JBK.Ltd.
Forumveteran
En fråga då. Hur gör jag i en (café)lokal som bara används under dagtid (ca 8 timmar) Hitills har vi stängt av invertern när vi stänger på em och satt på den när temperaturen stiger på förmiddagen. Lokalen är inte optimalt isolerad och har rätt stora fönsterytor.
Det normala är ju till att "skugga av" så mycket av fönsterytan som möjligt är, men om det inte är möjligt pga. annonsering av din affärsidé och att inte förfula utsidan.
Stora fönsterytor är ofta den stora boven i förlusten av nerkyldluft i lokal och som du själv nämner @mackes, isolering inte är till det optimala här i LOS.
Det första jag kom tänka på, var att du skulle kunna sätta en starttimer på din enhet, den skulle kunna starta enheten 1 timme före öppnandet och köra 1 timme efter stängning och med det så menar jag att lokalen är lite svalare vid er ankomst, men sen slog det mig att det funkar nog inte, ofta när strömmen bryts så går enheten tillbaka till avstängt läge och startar inte upp igen när strömmen är tillbaka.
Ett annat alternativ är, att vid stängnings dags höja temperaturen på invertern till 27-28*C (kanske mer) och ställa den på "Auto" om du nu har det alternativet som fläktval, då brukar både fläkt och kompressor sluta att snurra och endast startar upp när invertern känner av att rummet har blivit varmare, än vald temp och låta den vara igång på natten, energimässigt så blir inte ökningen större för hela enheten...
Jo-Be/JBK-Airservice Ltd.
Senast ändrad: