-skruvat stift , typiskt för en defekt tändspole , lägger av nästan direkt eller när den blir varm , men finns väl två spolar , en per cylinder på den hojen , eller hur, ena cylindern borde då funka , skumt :rolleyes:

Kan vara så. Själva lilla hjärnan som skickar signal om en gnista kallade vi på min tid som bilmek för tändmodul. När den blev varm slutade den fungera. Motorn gick en stund för att sedan vara död. Tog man då fram kylsprejen kunde man få motorn att starta igen.
Kanske är liknande teknik på motorcykel. Har inte mekat speciellt mycket hoj utan har endast bil att relatera till.
 
Kan vara så. Själva lilla hjärnan som skickar signal om en gnista kallade vi på min tid som bilmek för tändmodul. När den blev varm slutade den fungera. Motorn gick en stund för att sedan vara död. Tog man då fram kylsprejen kunde man få motorn att starta igen.
Kanske är liknande teknik på motorcykel. Har inte mekat speciellt mycket hoj utan har endast bil att relatera till.
Same same MC/bil , beroende på olika tändsystem förstås
 
Generatorn funkar och den går igång ibland och går hur rent o fint som helst några minuter sedan så är den död men ibland så tänder den med en knall i avgassystemet, jag testade idag efter att den hade dött om det fanns gnista och det fanns det på båda cylindrarna men icke att den gick att starta igen och jag försökte även med startgas men icke.
Några saker att ha riktig koll på innan delar köps för mer än hojens värde:
När den inte går/ har stannat, hur bra är gnistan? Ska vara en liten tunn vass japangnista som ska slå 6-8 mm. Svår att se ute i ljuset, inte som en fet usagnista du ser i solsken. Rigga upp ett gnistgap av nåt slag så du ser kvaliten på gnistan.

Ingen/svag gnista, ta bort hattarna med motstånd så du är direkt på tråden i tändkabeln och kolla gnistan igen.
Du har förstås provat med nya stift, känsliga för nersurning och inte ovanligt med överslag i dom. Även i ganska nya NGK, nåt som blivit mkt vanligare nu dom senaste 10-20 åren. Testa och kolla!:cool:
 
Kan vara så. Själva lilla hjärnan som skickar signal om en gnista kallade vi på min tid som bilmek för tändmodul. När den blev varm slutade den fungera. Motorn gick en stund för att sedan vara död. Tog man då fram kylsprejen kunde man få motorn att starta igen.
Kanske är liknande teknik på motorcykel. Har inte mekat speciellt mycket hoj utan har endast bil att relatera till.

Det är nog den delen som finns i länken jag lade upp.
Menar du att man med något spray kylen ned tändenheten(Igniter unit A)?
 
Några saker att ha riktig koll på innan delar köps för mer än hojens värde:
När den inte går/ har stannat, hur bra är gnistan? Ska vara en liten tunn vass japangnista som ska slå 6-8 mm. Svår att se ute i ljuset, inte som en fet usagnista du ser i solsken. Rigga upp ett gnistgap av nåt slag så du ser kvaliten på gnistan.

Ingen/svag gnista, ta bort hattarna med motstånd så du är direkt på tråden i tändkabeln och kolla gnistan igen.
Du har förstås provat med nya stift, känsliga för nersurning och inte ovanligt med överslag i dom. Även i ganska nya NGK, nåt som blivit mkt vanligare nu dom senaste 10-20 åren. Testa och kolla!:cool:

Priset på del kontra hojens värde är lite därför jag tänkte kolla efter dela i Thailand, att ge 6 000:- delen till denna hojen är inte lönt, då kan den få stå i skamvrån i verkstan.
Ena cylindern har tidigare haft tecken på att ha gått lite rikt men förgasarna är inför denna säsongen kollade på flottör/nålsidan.
Om det är stiften som skulle vara kass, hur sannolikt är det att båda skulle ryka samtidigt och att den startar och går helt perfekt ett par minuter innan den lägger av?
 
Priset på del kontra hojens värde är lite därför jag tänkte kolla efter dela i Thailand, att ge 6 000:- delen till denna hojen är inte lönt, då kan den få stå i skamvrån i verkstan.
Ena cylindern har tidigare haft tecken på att ha gått lite rikt men förgasarna är inför denna säsongen kollade på flottör/nålsidan.
Om det är stiften som skulle vara kass, hur sannolikt är det att båda skulle ryka samtidigt och att den startar och går helt perfekt ett par minuter innan den lägger av?
Ena spolen
 
Så här kan en tändmodul till en bil se ut. Den monteras med en slags pasta mot metall för att bättre överföra värme. Vi sprejade kylsprejen på baksidan. Vissa bilmodeller var det så vanligt fel så att man inte behövde testa då det var ett så pass vanligt fel.

4BFF8B62-B997-4E2D-8781-4B0E0683294D.jpeg
 
Så här kan en tändmodul till en bil se ut. Den monteras med en slags pasta mot metall för att bättre överföra värme. Vi sprejade kylsprejen på baksidan. Vissa bilmodeller var det så vanligt fel så att man inte behövde testa då det var ett så pass vanligt fel.

4BFF8B62-B997-4E2D-8781-4B0E0683294D.jpeg

Ungerfär så här ser denna enheten ut, ska vara annan anslutning.

1569876999991.png


1569876999991.png
 
Kan det vara idé att lossa enheten och spraya på kretskorten direkt?
Kylspray hittar man på Mekonomen?
Skruvar nästan inget längre, hinner inte med detta jobbet jag har nu.

Nja, rakt på kretskortet skulle jag nog inte våga. Finns säkert andra knep att ta reda på felet. Man borde ju kunna mäta sig till det. Vi hade inte tillgång till Internet då. Idag borde man kunna luska ut det med Google.
Kylsprej finns på bla. Biltema.
 
Vad är en konding?
Har hört detta innan men minns inte i vilket sammanhang, kan vara av elektriker på tidigare arbete när vi hade haveri i en maskin.
:rolleyes: Kondensator , finns några och även nåt motstånd som sitter i tändboxen /databoxen som styr allt , kan mao vara en komponent för 5 thbt som lägger av när den kommer upp i temp , problemet ät att hitta den Samart kan ha en eventuellt , Han har jobbat många år med gamla hojar , han är duktig , men inte hans kippar , de får inte röra min cykel
 
 

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
14 K
Gazton
G
W
Svar
46
Visningar
5 K
W
P
Svar
1
Visningar
2 K
boonkaan
B
 
Tillbaka
Topp