Effektivaste och billigaste sättet att köra A/C på?

 
En fråga då. Hur gör jag i en (café)lokal som bara används under dagtid (ca 8 timmar) Hitills har vi stängt av invertern när vi stänger på em och satt på den när temperaturen stiger på förmiddagen. Lokalen är inte optimalt isolerad och har rätt stora fönsterytor.

Det normala är ju till att "skugga av" så mycket av fönsterytan som möjligt är, men om det inte är möjligt pga. annonsering av din affärsidé och att inte förfula utsidan.
Stora fönsterytor är ofta den stora boven i förlusten av nerkyldluft i lokal och som du själv nämner @mackes, isolering inte är till det optimala här i LOS.

Det första jag kom tänka på, var att du skulle kunna sätta en starttimer på din enhet, den skulle kunna starta enheten 1 timme före öppnandet och köra 1 timme efter stängning och med det så menar jag att lokalen är lite svalare vid er ankomst, men sen slog det mig att det funkar nog inte, ofta när strömmen bryts så går enheten tillbaka till avstängt läge och startar inte upp igen när strömmen är tillbaka.

Ett annat alternativ är, att vid stängnings dags höja temperaturen på invertern till 27-28*C (kanske mer) och ställa den på "Auto" om du nu har det alternativet som fläktval, då brukar både fläkt och kompressor sluta att snurra och endast startar upp när invertern känner av att rummet har blivit varmare, än vald temp och låta den vara igång på natten, energimässigt så blir inte ökningen större för hela enheten...

Jo-Be/JBK-Airservice Ltd.
 
Senast ändrad:
Det normala är ju till att "skugga av" så mycket av fönsterytan som möjligt är, men om det inte är möjligt pga. annonsering av din affärsidé och att inte förfula utsidan.
Stora fönsterytor är ofta den stora boven i förlusten av nerkyldluft i lokal och som du själv nämner @mackes, isolering inte är till det optimala här i LOS.

Det första jag kom tänka på, var att du skulle kunna sätta en starttimer på din enhet, den skulle kunna starta enheten 1 timme före öppnandet och köra 1 timme efter stängning och med det så menar jag att lokalen är lite svalare vid er ankomst, men sen slog det mig att det funkar nog inte, ofta när strömmen bryts så går enheten tillbaka till avstängt läge och startar inte upp igen när strömmen är tillbaka.

Ett annat alternativ är, att vid stängnings dags höja temperaturen på invertern till 27-28*C (kanske mer) och ställa den på "Auto" om du nu har det alternativet som fläktval, då brukar både fläkt och kompressor sluta att snurra och endast startar upp när invertern känner av att rummet har blivit varmare, än vald temp, energimässigt så blir inte ökningen större för hela enheten...

Jo-Be/JBK-Airservice Ltd.

Tack för input.

Vi har försökt med timer och A/C:n (Mr Slim) beter sig bra och startar igen om den var igång när strömmen gick men det är så många strömavbrottt så klockan spårar ur och visar fel tid ganska snabbt... Mer intelligent klocka kan ju funka.

Men att sätta på på morgonen funkar ok då vi ändå måste vänta på uppvärmning av andra maskiner. Jag bara funderade på om det var bättre i det stora hela att hålla lokalen torr och sval när vi inte är där. Frågan är också vad priset för det blir.

Något direkt solljus har vi inte på rutorna, dock är det enkla glas och vi skulle ju kunna sätta på ett extra lager med fönsterglas på insidan för att hålla ner strålningsvärmen. Rutorna blir ju upp emot 40 grader på insidan.
 
Jag tror ju att köra hela dygnet är det bästa o billigaste alternativet.

Om man kör på natten med 29 grader, så slipper man ju att kyla ner på morgonen, som kostar en hel del energi.
 
Jag tror ju att köra hela dygnet är det bästa o billigaste alternativet.

Om man kör på natten med 29 grader, så slipper man ju att kyla ner på morgonen, som kostar en hel del energi.

Ja det är frågan, får väl kolla med elmätaren hur det slår. Men det där med att kyla ner på morgonen vet jag inte, det är sällan över 30 grader på morgonen.
 
Tror inte det handlar så mycket om ute tempen, utan hur varma är inner väggarna, det är ju dom du skall kyla ner.
Klockrent,
vi bytte sovrum till det mindre som skuggades hela dagen, vinsten blev bättre komfort och 700b mindre elräkning varje månad.
Garderober och annat flyttade vi till det varmare rummet.
 
Smart. I byn har vi tre av fyra sovrum åt norr, tur eller otur vad vet jag? Men det är inte särskilt varmt på kvällen, dock kan luftfuktigheten vara besvärande. Men lätt körning av ACn råder lätt bot på detta.
 
När damens hus byggdes tänkte man knappast på solens bana, sovrummet ligger på värsta solhörnet och utan skugga. Både jag och damen led av värmen redan i dec-jan om det varit en solig dag. Så jag byggde en "skorsten" ca 50x50 cm och 150 hög, från sovrumstaket och upp på vinden. (har öppnat upp gavlarna och ventilerar vinden också) Satte en fläkt på toppen tyvärr lite bullrig ska försöka hitta en tystare. Sågade sen upp 2 hål ca 10x40 cm längst ner i väggen, som bestod av löjligt tunna solvarma ihåliga betongblock. Smetade i bruk och snyggade till, satte sen i dubbla myggnät. Tog upp motsvarande hål i sänggavlarna, ena gaveln står dikt an mot väggen så svalare kvälls/nattluft strömmar rakt genom sängsockeln och vidare ut i rummet och upp. En viss genomströmning sker även utan fläkten igång, körde bara fläkten lite innan läggdags. Inga problem med myror ännu men får hitta på nåt om så blir. Har annars täppt för ordentligt med plåtar och gummilister innan vi åkte till sverige igen. Ett slags fattigmans ac, men finns nog utrymme för förbättringar nästa vända:)
 
Senast ändrad:
Fattigmans ac plastlåda med lock två runda rör ut från den +hål för fläkt lägg isblock i den ev isbitar på med fläkten 220v.Prova fram rätt hastighet ,kan drivas med en 12 v fläkt från bil tex lycka till med ac
 
Nu har jag gjort ett högst ovetenskapligt test. Ta det för vad det är.

Förutsättningar:
-AC av inverter modell
-Satt temperatur, 27 grader
-Rummets storlek, 340cm x 340cm ~ 11kvm
-Takhöjd, 290cm
-Stängda dörrar och fönster
-Testet utfört nattetid
-Rummets dörr vätter mot ett AC kylt utrymme där temperaturen var satt till 28 grader
- 1,5 liters PET flaska för mätning av mängd vatten.
- Missade att notera luftfuktighet utomhus under testet

Okej nu kör vi. Rummet var nedkylt till satt temperatur ett par timmar innan mörkrets inbrott. Ca 22:00 tömde jag PET flaskan på vatten. På morgonen strax efter 7 tömde jag ut ca 1 liter vatten. På ca 9 timmar har 1 liter vatten kondenserats bort ur luften.

@Pjodd Nu kan du utföra samma supertest hos dig och jämföra resultaten :)

Igår kväll när vi var ut och käkade (Bang Saray) så tyckte jag att det var lite extra klibbigt. Synd att jag glömde kolla luftfuktigheten innan.
 
Senast ändrad:
Nu har jag gjort ett högst ovetenskapligt test. Ta det för vad det är.
Förutsättningar:
-AC av inverter modell
-Satt temperatur, 27 grader
-Rummets storlek, 340cm x 340cm ~ 11kvm
-Takhöjd, 290cm
-Stängda dörrar och fönster
-Testet utfört nattetid
-Rummets dörr vätter mot ett AC kylt utrymme där temperaturen var satt till 28 grader
- 1,5 liters PET flaska för mätning av mängd vatten.
- Missade att notera luftfuktighet utomhus under testet
Okej nu kör vi. Rummet var nedkylt till satt temperatur ett par timmar innan mörkrets inbrott. Ca 22:00 tömde jag PET flaskan på vatten. På morgonen strax efter 7 tömde jag ut ca 1 liter vatten. På ca 9 timmar har 1 liter vatten kondenserats bort ur luften.
@Pjodd Nu kan du utföra samma supertest hos dig och jämföra resultaten :)

Igår kväll när vi var ut och käkade (Bang Saray) så tyckte jag att det var lite extra klibbigt. Synd att jag glömde kolla luftfuktigheten innan.

@Nam Falang, du, menar väl att rummets förutsättningar är mängden luft(m3) och inte area(m2), då ska uträkningen se ut så här:
Rummets mängd av luft: 3,40 x 3,40 x 2,90 = 33,524 M3 luft

Antal kubikmeter luft passerar igenom invertern delat på 24timmar:
33,524 M3 / 24tim = 1,39 m3 per timme.

Test, antal timmar och hur många M3 luft passerar:
1,39 m3 x 9tim = 12,51 m3 luft cirkulerat igenom invertern på de timmar/info. du gav.

Då kommer vi till slut klämmen:
12,51 m3 /0,1 liter vatten / 9 tim = 1,39 dl vatten har av kondenserats från luften under 9 timmars test...
Med en risk över att allt vatten kanske inte, från vattenuppsamlaren under kylbaffeln har runnit ner i din flaska

Några frågor på detta?

JBK-Airservice Ltd./Jo-Be
 
Senast ändrad:
Tack för input.

Vi har försökt med timer och A/C:n (Mr Slim) beter sig bra och startar igen om den var igång när strömmen gick men det är så många strömavbrott så klockan spårar ur och visar fel tid ganska snabbt... Mer intelligent klocka kan ju funka.

@mackes

Detta lilla problem handlar om en batteri backup till klockan, vilket då resulterar i att klockan har ström men inte timern och då borde problemet vara löst den vägen.

Jo-Be/JBK-Airservice Ldt.
 
@Nam Falang, du, menar väl att rummets förutsättningar är mängden luft(m3) och inte area(m2), då ska uträkningen se ut så här:
Rummets mängd av luft: 3,40 x 3,40 x 2,90 = 33,524 M3 luft

Antal kubikmeter luft passerar igenom invertern delat på 24timmar:
33,524 M3 / 24tim = 1,39 m3 per timme.

Test, antal timmar och hur många M3 luft passerar:
1,39 m3 x 9tim = 12,51 m3 luft cirkulerat igenom invertern på de timmar/info. du gav.

Då kommer vi till slut klämmen:
12,51 m3 /0,1 liter vatten / 9 tim = 1,39 dl vatten har av kondenserats från luften under 9 timmars test...
Med en risk över att allt vatten kanske inte, från vattenuppsamlaren under kylbaffeln har runnit ner i din flaska

Några frågor på detta?

JBK-Airservice Ltd./Jo-Be

självklart menar jag kubikmeter luft därav angav jag takhöjden ;) Förstod att någon vänlig själ var sugen på en matematisk uträkning :)

Tack för hjälpen.
 
Några frågor på detta?

Hur vet du hur mycket luft som passerat genom innerdelen, jag har inte nämnt vare sig storlek eller fläkthastighet?

Om 1.39 dl avkondenserats på 9 timmar var kom då resten av vattnet ifrån menar du? Jag hällde ut ca 1 liter. Luftfuktigheten borde också vara avgörande.

Mitt lilla test var mer ett svar på @Pjodd fråga angående om en inverter modell kondenserar mer fukt ur luften vid uppnådd temperatur och med tanke på att pumpen inte behöver jobba så hårt på natten.

Jag har ingen konventionell AC av samma storlek, på vare sig rum eller BTU, att jämföra med dessvärre.

Hur som helst så slås man av hur mycket vatten det blir. Jag tyckte det var intressant experiment så här på semestern :)
 
Hur vet du hur mycket luft som passerat genom innerdelen, jag har inte nämnt vare sig storlek eller fläkthastighet?

Om 1.39 dl avkondenserats på 9 timmar var kom då resten av vattnet ifrån menar du? Jag hällde ut ca 1 liter. Luftfuktigheten borde också vara avgörande.

Mitt lilla test var mer ett svar på @Pjodd fråga angående om en inverter modell kondenserar mer fukt ur luften vid uppnådd temperatur och med tanke på att pumpen inte behöver jobba så hårt på natten.

Jag har ingen konventionell AC av samma storlek, på vare sig rum eller BTU, att jämföra med dessvärre.

Hur som helst så slås man av hur mycket vatten det blir. Jag tyckte det var intressant experiment så här på semestern :)

Du får säkert tilluft med ventilationen också som ger mer vatten över tid.
 
Angående BTU, blev jag lite intresserad av så googlade och fann att BTU är, "Btu definieras som den värmeenergi som krävs för att höja temperaturen på 1 pund (0.454 kg) vatten 1 grad Fahrenheit från 39 till 40° F (3.8 till 4.4° C). "
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Btu ,Det hade jag ingen aning om!

Hur vet du hur mycket luft som passerat genom innerdelen, jag har inte nämnt vare sig storlek eller fläkthastighet?
Om 1.39 dl avkondenserats på 9 timmar var kom då resten av vattnet ifrån menar du? Jag hällde ut ca 1 liter. Luftfuktigheten borde också vara avgörande. Mitt lilla test var mer ett svar på @Pjodd fråga angående om en inverter modell kondenserar mer fukt ur luften vid uppnådd temperatur och med tanke på att pumpen inte behöver jobba så hårt på natten. Jag har ingen konventionell AC av samma storlek, på vare sig rum eller BTU, att jämföra med dessvärre. Hur som helst så slås man av hur mycket vatten det blir. Jag tyckte det var intressant experiment så här på semestern :)

För att få en exakt uträkning av det du nämner @Nam Falang, så måste man ha mer exakta uppgifter gällande Ac:nens prestanda, rum i M3 och som @Janne påminner oss om BTU:n den samma.

Då och endast då, kan man räkna ut på millilitern(ml) hur mycket som av kondenseras från enheten, i ditt fall @Nam Falang så gav du okej uppgifter att gå på och det naturligtvis slutar med grova kalyleringar och vaga svar i exakthet, i detta fall 1,39 dl per timme...



Jo-Be/JBK-Airservice Ltd.
 
Senast redigerad av en moderator:
 
 
Tillbaka
Topp