2019, en reseberättelse med några bilder

 
Jag och fjällan bor rätt centralt i Kalasin. Vi promenerar på kvällarna till Seven för att handla något att dricka och äta. Det är ett trixigt parerande mellan motorcyklar, gathundar, en och annan Somchai som är glad i Laokao och förstås en hoper gatumatsförsäljare.
Kalasin känns som en lugn och vänlig stad. Folket i Isan är lite som människor i min barndomsbygd: lugna, trevliga och lite blyga lantisar
En av de vänliga ikväll var mannen som drev fiskeredskapsaffären. Fjällan tolkade. Utbudet i affären var brett, från enkla kinesiska grejer till finfina Shimano-rullar. Där fanns spön, mjärdar, håvar och en massa annat. Jag fick tips på ett put- and takefiske utanför stan och när han blev varse om att jag kom från Sverige så frågade han lite om pimpling och fiske på is.
Han hade med andra ord koll! Kul möte och en bekräftelse på att sportfiskare är sympatiska.

IMG_20191206_211916.jpg


IMG_20191206_211948.jpg


IMG_20191206_212133.jpg


IMG_20191206_212031.jpg
Hej
MEN VA I!!! Fiskeredskap+Sverige: Abu måste ju ha nämnts nämnts för hundra gubbar!!!
Skämt åsido, dagens teknologi gör världen på sätt och vis mycket liten.
Jag garanterar dig att försäljaren sett pimpelfisket på Youtube precis som du där säkert sett fiske i Mekong.
Mvh
 
Härligt att se bilderna, man känner värmen! Enligt meteorologen skulle vi haft regn hela veckan på Teneriffa, inte en droppe! Däremot var det bara 17 grader på morgonen idag så då körde vi ner till havet. Idag är alla lediga eftersom vi firar den Spanska Konstitution som gäller idag, från 1983. Kyligt i havet! Vi får väl ta en tur till Thailand igen.

 
Några kvällsbilder. Somtam foodtruck, den sista färden med värdig kista, hundspa och riktigt bra krubb på faranghaket är motiven.
Farang stället är ganska nytt. Trevligt och välkomnande. Hög standard på mat, dricka och lokal. Ae äger stället och vid sin sida har hon engelsmannen Dave som är professionell kock i hemlandet. Dave är här några månader på vintern och jag fick en intressant pratstund med honom och gästen Danny.
Danny har bra koll på farangerna i stan och räknade upp en handfull svenskar som håller till i Kalasin med omnejd.
Sugar heter krogen och ligger tvärs över gatan från hotellet Phaiboon Place.
Sugar rekommenderas varmt!

IMG_20191207_104617.jpg


IMG_20191207_104435.jpg


IMG_20191206_190927.jpg


IMG_20191205_201932.jpg
 
Hej
MEN VA I!!! Fiskeredskap+Sverige: Abu måste ju ha nämnts nämnts för hundra gubbar!!!
Skämt åsido, dagens teknologi gör världen på sätt och vis mycket liten.
Jag garanterar dig att försäljaren sett pimpelfisket på Youtube precis som du där säkert sett fiske i Mekong.
Mvh
Jodå, vi pratade Abu och han reflekterade över varumärkets lite svajjiga kvalitet sedan tillverkningen förlagets till Kina.
Ja, jag tänkte i samma banor om Youtube. Vi fiskenördar (mer sådan förr) kollar ju gärna på storfiskare i andra delar av världen.
 
Härligt att se bilderna, man känner värmen! Enligt meteorologen skulle vi haft regn hela veckan på Teneriffa, inte en droppe! Däremot var det bara 17 grader på morgonen idag så då körde vi ner till havet. Idag är alla lediga eftersom vi firar den Spanska Konstitution som gäller idag, från 1983. Kyligt i havet! Vi får väl ta en tur till Thailand igen.


Fin film! Här har vi både värme och kyla. Just nu drar tempen neråt rejält på nätterna i norra och nordöstra Thailand. I Loei var det bara +6 den gångna natten. På dagarna värmer dock solen och 25 grader som vi hade här igår är rätt behagligt. Thailändsk vinter är som många säger lite som svensk sommar. Åtminstone i dessa trakter.
 
Den här jycken påminner om en hamiltonstövare. Såg den idag. Antar att det finns experter på forumet som har bättre koll på hundar än jag och kan bringa klarhet i dess härstamning...
Nåväl, befinner mig i en ny stad. Frågan är var? Vi börjar på nivån 10 poäng. I staden fins en cirkulationsplats med en klocka. Första rätta svaret belönas med en sangsom soda när tillfälle ges.
Vaktlarna, eller vad det är på spettet, står jag dock över. Igår åt jag grodlår. Inga fler ovanligheterna :) på ett tag.

IMG_20191208_205954.jpg


IMG_20191208_205805.jpg


IMG_20191208_205515.jpg
 
Den här jycken påminner om en hamiltonstövare. Såg den idag. Antar att det finns experter på forumet som har bättre koll på hundar än jag och kan bringa klarhet i dess härstamning...
Nåväl, befinner mig i en ny stad. Frågan är var? Vi börjar på nivån 10 poäng. I staden fins en cirkulationsplats med en klocka. Första rätta svaret belönas med en sangsom soda när tillfälle ges.
Vaktlarna, eller vad det är på spettet, står jag dock över. Igår åt jag grodlår. Inga fler ovanligheterna :) på ett tag.

IMG_20191208_205954.jpg


IMG_20191208_205805.jpg


IMG_20191208_205515.jpg
Hej

Det ser ut som Udon Thani tycker jag, men å andra sidan finns det nog åtskilliga liknande rondeller i Thailand.

Skulle gärna sätta i mig några av dom där vaktlarna.

Mvh isan lover
 
Den här jycken påminner om en hamiltonstövare. Såg den idag. Antar att det finns experter på forumet som har bättre koll på hundar än jag och kan bringa klarhet i dess härstamning...
Nåväl, befinner mig i en ny stad. Frågan är var? Vi börjar på nivån 10 poäng. I staden fins en cirkulationsplats med en klocka. Första rätta svaret belönas med en sangsom soda när tillfälle ges.
Vaktlarna, eller vad det är på spettet, står jag dock över. Igår åt jag grodlår. Inga fler ovanligheterna :) på ett tag.

IMG_20191208_205954.jpg


IMG_20191208_205805.jpg


IMG_20191208_205515.jpg
Hej
Snygga foton.
Tycker mig sett en rondell med klocktorn i varje stad jag besökt i Thailand. Sen om klockan går rätt alltid?
Vaktlarna ja du!!!!
Mvh
 
Så sant. Ingen jakthund direkt. Det som fascinerar är att hamiltonstövaren är en svensk skapelse. Min fantasi sätter igång och jag undrar hur vovven blivit en soidog i Isan. Hur ser historien ut?

Hej

Samtidigt undrar man ju om det verkligen är en soidog eftersom den har halsband, ser ren, frisk och välnärd ut, den verkar dessutom inte ha skabb vilket nästan alla soidogs har, det brukar ju visa sig genom kala fläckar och ett lite allmänt risigt utseende.

Många släpper ju ut sina egna hundar på lösen även i städerna, men dom bor hemma, matas och tas om hand där.

Mvh isan lover
 
Hej

Samtidigt undrar man ju om det verkligen är en soidog eftersom den har halsband, ser ren, frisk och välnärd ut, den verkar dessutom inte ha skabb vilket nästan alla soidogs har, det brukar ju visa sig genom kala fläckar och ett lite allmänt risigt utseende.

Många släpper ju ut sina egna hundar på lösen även i städerna, men dom bor hemma, matas och tas om hand där.

Mvh isan lover
Ja, vovven har nog någon som ser till honom. Du har rätt i att vovven ser ut att ha det bra. :)
 
Nu är det snart dags att lämna Udon Thani för några dagar i Chiang Mai. Även här har jag promenerat en hel del. Igår var vi till Nong Prajakt-parken. En rätt så imponerande skapelse.
Lägger också med lite andra bilder från de två dagarna vi varit här.

IMG_20191209_145126.jpg


IMG_20191209_134951.jpg


IMG_20191209_135134.jpg


IMG_20191209_145203.jpg


IMG_20191209_134711.jpg


1030120.jpg


IMG_20191209_144607.jpg


IMG_20191210_093655.jpg


IMG_20191209_113757.jpg


IMG_20191208_205629.jpg
 
Hej Pream

Gillade ni Udon Thani?

Det vi brukar göra där är att gå på någon av stans restauranger som serverar Neua yang buffé, det gillar både jag och frugan samt hennes vänner ifrån tiden på universitetet i Udon Thani, vi brukar gå på bio på Central Plaza, besöka UD Town där jag och pojken gärna ser en fotbollsmatch, samt käka grillad fisk på den gamla marknaden vid Centerpoint nära järnvägsstationen.

Mvh isan lover
 
Hej Pream

Gillade ni Udon Thani?

Det vi brukar göra där är att gå på någon av stans restauranger som serverar Neua yang buffé, det gillar både jag och frugan samt hennes vänner ifrån tiden på universitetet i Udon Thani, vi brukar gå på bio på Central Plaza, besöka UD Town där jag och pojken gärna ser en fotbollsmatch, samt käka grillad fisk på den gamla marknaden vid Centerpoint nära järnvägsstationen.

Mvh isan lover
Den grillade fisken vid järnvägsstationen har vi ätit många gånger med några Chang. Jag gillar Udon. Gillar parken med sjön. Fanns en orkidé odling också, vet inte om den är kvar. Tycker dock det nya shopping centret med Robinson suger.
 
Hej,

Det lilla vi hann se gav ett bra intryck. Vi bodde i närheten av Central Plaza, åt gott och promenerade en del. Shoppade lite.
Vi kom framförallt för att träffa bekanta som är på gång att bygga utanför stan.
Vi var båda nya här, min fjälla är ursprungligen från Kalasin och har bott mestadelen av sin vuxna tid i Bangkok. Bilfärden med hennes bror från Kalasin till Udon gav prov på den oändligt vidsträckta landsbygd som Isan till stora delar utgörs av. Mycket intressant!
Udon är så mycket mer stad än vad Kalasin är och jag gör gärna fler besök här. Får då ta tillvara de uppslag du gav mig.
Bor du nära Udon?


Hej Pream

Gillade ni Udon Thani?

Det vi brukar göra där är att gå på någon av stans restauranger som serverar Neua yang buffé, det gillar både jag och frugan samt hennes vänner ifrån tiden på universitetet i Udon Thani, vi brukar gå på bio på Central Plaza, besöka UD Town där jag och pojken gärna ser en fotbollsmatch, samt käka grillad fisk på den gamla marknaden vid Centerpoint nära järnvägsstationen.

Mvh isan lover
 
Hej,

Det lilla vi hann se gav ett bra intryck. Vi bodde i närheten av Central Plaza, åt gott och promenerade en del. Shoppade lite.
Vi kom framförallt för att träffa bekanta som är på gång att bygga utanför stan.
Vi var båda nya här, min fjälla är ursprungligen från Kalasin och har bott mestadelen av sin vuxna tid i Bangkok. Bilfärden med hennes bror från Kalasin till Udon gav prov på den oändligt vidsträckta landsbygd som Isan till stora delar utgörs av. Mycket intressant!
Udon är så mycket mer stad än vad Kalasin är och jag gör gärna fler besök här. Får då ta tillvara de uppslag du gav mig.
Bor du nära Udon?
Hej

Frugans hus och mark ligger ca 2 timmar med bil ifrån Udon Thani i Amphoe Phonphisai, så vi har egentligen närmare till Nong Khai än Udon Thani, men eftersom flygplatsen ligger där och frugan har många vänner där så blir det några besök där ibland, själva är vi ju mestadels i Isaan på vintern, vi kommer att åka till Thailand nu på måndag.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp