Bilder från Anubaans vardag här i Thailand
Efter några dagar i ChiangMai var det dags att ta en buss tillbaka till Phitsanulok. Den här gången gick det fint att boka biljetter ett par dagar i förväg. Det vet i gudarna vad det var med damen i Phitsanulok, där gick det minsann inte.
Det blev en bekväm hemförd med en bra buss. Resan tog mindre än 5 timmar. När vi anlände till busstationen här hemma så stegade jag fram till luckan för det bolag som kör en förbindelse mellan Phitsanulok och Kho Samui. Men vi hade bestämt oss för att nästa tripp skulle gå till Khaolak.
Det här är mycket fina bussar med massage i stolsryggen och har man tur så kan man få plats i den lyxiga nedre delen. Där finns det om jag minns rätt 9 riktigt fläskiga säten, väl i klass med business stolar på flyget. Sådan tur hade vi ju inte vi ville komma i väg så vi bokade tills dagen därpå.
Bussen avgår vid 16.30 vid 9 tiden är det stopp för att äta. Matkupong ingick i biljettpriset. Mätt och go så sover man sig genom natten tills man på morgon är framme i Surat Thani. Det var dit våra biljetter var bokade. Därifrån och till Khaolak är det ytterligare en 15 mil. Vi fixade en minibuss för 1800 Bath för den delen av resan. Det var en trevlig äldre farbror som körde oss lugnt och säkert.
Han stannade vid en märklig bergsformation där vi tog några bilder. Stället heter om jag kommer i håg rätt Pokhao sok. Nästa anhalt var marknaden i Takuapa. Där köpte min hustru 5 kilo torkad bläckfisk, den skall visst vara både extra god och billig på detta ställe. Jag insisterade på att den skulle förpackas i tredubbla plastpåsar för det luktar milt sagt ruskigt illa. Nästan i klass med phlaraa.
Väl framme i Kholak kopplade vi av efter några hektiska dagar med mycket transporter. Vi valde Khaolak för att det är ett lugnt ställe. Jag var där redan år 2003. Vid den tiden var det en tvättäkta idyll. Efter sunamin har de byggt en massa nya ställen och centrum som förut var bara ett fåtal mat och shopping ställen är nu om man jämför med tidigare helt förstört. Jag och min fru var där för två år sedan och då hade redan mycket hänt. Men nu hade de till och med fått en bargata där de vackra flickorna försökte locka oss till synd. Så nu har nog den oskyldiga charmen gått förlorad även här, även om det är långt i från lika "illa" som i Patong på Puket som ligger ca 10 mil söder ut.
Hur som helst så var det fortfarande ett bra ställe att i lugn och ro ladda batterierna inför de avslutande dagarna i Bangkok.
Här kommer lite bilder från de här dagarna
/Anubaan