Besöksvisa eller uppehållstillstånd för besök?

• Trådstartare Trådstartare litto-58
  • Start datum Start datum

L

litto-58

Gäst
Hej!
Min fru vill bjuda sin tvillingsyster på besök till Sverige.
Vi ger tänkt att hon skulle stanna c:a 5-6 månader och resa tillbaka till Thailand med oss på vintern när vi ska ha semester.

Är det lättare att få 3-månaders besöksvisa och försöka förlänga detta med 2-3månader här i Sverige?
Jag har ju aldrig sett någon skriva här att dem inte fick förlängning. Händer sånt?

6-månaders uppehållstillstånd för besök ser ut att ta mycket längre tid att få, och kräver mera papper, och jag har hört från flera håll att det skulle vara mycket svårare att få 6 månader på en gång?
Från ambassadens/MIG:s hemsida fick jag uppfattning att om man får tillfällig uppehållstistånd för besök så kommer dem att utfärda en uppehållskort, stämmer detta?

Handläggningstiden iambassaden, MIG tar besluten, kort tillverkas och skickas till Thailand... Låter som lång processtid, eller? Finns det nån som har insikt?

Litto

Hej!
Min fru vill bjuda sin tvillingsyster på besök till Sverige.
Vi ger tänkt att hon skulle stanna c:a 5-6 månader och resa tillbaka till Thailand med oss på vintern när vi ska ha semester.

Är det lättare att få 3-månaders besöksvisa och försöka förlänga detta med 2-3månader här i Sverige?
Jag har ju aldrig sett någon skriva här att dem inte fick förlängning. Händer sånt?

6-månaders uppehållstillstånd för besök ser ut att ta mycket längre tid att få, och kräver mera papper, och jag har hört från flera håll att det skulle vara mycket svårare att få 6 månader på en gång?
Från ambassadens/MIG:s hemsida fick jag uppfattning att om man får tillfällig uppehållstistånd för besök så kommer dem att utfärda en uppehållskort, stämmer detta?

Handläggningstiden iambassaden, MIG tar besluten, kort tillverkas och skickas till Thailand... Låter som lång processtid, eller? Finns det nån som har insikt?

Litto
Hej Litto !
Normalt visa kan utfärdas för 3 månader. Och bara det innebär en himla massa papper som skall fyllas i.
Namn, ålder, familjeuppgifter, dina inkomsuppgifter mm.. Att få 6 månaders visa kan du nog glömma, om du inte har speciella skäl. Men har du specifika frågor angående VISA så finns det mycket bra konsulter som kan detta.
Utan att göra reklam så finns Thai-konsult. Samt en hel del andra mycket bra. Förvissa dig bara att de kan konversera både på svenska och Thai...

Angående förlängning av VISA har vi fått det förr. Med en godtagbar anledning. Typ: Varför skall de stanna längre??
Vänskap och familj är inte tillräckligt..

Lycka till
PEPSI

Nu var det inte 6 månaders VISA vi hade tänkt utan UT.... OCH enligt MIG:s hemsida kan man söka sånt för ett år..
Hur ofta man beviljar såna, har jag faktiskt ingen aning.

PS. Ställde frågan till TK... Får se om han vet vilken praxis tillämpas idag...

Nu var det inte 6 månaders VISA vi hade tänkt utan UT.... OCH enligt MIG:s hemsida kan man söka sånt för ett år..
Hur ofta man beviljar såna, har jag faktiskt ingen aning.

PS. Ställde frågan till TK... Får se om han vet vilken praxis tillämpas idag...
Inte jag heller men söker man ett tremånaders visa skall man aldrig nämna vid ansökan att man kan komma att begära UT för besök i Sverige senare. Då blir det avslag, vi råkade ut för detta. Det blev mycket jobb sedan för att övertyga beslutsfattaren på ambassaden att det inte var så.

Min svägerska fick UT för besök i 6 månader här i Sverige, men då hade vi ett fullgott skäl i att vår lille son föddes och frugan behövde hennes hjälp med dom andra barnen. Svägerskan stannade alltså totalt i 9 månader.

Numera är ambassaden ovilliga att bevilja ett nytt visum om man haft ett tidigare visum och förlängt detta i Sverige. Domstolen har haft uppe frågan och i dom ansett att en förlängning av ett besök utöver visumtiden strider mot EU domstolens dom 19 december 2013, mål C-84-12.

Mvh Thaikonsult

Numera är ambassaden ovilliga att bevilja ett nytt visum om man haft ett tidigare visum och förlängt detta i Sverige. Domstolen har haft uppe frågan och i dom ansett att en förlängning av ett besök utöver visumtiden strider mot EU domstolens dom 19 december 2013, mål C-84-12.

Mvh Thaikonsult
Om det är förlängt och godkänt av MIG hur kan då den sökande bli straffad i efterskott?

Om det är förlängt och godkänt av MIG hur kan då den sökande bli straffad i efterskott?
Man menar förmodligen att man skall söka för hela den avsedda tiden redan från början, annars har man undanhållit sanningen. Kan det inte vara så?

Senast redigerad av en moderator:
Man menar förmodligen att man skall söka för hela den avsedda tiden redan från början, annars har man undanhållit sanningen. Kan det inte vara så?
Men saker kan ju förändras och har MIG godkänt ska väl inte sökandes straffas av nästa myndighet!

Jo men strider mot EU regler så gäller de över migrationsverket/ambassad...

Vadå i efterhand. Det handlar väl om en ny ansökan efter den förra där den nya ansökan inte godkänndes och EU domstolen bestämmer över både ambassaden och Migrationsverk.

Mvh Thaikonsult

Om du läser så har hon haft ett förlängt visum, sen har EU påtalat att reglerna är inte korrekta. Nästa gång person ska söka ett godkänt visum får hon avslag. Hon har ju följt alla regler som gällde vid de tillfällen hon sökte.

Jag hänvisar alltså till det du skrev och inte till TS.

Vi har haft uppe ett ärende i Migrationsdomstolen då vi tyckte det var fel att straffa en sökande som förlängt ett tidigare besök. Domstolen har konstaterat att inte resa hem när visumtiden löper ut strider mot EU domstolens dom. Det finns även i Schengenreglerna att om besöket ska vara längre än visumtiden ska sökanden istället söka ett uppehållstillstånd för besök.

Mvh Thaikonsult

Vi har haft uppe ett ärende i Migrationsdomstolen då vi tyckte det var fel att straffa en sökande som förlängt ett tidigare besök. Domstolen har konstaterat att inte resa hem när visumtiden löper ut strider mot EU domstolens dom. Det finns även i Schengenreglerna att om besöket ska vara längre än visumtiden ska sökanden istället söka ett uppehållstillstånd för besök.

Mvh Thaikonsult
Jo fast de hade väl fått OK från MIG innan det första visumet löpt ut, att följa reglerna och sen blir straffade tycker jag fortfarande är fel.

Jo fast de hade väl fått OK från MIG innan det första visumet löpt ut, att följa reglerna och sen blir straffade tycker jag fortfarande är fel.
Visst är det fel. Det kan ju finnas legitima skäl till att man behöver förlänga ett besök, har detta godkänts av Migrationsverket är det ju tokigt om detta skall påverka i framtiden. Kan man ta hänsyn till vilka skälen till en förlängning har varit?

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp