Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag, och förmodligen du också, minns krisen på 90-talet när räntan under en kort period var uppe i 500%. Jag hade inga lån då men mina föräldrar hade bundet och det var deras lycka. Det är sådant som har satt sina spår. Nu behövs inte mycket för att en tremånadersränta skall överstiga mina 1,85 så jag känner mig trygg i att ha tagit ett bra beslut. Vi får snart veta vad Fed har att säga.Rörligt, 3-månadersränta för en pensionär!
HejJag, och förmodligen du också, minns krisen på 90-talet när räntan under en kort period var uppe i 500%. Jag hade inga lån då men mina föräldrar hade bundet och det var deras lycka. Det är sådant som har satt sina spår. Nu behövs inte mycket för att en tremånadersränta skall överstiga mina 1,85 så jag känner mig trygg i att ha tagit ett bra beslut. Vi får snart veta vad Fed har att säga.
Samma här. Och räntan låg då på 14,5%.Hej
Jag hade rörligt lån på min nuvarande bostad när räntan rusade, det var lärorikt och nu kör jag med bundet precis som du, men jag hade rörligt fram tills nyligen.
Mvh isan lover
HejSamma här. Och räntan låg då på 14,5%.
Jag nämnde för min bank att jag funderade på att byta pga av räntan. Fick då 1,29% rörligtJag har 1,32% rörligt på SBAB! Byt lånegivare, rekommenderar SBAB 7 dar i veckan. Swedbank, bläää...
Ja, men som lärarn sa nu i tv...små gupp på grusvägen jämfört med vad som far o mor gick igenom då med oljan...mer orolig för "rekylen" när dom "moderna" klimatmålsanpassningarna inte slår in...nåns stans ska ju pengarna tas för att hålla trycket kvar i pannan. Kanske bäst som @Nemo valt, elda med crypto o reva seglenFed flaggar som väntat för en räntehöjning redan i mars. Det blir intressant att höra vad Stefan Ingves har att säga nästa gång det är dags för Riksbanken.
Man ska alltid jämföra och ta in pris på räntan från en annan bank.Jag nämnde för min bank att jag funderade på att byta pga av räntan. Fick då 1,29% rörligt
Jag stannade kvar som kund.
Man behöver inte byta bank för att man flyttar sina bolån.Det är tyvärr väldigt svårt att få folk att byta bank, de har varit på samma bank hela livet och tror banken vill väl och tycker att det är tryggt. Det är därför konkurrensen är så låg och att vi i praktiken har ett oligopol på bank marknaden.
Vissa jämför inte ens priserna. Än mindre tar in en offert från nån annan.
Jodå jag minns 500%-räntan. Jag hade rörligt då också och hamnade på 24% ränta då. Bostadslånen var inte 500% utan den räntan var nog andra som drabbades av, t.ex de som lånade stora belopp för att spekulera mot kronan.Jag, och förmodligen du också, minns krisen på 90-talet när räntan under en kort period var uppe i 500%. Jag hade inga lån då men mina föräldrar hade bundet och det var deras lycka. Det är sådant som har satt sina spår. Nu behövs inte mycket för att en tremånadersränta skall överstiga mina 1,85 så jag känner mig trygg i att ha tagit ett bra beslut. Vi får snart veta vad Fed har att säga.
Ytterligare en sanning.Man behöver inte byta bank för att man flyttar sina bolån.
Rätt gjort men plötsligt höjer de igen. De ger en rabatt som gäller en tid så det gäller att kolla hela tiden.Jag nämnde för min bank att jag funderade på att byta pga av räntan. Fick då 1,29% rörligt
Jag stannade kvar som kund.
Det var repo räntan som var 500% under en tid med fast valutakurs. För 30 år sedan i en helt annan tid.Jodå jag minns 500%-räntan. Jag hade rörligt då också och hamnade på 24% ränta då. Bostadslånen var inte 500% utan den räntan var nog andra som drabbades av, t.ex de som lånade stora belopp för att spekulera mot kronan.
Självklart måste banken tjäna pengar, det är en fråga om hur mycket och vilket förtroende man har. 24% räntan hade varit riktigt illaför vår ekonomi, nu tror jag inte att vi kommer att hamna där men det finns inga garantier.Det var repo räntan som var 500% under en tid med fast valutakurs. För 30 år sedan i en helt annan tid.
Tyvärr tar bankerna upp det som ett sälj argument för att förmå kundens att teckna onödigt dyra lån till högre fast ränta som banken tjänar mer på, för att det är ju "säkert" och "tryggt".
Ja det är säkert att banken tjänar mer på dessa lån och det känns tryggt för banken.
Jag diskuterar mer genellt. Inte specifika fall.Självklart måste banken tjäna pengar, det är en fråga om hur mycket och vilket förtroende man har. 24% räntan hade varit riktigt illaför vår ekonomi, nu tror jag inte att vi kommer att hamna där men det finns inga garantier.
Är man, som jag, inte särskilt kunnig i aktie- och fondtransaktioner så är en duktig rådgivare som man har förtroende för allt värt en slant. Hon har sparat många sköna kronor åt mig genom råd om saker jag inte kände till. Det gäller också att göra transaktioner som man slipper skatta med 30%. Det går inte alltid men ibland beroende på placering. Så hon har sparat mycket mer åt mig än vad rådgivningen har kostat.
Ja och man är trogen kund och får bra villkor och support samt personlig bankman gäller inte längre, det tillhör en svunnen tid.Rätt gjort men plötsligt höjer de igen. De ger en rabatt som gäller en tid så det gäller att kolla hela tiden.
Det har du nog koll på, troligen en retorisk fråga som vi inte går på.Hur ser det ut på låne- och kreditmarknaden i övrigt?
Det är en väldigt lönsam business.
Även de låga räntor som banker erbjuder på 1,5% är väldigt lönsamt då man lånar av sina kunder till 0%.
Dessutom får kunderna betala för att använda bankers betaltjänster.
Flera gånger dessutom.
Kortavgift, avgifter på internetbank.
Banker som nästan inte har några kostnader för personal och kontor längre.