Anubaans reseberättelse

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Phitsanulook Fredagen den 8 april 2011.
Fredagens stora begivenhet var att jag skulle bjuda hela gänget på ”mo kata” det är som någon slags Mongolisk BBQ, men utan Mongol. Man får vara sin egen Mongol och laga till sin mat. Hygienisk ? Nja. Gott? Tja de häller ju på Namdjim och NamPick i mängder på all mat så allt smakar ju det samma. Men de hade faktiskt kycklingslamsor som var marinerade i en curryblandning, den hade ju sin egen smak. Jag smakade som vanligt på allt till och med komage! Man kan ju lätt vara storsint och bjuda alla här vi var som alles 16 personer och med Öl och Cola fick jag punga ut med 1600 Bath. Knappt mat för två i Sverige.
Inte mycket mer att tjöta om det blir lite bilder i stället.

CIMG3567 [800x600].JPG

CIMG3568 [800x600].JPG

CIMG3570 [800x600].JPG

CIMG3566 [800x600].JPG

CIMG3557 [800x600].JPG

CIMG3573 [800x600].JPG

CIMG3561 [800x600].JPG

CIMG3563 [800x600].JPG

Det kan nog vara värt 200thb för att få en kliff hanger att ta till när det behövs ;) Du får sluta plåta en massa mat fan man blir ju bara hungrig.
Får se om nån vet nåt om polisernas uniformer, spännande.
Nu väntar jag på fortsättningen. Bra bra :thumbsup:

Sjyssta bilder, som Rolf säger man blir ju hungrig som tusan och หมูกระทะ Moo Gra Tha är bland det bästa jag vet, gillar det där med buffé, gå och plocka själv och fräsa på så det ryker utav bara den ;D.

Man kanske skulle inhandla en sådan Gra Tha, finns säkert att köpa i någon asiatisk butik här!!

Mvh Peter :wai:

"insayt " sa:
Sjyssta bilder, som Rolf säger man blir ju hungrig som tusan och หมูกระทะ Moo Gra Tha är bland det bästa jag vet, gillar det där med buffé, gå och plocka själv och fräsa på så det ryker utav bara den ;D .

Man kanske skulle inhandla en sådan Gra Tha, finns säkert att köpa i någon asiatisk butik här!!

Aha det heter moo gra tha. Moo är inte det gris eller här kanske fläsk. Men Gra Tha kan du översätta det skulle jag vara tacksam.

"Rolf " sa:
Det kan nog vara värt 200thb för att få en kliff hanger att ta till när det behövs ;) Du får sluta plåta en massa mat fan man blir ju bara hungrig.
Får se om nån vet nåt om polisernas uniformer, spännande.
Nu väntar jag på fortsättningen. Bra bra :thumbsup:

Ja du Rolf det var ingen Cliff hanger i Hollywood stil det var rena rama verkligheten. :D

Nu är vi ju snart i realtid med berättandet så vi får se vart det leder.

På tal om mat så vankas det nu som natta mat lite mama med ett kokt ägg. Sitter fint men en Leo. I morgon skall jag berätta om vad som hände i dag lördag.

anubaan กระทะ gra[sup]L[/sup] tha[sup]H[/sup], är helt enkelt stekpanna, wok, stekkärl och Moo, ja det är ju fläsk(gris) som du sa.

Och man uttalar ju inte r här utan det blir ju Moo Ga Tha, du vet thailändare och R ;D

"legolas " sa:
Här i Isaan så ersätter man R med L, så det lär bli Moo Gla Tha
eller???????

Nä, det är värre än så ;D ;D

Jag vet ju bara hur Linda säger det och det blir bara moo ga tha varken L eller R, det är ju likadant med glap baan (återvända hem), det blir bara gap baan. Många gånger blir det inget alls, varken L eller R utan de utesluter det helt ???

En liten reseberättelse
Phitsanulook Måndagen den 11 april 2011
Lördagen var rätt händelselös. Men i går uppfyllde jag mitt löfte om att laga falangmat och bjöd systrar och bröder med barn och barnbarn på paella. Det hade de garanterat inte ätit förut. Jag var rätt så spänd på om de över huvud taget skulle äta något sådant. Men de hade ju tjatat om att jag skulle laga falang mat så det var bara att sätta igång. Men döm om min förvåning när de åt som galningar. Jag hade tagit med paellaris hemifrån och det skulle räcka till 25 personer när jag kollade receptet. Frugan sa med skärpa i rösten att jag inte skulle laga snålt. Så receptet 5 dubblades, 5 grillade kycklingar 2 kg räkor, en försvarlig mängd musslor och lök samt tomater och paprika blev det. Fick låna en gigantisk wokpanna från svärmor så att allt skulle få plats. Vi var väl ett 20 tal gäster med barnen inräknade. Det var inget kvar när de gick hem ;D Under veckan så skall jag utsätta dom för nästa matexperiment det kommer att bli Mexico stuk på det. Det har de fåt förut så jag tog med ingredienser för det också. Nu nalkas ju songkran det skall bli spännande för det har jag inte varit med om förut.
Om gud vill och skorna håller (gammalt småländskt uttryck) så hör vi igen.
/Anubaan

Vi hade en afton med Mexicotema förra gången vi var där nere. Hoppas att de dina uppskattar det mer än de våra gjorde, Anubaan. Det var inte upskattat trots ordentligt med chilli. Så det gör vi inte om. :'(

"Berralund " sa:
Vi hade en afton med Mexicotema förra gången vi var där nere. Hoppas att de dina uppskattar det mer än de våra gjorde, Anubaan. Det var inte upskattat trots ordentligt med chilli. Så det gör vi inte om. :'(

Min närmaste släkt har nere gillade det starkt förra året. Jag brynte köttfärs med taco krydda som jag tar med från Sverige. Köttfärsen blandar vi sedan med riven ost, lök, majs, och paprika. Det rullar vi sen in i ett tortillja bröd. Det äter de med stor aptit.

/Anubaan

"anubaan " sa:
Min närmaste släkt har nere gillade det starkt förra året. Jag brynte köttfärs med taco krydda som jag tar med från Sverige. Köttfärsen blandar vi sedan med riven ost, lök, majs, och paprika. Det rullar vi sen in i ett tortillja bröd. Det äter de med stor aptit.

/Anubaan

Det var precis så vi gjorde. Men snacka om att dom var stockkonservativa, knappt någon som smakade ens. Så trevligt att de dina gillar det! :thumbsup:

Ha det gott där nere!! :wai:

Jag inser mer och mer att jag måste vara ovanligt lyckligt lottad när de gäller de minas nyfikenhet på det utländska.
Svärmor och svärfar båda snart i åttioårsålder smakar på min mat och säger kanske av artighet aroj mak mak. Men som Legolas säger så vill de gärna ha lite ris också.
Det är kanske inte så konstigt, det var ju detsamma med min föräldrar för ett antal år sedan. Fick de inte potäter till maten så de inte glada. Så när vi började servera ris och ännu värre coscos i stället för potatis till maten så sa alltid min far vad är det där för utländskt otyg.

Kan ibland tänka att Thailand i dag är som Sverige var för 40 - 50 år sedan.

/Anubaan

En liten reseberättelse
Phitsanulook Onsdagen den 13 april 2011
Tisdagen var en trevlig dag. Vi packade ett par bilar fulla med människor och öl, sedan for vi alla till Baan noo osäker på uttal och transkribering, men det är hur som helst en by någon mil österut från Phitsanulok. Där bor en bror till min fru. Tyvärr talar han ingen Engelska men han är lika prylgalen som jag är, så vi har något av en själarnas gemenskap. Hela han gård är full av finurligt gjorda saker. Kolla boule bana på en av bilderna. En av systrarna har också en fiskodlings damm där. Vi funderar också på att köpa lite mark därute, kostar nästan gratis! Kanske kunde vi odla något där och åka ut någon gång i veckan för att njuta av den stilla lantliga ron och titta till vår odling också.
I dag onsdag har jag för första gången i mitt liv upplevt song kran. Vi for runt i stan med en pickup. Flaket fyllt med vattentunnor och glada släktingar. Barn och vuxna i en salig blandning. Jag har nog aldrig i mitt liv varit så blöt! Falanger har en förunderlig förmåga att attrahera Thaifolkets vilja att ösa vatten. Ofta hörde jag ropen falang falang, sen kom det en skopa vatten flygande. Men jag anlade genast moteld. En tvåliters leksakshink blev ett bra vapen. Inspirerad av Legolas hojtade jag khon Thai khon Thai och sedan blev de blöta. Måste medge att det är roligare att vara förövare än offer.
Det var minst lustigt att vara offer när de hade iskallt vatten. Det var ingen trafikfara, det var så packat med bilar att allt gick i snigelfart. Omöjligt att fotografera, jag har inget undervattens hus till kameran så den hade definitivt blivit skrot om jag försökt.
Ni får nöja er med lite bilder från den pastorala lantmiljön i stället.

IMG_4187 [800x600].JPG

IMG_4188 [800x600].JPG

IMG_4238 [800x600].JPG

IMG_4241 [800x600].JPG

IMG_4229 [800x600].JPG

IMG_4230 [800x600].JPG

IMG_4246 [800x600].JPG

anubaan du får väl offra lite för polarna här, så att vi kunde fått lite bilder på vattenkriget, det finns väl nya kameror att köpa :D
Härliga bilder men kossorna var det inte mycket mat på.

Finfina bilder, anubaan. Synd att du inte kan ta något på vattenblaskandet, har själv aldrig upplevt Songkran. Att barnasinnet kommer fram är ju ett som är säkert. :laugh:

"legolas " sa:
Kul skrivet Anuhanen!!

Snygg fru du har, grattis till det.

Haha det var inte min fru du såg i bilderna från landet ;) Det var den yngsta systern. Hon med skinn på näsan och som jag kallar hjälptruppen. Min fru finns på bild nr 4 från moo gra tha kvällen.

/Anubaan

En liten reseberättelse
Phitsanulook Torsdagen den 14 april 2011
I dag var det påbjudit tempelbesök. En ganska underlig tillställning. Utanför lotteriförsäljare och folk som erbjuder en liten träbur med två små fåglar i. Den blir din för 20 Bath. Nä det är inte middagsmaten som de säljer, man skall tänka vackra tankar säga saatoo och öppna buren. Efter det så ramlar lyckan över en. Inne i templet så sitter en massa människor på golvet, vid ena långväggen sitter det en rad munkar på en upphöjning. De ömsom äter och ömsom mumlar ramsor. Alla sorlar och verkar mest prata med varandra .
Det var inte slut med det ceremoniella utan senare så samlades hela släkten jag tror alla var där även de som bor i Bangkok och annorstädes. Ett litet altare fixades med hjälp av ett plastbord och lite Buddastatyer. Pengar insamlades och överlämnades till mamma och pappa. Efter det så skulle all tvätta deras händer och fötter. Säkert en mycket gammal tradition. Men efter det så utbröt ett vattenkrig, lite bilder skickas med på det.
Jag bryter nu för några dagar. Tar semester och åker till ChangMai.
Om ni vill så skriver jag lite om några dagar.
Ha det önskar
Anubaan

IMG_4262 [800x600].JPG

IMG_4257 [800x600].JPG

IMG_4282 [800x600].JPG

IMG_4283 [800x600].JPG

IMG_4295 [800x600].JPG

Trevlig tillställning, underlit att det mesta med munkar ocg budda kretsar runt pengar på ett eller annat sätt.
Han en skön semester men glöm för fan inte kameran, vi kolla på lite färska bilder från ChangMai.
Jo, du får väl lova att skriva lite till :thumbsup: :laugh:

Tack för bilderna, Anubaan. Det var roligt att få se lite från den beryktade Songkran. Ser fram emot bilder från Chiang Mai! :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp