Bilder från Anubaans vardag här i Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack Glimtenmannen. Jag hittade en bra krokodilbild också och en Rose Garden idyll

/Anubaan

IMG_4185 [800x600].JPG

IMG_4211 [800x600].JPG

Härliga bilder Anubaan, Skicka in mera så man längtar mera till Thailand, har ju lite mera än 2 månader kvar innan man är där igen. Snyft 555555

Mvh Putte

Livet är ju inte alltid tjo och tjim.
I går var jag på begravning. En medlem i foreingners club här i Phitsanulok dog i måndags. En kraftig hjärtattack ryckte bort denna endast 70 år gamla man. Jag träffade honom senat föra fredagen på klubbens julfest, då var han hur pigg som helst.
Jag har ju förut berättat om vilken glädje och nytta vi har av denna förening och i svåra stunder som den här så är uppslutningen nästan 100% för att stödja familjen i en svår tid. Det var en traditionell Thai/Budistisk begravning. Förutom vi utlänningar så tror jag hela byn där han bodde var på plats.
För er som inte deltagit i en sådan här ceremoni så kan jag berätta att det är som det mesta här i Thailand, inte så strikt och formellt. De som inte fick plats inne i templet, där munkarna mässade i en dryg timma, satt på stolar utanför och tjötade livligt med varandra.

När mässan om man nu kan kalla den så är slut så fördes kistan i procession tre varv runt krematoriet. Där gick vi sedan in och lade blommor och rökelse. Förfriskningar serverades hela tiden, det behövdes vatten i värmen. Under tiden sköt man knallskott med jämna mellanrum, troligen för att jaga onda andar på flykt. Även om en del förtappade utlänningar trodde att de bara ville påskynda ev. fler hjärtattacker för att få kunder till sin verksamhet.
/Anubaan

IMG_4326 [800x600].JPG

IMG_4314 [800x600].JPG

IMG_4328 [800x600].JPG

IMG_4333 [800x600].JPG

IMG_4339 [800x600].JPG

IMG_4348 [800x600].JPG

IMG_4351 [800x600].JPG

INTRESANTA BILDER, FINA. MEN DET ÄR SYND OM DROGADE TIGRAR SOM LIGGER SÅ, BORDE VA FÖRBJUDET.

TACK FÖR ATT MAN FÅR SE LITE HUR EN BEGRAVNING GÅR TILL. HAR ALLDRIG SETT DET TIDIGARE.

KARMA.

"Bertil " sa:
INTRESANTA BILDER, FINA. MEN DET ÄR SYND OM DROGADE TIGRAR SOM LIGGER SÅ, BORDE VA FÖRBJUDET.

TACK FÖR ATT MAN FÅR SE LITE HUR EN BEGRAVNING GÅR TILL. HAR ALLDRIG SETT DET TIDIGARE.

KARMA.
Ja det är ju inte lätt att få se en thailändsk-buddhistisk begravning om man bor i Sverige. 8)

"Bertil " sa:

KARMA.

Tack för karman, den kan ju behövas den dagen man själv är huvudpersonen på en sådan där tillställning. ;)
Angående tigrarna så kan jag inte avgöra om de var drogade, men man skall veta att tyvärr så är man mycket grym mot djur har i Thailand. De var fastkedjade med så korta kedjor att de inte kunde resa sig upp. Tråkigt men sant.

/Anubaan

Det kommer en karma från mig också Anubaan, mycket fina bilder. Och jag håller med om tigrarna, detta är en vidrig hantering och ett fruktansvärt djurplågeri. Tänk bara att det är världens största och i mitt tycke vackraste kattdjur som ligger så. Och detta gäller ju inte bara tigrar utan även apor och andra djur.

Men man får hoppas att folk får upp ögonen mer och mer för detta och inte betalar några pengar till shower med plågade djur.

Ursäkta mitt lilla utbrott i din tråd, men jag reagerar alltid starkt mot en sådan hantering.

"Berralund " sa:
Det kommer en karma från mig också Anubaan, mycket fina bilder. Och jag håller med om tigrarna, detta är en vidrig hantering och ett fruktansvärt djurplågeri. Tänk bara att det är världens största och i mitt tycke vackraste kattdjur som ligger så. Och detta gäller ju inte bara tigrar utan även apor och andra djur.

Men man får hoppas att folk får upp ögonen mer och mer för detta och inte betalar några pengar till shower med plågade djur.

Ursäkta mitt lilla utbrott i din tråd, men jag reagerar alltid starkt mot en sådan hantering.

Det förlåter jag gärna. Man kan inte ofta nog reagera mot djurplågeri. Det som sker i shower är tyvärr bara en liten del av grymmheterna. Jag reagerar starkt på det man ser varje dag här. Alla soi-hundar som är i ett förskräckligt skick. Handelen på marknader med hundar kaniner och kycklingar mm. under i mitt tycke mycket dåliga förhållanden och helt utan kontroll av vem som köper.

/Anubaan

Håller med om djurplågeri , men du får stooor karma för dina bilder och berättelser :wai:

"anubaan " sa:
Tack för karman, den kan ju behövas den dagen man själv är huvudpersonen på en sådan där tillställning. ;)
Angående tigrarna så kan jag inte avgöra om de var drogade, men man skall veta att tyvärr så är man mycket grym mot djur har i Thailand. De var fastkedjade med så korta kedjor att de inte kunde resa sig upp. Tråkigt men sant.

/Anubaan

anubaan, detta du beskriver är ju dagens sanning tyvärr?

Om man skall säga kort, asiaters medlidande eller förståelse för djur är 0, det håller jag med om.

Då får vi gå vidare till kultur samt styressätt. Budhismen samt kulturen samt fattigdom (enligt religiösa substitut, att alla individer skall sörja för sig själv) och den egna individuella kraften som skall föra dig framåt i livet, är inte alltid förenlig med dagens mekansika och tekniska utveckling.

Vi måste gå långt tillbaka till varför vissa kulturer ser djur som mat respektive lågt under oss stående varelser.

Det finns två orsaker, dels kulturell, religiös orsak sen mänsklig tvingad orsak i form av egoism samt överlevnad, den senare är väl antagligen mer frekvent.

Överlevnadsprinciper bygger ju på att ta tillavara allt som är för överlevnad. Amasonindianerna tar tillvara allt som de bara behöver för de dagliga behoven, detta finns i Thailand också, i Isaan t ex vet vi att många av de delikatesser vi idag avnjuter bygger på fattigdomskost.

Likadant i Sverige salt sill, och en massa tillbehör som vi idag avnjuter på våra Julbord, är från början "överlevnadskost"

Fattigdom och överlevnad har alltid i alla kontinenter varit en stötesten för alla. Att de i Asien eller kanske Afrika, för där vet jag att liknande menyer står.

Jag har ätit Afrikansk mat i början på 90-talet i Bangkok, på ett litet hål i väggen där en kvinna från Ghana lagade maten i en stor panna med "Fufu ", och jag älskade det, till detta var det än ragu som var himmelskt god, jag åt varje dag, sen såg jag att antalet hundar i närområdet minskade och började tänka på varför, kanske jag åt upp dem, jag är helt övertygad om att jag ätit "hund".

I Asien har man ju inte denna kärlek eller vad skall vi säga medmänskliga känslan för våra djur. De ser allt som ätbart och det beror ju på kulturen, för min egen del är jag oerhört sänd på att äta allt.

Men numer i Thailand har jag märkt att fler och fler skaffar sig hundar, och min fru har ju en massa hundar som hon älskar, så kanske attityden ändrar sig.

insayt :wai:

Visst är asiaters känslor för djur för det mesta noll även om det finns undantag. Shower med t ex orangutanger i fullständigt onaturliga miljöer gör mig spyfärdig, och där sitter folk och jublar samt applåderar i högan sky. Avskyvärt! Jag går alltid rakt förbi sådana ställen och avråder därefter alla bekanta att åka dit.

Vad gäller hundar så har ju dessa avhandlats tidigare i bl a legolas tråd. Våra hundar där nere (lär vara 7-8 stycken för tillfället) är väl omhändertagna, är instängda i trädgården och får ordentligt med mat. Svärmor plockar dessutom fästingar från dom närmast dagligen.

Men även solen har sina fläckar som bekant. Är det någon hund som gör något allvarligt fel (en dödade hönor upprepade gånger) så lämnas dom antingen iväg till lastbilen från Sakhon Nakhon eller som i nämnda fall - svärfar sköt helt sonika hunden. Men det var kanske humanast i och för sig.

Sen gör det ont i hjärtat när man ser dessa stackars "vandrande loppcirkusar" som är fulla av fästingar, skabb och mycket annan elände. Ingen bryr sig överhuvudtaget. Rent och skärt djurplågeri är det, inget annat. Man kan bara hoppas på en bättring.

Nu har jag passerat den sista milstolpen på min väg in i det Thailändska samhället.

Gul Tabien Baan (Husbok, en slags folkbokföring) har jag fixat.
Ett års visa har jag fått.
Nu har jag också Thailändskt körkort både för bil och motorcykel.

Närmare än så här kommer man inte det Thailändska samhället.
Inte så mycket om man jämför med vad min fru fick på tre år i Sverige. Men det är en helt annan historia.
/Anubaan

körkort_0001.jpg

"anubaan " sa:
Tackar!

Jag har ju inget att skämmas för så jag brydde mig inte om att blurra till namnet ;)

/anubaan

Grattis!! Nej du har verkligen inget att skämmas för, bra gjort att fixa allt även om det inte är så avancerat att ta körkort i Thailand. Frugans prov var ett stort skämt!

Men det förringar inte att du har lyckats att komma så nära det thailändska samhället. :wai: :wai: :wai:

Så här blev våran jul!
Vi var totalt fem familjer som hyrde en minibuss och gav oss ut på ett äventyr. Den 22/12 for vi i väg i gryningen. Vårt mål var en "Camping" i närheten av Phuhinrongkla national park. På vägen dit stannade vi vid ett Tempel, jag har aldrig tidigare sett så mycket krukskärvor inmurade i väggar och murar. Men det var faktiskt på något underligt sätt rätt vackert. Jag glömde att fråga vad det hette, men det vet säkert någon här på forumet. Vägen var hur slingrig som helst det gick både uppåt och nedåt. Men förmodligen gick det mest uppåt för när vi kom fram så var vi på i det närmaste 1800 meters höjd. Medans vi ännu inte var stelfrusna så började vi raskt bygga vårt basläger/restaurang.
Stelfrusna blev vi så fort den svaga solen gått ner och kvällsdimman kom rullandes uppför berget. Tempen sjönk raskt ner till 15 grader. Det i kombination med dimma och vindar gjorde susen.

Men vi hade blivit förvarnade så vi hade varma jackor, T-shirt och skjorta. Men inte ens de tre lagren förmådde göra oss varma. Det gjorde däremot varmt te med rom. Tur att vi hade en Österrikare med oss som vet hur man överlever på ett berg!

Damerna satte raskt igång med att grilla och koka. Den Thai/Tyska frun gjorde en jätte god pytt i panna. Det visade sig att Bob vår vän från England fyllde år. Så det blev tårta med kaffe och Regency. Det gjorde också så att glömde att frysa.

Vi bodde i några enkla stugor, inredningen bestod av en säng och en TV. Men de hade lagt in dubbla täcken och vi hade också med oss ett extra täcke. Det behövdes när vi vaknade vid 7 tiden så visade termometern i huset på 12 grader!

Men det fanns också dusch med varmvatten så efter en stund där så var vi åter igen upptinade. Dagen där på åkte vi in i Phuhinrongkla national park. Det visade sig att det var där som kommunistpartiet i Thailand hade en i det närmaste helt självständig stat. Jag hade hör något om detta tidigare men förlagt det till en helt annan tid. Det var så sent som 1977.

Där var det emellertid inte så himla kallt utan mera en behaglig temp på 27 grader. Men väl tillbaka i vårt läger så var det till att värma sig med mat och dryck. På julaftonsmorgon så fikade vi på ställets shop/kaffé/bar och samlingsplats. I övrigt så var det som vilken Thaimarknad som helst massor av ställen där de sålde samma saker. Här bestod utbudet, förutom de obligatoriska T-shirten, mest av torkade blommor, varma mössor, morötter och grillad sötpotatis. Nästan alla som jobbade där var av ett bergsfolk som kallas Mong. Där efter så tyckte alla att det var dags att anträda återfärden. Jul middagen som vi avnjöt på juldagen berättar jag mer om i nästa avsnitt.
Blandade bilder följer här:

CIMG7344 [800x600].JPG

IMG_4397 [800x600].JPG

IMG_4398 [800x600].JPG

IMG_4413 [800x600].JPG

IMG_4414 [800x600].JPG

IMG_4430 [800x600].JPG

CIMG7384 [800x600].JPG

IMG_4494 [800x600].JPG

"legolas " sa:
Du kom ju med snabbt i deras falangklubb i Phitsanuluk..... Var första kontakten du fick när vi satt poå Tesco och drack kaffe och de 2 äldre engelsmännen satte sig vid oss och pratade, var det tack vare dessa 2 som du kom i kontakt med främlingslegionen.

I alla fall så har du det kanon socialt nu i alla fall och stort grattis till det, SÅ skall man jobba i Thailand, inte fan sitta och knö i byn och avhålla sig ifrån kontakt med andra och låsa dörren mot yttervärlden,,,

Kul att det går så bra för dig i alla fall..

legolas

Jag kom i kontakt med främlingslegionen redan för ett år sedan. Det var Bob som då bodde bara en soi härifrån som tog med mig dit. De två som vi mötte på Lotus var Norrbaggar som representerar en utbrytargrupp. Den består av folk som inte tål Tyskar.
Jag och Bob har inga sådana fobier utan vi går till bådas möten.

Men jag är glad att få ha en stor krets av vänner att umgås med här i Phitsanulok. Det händer alltid något. Jag kom just tillbaka från BigC där vi firade en Österrikare som fyllde år. Inget märkvärdigt men vi ringer varandra och hittar på ursäkter för att träffas över en bit mat och en öl eller två. ;D

Anubaan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp