Banker, lån och räntor mm

Det har du nog koll på, troligen en retorisk fråga som vi inte går på.
Vilka vi?

Det finns andra än du som vet bättre.

Hur det är i Sverige är jag novis om.
Har aldrig haft lån eller avbetalning på över 20 år.

I Filippinerna har jag bättre koll.
En kredit för fordon är 100% på 36 månader.
Dubbla priset mot cash.

Frun har börjat om att låna ut pengar igen.
Belopp under 5000p 10% per månad.
Över 5000p upp till 100.000p är 5% per månad plus någon säkerhet som en jurist gör kontrakt om från fall till fall.

Vilka vi?

Det finns andra än du som vet bättre.

Hur det är i Sverige är jag novis om.
Har aldrig haft lån eller avbetalning på över 20 år.

I Filippinerna har jag bättre koll.
En kredit för fordon är 100% på 36 månader.
Dubbla priset mot cash.

Frun har börjat om att låna ut pengar igen.
Belopp under 5000p 10% per månad.
Över 5000p upp till 100.000p är 5% per månad plus någon säkerhet som en jurist gör kontrakt om från fall till fall.
Ockerränta!

Hej

Ja det här är ju väldigt vanligt i Thailand också, både jag och frugan har genom åren blivit ombedda att starta en sån här verksamhet, men jag har alltid avstått och frugan har hängt på, jag vill helt enkelt inte berika mig och leva på andras olycka.

Lite samma sak som att satsa pengar på en livförsäkring på dom mest slarviga och risktagande individerna och alkoholisterna i byn, att sen gå att vänta på att dom ska köra ihjäl sig, dö i levercancer eller något liknande för att sen lösa ut någon miljon eller två känns helt enkelt fel för min och frugans del.

Men visst finns det stora möjligheter att tjäna pengar på sånt här om man vill och ens samvete tillåter det.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Ja det här är ju väldigt vanligt i Thailand också, både jag och frugan har genom åren blivit ombedda att starta en sån här verksamhet, men jag har alltid avstått och frugan har hängt på, jag vill helt enkelt inte berika mig och leva på andras olycka.

Lite samma sak som att satsa pengar på en livförsäkring på dom mest slarviga och risktagande individerna och alkoholisterna i byn, att sen gå att vänta på att dom ska köra ihjäl sig, dö i levercancer eller något liknande för att sen lösa ut någon miljon eller två känns helt enkelt fel för min och frugans del.

Men visst finns det stora möjligheter att tjäna pengar på sånt här om man vill och ens samvete tillåter det.

Mvh isan lover
Jag har för mig att jag sett i någon av de nyhetsmedier jag följer i Thailand, att det finns en lag som reglerar ockerräntor. Men jag kan ha fel. Sedan om information om "hajar" kommer fram till polisstationen är ju en annan femma.

Jag har för mig att jag sett i någon av de nyhetsmedier jag följer i Thailand, att det finns en lag som reglerar ockerräntor. Men jag kan ha fel. Sedan om information om "hajar" kommer fram till polisstationen är ju en annan femma.
Hej

Du har rätt, polisen har tagit en del s.k lånehajar men jag tror ändå att det finns någon eller några i mer eller mindre varje by i hela Thailand, olagligt betyder ju oftast inte att det är ovanligt eller ens ses som ett problem av allmänheten.

Mvh isan lover

Hörde på nyheterna nu att räntorna är på väg upp, särskilt de långa. Bedömare säger att en fördubbling inom ett par år är ett bra riktmärke och tror att Riksbanken kommer att höja, kanske redan till sommaren. Jag sitter lugn i båten tills vidare.

Högre räntor och tillbaks med MP i regeringen efter 2022 så slipper vi trängseln i affärerna :) Aldrig mer någon kö vid macken när man ska tanka.

MP2022!!

Matkuponger äh förresten kuponger på allt!

3v44o3.jpg

Ja finns avskum som kör med ockerränta , Skitfolk i mitt tycke de skrattar o säger den enes bröd e den andres död , Sett o upplevt vissa saker i Issan o tycker att de som håller på med detta e skitstövlar , Sen att vissa falanger kör detta i hopa med sina ladys o kör skiten av både släktingar o kompisar nej fy f"n...Sånt folk vill jag inte umgås med

Tillbaka
Topp