MC och allt som hör till oavsett land

 
Ja men det ser ju ut som en typ av tändmodul.
Vad är det för MC? Suzuki modell? Årsmodell?
Har du original artikelnummer?
Är du säker på att den inte går att köpa?

En Suzuki GSX 400E -84 delen finns inte beg i Sverige, ett ganska vanligt fel hade hojen varit min så hade jag troligen bytt hela tändsystemet.
Original nummer är 32900-44410, tillverkare Kokusan Denki, Japan.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ungerfär så här ser denna enheten ut, ska vara annan anslutning.

1569876999991.png


1569876999991.png
Detta är en styrbox . Spreja hela boxen på undersidan under tiden den går , kyler ju även kortet indirekt
 
:rolleyes: Kondensator , finns några och även nåt motstånd som sitter i tändboxen /databoxen som styr allt , kan mao vara en komponent för 5 thbt som lägger av när den kommer upp i temp , problemet ät att hitta den Samart kan ha en eventuellt , Han har jobbat många år med gamla hojar , han är duktig , men inte hans kippar , de får inte röra min cykel

Om jag visste någon som kunde kolla elektroniken så kunde vi lämna in den där, jag vet att det ska finnas en i Malmö men har inte fått fram vem ännu.
 
Förmodligen där du hittar felet . Men lägg inte för mycket , Hojen kanske har ett värde av 4000 sek ,(om den går ok )
 
Det står även: TR IGNITER på den.
Från ca 5000 bath och uppåt.
32900-44410 | eBay
Det går ofta reparera då det ofta är fråga om kalllödningar som oxiderat, därav de slutar fungera med skillnaden värme och kyla.
Men det förekommer att effekttransistorer beter sig på det sättet också. Går byta dem med.
Problemet är att arbetskostnaden för att reparera en sådan överstiger priset på ebay. Komponenter är billiga, men arbetskostnaden är rejäl.
Vet inte vad elektronikreparatörer tar numera. Sist jag gjorde typ sådana jobb var startkostnaden 1250 SEK för rengöring och felsökning, sedan tillkom kostnaden för reparationen i sig.
Köp begagnat på nätet, det vinner du på.
 
Priset på del kontra hojens värde är lite därför jag tänkte kolla efter dela i Thailand, att ge 6 000:- delen till denna hojen är inte lönt, då kan den få stå i skamvrån i verkstan.
Ena cylindern har tidigare haft tecken på att ha gått lite rikt men förgasarna är inför denna säsongen kollade på flottör/nålsidan.
Om det är stiften som skulle vara kass, hur sannolikt är det att båda skulle ryka samtidigt och att den startar och går helt perfekt ett par minuter innan den lägger av?
Så den kan stå och gå på fint tomgångsvarv för att sen bara stanna plopp ingen gnista? Eller kommer du ut på vägen och allt går fint för att sen bara stanna pga utebliven gnista? Under vilka förhållanden går den helt perfekt??

Men oavsett, kolla först det jag skrev tidigare. Och på den tiden älskade japsen sina tändhattar med den lilla grå "stenen" som motstånd. Idag inte ovanligt med oxid och kontaktproblem i dessa hattar, så gnistan har all möda i världen att nå fram till tändstiftet.
 
Från ca 5000 bath och uppåt.
32900-44410 | eBay
Det går ofta reparera då det ofta är fråga om kalllödningar som oxiderat, därav de slutar fungera med skillnaden värme och kyla.
Men det förekommer att effekttransistorer beter sig på det sättet också. Går byta dem med.
Problemet är att arbetskostnaden för att reparera en sådan överstiger priset på ebay. Komponenter är billiga, men arbetskostnaden är rejäl.
Vet inte vad elektronikreparatörer tar numera. Sist jag gjorde typ sådana jobb var startkostnaden 1250 SEK för rengöring och felsökning, sedan tillkom kostnaden för reparationen i sig.
Köp begagnat på nätet, det vinner du på.
Att reparera kan ju gå för den som har tid och tycker det är kul.
Men oftast så har dom hällt i nåt slags plastfyllning i boxen, som skydd mot fukt/temp/vibr osv. Den kan vara "omöjlig" att få bort utan att skada komponenterna, med aceton har jag lyckats med nån usabox, men ingen japansk.
Sen är det inte säkert att komponenterna är märkta heller, om tex en konding är kass. Kan vara kinkigt inte som en konding till ett brytarsystem där nästan vilken som helst duger. Men dutta med kallödningarna kan man alltid göra. Om man bara lyckas blottlägga dom vill säga. Men nr ett är alltid att vara säker på att felet sitter i boxen, innan man försöker sig på den..
 
Att reparera kan ju gå för den som har tid och tycker det är kul.
Men oftast så har dom hällt i nåt slags plastfyllning i boxen, som skydd mot fukt/temp/vibr osv. Den kan vara "omöjlig" att få bort utan att skada komponenterna, med aceton har jag lyckats med nån usabox, men ingen japansk.
Sen är det inte säkert att komponenterna är märkta heller, om tex en konding är kass. Kan vara kinkigt inte som en konding till ett brytarsystem där nästan vilken som helst duger. Men dutta med kallödningarna kan man alltid göra. Om man bara lyckas blottlägga dom vill säga. Men nr ett är alltid att vara säker på att felet sitter i boxen, innan man försöker sig på den..
Jo tack jag rensade en styrdosa för klimatet på en Kabe husvagn som var förseglad. Räcker inte med startkostnaden för ett sådant jobb.
Tycker inte det räcker med att dutta lödningarna om man kommer åt dem. Avlödningsfläta, rejält med fluss och nytt lod. Annars håller det inte.
Men som sagt var, det här är bara för den som redan är någorlunda kunnig och har massor tid ödsla.
Jag skulle beställt på ebay. Det fanns ju även nya där.
 
Jo tack jag rensade en styrdosa för klimatet på en Kabe husvagn som var förseglad. Räcker inte med startkostnaden för ett sådant jobb.
Tycker inte det räcker med att dutta lödningarna om man kommer åt dem. Avlödningsfläta, rejält med fluss och nytt lod. Annars håller det inte.
Men som sagt var, det här är bara för den som redan är någorlunda kunnig och har massor tid ödsla.
Jag skulle beställt på ebay. Det fanns ju även nya där.
Men jag skulle inte lägga 1500 sek på den hojen ..
 
Så den kan stå och gå på fint tomgångsvarv för att sen bara stanna plopp ingen gnista? Eller kommer du ut på vägen och allt går fint för att sen bara stanna pga utebliven gnista? Under vilka förhållanden går den helt perfekt??

Men oavsett, kolla först det jag skrev tidigare. Och på den tiden älskade japsen sina tändhattar med den lilla grå "stenen" som motstånd. Idag inte ovanligt med oxid och kontaktproblem i dessa hattar, så gnistan har all möda i världen att nå fram till tändstiftet.

Man kan dra upp den på 9-10 utan minsta lilla misständning men desto högre varv desto snabbare dör den.
Tändkabelskon är modell som ansluter mot gängan på stiftet, vet ej om det finns någon grå "sten".
 
Att reparera kan ju gå för den som har tid och tycker det är kul.
Men oftast så har dom hällt i nåt slags plastfyllning i boxen, som skydd mot fukt/temp/vibr osv. Den kan vara "omöjlig" att få bort utan att skada komponenterna, med aceton har jag lyckats med nån usabox, men ingen japansk.
Sen är det inte säkert att komponenterna är märkta heller, om tex en konding är kass. Kan vara kinkigt inte som en konding till ett brytarsystem där nästan vilken som helst duger. Men dutta med kallödningarna kan man alltid göra. Om man bara lyckas blottlägga dom vill säga. Men nr ett är alltid att vara säker på att felet sitter i boxen, innan man försöker sig på den..

Ingen plastfyllning utan man kan se kretskorten när man tar bort den bakre plåten, nu blev jag sugen på att åka ut och hämta den och ta bilder på baksidan och lägga upp här så ni får se.
 
En likadan på Blocket just nu för 19 000:- men den ser ut att vara i nästan nyskick, kompisens är "väl använd" kan man säja.
19000 sek !! År de inte kloka ??? Va fn , en gammal 84 a . Den kommer arr finnas läääänge på blocket . Normalpris 4-6000 har jag sett dem för . och för 6 så är de fina

19k sek helt sjukt enligt min mening
1569998683367.png


1569998683367.png
 
 

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
13 K
Gazton
G
W
Svar
46
Visningar
4 K
W
P
Svar
1
Visningar
2 K
boonkaan
B
 
Tillbaka
Topp