Trots diverse otrevligheter ifrån den vanlige Golden och Långeman, så är detta faktiskt intressant, och båda skulle vi nog kunna lära oss av detta som hänt dig!
Det som du säger att Immigrationen anser om detta med 90 dagars-rapporteringen är inte alls i samklang med gällande lagar överhuvudtaget. Så ANTINGEN så förstår du inte riktigt vad dom förklarar för dig, eller så vet dom inte vad dom snackar om. Jag säger inte detta för att vara taskig emot dig Phonta, men så tror jag faktiskt!
I mitt resonemang så utgår jag ifrån följande fakta, vilket du heller INTE har tillbakavisat tidigare i tråden, du har alltså:
a - uppehållstillstånd baserat på retirement giltligt...
b - du har inhandlat ett Re Entry Permit innan du reste som aktiverades när du lämnade Thailand för Sverige...
Saken kommer då i exakt detta läge. ALLTING som har med ditt uppehållstillstånd att göra, t.ex. även då 90 dagars-rapporteringen, lägges fullständigt på is tills den dag du åter beträder thailändsk mark.
Du tar mark på flygplatsen i Thailand och du passerar Immigrationen, du har då fyllt i ditt departure-kort med dina flygdetaljer PLUS ditt nummer på ditt Re Entry Permit eller hur, eller missade du det numret?
Tulltjänstemannen tar ditt pass, han kollar ditt departure-kort, han kollar ditt uppehållstillstånd och han kollar din inhandlade Re Entry Permit, och till sist om allt gick bra, så stämplar han in en röd stämpel, vilket du nekade till, där det står vilken dag då ankom nu till Thailand, och vilken dag som ditt uppehållstillstånd går ut....Se nedan foto ifrån mitt egna pass.
När du lämnar flygplatsen så har du 90 nya dagar eftersom ditt inträde, och din inresa till Thailand räknas som en 90 dagars-rapportering....
Som jag sade, så gjorde jag exakt samma sak som dig, alltså reste till Sverige. Tänk på att allting ligger på is när du är utomlands, vad det gäller precis allting med ditt uppehålls-tillstånd och allt därtill. Ända fram till den dag då ditt uppehållstillstånd går ut. DÅ tar det slut med allting oavsett var du befinner dig, om du nu inte förnyar det förstås...
Så fungerar det. Så varför du åker till immigration, och 90 dagars-rapporterar efter bara 30 dagars vistelse i Thailand är för mig fullständigt obegripligt.... Men du kanske har en begriplig förklaring som man kan förstå.... För den du gav stämmer inte alls med verkligheten, INTE ALLS!!!
Vill också säga detta, att om inte ni förstår vad jag skriver nu, så tänker jag inte svara mer. Vara otrevliga och dessutom outbildade i ämnen man pratar i är aldrig en bra kombination, tänk på det Golden och Långeman.
Ps.Långeman,,,, ett tillägg bara för dig, eftersom alla andra visste att det var rätt och riktigt,. Man kan rapportera 15 dagar innan och 7 dagar efter rapportdatum om man gör det personligen.
Rapporterar man postledes, så gäller enbart att man kan göra det max 15 dagar innan, och INTE efter rapportdatum... Bra att veta för dig!!
Visa bilaga 39948
Visa bilaga 39950