3 Juli 2011, då är det val i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"BaBoo " sa:
Har du helt missat att Thaksin avgick själv och blev då tillfälligt tillsatt som PM under tiden det skulle väljas en ny men efter det så vägrade Thaksin att avgå när han förstod att han inte skulle bli omvald?

Undrar vart du har hittat denna historien någon stans???

Den historien jag har läst och även vad jag kan minnas blev Thaksin avsatt av en militärjunta vid en kupp den 19 september 2006.
Hans parti hade då vunnit en jordskreds-seger i valet 2005 som var det valet i historien med absolut flest antal röstande.
Dock försvarar jag inte det som hände i Bangkok och tycker som de flesta andra att ledarna för dessa händelser skall straffas för detta.

Sedan så tycker jag att Thaksin är en bov och borde sitta i fängelse för att ha stulit en massa pengar av befolkningen och diverse andra saker..

Men de jag har pratat med i Isaan tycker och tror han är en mycket bra person som är bra för Isaan och kan inte förstå att han har stulit några pengar, han har ju endast gjort som alla andra i maktposition, inget konstigt med det..
Att det blev dödat 2500 människor för droghandel tycker de är helt ok och ser inga som helst problem med att 1400 kanske var oskyldiga..

Ja, precis så säger frugan och familjen däruppe också. Dom ser inte något negativt med Thaksin överhuvudtaget utan ser bara positivt på honom. Så alla är glada och nöjda nu och vill att han kommer tillbaka.

"Byscha " sa:
Ja du man kan ju titta på hur lång tid det tog för alliansen att sänka inkomstskatten som dom lovade inför valet 2006, år 2009 var det infriat.
Jag menar det kan ju inte ta många dagar att ändra lite procent hit eller dit, bara att säga från och med idag är skatten si och så!

Du verkar ha kort minne, inkomstskatten sänktes rekordsnabbt i Sverige (precis som utlovat)!

Men är inte bara jag som vill att PT skall hålla sina vallöften utan nu trycker även facket på http://www.bangkokpost.com/business/economics/245574/labour-leader-demands-quick-wage-rise

"BaBoo " sa:
Har du helt missat att Thaksin avgick själv och blev då tillfälligt tillsatt som PM under tiden det skulle väljas en ny men efter det så vägrade Thaksin att avgå när han förstod att han inte skulle bli omvald?

Har du någon källa på det, eller är det bara ditt eget antagande.
De flesta andra är tämligen överens om att Thaksins regering blev avsatt i en militärkupp, och Thaksin blev tvingad bort från sin post.
Annars håller jag faktiskt med dig, de har mycket att bevisa nu....men jag tror klarar de bara att genomföra 1/10 del av deras "löften" så kommer FOLKET att vara nöjda...

"Per Olav " sa:
Undrar vart du har hittat denna historien någon stans???

Den historien jag har läst och även vad jag kan minnas blev Thaksin avsatt av en militärjunta vid en kupp den 19 september 2006.
Hans parti hade då vunnit en jordskreds-seger i valet 2005 som var det valet i historien med absolut flest antal röstande.
Dock försvarar jag inte det som hände i Bangkok och tycker som de flesta andra att ledarna för dessa händelser skall straffas för detta.

Sedan så tycker jag att Thaksin är en bov och borde sitta i fängelse för att ha stulit en massa pengar av befolkningen och diverse andra saker..

Men de jag har pratat med i Isaan tycker och tror han är en mycket bra person som är bra för Isaan och kan inte förstå att han har stulit några pengar, han har ju endast gjort som alla andra i maktposition, inget konstigt med det..
Att det blev dödat 2500 människor för droghandel tycker de är helt ok och ser inga som helst problem med att 1400 kanske var oskyldiga..

Intressant!!

Har du någon länk till detta?
Kan du samtidigt hitta någon länk till att det var militären som tillsatte Abhisit och inte det thailändska folket som röstade in honom i valet 2007??

Sedan att dina kompisar från Isan inte kan förstå har nog mer med deras utbildning och samhällsintresse att göra och att de sedan inte bryr sig om att 1400 GARANTERAT var helt oskyldiga av de som blev slaktade gör att jag nästan kan ha förståelse för de som tycker att de i isan är för dumma för att få rösta!

"borat " sa:
Har du någon källa på det, eller är det bara ditt eget antagande.

Om du inte har det minsta koll på Thailands politiska historia så kan jag inte förstå hur du kan ha så starka åsikter!

"BaBoo " sa:
Intressant!!

Kan du samtidigt hitta någon länk till att det var militären som tillsatte Abhisit och inte det thailändska folket som röstade in honom i valet 2007??

Sedan att dina kompisar från Isan inte kan förstå har nog mer med deras utbildning och samhällsintresse att göra och att de sedan inte bryr sig om att 1400 GARANTERAT var helt oskyldiga av de som blev slaktade gör att jag nästan kan ha förståelse för de som tycker att de i isan är för dumma för att få rösta!
Du har inte tillräckligt på fötterna för att uttala dej om folks förstånd.
Förövrigt passar det sej inte alls i vårt forum.
mvh Rolf

"BaBoo " sa:
Om du inte har det minsta koll på Thailands politiska historia så kan jag inte förstå hur du kan ha så starka åsikter!

Nja, jag och de flesta här har nog lite mer koll än dig på det....även om jag personligen inte skulle kunna kalla mig för "thai politisk insatt"
Men du bor ju inte ens i vad man kan kalla Thailand ut av vad jag förstår, ön där du håller till är ju inte mer än något spektakel uppbyggt just endast för turister som dig och har väldigt lite att göra med det genuina riktiga Thailand, så jag har förståelse för din ringa kunskap ang övriga Thailand.
T.o.m.Pattaya och Jomtien är mer Thailand än vad turistfällan Phuket är, så kanske du skulle vara lite mer ödmjuk...så som det är nu så gör du bara bort dig!.

Edit:
Barbro, säger dig länken nedan någonting?.....
http://www.phuketgazette.net/archives/articles/2011/article10588.html

"BaBoo " sa:
Intressant!!

Källa:
1. Mitt eget minne!
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Thaksin_Shinawatra

Och nu kanske du BaBoo kan komma med en källa på alla andra har fel?

Det att dom inte bryr att 1400 möjligen var oskyldiga sig beror på att drogproblemet har blivit mycket mindre efteråt.
När jag skriver möjligen var oskyldiga beror det på att jag inte har sett något bevis på motsatsen, men du får gärna komma med bevis som ställer det utom all tvivel att 1400 var oskyldiga.

"BaBoo " sa:
De snackar i alla fall Thailändska på Phuket till skillnad från Isan!

Hur tänkte du nu, man hör ju "lao tjat" i varje gatuhörna på Phuket....har du missat det?.
Och skulle delar av Thailand inte vara Thailand pg av dialekten, det är ju ett lika befängt antagande/uttalande som att Skåne inte skulle tillhöra Sverieg bara pga av att de inte pratar Svenska där?.

Skärpning nu i argumentationen!

Ps. Lao talas inte i alla alla delar av Isaan, tex i Thailands största provins Korat, talas Thai men med Korat dialekt.....bara för din information!

"Per Olav " sa:
Källa:
1. Mitt eget minne!
2. http://en.wikipedia.org/wiki/Thaksin_Shinawatra

Och nu kanske du BaBoo kan komma med en källa på alla andra har fel?

Det att dom inte bryr att 1400 möjligen var oskyldiga sig beror på att drogproblemet har blivit mycket mindre efteråt.
När jag skriver möjligen var oskyldiga beror det på att jag inte har sett något bevis på motsatsen, men du får gärna komma med bevis som ställer det utom all tvivel att 1400 var oskyldiga.

Du kan ju läsa den på svenska oxå http://sv.wikipedia.org/wiki/Thaksin_Shinawatra
Och även där kan du läsa att Thaksin själv upplöste parlamentet!

"borat " sa:
Nja, jag och de flesta här har nog lite mer koll än dig på det....även om jag personligen inte skulle kunna kalla mig för "thai politisk insatt"
Men du bor ju inte ens i vad man kan kalla Thailand ut av vad jag förstår, ön där du håller till är ju inte mer än något spektakel uppbyggt just endast för turister som dig och har väldigt lite att göra med det genuina riktiga Thailand, så jag har förståelse för din ringa kunskap ang övriga Thailand.
T.o.m.Pattaya och Jomtien är mer Thailand än vad turistfällan Phuket är, så kanske du skulle vara lite mer ödmjuk...så som det är nu så gör du bara bort dig!.

Edit:
Barbro, säger dig länken nedan någonting?.....
http://www.phuketgazette.net/archives/articles/2011/article10588.html

Jag svarar ännu en gång att på Phuket talar de i alla fall thailändska gör de det där du håller till?

"Rolf " sa:
Du har inte tillräckligt på fötterna för att uttala dej om folks förstånd.
Förövrigt passar det sej inte alls i vårt forum.
mvh Rolf

Jaha!
Du måste vara väldigt ensam om att tycka att utbildningsnivån i Thailand (tex isan) är tillräckligt hög!

"borat " sa:
Hur tänkte du nu, man hör ju "lao tjat" i varje gatuhörna på Phuket....har du missat det?.

Ja det har jag totalt missat, däremot i barerna lär det snackas isanlao men där håller jag inte till men det kanske där du hört det?

"borat " sa:
det är ju ett lika befängt antagande/uttalande som att Skåne inte skulle tillhöra Sverieg bara pga av att de inte pratar Svenska där?.

Och ännu dummare vore det om man sa att äkta Sverige är i Skåne!

"BaBoo " sa:
Du kan ju läsa den på svenska oxå http://sv.wikipedia.org/wiki/Thaksin_Shinawatra
Saxat från din Wiki-länk.
"På grund av denna kritik upplöste han representanthuset och utlyste val i april 2006. Thaksin sa att han inte skulle acceptera posten som premiärminister när parlamentet återsamlades, men ledde tills vidare en övergångsregering. Valet i april ogiltigförklarades och ett nytt val utlystes till den 15 oktober. Den 19 september genomfördes dock en kupp ledd av Kungliga Thailändska armén som avsatte Thaksin medan han befann sig på besök i New York, en knapp månad innan dess att valet skulle hållas."

Vad är det exakt som du inte förstår?

"BaBoo " sa:

Det står inget om att Thaksin upplöste parlamentet i den engelska wikipedia.

Till stöd för att han blev avsatt vid en militärkupp (förutom att jag kommer ihåg det från nyheterna) kan kanske New York Times vara ett alternativ?
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/t/thaksin_shinawatra/index.html?inline=nyt-per

"Per Olav " sa:
Det står inget om att Thaksin upplöste parlamentet i den engelska wikipedia.

Till stöd för att han blev avsatt vid en militärkupp (förutom att jag kommer ihåg det från nyheterna) kan kanske New York Times vara ett alternativ?
http://topics.nytimes.com/top/reference/timestopics/people/t/thaksin_shinawatra/index.html?inline=nyt-per

Bryr mig inte vad som står i varken engelsk eller svensk wikipedia för faktum kvarstår, Thaksin upplöste parlamentet och avgick som PM och då blev han tillsatt som PM över övergångsregeringen, senare när han förstod att han inte skulle bli omvald så vägrade han att lämna och då blev han avsatt!

Faktiskt märkligt att du/ni här på forumet inte vet detta??

"borat " sa:
Saxat från din Wiki-länk.
"På grund av denna kritik upplöste han representanthuset och utlyste val i april 2006. Thaksin sa att han inte skulle acceptera posten som premiärminister när parlamentet återsamlades, men ledde tills vidare en övergångsregering. Valet i april ogiltigförklarades och ett nytt val utlystes till den 15 oktober. Den 19 september genomfördes dock en kupp ledd av Kungliga Thailändska armén som avsatte Thaksin medan han befann sig på besök i New York, en knapp månad innan dess att valet skulle hållas."

Vad är det exakt som du inte förstår?

Frågan är vad det är du inte förstår??

Om Fredrik Reinfeldt upplöser Alliansen och under tiden blir tillsatt som Statsminister under övergången och sedan så väljer hans allianskompisar att bilda regering med motståndarna och de får på så vis majoritet att styra landet men att Fredde då skulle vägra lämna Statsminister posten!! För det var exakt vad som hände!!

Märkligt att ha så starka åsikter i en fråga som du inte vet så mycket om, plus att dessutom sitta och tala om att andra inte vet när du själv inte ens har tagit reda på de enklaste grundfakta!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Svar
76
Visningar
5 K
Birger LKPG
B
P
Svar
13