anubaan
Medlem
Ja det är som ni säger att mycket med Budda handlar om pengar. Men vi måste komma i håg att inte finns någon kyrkoskatt här. Så deras enda möjlighet att finansiera sina tempel och den verksamhet de bedriver där är ju via insamlade pengar. Säkert går en del i fel fickor men vad jag har förstått så gör de också mycket som är bra för sin "församling". Jag undrar om man egentligen kan säga att Budismen är en religion? Vad jag vet så har alla religioner en Gud, oftast rätt så fördömande, men till sist också förlåtande. Detta finns ju inte i Buddismen.
Budda var ju ingen Gud bara en Fd. Prins som lämnade sin rikedom och nådde under intensiv meditation "upplysningen" och blev genom detta känd som en Budda, en som nått perfekt kunskap. Kanske skall men se Buddismen mer som en filosofi än en religion. Vad jag vet så har aldrig buddister startat något krig mot oliktänkande. Det har ju nästan alla andra religioner gjort. Det sista gör att jag håller denna lära för lite bättre än de andra.
Nu får det vara slut från filosofiska klubben i Phitsanulok, jag kommer igen med lite berättelser och bilder från Ching Mai
/Anubaan
Budda var ju ingen Gud bara en Fd. Prins som lämnade sin rikedom och nådde under intensiv meditation "upplysningen" och blev genom detta känd som en Budda, en som nått perfekt kunskap. Kanske skall men se Buddismen mer som en filosofi än en religion. Vad jag vet så har aldrig buddister startat något krig mot oliktänkande. Det har ju nästan alla andra religioner gjort. Det sista gör att jag håller denna lära för lite bättre än de andra.
Nu får det vara slut från filosofiska klubben i Phitsanulok, jag kommer igen med lite berättelser och bilder från Ching Mai
/Anubaan