GM lägger ned sina fabriker i Thailand.

 
Vissa är det.
Jag hade en diskussion med min fru för någon dag sedan då jag varit på mega home och letade en vanlig M8. 55mm. De fattade ingenting och försökte kränga på mig skruv med UNC gänga.
Frugan var sur för hon tyckte att en så stor fin butik måste ha rätt. Jag försökte förklara för frun att de anställer inte kunniga personer utan vanligt folk från gatan som sedan bara lär sig sitt produktsortiment och inget runt det. Frugan själv förstår inte skillnad på amerikanska och metriska systemet. Hon såg min önskan om M8 som rent pladder för de måste kunna mer på Mega Home.
På vägen därifrån såg jag en trevlig mindre butik med hårdvara och tvärtnitade.
In med frugan och säger på engelska, M8 Screw.
De svarade omedelbart, Lenght? How many?
Jag svarade 55mm , four.. och de försvann in i lagret för att komma tillbaks någon minut senare.
15 Bath sir.
Frugan brast i skratt.

Är det en Thai som jobbar i yrket och tar sitt yrke på allvar, han kan.
Ja, och frugan fick återigen se att hennes man faktiskt har koll även när jag talar vad hon tycker är grekiska.
555 kan inte annat än skratta, känner igen det till 100%,
 
Man får ha en plåt monterad på toppen å sedan använda magnetfot å mäta mot tryckaren, dra plunchen/tryckaren upp å ner med en magnet, med vipparm blir det svårare

Ja, tänkte att vi fortfarande pratade stötstång.
Det hade ju varit väldigt beroende var på vipparmen man hade placerat nålen.
Jag har iofs inte justerat ventiler med klocka och det verkar onödigt krångligt, fast det kanske det inte är.
 
Jag håller med att man måste ha någon form av mätare som ett minimum. Jag själv gör inte jobbet om jag inte har minst bladmått. Men som jag sade, de hade inte (vilket är skumt med tanke på att det är en minimum standard i en verkstad) och jag godkände då det inte var alltför långt ifrån.
I det här fallet var de inte shimsade exakta utan liknande brygga som gamla B16-20 har. Skruv med mutter för låsningen och bara en cylinder, d.v.s ett avgas och insug. Thai motor tillverkad av Nakorn Thai Motor, så grovyxad i konstruktionen att mer noggrant inte behövs.
En liten episod, vi var på väg till stan ca 7 mil bort bilen började gå illa tänkte det kanske är insprutarna eftersom bilen stått stilla i 6 månader, tog oss fram till cheva verkstan frågade efter injektor kleaner No No 555 ok han (meken) började kolla å sa att det nog var tändspolarna då bad jag om att låna en multimeter å jag mätte på tändkablarna å se det va en som va avbrott i ok en tändkabelsats tack å sen bytte jag och skulle betala, men ska du inte provstarta då sa han nej nej nu går den sa den stöddiga farangen (jag) 555 betalade satte oss i å åkte funkade klockrent, undrar vad han tänkte 555 jävla viktigpetter till farang kanske
 
Hur faan kan man ställa ventilspel på känsla? Det absolut bästa är med indikatorklocka punkt slut, finns undantag då med hydraullyftare på jänkare som man enklast nollar genom att snurra på stötstången sedan drar ner justermuttern till föreskrivet mått
Är motorn inte så nogräknad, typ en gammal B18 stötstångsmotor el likn, så duger det utmärkt om man har lite känsla i fingrarna. I allafall om det är slitna bruksgrejer vi pratar om.
Men annars så givetvis bäst uppriggat med klocka, mycket bättre än med bladmått som ju inte tar hänsyn till ev. toppar och dalar på skaft och vippa.
En överliggande kam med stora tryckare a la B21 är en annan femma haha

Klocka använder man också för att få till perfekta ventiltider, när man har 5-6 st olika offsetkilar att laborera med till kamaxlarna/kedjehjulen på en gammal MB V8 exempelvis.
Där brukar jag ta bilder så kunden fattar att inget är ”bara”.
 
Senast ändrad:
Är motorn inte så nogräknad, typ en gammal B18 stötstångsmotor el likn, så duger det utmärkt om man har lite känsla i fingrarna. I allafall om det är slitna bruksgrejer vi pratar om.
Men annars så givetvis bäst uppriggat med klocka, mycket bättre än med bladmått som ju inte tar hänsyn till ev. toppar och dalar på skaft och vippa.
En överliggande kam med stora tryckare a la B21 är en annan femma haha
Lite överkurs kanske med klocka men är det racing så är det 555 en vanlig standard funkar det ju bra med bladmått å i Thailand kanske med bordskniven555
 
Ja tror att thai kan och är duktiga. Har varit på två jobb där ja hade thai mekaniker, mycket duktiga på både motorer och växellådor ( entreprenad maskiner). Men här i thai jobbar dom nog efter thai system, när en thai lämnar något till verkstad då är de trasig. Tom vill inte betala mer än absolut nödvändigt, min frus bror som är lärare alltså har han studerat och har en bra lön. Hans bilar lämnas bara till verkstad när de är stopp, då hälsa till byns verkstad. Där använder man gamla delar och är inte så noga, men de är billigare än hos återförsäljaren
En del Thai är duktiga. En granne har en L200 pickis, som lådan fört ett j-liv på länge. Såpass att jag drar mig för att låna den några längre sträckor. Mina öron säger mig att nåt lager till bottenstocken är slut, och/eller primärdreven.
Nu iallafall i november så hade lokala byverkstan med jordgolv plockat ner lådan i dess beståndsdelar, och det var bara främre nedre lagret som var kass, resten tyckte dom fick duga, det tyckte jag också. En vecka senare hade dom fått ihop allting, tyst och fint går det nu så att farangen vågar låna den igen haha
 
Är motorn inte så nogräknad, typ en gammal B18 stötstångsmotor el likn, så duger det utmärkt om man har lite känsla i fingrarna. I allafall om det är slitna bruksgrejer vi pratar om.
Men annars så givetvis bäst uppriggat med klocka, mycket bättre än med bladmått som ju inte tar hänsyn till ev. toppar och dalar på skaft och vippa.
En överliggande kam med stora tryckare a la B21 är en annan femma haha

Klocka använder man också för att få till perfekta ventiltider, när man har 5-6 st olika offsetkilar att laborera med till kamaxlarna/kedjehjulen på en gammal MB V8 exempelvis.
Där brukar jag ta bilder så kunden fattar att inget är ”bara”.

Ja, laborerar man med kamtider så kan det vara en fördel att man inte bara använder sig av tumstock och ficklampa.
En gammal B18 så justerar man helst ventilerna medan motorn är igång.
 
Jepp går utmärkt fast lite slabbigt, så även på en jänkeåtta med hydr lyftare. Fast där har man ju en tillfällig uppsågad ventilkåpa för ändamålet.

Ah! Det tänkte jag aldrig att man kunde ha.
Det hade sparat en del rengöring.
Nu är det iofs inte så ofta jag justerat ventiler och det börjar bli 20 år sedan sist...reviderar det påståendet och säger 2003, då jag sålde min sista jänkare.
Saknar den fortfarande
 
Brytare ställer man ju med ögonmått, om det inte är en känslig högtrimmad 3 cyl tvåtaktare med 3 brytare

Det kan man när man inte har annat, men det är lätt se glest. Speciellt när det är lite mörkt och fördelaren sitter lägre monterad i motorn.
Det är inte alla som har en central mellan V raden placerad fördelare ;) En del har det bekvämt, andra lite bökigare.
Trial and error fungerar det med.
 
Troligtvis ett försäkringsbolag som bestämt det.
Nej, bara trafikdelen på försäkringen så de var inte inblandade.
Jag har valt att aldrig ha annat än trafik på försäkringen och totalt genom livet har jag tjänat grova pengar på det. Tar hellre kostnader när de kommer och löser på annat sätt om jag inte kan tillfälligt.
Jag talade med dem om detta och de sade att de gör så här om kunden inte före specifikt sagt till om att det skall vara nytt. De frågar alltså inte utan man måste känna till före.
Skall dämpare bytas på båda sidor måste man också själv känna till och påpeka det. Annars gör de det minsta tänkbara jobbet.
 
En kompis jobbade på Bilia i Mölndal (Göteborg) och berättade att det var vanligt att killarna plockade beg delar från krockade bilar och monterade på kundernas bilar sen tog dom den nya delen som kunden betalat och satte på sin egen bil.
Allt handlar nog bara om samvete och moral hos personalen.

På dom stora verkstäderna verkar fusket mer utbrett. Tragiskt. Jag har nästan uteslutande jobbat på mindre verkstäder där har man inte råd med sådant fusk. Dessutom har man ju lite stolthet i kroppen. Sista verkstaden jag jobbade på var en Ford verkstad. Vi var 14 mekar och den största verkstaden jag jobbat på. Där kände jag inte till fusk på den nivån. Vi hade dock ett par stycken som borde ha valt ett annat yrke :)
 
På dom stora verkstäderna verkar fusket mer utbrett. Tragiskt. Jag har nästan uteslutande jobbat på mindre verkstäder där har man inte råd med sådant fusk. Dessutom har man ju lite stolthet i kroppen. Sista verkstaden jag jobbade på var en Ford verkstad. Vi var 14 mekar och den största verkstaden jag jobbat på. Där kände jag inte till fusk på den nivån. Vi hade dock ett par stycken som borde ha valt ett annat yrke :)
Det här är också min erfarenhet. Man har ingen trygghet för att man väljer en stor märkesverkstad ansluten till Volvo. Hellre en mindre verkstad där man kan få kontakt med förmannen/mekaren och både då information, råd och få medbestämmande.
Det verkar som kulturer växer fram på stora ställen. Gäller ju iof också tyvärr små skumraskföretag, men dem får man snabbt en känsla av och för.
PS, möjligen kanske man får säkerhet på en riktig Volvo verkstad. Finns de? Göteborg.
Det närmaste jag känner till är för länge sedan en bekant på Volvos utvecklingsavdelning som servade sin egen bil på jobbet.
 
Det här är också min erfarenhet. Man har ingen trygghet för att man väljer en stor märkesverkstad ansluten till Volvo. Hellre en mindre verkstad där man kan få kontakt med förmannen/mekaren och både då information, råd och få medbestämmande.
Det verkar som kulturer växer fram på stora ställen. Gäller ju iof också tyvärr små skumraskföretag, men dem får man snabbt en känsla av och för.
PS, möjligen kanske man får säkerhet på en riktig Volvo verkstad. Finns de? Göteborg.
Det närmaste jag känner till är för länge sedan en bekant på Volvos utvecklingsavdelning som servade sin egen bil på jobbet.
Jag jobbade för många år sedan på en liten volvo verkstad 3 mil ifrån större stad också med Volvo verkstad, vi hade jättemånga kunder från stan som hellre väntade å tog en promenad eller tog bussen till stan å kom tillbaka nästa dag just pga att vi aldrig fuskade å alltid utförde vad som stod i milaservislistan
 
Frugan är att titta på olika Cheva de rear ut dem nu.
Hon tittar på en Captiva 1,5 LS Turbo pris 999000 nu 499000. Och många andra ...
Hon tittar på den för sonen :p:p:p:p:p:p:p:p
Jag bara garvar.
Han har åkt till att ta KK 49gånger ja 49 GÅNGER.
Inte lyckas ännu.
555 kanske bättre att satsa på en thaitraktor i stället
 
Hej

Nu reas ny Chevrolet ut i Thailand, Captiva 1.5 LS Turbo säljs nu för 499,000 baht -- tidigare var priset 999,000 baht. Colorado Trailboss MT 2WD har sänkts ifrån 859,000 baht till 655,000 baht.


Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

Z
Svar
1
Visningar
2 K
zetterberg_88
Z
 
Tillbaka
Topp