Bilder från Anubaans vardag här i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Julafton firade vi på Juldagen.

Det har ju talats om julskinka flera gånger i olika trådar, skinkan har ju till och med fått en egen tråd. Jag gav mig inte in i de diskussionerna, då jag vid det tillfället saknade kunskap om hur man fixar en julskinka här.

Jag åkte ner till en av marknaderna här, frugan sa att just den marknaden hade de bästa köttförsäljarna. Jag hittade snart en gumma som sålde griskött. Jag behövde inte grymta klappa mig på baken och säga sam kilo kap. Det låg redan på bänken ett prima soarsle. Faktiskt styckat precis som hemma. Om det var tur eller inte får vi väl se nästa år.

Men den var ju inte rimmad som vi får den hemma så jag fick fixa en saltlake. ungefär 8 hg salt 1,5 dl socker och fem liter vatten. För att få skinka lite rosa så har vi ju i lite salpeter, men det hittade jag inte här. Men smaken blir den samma även om skinkan blir lite grå. Skinkan fick ligga i onämnbar dagar i saltlaken innan jag kokade den. Det blev lite lägligt på juldagsmorgonen.

Köttermometer hade jag ingen men gick på den gamla regeln en timma per kilo. Det blev faktiskt helt perfekt. Kanske beroende på att jag i avsaknad på lagerblad blandade i lite timjan och en flaska Leo i spadet! Man tager vad man haver som Kajsa Warg sade.
Revben hittade jag hos samma tant på marknaden så de stekte jag också. Hittade på Tesco en mini vinerkorv som fick duga som prinskorv. Men nästa år så tror jag att jag skall försöka få tag i någon som kan röka den lite då blir det mer äkta.

En Jansons blev det också. Jag hade ju ingen Svensk ansjovis, hade hittat en variant på Foodland i Bankok, men den var inlagd i solrosolja och inte i den härliga lag som vi är vana vid. Men jag tog en chans och saltade lite extra med namplha och det funkade hyggligt.

Så till sist så hade jag fått till ett hyggligt julbord, Bob var ju en självskriven gäst samt våra grannar. Men en syster och den lokala barägarens hustru tittade också in.

Ni vet ju hur det är i Thailand, hälften av gästerna bjudna de andra kommer ändå! Men jag bryr mig inte de är trevliga människor som nyfiket smakade på min konstiga mat.
Bifogar lite bildbevis.
/Anubaan

IMG_4504 [800x600].JPG

CIMG7453 [800x600].JPG

CIMG7463 [800x600].JPG

CIMG7473 [800x600].JPG

CIMG7468 [800x600].JPG

CIMG7473 [800x600].JPG

CIMG7467 [800x600].JPG

CIMG7482 [800x600].JPG

Efter mer än ett halvt år här i Thailand trodde jag att det nu skulle vara slut på upptåg och konstigheter. Men icke. I går den 22 mars så fick jag vara med om det hittills kontigaste jag blivit indragen i här nere.
Det började med att jag uppmanades att ta med en Svensk flagga, turligt nog så hade jag en liten sådan i förrådet. Vi samåkte med min kompis Bob från England och färden gick till ett ställe som heter Noen Maprang. Det ligger någon timmas körning i sydöstlig riktning från Phitsanulok. Där visade det sig att många från vår utlänningsklubb samlats hemma hos svärföräldrarna till Roman från Österrike. Där var även kompisar från Italien, Schweiz, Tyskland och Holland. Som vanligt så att damerna på golvet inne i huset och vi herrar njöt av vår mat och dricka vid ett långbord på altanen. Det finns några riktiga tungviktare i gänget så tre stolar gick i kras!
Så här långt så var det ju som de vanliga utflykterna som vi brukar unna oss då och då. Men efter någon timma dyker det upp en Thai som pratar livligt och glatt med damerna, speciellt med Romans hustru. Han tjötade också lite med oss gubbar undrade varifrån vi kom och så vidare. Nu visade det sig att den här killen var borgmästare i samhället där vi var. Vi var inbjudna av honom till en festival som går av stapeln där varje år. Nu tyckte han att det var dags att vi tog oss in till byn så flaggorna fästes på våra bilar och vi körde i karavan med en polisbil i täten in till festival området. Där lotsades vi smidigt genom trafiken och folkmassorna med hjälp av den lokala polisen. :police:
Nu skulle vi marschera med våra flaggor till en scen mitt i området. Det var som om vi var på OS invigning. Där pratades det en massa som jag inte riktigt förstod men vi var i alla fall ärade gäster från Phitsanulok, det var snygga damer som dansade och fyrverkeri avfyrades till allas glädje.
Men sedan så uppdagades den verkliga anledningen till vår närvaro! Mitt på området så var det en inhägnad cirkel. Där skulle vi till lokalbefolkningens stora förnöjelse försöka fånga vidsvinskultingar.
Nu fick jag reda på att detta var ett återkommande evenemang, så mina kompisar visste vad som skulle hända. Jag var ju inte förberedd så jag tilläts att denna gång dokumentera och försöka komma på någon bra strategi tills nästa år. För att det inte skulle bli för lätt att fånga grisarna så hällde man olja över dom. De blev ruggigt hala och snabba som blixten är de ju också. Men säg den fa lang som inte med glädje ger sig in i detta med hull och hår. Det blev många stiliga dykningar på näsan i gräset där grisen varit för en halv sekund sedan. Men grisarna fångades in och tillföll dem som fångat dem.
Nu tror ni väl att Anubaan fabulerar efter att druckit alldeles för mycket sprithaltiga drycker, så jag bifogar några bildbevis. Lyckas jag att få upp en video så kommer det en sådan senare.

/Anubaan

Damer på golvet.jpg

Skål och välkommen.jpg

Tungviktare.jpg

Trasiga stolar.jpg

Stor och liten.jpg

Inmarsch.jpg

IMG_4813 [800x600].jpg

Fyrverkeri.jpg

Vad är det som händer? två män går runt i en cirkel och väntar på en stor bur med vad? Ska dom brottas med det/den i buren? Är det en full irländare i buren?

Försöker igen med att lägga in video. Ingen superkvalitet på originalet, men får se om Nakonsawan ser grisen den här gången ;D Medger dock att skillnanden på en full Irländare och en gris kan vara hårfin vissa gånger!

/Anubaan

En del påstår ju att det enda sättet att fira Songkran är att stanna hemma och inte ge sig ut i det hejdlösa firandet. Det är nog riktigt om man ser till trafiksituationen.218 döda under de fyra första dagarna det är ju skrämmande. Thai har ju inte ännu kommit på att kombinationen alkohol och bilkörning inte är en bra kombination.
Trafikproblemen är väl som störst ute på landsvägen. Här inne i stan på de tre centrala gatorna där de firade kröp alla fordon fram i en enda lång kö. Det farligaste som verkade hända där var att de som dansade vilt på flaken halkade och satte sig på baken. :D
Jag är barnslig nog att tycka att vattenkrig är kul. På vårt flak så färdades tre unga tjejer två små flickor och en till åren kommen f arang . Det väckte faktisk en del munterhet.
Det var små scener uppbyggda i många gathörn där lokala förmågor spelade och sjöng. Nere vid järnvägsstationen hade de byggt en stor scen med fontäner och ljus effekter.
Uppfinningsrika grabbar hade kopplat in sig på brandposterna och sålde vatten för 20 Bath tunnan! Jag bifogar lite bildbevis, de är lite disiga men det beror på att jag hade kameran i en plastpåse!
I går var vi i en stad nära Sukhothai där bor en av medlemmarna i utlänningsklubben. Han hade bjudit in till firande där. Fortsättning följer.

/Anubaan

CIMG7905 [800x600].JPG

CIMG7924 [800x600].JPG

CIMG7925_edited-1 [800x600].jpg

CIMG7935 [800x600].JPG

Vi åkte gemensamt i en minibuss till Sawankhalok. Där vi var inbjudna att delta i Sawankhalok Sonkran & food Festival. Trots de dystra siffrorna över trafikdödade så verkade det som om polisen gjorde ett försök att stävja fylleriet, Det var ett otal poliskontroller på den drygt 7 mil långa vägen till vårt mål. Vet inte om detta var ett lokalt initiativ i Phitsanuloks län. Kan ju vara intressant att höra vad ni andra har sett av detta.
Vi skulle vara en del i en parad som gick genom staden Vi hade alla fått mörkblå skjortor och färdades i en slags spårvagn på hjul. Det var ett hejdundrandes firande alla dansade och vattenkrigade.
Jag trodde att jag var säker i det där fordonet, men icke. Jag var tvungen att improvisera ett vattenskydd till den stora kameran. Fixades med hjälp av en plastpåse som jag klämde fast med motljusskyddet. Inte helt bra men det räddade kamera.
På en av bilderna syns vår värd Ludvic han är en sydtysk med ett förflutet som slaktare och charkuterist. Han förser oss med goda tyska korvar och rökt sidfläsk som han fixar i sitt hemmacharkuteri. Visst ser han väl ut som sinne bilden för en slaktare lite satt rund och glad.
/Anubaan

CIMG7981 [800x600].JPG

CIMG8007 [800x600].JPG

IMG_4889 [800x600].jpg

CIMG8028 [800x600].JPG

IMG_4896.jpg

IMG_4934.jpg

IMG_4947.jpg

IMG_4890 [800x600].jpg

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar