Anubaans första resa till Thailand år 1973

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Härliga goa bilder, var inte
heller så gammal då
karma levererat

Som ett litet kuriosa kan jag faktiskt nämna: SAS flighter från Köpenhamn till Bangkok har än idag nummer SK 973. Där ändras tydligen inget i onödan. :)

Kul att ni gillar detta och tack för all karma -Den kan ju vara bra att ha i livet efter detta :wai:
Här kommer lite mer från den flytande marknaden.

Thailand 1973 9.jpg

Thailand 1973 11.jpg

Thailand 1973 12.jpg

Thailand 1973 16.jpg

Thailand 1973 17.jpg

Det är en konstig känsla egentligen, man tänker 73, ja men det var ju inte så längesedan men ändå ser man det som om det vore något antikt, 1912 eller liknande.

Kommentarerna är ju lite åt det hållet också, känslan av att det är jättelängesen. 38 år sedan, men tittar man på bilderna så ser det inte så omodernt ut trots allt, jag menar att 1973 tillhör ju trots allt den moderna tiden, men det är en underlig känsla, det är svårt att greppa att det är 38 år sedan ungefär, beror ju lite på när det var 73? 16 år var jag då :eek:

Sitter här och försöker sätta mig in i bilderna att få känslan av bilderna och hur det var. Vet ju som jämförelse 89 på Khao San Road i Bangkok 89 och nu, det går inte att jämföra, då var ju Khao San Road en lugn bakgata mot idag, kan Gazton bekräfta, nu är det ju totalt förändrat.

Tänker då att, hur var det 73 då? Ja spännande Anubaan, du väcker frågor och känslor, precis så skall bilder vara, väcka och uttrycka känslor!

Ja måste bara bli en karma för sådant!

Fan, anubaan, du har snart mer karma än inlägg ;D ;D ;D

Mvh Peter :wai:

"Rolf " sa:
Snygga bilder men -73 vad hade du för kamera då?

Kameran jag använde var troligen en Canon F1, men det kan också varit en Leica M2.
De två var mina favoriter på den här tiden. 24*36 MM , Kodachrome diafilm var det som gällde då -Inget digitalt då inte :nod: . Jag ser att många fått ett magenta färgstick. Det gröna färgämnet har visst blekts mest. Men det går att kompensera i alla fall till en del i scannerprogrammet. Jag skall leta bland alla tusentals dåligt sorterade bilder och försöka hitta lite från Pattaya.

Hej så länge från
Anubaan

Om ni inte har tröttnat på den här nostalgitrippen så kan ni titta på de här bilderna från en båttur i Bangkok.

Thailand 1973 23 [1024x768].jpg

Thailand 1973 26 [1024x768].jpg

Thailand 1973 22 [1024x768].jpg

Thailand 1973 27 [1024x768].jpg

Man kan ana sej till att det är några år sen. Kul att se bilderna
Rolf

Tror att du kan lägga in hur mycket bilder som helst, för det är ingen som tröttnar på det :wai:

Karma skickat :thumbsup:

Härliga bilder!

Tänkte bara vara lite filosofisk:

Man kan ana sej till att det är några år sen. Kul att se bilderna
Rolf

Jo, visst kan man ana det, men samtidigt hitintills kan man se på de bilder anubaan har lagt in att också mycket idag är sig likt. När man ser flodbåtarna, longtailbåten, kläderna på de gamla gummorna som säljer och den lilla restaurangen men sin typiska lilla monter och sina redskap och flaskor innehållandes diverse goda smaksättningar mm.

Just det är tjusningen med att åka till eller vistas i länder som lyckas bevara sin själ och sitt arv på något vis. Nytt blandas med gammalt och traditioner lever sida vid sida med utvecklingen och det nya.

Oscar Wilde sa väl "Det är bara det moderna som kan bli omodernt", och sådana ögon har vi allför mycket av idag. För mig är den lilla gumman i båten, den lilla restaurangen och långtailbåten lika modern som den en gång var och fortfarande exiterar de.

Jag söker mig till just till de här små oaserna som kan få mig att uppleva det jag föreställt mig att det en gång var!

"insayt " sa:
Härliga bilder!

Tänkte bara vara lite filosofisk:

Jo, visst kan man ana det, men samtidigt hitintills kan man se på de bilder anubaan har lagt in att också mycket idag är sig likt. När man ser flodbåtarna, longtailbåten, kläderna på de gamla gummorna som säljer och den lilla restaurangen men sin typiska lilla monter och sina redskap och flaskor innehållandes diverse goda smaksättningar mm.

Just det är tjusningen med att åka till eller vistas i länder som lyckas bevara sin själ och sitt arv på något vis. Nytt blandas med gammalt och traditioner lever sida vid sida med utvecklingen och det nya.

Oscar Wilde sa väl "Det är bara det moderna som kan bli omodernt", och sådana ögon har vi allför mycket av idag. För mig är den lilla gumman i båten, den lilla restaurangen och långtailbåten lika modern som den en gång var och fortfarande exiterar de.

Jag söker mig till just till de här små oaserna som kan få mig att uppleva det jag föreställt mig att det en gång var!

Jo men kolla den lilla tjejen i båten visst ser det ut som många år sen

"Rolf " sa:
Jo men kolla den lilla tjejen i båten visst ser det ut som många år sen

Javisst Rolf, det är det jag menar man kan ana både det gamla och samtidigt se att det gamla existerar ännu idag! Det är just det som är så härligt med det hela!

Nu har jag hittat lite mer bilder. Först lite bilder från ett fiskafänge. Jag tror att det var Legolas som skrev att de fiskar i alla pölar som finns. Har ser man det tydligt.

/Anubaan

Thailand 34 [1024x768].jpg

Thailand 33 [1024x768].jpg

Thailand 35 [1024x768].jpg

Thailand 36 [1024x768].jpg

Thailand 41 [1024x768].jpg

Jag lovade ju lite bilder från Pattaya anno 1973. Första bilden är stranden, jag tror att det bara fanns kanske fyra fem hotell. Men jag kan ha fel. Hur som helst så kommer jag bara ihåg det jag bodde på, det hette Ocean View Hotel. Och så våra kompisars hotell, men det har jag glömt namnet på. Stranden var inte så trevlig så vi hyrde en båt och seglade ut till en liten ö.
Resan tog ungefär en timma men då stannade vi och fiskade lite också. Den fisken tillagade sedan Herr och Fru båtägare och serverade oss. Jag kommer i håg att de hade en islåda som vi fyllde med frukt öl och andra livsnödvändigheter innan vi seglade ut. Ön var helt öde -Ett riktigt paradis som ni kan se på bilderna. Jag hoppas jag inte bryter mot någon regel nu, men det var ju så hemskt länge sedan och på den tiden gick ju alla omkring hel eller halvnakna hela dagarna. I alla fall i paradiset ;)

/Anubaan

Thailand 43 [1024x768].jpg

Thailand 1973 6 [1024x768].jpg

Thailand 42 [1024x768].jpg

Thailand 44 [1024x768].jpg

Thailand 47 [1024x768].jpg

Thailand 45 [1024x768].jpg

Thailand 46 [1024x768].jpg

Thailand 48 [1024x768].jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar