Allsvenskan i fotboll 2025

Bottenstriden i allsvenskan är intressantare just nu än den toppstrid som inte längre finns.

Nu har IFK Norrköping oxå blandats in i att undvika kvalspel eller degradering. Så nu är Brommapojkarna, Norrköping, Degerfors och Öster i fara att åka ur.

BP kan faktiskt åka ur direkt om man förlorar kvällens match mot Gais vilket inte är helt omöjligt.

BP har Degerfors hemma i sista matchen och då kan det avgörsa vem som får kvala sig kvar.

Öster åker troligen ut direkt eftersom dom har Gais borta och Djurgården hemma och där tror jag inte på poäng för smålänningarna.

BTT

Nytt allsvenskt poängrekord blev det också:clap_tranparent:

1761569643636.webp

Minns att vi kallade dom pilemasare och minkfarmare.

Blekingska är väl dialekten.

BTT
Pillemasare kallades varvsarbetarna i Karlskrona och har inget med karlshamnare att göra.
Sen har vi ju olika dialekter i Blekinge (likt som det finns olika dialekter inom skånskan exempelvis) och listerlädskan är en säregen dialekt och skiljer sig rejält från resten av Blekinge.
Även jag som bara bor 20 km från Hällevik har svårt att förstå den äldre generationen listerlänningar.
Så jag förstår att @stef@n hade svårt att förstå.

Pillemasare kallades varvsarbetarna i Karlskrona och har inget med karlshamnare att göra.
Sen har vi ju olika dialekter i Blekinge (likt som det finns olika dialekter inom skånskan exempelvis) och listerlädskan är en säregen dialekt och skiljer sig rejält från resten av Blekinge.
Även jag som bara bor 20 km från Hällevik har svårt att förstå den äldre generationen listerlänningar.
Så jag förstår att @stef@n hade svårt att förstå.

Minkfarmare var väl området runt Hällevik? Minns att det spelade ett antal Andersson i Mjällby på 80 talet som jobbade just som minkfarmare. Sen hade dom en pilsnabb dansk blond kille i anfallet som jag glömt namnet på. Tror han hette Fleming i förnamn.
BTT

• Like
Reactions: Nox
Minkfarmare var väl området runt Hällevik? Minns att det spelade ett antal Andersson i Mjällby på 80 talet som jobbade just som minkfarmare. Sen hade dom en pilsnabb dansk blond kille i anfallet som jag glömt namnet på. Tror han hette Fleming i förnamn.
BTT
Persson hette han väl och icke att för glömma engelska landslagmannen Frank Worthington.

Jag var på Standvallen och såg Mjällbys första allsvenska match mot Kalmar FF.

Hej

Själv minns jag dom här som jag såg spela.

En i varje lagdel – den unika brödratrion Andersson​

11 mars 2019 11:00

Den ene tog hand om defensiven, den andre gjorde målen och den tredje styrde och ställde på mitten.
Den unika brödratrion Rolf-Inge, Bo och Sven-Bertil Andersson satte under många år sin prägel på Mjällby AIF.

1761572745495.webp

Rolf-Inge, Bo och Sven-Bertil Andersson, en brödratrio som under så många säsonger var viktiga pusselbitar i Mjällby AIF:s vandring från division 4 1975 till allsvenskan 1980 och även under de allsvenska säsongerna på 1980-talet.
Bild: LENA EHRING

Mvh isan lover

Liknande trådar

C
Svar
0
Visningar
1 K
C
L
Svar
0