Bilder från Anubaans vardag här i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej Anubaan
Finns det något större köpcenter där i pitshanulok? Funderar på att åka till din by nästa vecka ska kolla kök och se om jag kan finna någon typ av varmvattenberredare med tank på global house och home pro. Din by var närmast, tänkte om det fanns nåt shopping mall så man kan passa på och köpa lite annat också som kanske inte finns här.

Ok tackar för svaret, får ta mig en tur dit tar ju bara 1 1/2 timma men har trots det inte vart inne i staden än bara kört förbi utkanten av stan.

"Jonas " sa:
Hej Anubaan
Finns det något större köpcenter där i pitshanulok? Funderar på att åka till din by nästa vecka ska kolla kök och se om jag kan finna någon typ av varmvattenberredare med tank på global house och home pro. Din by var närmast, tänkte om det fanns nåt shopping mall så man kan passa på och köpa lite annat också som kanske inte finns här.

Jo då som Legolas antydde så ha vi det mesta här. HomePro ligger bara 500 meter från vårt hus så där är jag ofta. Global House finns också lite längre bort. En stor byggshop ligger på infarten om du som jag tror kommer från öst. Den heter Thai watsadu och de har väldigt mycket bra grejor. Hör gärna av dig när du kommer så kan jag guida dig. Jag skickar ett PM med telefonnummer

/Anubaan

Japp kommer ifrån öst åker ifrån Lomsak. Skall ta en sväng till Phetchabun idag och kolla där först ligger en stor butik där med electrolux skylt hängande på utsidan skall se vad man kan finna där. Fick ditt nr så sparade det. En guide kan alltid vara bra i en ny thaistad dom är inte alltid så logiskt uppbyggda och lätta att hitta i.

Ja det kan vara trevligt o träffa er alla men den 26-27 kan jag inte har begravning här hos oss då kolla me legolas o se när han kan smita ifrån sina fun faas :)

Bara jag slipper o vara sångledare

"legolas " sa:
Å sen kan det ju va kul att träffas också :-\ :-\ :-\

Ja självklart är det kul att träffas också skrev lite snabbt på tel innan jag skulke dra men alltid kul att träffa nytt filk. Och Anubaan tack för erbjudandet att guida runt mig.

"glimten66 " sa:
Ja det kan vara trevligt o träffa er alla men den 26-27 kan jag inte har begravning här hos oss då kolla me legolas o se när han kan smita ifrån sina fun faas :)

26-27 vad då, januari eller? Jag är där då!

insayt

"glimten66 " sa:

Sångledare kan nog Legolas vara och han får mer än gärna assistans från Kannika.
Jag är på en tur med några Tyskar och Engelsmän mellan den 22-25 dec. men annars så är vi hemma och tar gärna emot besök!

/Anubaan

Bilder från Anubaans vardag här i Thailand

Efter några dagar i ChiangMai var det dags att ta en buss tillbaka till Phitsanulok. Den här gången gick det fint att boka biljetter ett par dagar i förväg. Det vet i gudarna vad det var med damen i Phitsanulok, där gick det minsann inte.
Det blev en bekväm hemförd med en bra buss. Resan tog mindre än 5 timmar. När vi anlände till busstationen här hemma så stegade jag fram till luckan för det bolag som kör en förbindelse mellan Phitsanulok och Kho Samui. Men vi hade bestämt oss för att nästa tripp skulle gå till Khaolak.
Det här är mycket fina bussar med massage i stolsryggen och har man tur så kan man få plats i den lyxiga nedre delen. Där finns det om jag minns rätt 9 riktigt fläskiga säten, väl i klass med business stolar på flyget. Sådan tur hade vi ju inte vi ville komma i väg så vi bokade tills dagen därpå.
Bussen avgår vid 16.30 vid 9 tiden är det stopp för att äta. Matkupong ingick i biljettpriset. Mätt och go så sover man sig genom natten tills man på morgon är framme i Surat Thani. Det var dit våra biljetter var bokade. Därifrån och till Khaolak är det ytterligare en 15 mil. Vi fixade en minibuss för 1800 Bath för den delen av resan. Det var en trevlig äldre farbror som körde oss lugnt och säkert.
Han stannade vid en märklig bergsformation där vi tog några bilder. Stället heter om jag kommer i håg rätt Pokhao sok. Nästa anhalt var marknaden i Takuapa. Där köpte min hustru 5 kilo torkad bläckfisk, den skall visst vara både extra god och billig på detta ställe. Jag insisterade på att den skulle förpackas i tredubbla plastpåsar för det luktar milt sagt ruskigt illa. Nästan i klass med phlaraa.
Väl framme i Kholak kopplade vi av efter några hektiska dagar med mycket transporter. Vi valde Khaolak för att det är ett lugnt ställe. Jag var där redan år 2003. Vid den tiden var det en tvättäkta idyll. Efter sunamin har de byggt en massa nya ställen och centrum som förut var bara ett fåtal mat och shopping ställen är nu om man jämför med tidigare helt förstört. Jag och min fru var där för två år sedan och då hade redan mycket hänt. Men nu hade de till och med fått en bargata där de vackra flickorna försökte locka oss till synd. Så nu har nog den oskyldiga charmen gått förlorad även här, även om det är långt i från lika "illa" som i Patong på Puket som ligger ca 10 mil söder ut.
Hur som helst så var det fortfarande ett bra ställe att i lugn och ro ladda batterierna inför de avslutande dagarna i Bangkok.
Här kommer lite bilder från de här dagarna

/Anubaan

CIMG6767 [800x600].JPG

IMG_4104 [800x600].JPG

CIMG6811 [800x600].JPG

CIMG7063 [800x600].JPG

IMG_4110 [800x600].JPG

CIMG6990 [800x600].JPG

CIMG7041 [800x600].JPG

Tack för berättelse o fina bilder! Vad heter det charmanta bussbolaget? Vi lyckas nästan alltid få fatt i skrotbussar.

"ragnela " sa:
Tack för berättelse o fina bilder! Vad heter det charmanta bussbolaget? Vi lyckas nästan alltid få fatt i skrotbussar.

Bolaget heter Nakon Chai Air. Men jag lyckades få tag i en buss med dålig fjädring, den krängde som en kamel. Så även solen har sina fläckar.

/Anubaan

vi har åkt flera gånger m Nakon Chai Air och det har varit mkt bra ( Khon Kaen - Bangkok ) buss m 32 pass kostar 384 bath (VIP 24 pass 518 bath )ikl mat och dryck, om man inte har bråttom mkt bra ca 6 timar KK-Bankok

"legolas " sa:
Anubaan!!

utbilda mig lite, din buss som går från Phitsanulok och fram till Surat Thani, passerar den här via Chaiyaphum? ??? Och i så fall vad kostade biljetterna???

jag har letat efter bussförbindelse ner till Surat Thani, så man kanske har ett bra alternativ till flyg och annat elände när man vill ner till öarna där och speciellt hälsa på Kentbra på Koh Pan ngan..

Tack legolas

Tyvärr så går den inte via Chaiyaphum. Den går Pilok -> Nakonsawan -> sedan girar de väster om Bangkok och ner till Surat. Men om du tar dig till Nakonsawan så kanske du kan stiga på där.

När vi nu bara latat oss på stranden i en vecka så var det dags för den sista delen av vår utflykt.
Vi hade nu blivit rejält trötta på bussresor. I stället för att sitta i en buss en hel dag för att ta oss till Bangkok, beslutade vi oss för att flyga från Pukhet. Inrikesflyg är ju inte så dyrt, och då tog resan bara 1,5 timma i stället för en hel dag.
Efter att ha bott lugnt och utan allt för många barbia i grannskapet tyckte jag att det var dags att byta miljö. Jag bokade rum på Royal Ivory Hotel. Det ligger på73 Sukhumvit Soi 4 Road, (Nana). Det är ju mitt i barernas och person som muntrar upp stämningen tillhåll. Men hotellet ligger en bra bit in på Soi 4 och där är det lugnt och fridfullt, men promenerar men mot Sukhumvit så hamnar man ju rätt i smeten.

Jag känner det här hotellet väl, vi bor ofta där när vi är i Bangkok för att besöka ambassaden, det är det endast 10 minuters promenad dit. Dessutom så är rummen stora och billiga, vad mer kan en snål smålänning begära.
Förutom att utsätta våra vänner för nöjeslivets alla varianter, så hade jag andra planer också.

[size=1em]När jag för första gången v[/size]ar i Thailand 1973 så bodde vi en vecka i Bangkok. Under den veckan så besökte vi den flytande marknaden[size=1em]([/size][size=1em]Damnoen Saduak),[/size][size=1em] Rose Garden och en krokodilfarm.Nu tänkte jag att efter 39 år återvända dit. [/size][size=1em]Det är ju alltid förenat med en viss oro man besöker ställen som de här efter så lång tid. Är det sig likt eller blir man besviken? Men väl där så var det inte så farligt. Rose Garden hade inte förändrats något. Samma show med dans och uppvisning i div. kampsporter samt ett fejkat Thailändskt bröllop.[/size][size=1em]

Den flytande marknaden hade dock blivit mycket mer turistifierad, För 39 år sedan så var det en marknad för Thai, där de köpte sina varor från de små båtarna. Nu var det mest frågan om att sälja frukt, dricka och krimskrams till turister. Men det hade ju sin charm det också.[/size]
[size=1em]Krokodilfarmen var nog inte den samma som vi besökte för länge sedan. Men uppvisningen var vad jag minns av samma karaktär dvs. sticka huvudet i krokodilens käftar. Dessutom hade de Tigrar och elefanter till beskådan.

[/size]
[size=1em]Men även barrundor och turistutflykter har sitt slut. Den 4 dec var det dags att se till att våra vänner kom iväg med sin taxi till flygplatsen. Ungefär samtidigt som vi fick ett SMS att allt gått bra och att de var i genom biljett och pass -kontrollerna, så satt vi på bussen hem till Phitsanulok.

[/size]
[size=1em]Bild 1-3 Flytande marknaden 1973
[/size]
[size=1em]Bild 4-6 Flytande marknaden 2012
[/size]
[size=1em]Bild 7 Krimskrams?!

[/size]
[size=1em]/Anubaan
[/size]

Thailand 1973 9 [800x600].jpg

Thailand 1973 29 [800x600].jpg

Thailand 1973 26 [800x600].jpg

IMG_4114 [800x600].JPG

IMG_4159 [800x600].JPG

IMG_4160 [800x600].JPG

IMG_4158 [800x600].JPG

Det får bli lite mer bilder som avslutning.
Kolla reklamen för Pärsons, hur har den hamnat i här???
Några bilder från Bangkok, det kan vara rätt vacker det också.
Sista bilden skräp i kanalerna är troligen en orsak till översvämningarna.
Tigrar och jag med 21 dagar gammal elefantunge

/Anubaan

IMG_4132 [800x600].JPG

IMG_4150_edited-1 [800x600].jpg

CIMG7139 [800x600].JPG

IMG_4278 [800x600].JPG

IMG_4256_edited-1 [800x600].jpg

IMG_4297 [800x600].JPG

IMG_4162 [800x600].JPG

CIMG7139 [800x600].JPG

Underbara bilder anubaan fasen du e ju en mästerfotograf ju
Jäkligt fina o bra bilder