90 dagars och vilket datum gäller för inresa efter besök i Sverige

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Phonta " sa:
Det stämmer . dock funkar det ej i praktiken , jag klev in på polisstationen hemma i Buriram en gång , de bara kikade på mig och garvade ;D ;D ;D

Nu bor jag samt är skriven här i Pattis , så det behövs inte då jag bor på min stadiga adress här i Thailand ..

Nu skall jag åka ner så får vi se vad som händer :D

Anser själv att följande har hänt dig nu.
Du har nu fått ett nytt 90 dagarskort och en ny stämpel med tid för ditt nästa besök.
Dom sk..er i att Phonta har varit i Gamla svedala, han kom ju tillbaka inom den befintliga anmälningstiden för 90 dagarsrapporteringen.
Följande kollades, passets giltighetstid och datum för ditt uppehållstillstånd.samt departure card numret.
Hade han varit borta över det datum som fanns för 90 dag rapporteringen, så hade det varit 90 dag från inresedatumet i Thailand som hade varit anmälningsdatum.
Klart slut.

"Långeman " sa:
Du har nu fått ett nytt 90 dagarskort och en ny stämpel med tid för ditt nästa besök.
Dom sk..er i att Phonta har varit i Gamla svedala, han kom ju tillbaka inom den befintliga anmälningstiden för 90 dagarsrapporteringen.
Följande kollades, passets giltighetstid och datum för ditt uppehållstillstånd.samt departure card numret.
Hade han varit borta över det datum som fanns för 90 dag rapporteringen, så hade det varit 90 dag från inresedatumet i Thailand som hade varit anmälningsdatum.
Klart slut.

Jösses Långeman, du skriver ju tvärsäkert, och trots detta så blir det fel för dig. Det fungerar inte alls så med 90 dagars....

Det är exakt som Farang53 säger, när man ankommer och reser in i Thailand, så startar ALLTID nya 90 dagar... Enda förutsättningen är förstås då att man håller sig inom giltlighetstiden för uppehållstillståndet eller VISAT!!

NU skall jag förklara hur Migratione i pattis ser på detta ......

Jag reser till Sverige under en rapporteringsperiod , det innebär att inget förändras , om jag däremot är borta under nästkommande rapporttillfälle s¨å skall jag direkt anmäla detta samma dag(24 timmar) . I mitt fall så gjorde jag helt rätt , dvs jag åkte dit idag och fick mina 90 dagar , nästa rapport den 15 december .. Om jag gått till migrationen när jag kom hit så hade de skickat hem mig och sagt återkom den 17e .

Om jag bor på den adress som jag har som fast adress så behövs ingen annan rapportering än den som jag gör vid ankomst på flygplatsen (som legolas skrev)

Mao om jag är skriven i Pattis och kommer med flyg till BKK så utgår myndigheten från att jag om jag inte rapporterar annan vistelse ort kommer att finna i på min fasta adress ... OK Några frågor .....

Nu fick jag ju dessutom en längre period än om jag hade gått direkt den 20 e augusti ;)

"Långeman " sa:
Klart slut.

Helt korrekt Långeman ;)

ps. vem fan e legolas

Ja , inte fn vet jag , en fd gammal gammal kompis till mig som tydligen bytt namn ..... ::) Men jag är ju ingen långsint djäkel så visst kan han förlåtas sina synder .. det är ju aldrig ens fel när två träter heter det ju ;D

Jag vet inte vad ni håller på med därnere Phonta och långeman, men jag misstänker att det handlar om missförstånd som ni bara inte klarar av att reda ut. Men huvudsaken är att det gått bra för dig Phonta, det är ju det viktigaste.

Det är som jag säger och har alltoid varit på det sättet. När du passerar Suvarnabhumi (t.ex.) och deras gränskontroll där dom stämplar Er inresa, så är det ett sätt att rapportera Era 90 dagars,.. ALLA vet detta, så jag vet inte vad du missförstått i detta enkla förfarande.

i mitt egna fall, så ankom jag flygplatsen den 25 april vilket stod i den röda stämpeln, och i samma stämpel nedtill stod det ADMITTED UNTIL: 1 oct 2014... Vilket är det datum som jag har uppehållstillstånd till...

Jag åkte sedan till Khon Kaen den 20 juli och 90 dagars-rapporterade igen som jag skulle göra.... Inga oklarheter där alls...

Man får alltid nya 90 dagar vid varje inresa så länge som man inte passerar giltlighetstiden för sitt uppehållstillstånd.

Tack för att du redovisade hur ditt fall var men det är inte lika på alla Office. 2007 var jag sista gången i Sverige skulle vara där i 3 mån men kom tillbaka till Thaialnd efter 9 dagar inom anmälning tiden. Var till Office och skulle ha ett intyg av mitt boende för bil köp då läste dom lusen av mig varför jag inte anmält att jag kommit tillbaka till min fasta adress. Så det är olika regler dom använder på Office. Man blir aldrig klok på dessa regler.

"Farang53 " sa:
Tack för att du redovisade hur ditt fall var men det är inte lika på alla Office. 2007 var jag sista gången i Sverige skulle vara där i 3 mån men kom tillbaka till Thaialnd efter 9 dagar inom anmälning tiden. Var till Office och skulle ha ett intyg av mitt boende för bil köp då läste dom lusen av mig varför jag inte anmält att jag kommit tillbaka till min fasta adress. Så det är olika regler dom använder på Office. Man blir aldrig klok på dessa regler.

Du skriver 2007 !!!!
Det är evigheter sedan då det gäller Thailändska IM myndigheters bestämmelser, och godtyckliga övervakande sätt att arbeta.

"Phonta " sa:
ps. vem fan e legolas

Ja , inte fn vet jag , en fd gammal gammal kompis till mig som tydligen bytt namn ..... ::) Men jag är ju ingen långsint djäkel så visst kan han förlåtas sina synder .. det är ju aldrig ens fel när två träter heter det ju ;D

Har du varit på vänliga klubbens möte ????

"cumulus " sa:
Jag vet inte vad ni håller på med därnere Phonta och långeman, men jag misstänker att det handlar om missförstånd som ni bara inte klarar av att reda ut. Men huvudsaken är att det gått bra för dig Phonta, det är ju det viktigaste.

Det är som jag säger och har alltoid varit på det sättet. När du passerar Suvarnabhumi (t.ex.) och deras gränskontroll där dom stämplar Er inresa, så är det ett sätt att rapportera Era 90 dagars,.. ALLA vet detta, så jag vet inte vad du missförstått i detta enkla förfarande.

i mitt egna fall, så ankom jag flygplatsen den 25 april vilket stod i den röda stämpeln, och i samma stämpel nedtill stod det ADMITTED UNTIL: 1 oct 2014... Vilket är det datum som jag har uppehållstillstånd till...

Jag åkte sedan till Khon Kaen den 20 juli och 90 dagars-rapporterade igen som jag skulle göra.... Inga oklarheter där alls...

Man får alltid nya 90 dagar vid varje inresa så länge som man inte passerar giltlighetstiden för sitt uppehållstillstånd.

Fattar du inget ??????
Har man varit borta från Thailand och INTE passerat sitt rapporteringsdatum så händer INGET annat än att ditt nummer på ditt Departure card blir nytt, och skall stå inskrivet i ditt rapporteringsanmälan
Har man vid ankomsten PASSERAT detta datum så gäller 90 dagar från din senaste inresa.

Har man varit borta från Thailand och INTE passerat sitt rapporteringsdatum så händer INGET annat än att ditt nummer på ditt Departure card blir nytt, och skall stå inskrivet i ditt rapporteringsanmälan
Har man vid ankomsten PASSERAT detta datum så gäller 90 dagar från din senaste inresa.
:) :thumbsup:

"Phonta " sa:
NU skall jag förklara hur Migratione i pattis ser på detta ......

Jag reser till Sverige under en rapporteringsperiod , det innebär att inget förändras , om jag däremot är borta under näst-kommande rapporttillfälle så skall jag direkt anmäla detta samma dag(24 timmar) .

I mitt fall så gjorde jag helt rätt , dvs jag åkte dit idag och fick mina 90 dagar , nästa rapport den 15 december .. Om jag gått till migrationen när jag kom hit så hade de skickat hem mig och sagt återkom den 17e .

"cumulus " sa:

"Långeman " sa:
Fattar du inget ??????

"Phonta " sa:
:) :thumbsup:

Jag tycker ni två killar pratar "om" varandra i Er iver att hålla med varandra!! Det börjar med att Phonta talar om att NU vet han minsann, och Långeman håller med förstås. Phonta menar på; se den mörklagda texten i första citatet, alltså att man INTE får 90 dagar i och med att man passerar tullen/Immigrationen på flygplatsen, och jag säger att man får 90 dagar vid det tillfället. För det är ju EXAKT det jag skriver.

Då kastar sig Långeman in i snacket och tycker att jag är trög och skriver med sina ord EXAKT det som jag skrivit själv i mitt inlägg, och nu håller förstås Phonta med....

Så med detta Phonta, Hur vill du ha det? Har du förstått verkligen vad jag säger? Vill du ha det som du själv säger i det första citerade mörklagda texten i ditt översta inlägg???

Eller vill du ha det som du och Långeman säger i Era 2 sista inlägg också här citerade??? Alltså EXAKT som jag skrivit ifrån början!!

Jag känner mig nog inte trögfattad faktiskt. Jag vill bara att ni skall förstå det hela, inget annat!!

Phonta, du var ju på immigrationen i och med att du passerade gränstullen vid din ankomst, det är det som du inte fattar. Och i och med den passagen så fick du 90 nya dagar... va fan skulle du där att göra nu 30 dagar efter du ankommit till Thailand???

Men det löste sig underligt nog, för du borde ha blivit nekad och hemskickad med orden - "återkom i november igen för nya 90 dagar, du har ju redan 90 dagar....."

Och du förstår uppenbarligen inte vad officeren talte mig idag , i och med att jag endast var i Sverige 13 dagar mellan två olika 90 dagarsrapporter så ändras inget , detta sade denna officeren idag till mig.. Men du får gärna tro att du vet bättre än den trevliga Löjtnanten på Migrationen Pattaya . Nu fick jag nästa rapport den 15e december ,allt gott med detta .. ;)

Fö , så finns det inget mer datum som du snackar om i mitt pass , utan endast ankomstämpel den 20 augusti ..Kanske för att även denna officer på flygplatsen visste hur jobbet skulle skötas ;)

"Golden " sa:
Egentligen vet jag inte, men inte skulle ja chansa.
Du fick väl ett datum sist på en utskriven lapp som de häftade in i passet, det skulle jag gå på.
Men som sagt vad vem vet. Du har ju inte så långt till img, och det kostar ju inget.
Ja där ser man fanns ju lite substans i vad jag skrev.
Tyckte det var logiskt.
Hade du nu gått på vad lego sagt så hade du ju åkt på en bra overstay.
Men man skall inte gå på vad man skriver i alla lägen från de sk experterna, får man in. fel foder i krubban kan det lått bli fel

"cumulus " sa:

Phonta och jag vet precis vad vi gör. Vi är båda alltid vid våra sinnens fulla bruk, mer än man kan säga om andra.
Till detta som du påstår är fel, trots att både jag själv och Phonta har gjort samma sak,d.v.s att resa ut och in i Thailand mellan 2 rapporteringsdagar, förutom att jag var i Cambodja i stället för Swe. så visste JAG i alla fall hur det skulle bli för Phonta då han nu skulle rapportera.
Hade han nu inte gjort detta, utan lyssnat på dig du lille besserv. så hade han säket åkt på 2000tbh. den dagen då det gått 90 dagar från hans inresa 20 Aug.
Du som vet allt, har fel då du skriver att man kan 90 dag rapportera, mellan 14 dagar innan och 7 dagar, EFTER ditt datum på din 90 dagars slip. 14 dag innan stämmer, men man har BARA 5 dagar efter detta datum inkl helgdag.Överträdelse ger dig stämpel i passet för owestay samt 2000Tbh I böter. Har åkt på detta då jag kom på 6e dagen.

Trots diverse otrevligheter ifrån den vanlige Golden och Långeman, så är detta faktiskt intressant, och båda skulle vi nog kunna lära oss av detta som hänt dig!

Det som du säger att Immigrationen anser om detta med 90 dagars-rapporteringen är inte alls i samklang med gällande lagar överhuvudtaget. Så ANTINGEN så förstår du inte riktigt vad dom förklarar för dig, eller så vet dom inte vad dom snackar om. Jag säger inte detta för att vara taskig emot dig Phonta, men så tror jag faktiskt!

I mitt resonemang så utgår jag ifrån följande fakta, vilket du heller INTE har tillbakavisat tidigare i tråden, du har alltså:

a - uppehållstillstånd baserat på retirement giltligt...
b - du har inhandlat ett Re Entry Permit innan du reste som aktiverades när du lämnade Thailand för Sverige...

Saken kommer då i exakt detta läge. ALLTING som har med ditt uppehållstillstånd att göra, t.ex. även då 90 dagars-rapporteringen, lägges fullständigt på is tills den dag du åter beträder thailändsk mark.

Du tar mark på flygplatsen i Thailand och du passerar Immigrationen, du har då fyllt i ditt departure-kort med dina flygdetaljer PLUS ditt nummer på ditt Re Entry Permit eller hur, eller missade du det numret?

Tulltjänstemannen tar ditt pass, han kollar ditt departure-kort, han kollar ditt uppehållstillstånd och han kollar din inhandlade Re Entry Permit, och till sist om allt gick bra, så stämplar han in en röd stämpel, vilket du nekade till, där det står vilken dag då ankom nu till Thailand, och vilken dag som ditt uppehållstillstånd går ut....Se nedan foto ifrån mitt egna pass.

När du lämnar flygplatsen så har du 90 nya dagar eftersom ditt inträde, och din inresa till Thailand räknas som en 90 dagars-rapportering....

Som jag sade, så gjorde jag exakt samma sak som dig, alltså reste till Sverige. Tänk på att allting ligger på is när du är utomlands, vad det gäller precis allting med ditt uppehålls-tillstånd och allt därtill. Ända fram till den dag då ditt uppehållstillstånd går ut. DÅ tar det slut med allting oavsett var du befinner dig, om du nu inte förnyar det förstås...

Så fungerar det. Så varför du åker till immigration, och 90 dagars-rapporterar efter bara 30 dagars vistelse i Thailand är för mig fullständigt obegripligt.... Men du kanske har en begriplig förklaring som man kan förstå.... För den du gav stämmer inte alls med verkligheten, INTE ALLS!!!

Vill också säga detta, att om inte ni förstår vad jag skriver nu, så tänker jag inte svara mer. Vara otrevliga och dessutom outbildade i ämnen man pratar i är aldrig en bra kombination, tänk på det Golden och Långeman.

Ps.Långeman,,,, ett tillägg bara för dig, eftersom alla andra visste att det var rätt och riktigt,. Man kan rapportera 15 dagar innan och 7 dagar efter rapportdatum om man gör det personligen.

Rapporterar man postledes, så gäller enbart att man kan göra det max 15 dagar innan, och INTE efter rapportdatum... Bra att veta för dig!!

Visa bilaga 39948

Visa bilaga 39950

Lego du är tydligen dummare än tåget i alla fall,jag trodde i min enfald att detta forum skulle hjälpa dig lite i dina enklaste vardagsrutiner.
Vad som retar mig så förbannat, är att du har så mycket fel i många saker, trots detta så hävdar du envist som en gammal oxe att du har rätt.

TEX Detta som du skrev ovan
Ps.Långeman,,,, ett tillägg bara för dig, eftersom alla andra visste att det var rätt och riktigt,. Man kan rapportera 15 dagar innan och 7 dagar efter rapportdatum om man gör det personligen.

Här har du fel!!!!!
och jag trodde en gång i tiden på dina uppgifter,det kostade mig 2000TBH och en owestaystämpel då jag kom personligen och skulle rapportera 90 dag på DEN 6 e dagen efter min stämpels datum.
Det som gäller i min IM är 5 dagar inte 7 som du med en dåres envishet hävdar.

Kan du nu snarast sätta in dessa 2000 Tbh på mitt Konto I BKK bank.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp