Anubaans funderingar eller kan vi någonsin förstå hur Thailändarna tänker.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"gunnarg " sa:
Jag är mest orolig för vad som händer när kungen dör.Det finns ingen som kan ta övver som har det förtroende som han har hos det thailändska folket. 8)

Kungens hälsa och ålder är tveklöst också en källa till oro. Men det finns också många possitiva saker som sker i Thailand. Fortfarande så verkar det som militären inte kommer att lägga sig i politiken. Ett exempel på detta är följande citat "Political protesters cannot use military ground as a rally venue and people should not try to involve the army in politics, army commander-in-chief Gen Prayuth Chan-ocha said on Thursday." Detta i anledning av att rykten cirkulerat att området i och kring Army Club i Bangkok skulle utgöra centrum för de protester som PAD tänker genomföra om regeringen fortsätter sitt arbete med att ändra i konstitutionen.

Själv är jag inte räddare än att flyttlasset planenligt går till Thailand i augusti.

/Anubaan

"anubaan " sa:
Kungens hälsa och ålder är tveklöst också en källa till oro. Men det finns också många possitiva saker som sker i Thailand. Fortfarande så verkar det som militären inte kommer att lägga sig i politiken. Ett exempel på detta är följande citat "Political protesters cannot use military ground as a rally venue and people should not try to involve the army in politics, army commander-in-chief Gen Prayuth Chan-ocha said on Thursday." Detta i anledning av att rykten cirkulerat att området i och kring Army Club i Bangkok skulle utgöra centrum för de protester som PAD tänker genomföra om regeringen fortsätter sitt arbete med att ändra i konstitutionen.

Själv är jag inte räddare än att flyttlasset planenligt går till Thailand i augusti.

/Anubaan

Samma gäller min flytt, jag är inte orolig för egen del utan tror det blir bättre senare men faktum kvarstår om man angriper kungahuset, då kan inte ett par i militära toppen styra längre, militären är starka för kungahuset.

Med lite vettiga ändringar i lagen skulle man få investerare att sätta lite fart på landet och hjälpa folket. Bara att hoppas

"kjell.t " sa:
Prinsen blir ju ny kung och hela kungafamiljen är ju ganska aktiva idag och har hög status.
Vad händer om politiker vill slopa kungahuset? Finnes folk som önskar detta! Hur ställer sig den stora massan?

Jag hör ganska ofta Thailändare viska om att kronprinsen inte alls är så respekterad som sin far. Man viskar ju för att öppet tala om sådant är ju straffbart. Mycket av det som pågår just nu med att förbereda en en del ändringar i konstitutionen kretsar ju kring just dessa lagar. Alla förändringar påstås av motståndarna vara ett försök till störta monarkin. Min uppfattning är att den stora massan förhindras att förstå detta genom att man skickligt utnyttjar folkets kärlek till sitt kungahus för att på så sätt skifta fokus i frågan.

/Anubaan

"ledarn " sa:
Diskussionen angående Monarki eller inte kommer aldrig
att "blomma" så länge kungen lever i alla fall...

Den får vi nog vänta på !!

Har hört någonstans att Prinsen är mycket god vän med en av Generalerna.....
Vad kan det betyda i sådana fall ?

Har hört att han är vän med flertalet högre militärer och hör lite runt huset och sattahip är ju thailands största militärstad har jag fått för mig. Vi har ju både prinsen och prinsessor där alt som oftast.

Har bara hört enstaka som inte stöder prinsen

"legolas " sa:
kjell.t. Du bor därnere vid kusten i en turiststad och att de skulle prata bredvid mun därnere i civilisationen är nog lite tveksamt. Det är HELT andra tongångar häruppe i Isaan där jag bor. Jag som kanske inte vet så himla mycket egentligen, thai pratar ju inte så öppet med mig även om vi är långt ut på landet här.

Så har jag uppfattat det som om de är ganska besvikna på den som skall tillträda när kungen dör. Alla människor här sjunger i samma tonart, och det är att det hade varit bra mycket bättre för landet om de hade tillåtit en kvinna att efterträda gudomen som sitter där nu....

Jag förstår du har mycket militär där uppe, för det var militären det gäller.
En hel del info får vi genom fruarna som sitter och äter
"ledarn " sa:
Diskussionen angående Monarki eller inte kommer aldrig
att "blomma" så länge kungen lever i alla fall...

Den får vi nog vänta på !!

Har hört någonstans att Prinsen är mycket god vän med en av Generalerna.....
Vad kan det betyda i sådana fall ?
Detta jag komenterade
Äldsta prinsessan är helt klart populärast och det skulle varit bra med henne, men att tro att militären inte skulle blanda sig i om något parti vill slopa kungahuset tror jag inte på

"gunnarg " sa:
Varför vill militären ha ett kungahus?

Jag kan inte påstå att jag har hela sanningen om detta, men en stor del av svaret ligger säkert i "The Privy Council of Thailand". Kan väl närmast översättas till riksråd, något som vi hade i Sverige också fram till slutet av 60 talet om jag inte missminner mig. Hur som helst så är det ett till kungen rådgivande organ. Dvs. det är de som viskar i Kungens öra. Det är ju så att Kungen i Thailand har verklig makt, han måste underteckna det mesta som beslutas. Så vad de viskar är mycket viktigt. The Privy Council leds av en gammal general och många medlemmar är eller står militären nära.
Så detta garanterar ju militären stor makt utan att de behöver genomföra några stadskupper.

/Anubaan

"anubaan " sa:
Jag kan inte påstå att jag har hela sanningen om detta, men en stor del av svaret ligger säkert i "The Privy Council of Thailand". Kan väl närmast översättas till riksråd, något som vi hade i Sverige också fram till slutet av 60 talet om jag inte missminner mig. Hur som helst så är det ett till kungen rådgivande organ. Dvs. det är de som viskar i Kungens öra. Det är ju så att Kungen i Thailand har verklig makt, han måste underteckna det mesta som beslutas. Så vad de viskar är mycket viktigt. The Privy Council leds av en gammal general och många medlemmar är eller står militären nära.
Så detta garanterar ju militären stor makt utan att de behöver genomföra några stadskupper.

/Anubaan

Stämmer ganska bra vad jag fått höra, tror det bara är legolas som inte förstår att det är militären vi diskuterade, därför han skriver om risodlarna i norr. Militären vill ju inte blnda sig i politiken påstår de, men jag tror fortfarande att det kan hända om det blir för mycket våld mellan röda och gula eller att de försöker något mot kungafamiljern

:wai: :wai: :wai:
Legolas,

"Political protesters cannot use military ground as a rally venue and people should not try to involve the army in politics, army commander-in-chief Gen Prayuth Chan-ocha said on Thursday."

det var denna komentar jag ifrågasatte, inget om var folk kommer från, vi vet att röda är i majoritet i norr utom tvivel men det förekommer en hel del rött längre söderut med.
Röda köper sina röster, gula köper sina röster. Röda vill ha in kapital från utlandet medan gula vill isolera landet så de kan ta allt och hålla folket nere.

Att sen army commander-in-chief Gen Prayuth Chan-ocha säger att man inte ska ingripa i politiken är ju bra. Men problemen kan komma den dag kungen dör, då kan det bli lite hugg sexa i landet, en inte så poppis prins en och en poppis prinsessa som aldrig kommer upp i kungens status för att lugna folket.

Militären glider fram med kungafamiljens beskydd i lugn och ro, det gör att de stödjer kungahuset. Skulle någon angripa kungahuset för mycket skulle även saker kunna hända där de blir inblandade även om det inte är önskvärt.
Prinsen som inte är så poppis bland folket har många höga vänner inom det militära och som jag ser det, bygger han upp förtroendet med militären, inte folket.

Jag blandar mig inte in i deras politik om du tror det, alla politiker i de flesta länder vill bara sko sig själv, oavsett färg. Sen ska du inte tro att endast "risodlarna i norr" är de enda fattiga i thailand, mera samlat i norr men de är många över hela landet som inte har den inkomst som behövs för ett drägligt liv.

Avslutningsvis konstaterar jag bara att army commander-in-chief Gen Prayuth Chan-ochas uttalande inte är mer än så, vi vet aldrig vad som händer vi kan bara hoppas på att allting löser sig lugnt.

Ha en bra dag på risfältet legolas
MVH kjell

Nu är det dax för en ny fundering.
Det som förundrar mig är hu i h-sikte men kan göra så många fel som när man nu försöker köpa de av Yingluk utlovade surfplattorna. Först så gör man en dålig kravspec. Sedan en riktad upphandling till ett antal av Kinesiska staten rekommenderade företag. Där missade man så självklar sak som fraktkostnad. Upphandlingen fick göras om men samma okända företag som sist vann. Sedan har man inte under rimlig tid lyckats formulera ett kontrakt. När nu någon juridisk överinstans i Thailand gett sitt godkännande så kommer Kineserna med nya krav på ändringar. De vill inte stå fast vid sitt löfte om två års garanti, de vill undanta batterierna och ändra till ett år. Att de också vill ha 15% i förskott kan man väl förstå när ett Tyskt bolag fick beslagta prinsens Boing 737 i Tyskland för ett tag sedan. De hade inte påm20 år fått betalt för den motorväg som man bygde vid Don Muang. Jag säger det bara vilken kommun tjänsteman som helst hade skött detta galant. Jag tror inte att det bara är mutor och politik som är boven i dramat. Jag misstänker att man rätt och slät inte har nödvändig kunskap. Ren dumhet alltså.

/ Anubaan

"anubaan " sa:
Nu är det dax för en ny fundering.
Det som förundrar mig är hu i h-sikte men kan göra så många fel som när man nu försöker köpa de av Yingluk utlovade surfplattorna. Först så gör man en dålig kravspec. Sedan en riktad upphandling till ett antal av Kinesiska staten rekommenderade företag. Där missade man så självklar sak som fraktkostnad. Upphandlingen fick göras om men samma okända företag som sist vann. Sedan har man inte under rimlig tid lyckats formulera ett kontrakt. När nu någon juridisk överinstans i Thailand gett sitt godkännande så kommer Kineserna med nya krav på ändringar. De vill inte stå fast vid sitt löfte om två års garanti, de vill undanta batterierna och ändra till ett år. Att de också vill ha 15% i förskott kan man väl förstå när ett Tyskt bolag fick beslagta prinsens Boing 737 i Tyskland för ett tag sedan. De hade inte påm20 år fått betalt för den motorväg som man bygde vid Don Muang. Jag säger det bara vilken kommun tjänsteman som helst hade skött detta galant. Jag tror inte att det bara är mutor och politik som är boven i dramat. Jag misstänker att man rätt och slät inte har nödvändig kunskap. Ren dumhet alltså.

/ Anubaan

:wai: :wai: :wai:
Jag tror det hela är ett resultat av att högre politiker ska göra sig duktiga och inte ta hjälp av folk på golvet som vet vad som borde ingå i specen.

Sen förstår man kineserna, var ska thailand ta alla dessa pengar från? Yingluk har ju redan lovat högre löner med och någon ska ju betala hela den stora festen. Har aldrig trott att landet har så stark ekonomi.

För barnens skull vore det fint men jag tror det är många saker som borde komma före i prioriteringen.

"ledarn " sa:
Det är åt det här hållet jag tycker det verkar också....

De"Gula" vill inte att fattigt folk ska få utbildning..
Då kanske dom förstår vad som händer i Thailand..?

Men bara för det är jag inte "Röd".....
(Kanske Orange ?) :D

Tack, nu mår jag bra! Skönt att vara överens med någon ;D :thumbsup: :thumbsup:

"ledarn " sa:

Kan bara hålla me dig där :wai:

"ledarn " sa:

Klokt sagt, kan intee annat än hålla med :thumbsup:

Hittade min gamla tråd igen. Här i Phitsanulok har vi en mycket komplicerad vägkorsning där 6 vägar korsar varandra. Den är reglerad med trafikljus. Det funkar ganska bra även om jag nu förstått att trafiksignaler och skyltar inte ses som några påbud, utan snarare som någon allmän rekommendation.
Hur som helst så är de här trafikljusen försatta i gulblink sedan 4 dagar tillbaka. Nu gäller djungelens lag där tuffast och tyngst kör först, sedan så yrar alla moppar omkring hur som helst och i vilken riktning som helst. Kanske är det reservdelsbrist som gör att de inte fixat eländet än, eller så är väl han som har hand om det inte på plats. Det kan inte vara en hemlighet att det ser ut så här för det sitter fyra övervakningskameror där.
Funderingen blir som följer :

Varför i helskotta skickar man inte ut en polis så att han får dirigera trafiken.

/Anubaan

Äsch, så ser det väl ut på svenska gator också.
Här i Sundsvall kördes ett barn ihjäl för något år sedan eftersom ingen såg till att fixa ett trafikljus som gått sönder.
Eller som gatan utanför där man efter att ha grävt upp hela vägen började arbetet med asfaltering, anlägga övergångsställen, gångbanor etc. Sedan gick hela arbetsstyrkan på semester och lämnade allt i en enda röra under nästan två månader.
Sånt tycker jag händer hela tiden, ingen planering alls. Särskilt när det är många inblandade. Som i detta fall med både gatukontoret, vattenbolaget och diverse entreprenörer. Samma vägsnutt har grävts upp och fyllts igen 4 gånger under ett år. Bra användning av skattepengar...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
2 K
anonymous
A
S
Svar