MC och allt som hör till oavsett land

 
Blev en lite modernare

117767508_641384066497238_3667671990694540240_n.jpg

Grattis! Den blir väl fin att toura på. Har du tänkt hinna med en längre sväng redan i år eller blir det nästa sommar?
 
Grattis! Den blir väl fin att toura på. Har du tänkt hinna med en längre sväng redan i år eller blir det nästa sommar?
Vet inte riktigt ännu, just nu ledig och inget jobb i sikte, kanske drar jag ner till falsterbohus och en kompis, håller på att serva den ordentligt nu först, går ju bra och allt verkar ok , men vill byta alla oljor, gissar på att de har fel olja i den, de här luftkylda boxermaskinerna vill helst ha 20/50 mineral har jag funnit ut i BMW forumet, sen byte i kardan och låda likaså
 
Vet inte riktigt ännu, just nu ledig och inget jobb i sikte, kanske drar jag ner till falsterbohus och en kompis, håller på att serva den ordentligt nu först, går ju bra och allt verkar ok , men vill byta alla oljor, gissar på att de har fel olja i den, de här luftkylda boxermaskinerna vill helst ha 20/50 mineral har jag funnit ut i BMW forumet, sen byte i kardan och låda likaså

Ja det där med olja är alltid svårt. Man får lika många svar som personer man frågar. Jag vurmar för syntet. Kör endast syntetoljor i HDn som också är luftkyld. Däremot går jag upp lite i viskositet. Speciellt på en luftkyld maskin som endast körs sommartid. Mobil 1 i motor och i drivningen där även kopplingen sitter. Mobil Mobilube 1 i växellådan. Har alltid gillat Mobil.
Hällde Mobil 1 0w-40 i min Opel Manta 2,0 -85. Många sa att den skulle gå sönder. Har aldrig haft så bra oljetryck som kom så snabbt vid kallstart speciellt på vintern på någon Opel innan och jag har ägt några stycken. Körde drygt 2000 mil med Mantan innan jag sålde den. Den gick hur fint som helst och drog ingen olja.

103A2C72-5E9E-4769-A015-95526C803A7D.jpeg


057F6F35-B946-4FAB-9AB4-4AC7ACB60C16.jpeg
 
Jo, 15/50 eller 20/50 , På BMW forumet påstås det att en vanlig mineral är bäst , fn vet ,iofs så kan man då byta riktigt ofta
 
Jo, 15/50 eller 20/50 , På BMW forumet påstås det att en vanlig mineral är bäst , fn vet ,iofs så kan man då byta riktigt ofta
Syntet är ju en moderna teknologi och borde generellt sett vara bättre. Men det är inte alltid alla material tål de tillsatser som finns i oljorna.
Som ex min FJR1300 i kardan. Där fanns egentligen inga begränsningar satta i service utan bara det vanliga minimum spec.
Efter några år fick jag ett servicemeddelande av Yamaha där de varnade för användningen av syntetolja i deras kardan. Tydligen om jag förstod förklaringen rätt så hårdnade packboxarna de orginalmonterade och började läcka om man körde syntet.
Istället rekommenderade de sin egen Yamalube Molybdenförstärkta mineral för växelhus.
Jag gick över till Motuls version då den vara billigare men samma sak.
Original från fabrik var det den mineralen i från början. Förste bytena körde jag syntet men gick tillbaks till mineral efter Yamaha varning.
 
Ja det där med olja är alltid svårt. Man får lika många svar som personer man frågar. Jag vurmar för syntet. Kör endast syntetoljor i HDn som också är luftkyld. Däremot går jag upp lite i viskositet. Speciellt på en luftkyld maskin som endast körs sommartid. Mobil 1 i motor och i drivningen där även kopplingen sitter. Mobil Mobilube 1 i växellådan. Har alltid gillat Mobil.
Hällde Mobil 1 0w-40 i min Opel Manta 2,0 -85. Många sa att den skulle gå sönder. Har aldrig haft så bra oljetryck som kom så snabbt vid kallstart speciellt på vintern på någon Opel innan och jag har ägt några stycken. Körde drygt 2000 mil med Mantan innan jag sålde den. Den gick hur fint som helst och drog ingen olja.

103A2C72-5E9E-4769-A015-95526C803A7D.jpeg


057F6F35-B946-4FAB-9AB4-4AC7ACB60C16.jpeg
Min skall ha 75/140 full syntet i lådan
 
Vi hade ju en del sponsorer då vill höll på med dragracing. Bla fick vi någon super syntet från Castrol. I samband med den oljan till motorn fick problem med spikningar i motorn. Vi såg inte sambandet först men vår teori var att oljan från Castrol hängde kvar så pass bra på cylinderväggarna att olja på så sätt hamnade i förbränningsrummet. Tillslut bytte vi till en rak simpel olja från Valvoline och problemet med spikningar var löst. Vi fick sälja Castrol oljan och för pengarna köpa Valvoline. Ja så kan det gå med sponsor grejor ibland :)

FDD2F1FB-0F03-434F-88BD-7DA7AC5D4374.jpeg
 
Syntet är ju en moderna teknologi och borde generellt sett vara bättre. Men det är inte alltid alla material tål de tillsatser som finns i oljorna.
Som ex min FJR1300 i kardan. Där fanns egentligen inga begränsningar satta i service utan bara det vanliga minimum spec.
Efter några år fick jag ett servicemeddelande av Yamaha där de varnade för användningen av syntetolja i deras kardan. Tydligen om jag förstod förklaringen rätt så hårdnade packboxarna de orginalmonterade och började läcka om man körde syntet.
Istället rekommenderade de sin egen Yamalube Molybdenförstärkta mineral för växelhus.
Jag gick över till Motuls version då den vara billigare men samma sak.
Original från fabrik var det den mineralen i från början. Förste bytena körde jag syntet men gick tillbaks till mineral efter Yamaha varning.
Det är ju en luftkyld motor, det är lite annorlunda med tanke på större toleranser, typ en gammal Harley eller dragstar, helst enkelgradiga 50 oljor till dessa luftkylda , skramlar likförbannat samma med en BMW boxer
 
Jo, 15/50 eller 20/50 , På BMW forumet påstås det att en vanlig mineral är bäst , fn vet ,iofs så kan man då byta riktigt ofta
Ja, Tror att få bort onödigt "maskin ljud" så behövs oljetrycket. B.l.a. för att hydraliska kam kedje spännare skall "trycka" vid het motor olja...På Ducatin var rekommendationen "slim olja" fast då för race och inga reaktioner på oljud från transmissionen och torrkoppling, hahaha :upanddown:Vid "gubb" körning i tätort så är det nog bra att oljetrycket ligger lika, varm som kall. Men min rekommendation är att stoppa i öronproppar som alla BMW förare gör för att undvika ringning i hörselgångarna...Inget fel på boxer motorerna, ren kvalitet och hög kvalitet :clap_tranparent:
 
Ja, Tror att få bort onödigt "maskin ljud" så behövs oljetrycket. B.l.a. för att hydraliska kam kedje spännare skall "trycka" vid het motor olja...På Ducatin var rekommendationen "slim olja" fast då för race och inga reaktioner på oljud från transmissionen och torrkoppling, hahaha :upanddown:Vid "gubb" körning i tätort så är det nog bra att oljetrycket ligger lika, varm som kall. Men min rekommendation är att stoppa i öronproppar som alla BMW förare gör för att undvika ringning i hörselgångarna...Inget fel på boxer motorerna, ren kvalitet och hög kvalitet :clap_tranparent:
Men mycket tik/ tak i maskin för en motormänniska som stör sig på alla "nya " mekaniska ljud.
 
Har du lyssnat på/kört fler exemplar med likn miltal och ålder?
Jag tycker inte min 20-åring har så mycket mekaniska ljud, däremot avgasljudet är ju urtråkigt, typ mormors kaffekvarn eller värre:(
 
Ja en BMW boxer har ju inte världens sexigaste ljud. Bättre från min Aprilia V4, KTM SD V-twin och min HD:p
Kan jag hålla med om , men en boxer är en boxer och köper ju inte hoj efter ljudet, kvaliten samt köregenskaper, dvs baland mm ä viktigare. grymt bra i förhållande till andra maskiner jag ägt, boxern har bra vrid likaså, men vibrerar ju som en twin , så runt 120 på större vägar är lagom, då är den i stort sett vibrationsfri, var till en BMW firma idag och handlade lite småprylar, en mek. lyssnade på maskin , helt ok menade han på.
Inga missljud , lite skrammel från tryckplattan /torrkoppling) med spiralfjädrar kan skramla lite, stoppade i 20/50 mineral i går samt helsyntet i lådan, bytte även i drivlinan/kardan
 
Har du lyssnat på/kört fler exemplar med likn miltal och ålder?
Jag tycker inte min 20-åring har så mycket mekaniska ljud, däremot avgasljudet är ju urtråkigt, typ mormors kaffekvarn eller värre:(
Vad har du för maskin, kanske lite nyare än min, skiljer rätt mycket på boxermaskinerna, de har utvecklats, R1100RT har jag snart 10k på mätaren, vilket inte är mycket enligt de som påstås kunna dessa maskiner
 
Kan jag hålla med om , men en boxer är en boxer och köper ju inte hoj efter ljudet, kvaliten samt köregenskaper, dvs baland mm ä viktigare. grymt bra i förhållande till andra maskiner jag ägt, boxern har bra vrid likaså, men vibrerar ju som en twin , så runt 120 på större vägar är lagom, då är den i stort sett vibrationsfri, var till en BMW firma idag och handlade lite småprylar, en mek. lyssnade på maskin , helt ok menade han på.
Inga missljud , lite skrammel från tryckplattan /torrkoppling) med spiralfjädrar kan skramla lite, stoppade i 20/50 mineral i går samt helsyntet i lådan, bytte även i drivlinan/kardan

Ljudet och karaktären på motorn är jätteviktigt för mig men självklart inte avgörande.
 
Vad har du för maskin, kanske lite nyare än min, skiljer rätt mycket på boxermaskinerna, de har utvecklats, R1100RT har jag snart 10k på mätaren, vilket inte är mycket enligt de som påstås kunna dessa maskiner
1100R -00 6k, ingen maskin jag gillar sådär superjättemycket, men inte så tung, inte så lång, stark och kompetent. Och riktig klocka har den! Men kommer nog att komplettera med en HD om jag hittar nån trevlig i höst..
 
 

Liknande trådar

A
Svar
95
Visningar
14 K
Gazton
G
W
Svar
46
Visningar
5 K
W
P
Svar
1
Visningar
2 K
boonkaan
B
 
Tillbaka
Topp