Effektivaste och billigaste sättet att köra A/C på?

 
Det här kan ju omöjligt stämma, värme leds inte nedåt. Nedåt kan det bara gå som strålning. Vi minns väl alla experimentet i skolfysiken, när man fick hålla i ett provrör och läraren eldade i botten. Det dröjde inte länge innan man måste släppa! När man däremot höll provröret i botten och läraren eldade på toppen, kunde vattnet koka utan att man blev varm om fingrarna....
Troligen är det värmeaccumulation i väggarna som stiger och gör väggen lite varmare under taket och isolering av "överskjutet" hindrar bara värmen från att avgå uppåt. Däremot tror jag att en tunn isolering på innertaket kan göra en hel del, strålningen från takplåten är ju massiv och en tunn gipsskiva orkar nog inte stoppa allt. Det blir nog inte väldigt varmt, men ytan är ju stor..

Du kan göra egna experiment hemma.
Materialval är väldigt viktigt.

Ta t.ex ett vinkeljärn och kör på med gasol i övre delen av vinkeljärnet.
Håll sedan vinkeljärnet i den nedre delen. Detta ska gå hur fint som helst med hjälp av din teori.
 
Vad jag förstår har du helt rätt Birger. Därför skall man inte jämföra isolering i Sverige och på tropiken. Värme uppe på vinden klättrar inte ner till rummen utan den kommer för det mesta genom väggar.
En aspekt som jag är lite rädd för att isolering här i Thailand kan medföra rätt mycket problem om man inte tänker sig för. Nu tänker jag kondens närmast och fuktigheten som någon här redan bläddrade på att varm luft kan binda betydligt mera vatten än kall så se dig för hur du isolerar.
Det stora problemet i Svedala är ju luftkvalitet i och med dålig ventilation.
Från 70-talets oljekris, när bensinpriset gick över en krona/l :p så har vi byggt plastpåsar åt människor att bo i, helt vansinnigt:oops: Energisnåla hus som har ruttnat och/eller gjort folk sjuka.

Sent åttital så jobbade jag åt en fastighetsförvaltare som frågade mig -Kan du det där med ventilation?
-Ja för f-n, det kan man lära apor. Tände en cigg och blåste rök vid två kanaler. -Luft in här och luft ut där, så skall det vara i samtliga rum om du vill ha ett friskt hus.

Jag hade jobb i två år i den fastigheten efter det:)

Så ventilation och begränsade mängder med strålningsuppvärmd luft tror jag är viktigare än att isolera, PAX-fläktar brukade vi säga om det krävdes forcerad luftgenomströmning och sätt dom som frånluft så löser sig till luften sig av undertrycket. Dom var energisnåla redan när jag höll på med sånt, måste vara perfekta att använda med solceller.

Isolering och alla dessa småkryp, den sprutade polyuretan isoleringen? Det finns säkert kryp som tror att det är käk det med, någon som haft problem med kryp i isolering? I Sverige är det inte helt ovanligt med rått/mus bon i gamla "kattvindar".
 
För ett år sedan köpte jag en ny AC en innverter.

Den gamla gick en 12 timmar dagligen den nya går i snitt 20 timmar, av stängd endast då det är som kallast under natten.
Framfår alt går den under dag tid, då slipper man att kyla ner rumett när man tar en lur eller lägger sig för natten.
Kostar mer än man tror att stänga av AC under dagen.
Detta sätt köra samt en ny AC har sänkt energi förbrukningen med ca 25%.
 
8 bath/timmen när kompressorn går, räknade jag ut att AC:n kostar det kan vara stor skillnad på hur många min/h kompressorn går, hur väl kapaciteten på AC:n är anpassad till yttertemperaturen, rummets storlek och "kylläckage".

Hur många min/h går kompressorn? Jag ber inte om att du ska sitta och klocka;) men du kanske har en känsla på ungefär? 2000 watt? Eller drar den 2 kW/h;) 4 bath/kwh var det när jag räknade alltså;)

För att återgå till frågan!
Det känns som en rätt komplicerad formel för att räkna på, jag gissar på att Isaac Newton kom på den;) Var är Pjodd? Han gillade ju matematik och fysik:D Lamda värde på väggar och tak, visst finns det tabeller på olika materials isoler/värmeledningsförmåga? Jag har ett svagt minna av det från en skolbok "Matematik för Ingenjörer" kan ha varit i den. Kan ha varit en lös tabell också:oops:
Är det VVS-Ingenjörer som kan sånt här? Jag kan inte ens formulera frågan så jag får svar av den allsmäktige Mr. Google;)
 
8 bath/timmen när kompressorn går, räknade jag ut att AC:n kostar det kan vara stor skillnad på hur många min/h kompressorn går, hur väl kapaciteten på AC:n är anpassad till yttertemperaturen, rummets storlek och "kylläckage".

Hur många min/h går kompressorn? Jag ber inte om att du ska sitta och klocka;) men du kanske har en känsla på ungefär? 2000 watt? Eller drar den 2 kW/h;) 4 bath/kwh var det när jag räknade alltså;)

För att återgå till frågan!
Det känns som en rätt komplicerad formel för att räkna på, jag gissar på att Isaac Newton kom på den;) Var är Pjodd? Han gillade ju matematik och fysik:D Lamda värde på väggar och tak, visst finns det tabeller på olika materials isoler/värmeledningsförmåga? Jag har ett svagt minna av det från en skolbok "Matematik för Ingenjörer" kan ha varit i den. Kan ha varit en lös tabell också:oops:
Är det VVS-Ingenjörer som kan sånt här? Jag kan inte ens formulera frågan så jag får svar av den allsmäktige Mr. Google;)
Nu måste man ju veta hur många gånger kyler du ner rumet, kostar mycket att kyla ner istället för att ha en konstant temp i rumet.

Man är kyl inngenjör eller kyl maskinist för att vara exper på området.
Fanns en forum medlem på annat forum som var kylmaskinist. Seglade på Salens kylbåtar han sa stäng inte av Ac en .
Han byggde i Huuainn trakterna och instalerade en avancead Ac annläggning som strålade ut kyla i taken.
Tog mig åtta år innan jag låd han råd
 
Nu måste man ju veta hur många gånger kyler du ner rumet, kostar mycket att kyla ner istället för att ha en konstant temp i rumet.

Man är kyl inngenjör eller kyl maskinist för att vara exper på området.
Fanns en forum medlem på annat forum som var kylmaskinist. Seglade på Salens kylbåtar han sa stäng inte av Ac en .
Han byggde i Huuainn trakterna och instalerade en avancead Ac annläggning som strålade ut kyla i taken.
Tog mig åtta år innan jag låd han råd
Om kompressorn inte är variabel så spelar det enbart roll på temperaturen i rummet, tiden den går och vilken effekt den drar är intressantast, strömförbrukningen. Sen är det en komfortfråga, bäst är ju att befinna sig i ett lagom tempererat rum utan fläktar eller AC. Att låta en AC stå och gå i ett oanvänt utrymme kan inte vara kostnadseffektivt.
 
Nu måste man ju veta hur många gånger kyler du ner rumet, kostar mycket att kyla ner istället för att ha en konstant temp i rumet.

Man är kyl inngenjör eller kyl maskinist för att vara exper på området.
Fanns en forum medlem på annat forum som var kylmaskinist. Seglade på Salens kylbåtar han sa stäng inte av Ac en .
Han byggde i Huuainn trakterna och instalerade en avancead Ac annläggning som strålade ut kyla i taken.
Tog mig åtta år innan jag låd han råd

Kanske en bra tumregel att inte slå av AC’n.
Men tumregler är oftast dåliga vid optimering.
Bor man i ett tält så är det nog ingen idé att låta den gå om man inte är inne i tältet.
Att sedan AC’n skulle få jaga för fullt för att hålla temperaturen är väl också väldigt bortkastat.

Min mening är att det bästa man kan göra är att isolera. Både för komforten och eventuell energiförbrukning.
Dessutom skulle man med innerväggar slippa dessa hörn som thailändarna verkar ha någon fetisch för.
Sedan kan man på ett ungefär räkna ut lambdavärdet för väggen. Isoleringens lambdavärde känner man som oftast till.
Har man det så är det inga problem att räkna ut om duggpunkten ligger åt helvete. Men det tror jag knappast.
 
Om kompressorn inte är variabel så spelar det enbart roll på temperaturen i rummet, tiden den går och vilken effekt den drar är intressantast, strömförbrukningen. Sen är det en komfortfråga, bäst är ju att befinna sig i ett lagom tempererat rum utan fläktar eller AC. Att låta en AC stå och gå i ett oanvänt utrymme kan inte vara kostnadseffektivt.
 
Du kan göra egna experiment hemma.
Materialval är väldigt viktigt.

Ta t.ex ett vinkeljärn och kör på med gasol i övre delen av vinkeljärnet.
Håll sedan vinkeljärnet i den nedre delen. Detta ska gå hur fint som helst med hjälp av din teori.

Det gör det också, jag har nyss provat. Då skall man ändå veta att järn leder värme bättre än det mesta. Och, nej, det här är inte "min teori" det är vanlig skolfysik. Detta lärde vi oss i mellanstadiet, men i Thailand tycks det gälla andra naturlagar än i resten av världen....
 
Jag kan vidarebefordra en allmän observation i ämnet. Min kåk i Sverige värmdes med ved via accumulatortankar. Om jag ville hålla nittio grader på tankarna, fick jag hysta in några trän i timmen. Detta var inga problem, för pannan stod på min arbetsplats och vedförbrukningen var inte stor. Hade vi däremot varit borta över dan och måste elda upp från 40 grader drog det en halv kubik! Jämn och stadig temperatur drar alltså minst, förändringar drar mycket energi.
 
Jag kan vidarebefordra en allmän observation i ämnet. Min kåk i Sverige värmdes med ved via accumulatortankar. Om jag ville hålla nittio grader på tankarna, fick jag hysta in några trän i timmen. Detta var inga problem, för pannan stod på min arbetsplats och vedförbrukningen var inte stor. Hade vi däremot varit borta över dan och måste elda upp från 40 grader drog det en halv kubik! Jämn och stadig temperatur drar alltså minst, förändringar drar mycket energi.

Med den filosofin och tumregeln så kan du lika gärna köra med öppna fönster samtidigt som du kör med AC.

Som sagt. En tumregel är vad det är och det beror även på hur man använder rummet.
Ett välisolerat rum så håller det att köra med AC i två timmar innan läggdags, så slipper man dessutom lätt bris i rummet när man sover.
Befinner man sig i huvudsak utanför huset större delen av dagen så bör man nog inte köra med AC 24t/ dygn.

Och du har rätt i att det krävs mer energi att kyla ner ett rum i en timme än att hålla temperaturen i rummet i en timme.

Men tumregler funkar inte så bra så det kan appliceras överallt och på alla förhållanden.
 
Med den filosofin och tumregeln så kan du lika gärna köra med öppna fönster samtidigt som du kör med AC.

Som sagt. En tumregel är vad det är och det beror även på hur man använder rummet.
Ett välisolerat rum så håller det att köra med AC i två timmar innan läggdags, så slipper man dessutom lätt bris i rummet när man sover.
Befinner man sig i huvudsak utanför huset större delen av dagen så bör man nog inte köra med AC 24t/ dygn.

Och du har rätt i att det krävs mer energi att kyla ner ett rum i en timme än att hålla temperaturen i rummet i en timme.

Men tumregler funkar inte så bra så det kan appliceras överallt och på alla förhållanden.
Det handlar om att materialet i väggarna ackumulerar värmen , dvs när du skall värma upp kalla väggar så krävs mer energi /värme , är detta så svårt :rolleyes:Samma med kyla , men generellt kan man påstå att med samma isolering i en specifik lokal kostar det mer energi att kyla än att värma .
 
Intressant det här för har faktiskt funderat att köpa AC nu när de säljs billigt. Vad har ni för eftarenhet om vilken är bra och billig för tänker inte köpa någon dyr för har aldrig ens behövt en så här länge. Så Mitsubishi som hade sänkts från 20 till 14 papp lät som rätt bra rabatt.
 
Från 70-talets oljekris, när bensinpriset gick över en krona/l :p så har vi byggt plastpåsar åt människor att bo i, helt vansinnigt:oops: Energisnåla hus som har ruttnat och/eller gjort folk sjuka.

Sent åttital så jobbade jag åt en fastighetsförvaltare som frågade mig -Kan du det där med ventilation?
-Ja för f-n, det kan man lära apor. Tände en cigg och blåste rök vid två kanaler. -Luft in här och luft ut där, så skall det vara i samtliga rum om du vill ha ett friskt hus.

Jag hade jobb i två år i den fastigheten efter det:)

Så ventilation och begränsade mängder med strålningsuppvärmd luft tror jag är viktigare än att isolera, PAX-fläktar brukade vi säga om det krävdes forcerad luftgenomströmning och sätt dom som frånluft så löser sig till luften sig av undertrycket. Dom var energisnåla redan när jag höll på med sånt, måste vara perfekta att använda med solceller.

Isolering och alla dessa småkryp, den sprutade polyuretan isoleringen? Det finns säkert kryp som tror att det är käk det med, någon som haft problem med kryp i isolering? I Sverige är det inte helt ovanligt med rått/mus bon i gamla "kattvindar".
Fick ett förslag att sätta fläkt på vinden som är rätt rymlig. Tror du att den gör nytta?
 
8 bath/timmen när kompressorn går, räknade jag ut att AC:n kostar det kan vara stor skillnad på hur många min/h kompressorn går, hur väl kapaciteten på AC:n är anpassad till yttertemperaturen, rummets storlek och "kylläckage".

Hur många min/h går kompressorn? Jag ber inte om att du ska sitta och klocka;) men du kanske har en känsla på ungefär? 2000 watt? Eller drar den 2 kW/h;) 4 bath/kwh var det när jag räknade alltså;)

För att återgå till frågan!
Det känns som en rätt komplicerad formel för att räkna på, jag gissar på att Isaac Newton kom på den;) Var är Pjodd? Han gillade ju matematik och fysik:D Lamda värde på väggar och tak, visst finns det tabeller på olika materials isoler/värmeledningsförmåga? Jag har ett svagt minna av det från en skolbok "Matematik för Ingenjörer" kan ha varit i den. Kan ha varit en lös tabell också:oops:
Är det VVS-Ingenjörer som kan sånt här? Jag kan inte ens formulera frågan så jag får svar av den allsmäktige Mr. Google;)
Apropå Pjodd han pluggar livsmedelskemi i Sverige, kan garantera att då är man upptagen. Tur att jag har allt sånt bakom mig och kan njuta av livet
 
Intressant det här för har faktiskt funderat att köpa AC nu när de säljs billigt. Vad har ni för eftarenhet om vilken är bra och billig för tänker inte köpa någon dyr för har aldrig ens behövt en så här länge. Så Mitsubishi som hade sänkts från 20 till 14 papp lät som rätt bra rabatt.
Kostnaden av Ac är väl inte problemet, drift kostnaden samt servis är väl den stora kostnaden.
Kopa billigt blir dyrt, köp en Darkling inverder, dyr men värd sitt pris.
 
Intressant det här för har faktiskt funderat att köpa AC nu när de säljs billigt. Vad har ni för eftarenhet om vilken är bra och billig för tänker inte köpa någon dyr för har aldrig ens behövt en så här länge. Så Mitsubishi som hade sänkts från 20 till 14 papp lät som rätt bra rabatt.
Mitsubishi är bra grejer. Kanske i bäst, men bland de bästa. Det låter inte som nåt lurendrejeri enligt mig.
 
Rekar endast japanska inverters, allt annat går bort direkt för mig.
Inte pga av att de anses energisnålare utan mest för ljudvolymen.
Använder 3 Mitsubishi i sovrummen och Fujitsu i vardagsrummet, inget att anmärka på, tyst och bra.

/ SatanG
 
 
 
Tillbaka
Topp