Anubaans reseberättelse

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja det är som ni säger att mycket med Budda handlar om pengar. Men vi måste komma i håg att inte finns någon kyrkoskatt här. Så deras enda möjlighet att finansiera sina tempel och den verksamhet de bedriver där är ju via insamlade pengar. Säkert går en del i fel fickor men vad jag har förstått så gör de också mycket som är bra för sin "församling". Jag undrar om man egentligen kan säga att Budismen är en religion? Vad jag vet så har alla religioner en Gud, oftast rätt så fördömande, men till sist också förlåtande. Detta finns ju inte i Buddismen.
Budda var ju ingen Gud bara en Fd. Prins som lämnade sin rikedom och nådde under intensiv meditation "upplysningen" och blev genom detta känd som en Budda, en som nått perfekt kunskap. Kanske skall men se Buddismen mer som en filosofi än en religion. Vad jag vet så har aldrig buddister startat något krig mot oliktänkande. Det har ju nästan alla andra religioner gjort. Det sista gör att jag håller denna lära för lite bättre än de andra.

Nu får det vara slut från filosofiska klubben i Phitsanulok, jag kommer igen med lite berättelser och bilder från Ching Mai

/Anubaan

Jag håller med dig till 100 % där,Anubaan. Buddhismen är i mina ögon en filosofi, och en fridfull sådan. Och visst kostar templen en del pengar, men munkarna ger också tillbaks till folk som har det svårt. Dock, att det tär på en redan ansträngd privatekonomi är ju helt klart. Jag har märkt vad det kostar vid begravningar, husvälsignelser, helger etc. Inga småsummor för en fattig thailändare.

En liten reseberättelse
Phitsanulook Måndagen den 18 april 2011
Tillbaka från en kort semester i ChiangMai. Det är ju lite kul att vi åker på semester när vi är i Thailand. Men vi räknar ju redan Thailand som vårt andra hem så vi är ju inte direkt på semester när vi är här i vårt hus i Phisanulok.
Jag har inte tidigare varit i ChiangMai därför var det med stor förväntan som vi tog morgonbussen (05.50) för den 6 timmar långa resan. Trots att vi åkte i en mycket fräsch VIP buss så hade den svårt med de branta stigningarna på vägen dit. Han fick köra på lågväxel i långa pass. Därför den långa tiden för den 40 mil långa resan. Vårt hotell (Siripanna) låg lugnt och vackert ca 15 minuter från centrum. Vi träffade en guide och chaufför som vi tyckte var seriös. Så han körde omkring oss i ett och ett halvt dygn för 1500 Bath. Vi var verkligen turister och åkte och tittade på alla turistfällor vi han med. Men det var som sagt både underhållande och avkopplande. Att elefanter är kloka djur har man ju alltid hört, men att de både var duktiga fotbollsspelare och konstnärer viste jag inte. Jag måste bara berätta hur service minded vår chaffis var. Han hämtade oss vid åtta tiden på lördagen körde runt på oss till straxt före midnatt. Då bad vi honom att köra oss till busstationen för att vi ville vara säkra på att få tag på bra biljetter hem på söndagen. Men att sälja biljetter till söndag sent på lördag var inget som de kunde tänka sig! Kom tillbaka kl 04.00 så kan ni kanske boka. Vår vän hörde detta och sa inget problem jag sover i bilen utanför ert hotell knacka på rutan vid fyra tiden så kör jag er. Det kallar jag service och för bara drygt 300 kr.
Avslutar med lite turistbilder
/Anubaan

IMG_4355 [800x600].JPG

IMG_4371 [800x600].JPG

IMG_4377 [800x600].JPG

IMG_4379 [800x600].JPG

IMG_4382 [800x600].JPG

IMG_4451 [800x600].JPG

IMG_4427 [800x600].JPG

Sjyssta badbrudar på första kortet. Man ska ha tur nån gång med guider, det var service.
Kul att se bara ös på :thumbsup:

Att elefanter är kloka och duktiga det visste jag, men jag visste inte att dom kan lära sig måla. Imponerande!! :)

Ja, det är fantastiskt faktiskt, som berra säger visst är de kloka, men ändå. Jag skulle inte själv kunna måla en så proportionellt riktig elefant.

Men gick det inte ett program på TV för några år sedan om just att de kunde lära elefanter att måla vill jag minnas och det var just från thailand, kanske det var där i det området?

Ja otroligt roligt att se!

Mvh Peter :wai:

En liten reseberättelse
Phitsanulook Torsdagen den 16 december 2011.

Dags att damma av den här tråden igen. Vi har nu varit i Thailand i tio dagar. Dagar som bara flugit iväg. Det började ju som vanligt med att frugans syskon skulle "ta hand om oss". Det blev som vanligt moo gra tha, karaokebar och nattklubb. Efter denna acklimatisering var det dags för denna resas höjdpunkt! Vi satte oss på bussen för att åka till Chaiyaphum för at träffa Legolas och Glimten. Det blev att par oförglömliga dagar med utflykter, mat, prat och dricka. Detta har kanske många redan sett i Glimtens bildtråd, de killen är sanbbare än blixten med att uppdatera sin tråd.
Nu blir det någon vecka med att fixa till huset. Det skall läggas klinker på uppfarten, det skall bytas innedörrar och sist men inte minst skall det byggas ett utekök alla Legolas.
Det kommer bilder och rapporter från hur det avlöper senare i helgen.

/Anubaan

CIMG4769 [800x600].JPG

CIMG4776 [800x600].JPG

IMG_4687 [800x600].JPG

IMG_4705 [800x600].JPG

Tackar för bilderna, Anubaan! Era bilder gör naturligtvis att man längtar ner utav bara he..., men samtidigt är dom en liten tröst i den mörka tiden här hemma.

Ha det gott där nere och njut av livet!! :wai: :wai: :wai:

Härligt med bilder från Pitsanulok, mera såna!
Längtar själv ner, men får väl stå ut med snön här hemma.
Släkten sa att det börjar bli kallt i Pitsanulok. Behövs det långkalsonger?

Fina bilder, Tack :wai:

Visst är det Glimtens fru som sitter mitt på golvet A`la Thai style ?

Tack anubaan, ytterligare en bra och läsvärd berättelse. Snart gör man inget annat på kvällarna ;-), tar tid att läsa om era äventyr i LOS.

Karma kommer

Mvh mrPutte

En liten reseberättelse
Phitsanulook Fredagen den 16 december 2011.

Nu händer det saker kan man säga. Redan i går kväll kom det ett par killar och flyttade utedelen till en AC som satt i vägen för det kommande uteköket.
Redan vid åttatiden i morse så skramlade det till och en lastbil med sand och cement backade in på uppfarten. Jobbet med att lägga klinker är i full gång. Märk väl att cementblandare behövs inte, det räcker med en stark kvinna. Lilljäntan är också med och hjälper mamma. Här kommer lite bilder som bevis för mina påståenden.

/Anubaan

IMG_4712 [800x600].JPG

IMG_4713 [800x600].JPG

IMG_4721 [800x600].JPG

IMG_4726 [800x600].JPG

IMG_4734 [800x600].JPG

IMG_4735 [800x600].JPG

IMG_4725 [800x600].JPG

Vackert Anubaan Ser ut o bli bra det där ja fasen va tiden går fort hinner ju inte me :)

"legolas " sa:
Råkade "se" bortom ditt hus, och såg takåsarna hos dina grannar. Du bor ju i ett riktigt civiliserat område ju.... Det ser skitfint ut, stort grattis till ditt boende,

legolas

Tackar. Hyggligt civiliserat är det. Påminner lite om hur du själv bor. Vi skal nog trivas här på ålderdomens höst ;)

/Anubaan

"glimten66 " sa:
Vackert Anubaan Ser ut o bli bra det där ja fasen va tiden går fort hinner ju inte me :)

Ja tusan vad tiden går fort. Haden en kompis en gång som hade två klockor på armen för att få dubbelt så mycket tid. Funkade tyvärr inte :thumbsdown: :thumbsdown:

/Anubaan

En liten reseberättelse
Phitsanulook Lördagen den 17 december 2011.

I dag kom hantverkaren från Homepro. Vi köpte på oss ett nytt handfat och ett badrumsskåp. Så nu efter drygt fyra timmars arbete var han klar med jobbet. Tycker själv att det blev riktigt bra. Sedan blev jag utsatt för ett attentat av min fru. Hon sa att vi skulle åka till en kompis som är duktig på att klippa naglar och ansiktes massage.
Men det var mer än massage, en hel "skönhets behandling" blev det. Men jag klagar inte, det var faktiskt riktigt skönt och ansiktet blev rent och lent.

/Anubaan

IMG_4738 [800x600].JPG

171220112289.jpg

171220112282.jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp