Ekonomi mm när du lever med en thailändsk kvinna

Allt är kultur, kultur är vårt sätt att leva. Jag har aldrig sagt att jag bara vill leva enligt Thai kultur men jag vill försöka ta det bästa från våra sätt att leva, något som inte låter sig göras i Sverige av orsaken du själv nämner, de skall lära sig "se rätt och fel". Du är så övertygad om att det svenska sättet är rätt så för dig handlar det inte om olika sätt att leva utan om "utbildning".

Min fru utbildar sig fortlöpande med hjälp av Internet och vi är rätt överens om vad som är bra och dåligt i väst. Ibland vet hon bäst och ibland jag utifrån våra erfarenheter och den kultur vi växt upp i. Du kan ju titta på videon jag länkade till så kan du ju själv se att det finns baksidor av "välfärden" i Sverige. Olyckliga människor som dör ensamma men självständiga med massor av pengar, är det lycka?

De som jag tycker två viktiga sakerna i Thailändsk kultur är förhållandet till familjen och till tid, det går tyvärr inte att implementera i dagens Sverige. Jag tycker inte det är lika viktigt att varje individ är oberoende stark utan att man är stark på olika områden och familjen blir ett team.

Tjänstemannaförtrycket är en gammal kvarleva som kommer att försvinna även i Thailand. De som har växt upp på 1900-talet i Thailand har gjort det med en orimligt stor respekt för makten, en gammal kvarleva som även Sverige hade för ett sekel sedan men få av oss som lever idag har upplevt. Det är inte lätt ändra på, det får man leva med, under tiden hjälps familjen åt med att hantera situationen. Thai som bor i Sverige köper inte detta förtryck eftersom de sett hur det kan vara i Sverige men det är inte lätt för Thai i Thailand som ständigt lever med förtrycket att se hur man skulle kunna bryta det.

Försök inte göra om även denna tråd till en kulturråd. Du skrev att din fru litade du inte på i kontakt med myndighet utan hon lät sig köras över.

Jag påtalar då att min fru med västerländsk utbildning och blivit inspirerad av västerländsk synsätt inte blir överkörd eller förtryckt.

Då svarar du att fingra kanske inte skulle bli lycklig av förstå.

Jag tror det ligget på mansgrisar om man vill ha en underlägsen fru som man ska styra.

För mig är det kvinnoförtryck inte kultur.

Vad har det med att göra att jag varit gift med en svensk kvinna innan som dog i cancer. Hon dog inte pga kultur eller utbildning.

På banken stöttade min fru mig. Fick tjänstemannen att ringa till huvudkontoret. De lovade att fixa men skickade aldrig koden. Då men ändå måste ha thainummer sket vi i att gå vidare.

Men Thai fru, gift i Thailand och barn med thailändskt medborgarskap så finns det saker att göra med myndigheter. Har varit många gånger på många myndigheter och min fru hjälpt till.
Jag har väl fan inte pratat om att du har varit gift med Svensk kvinna innan!

Du har ju själv skrivit flera gånger att du först gifte dig i Sverige och sedan gick ju eran kommunikation sisådär med amphoe så då fick ni även gifta er här nere på ett annat datum då det inte "funkade med registreringen"
Så du är ju gift 2 gånger med din fru ett bröllopsdatum i Sverige och ett annat bröllopsdatum i Thailand.

Senast redigerad av en moderator:
Försök inte göra om även denna tråd till en kulturråd. Du skrev att din fru litade du inte på i kontakt med myndighet utan hon lät sig köras över.

Jag påtalar då att min fru med västerländsk utbildning och blivit inspirerad av västerländsk synsätt inte blir överkörd eller förtryckt.

Jag tror det ligget på mansgrisar om man vill ha en underlägsen fru som man ska styra.

Snacka om att tolka vad folk skriver som fan läser bibeln, låter mer som du inte lagt erat förra gräl bakom dig och vill starta upp det på nytt?

Jag tycker det både överdrivs och generaliseras friskt i tråden. Om vi pratar om en kvinna med 6-årig skola som inte förrän i vuxen ålder lämnat sin hemby så är skillnaden gentemot en svenska oftast givetvis ganska stor, men pratar vi om en thailändsk kvinna i 30-40-årsåldern med hyfsad utbildning och uppvuxen i en stad så är skillnaden minimal. Jag tycker inte det är någon stor skillnad mellan min fru och mina kompisars svenska fruar eller mina kvinnliga släktingar, varken till det bättre eller sämre.

Att thailändska kvinnor sköter ekonomin och tar nästan alla beslut i familjen är en tradition som kommer från att de inte förrän väldigt nyligen började förvärvsarbeta och även nu är en väldigt stor del av kvinnorna hemma. Att de i allmänhet skulle vilja att mannen sköter ekonomin, har alla kontakter med myndigheter och i allmänhet bestämmer ser jag som en typisk stenbordsskröna, så är det helt enkelt inte. Mannen ska tjäna pengar och hålla sig hyfsat nykter, att bli bossad är nog det sista en thailändska vill.

Vilken typ av förhållande man vill ha till sin fru beror givetvis också på i vilken fas i livet man är. Är man fortfarande relativt ung, behöver tjäna ihop pengar, vill skaffa barn etc så anser i varje fall jag att man måste dela på ansvarsområdena och då kunna lita på att den andra parten både har viljan och förmågan att dra sitt strå till stacken, annars blir det nog snart ohållbart.

Är man däremot lite äldre, ekonomiskt oberoende och klar med familjedelen så har man givetvis möjligheten att göra det hela till en enmansshow där frugan egentligen bara behöver vara snygg och lydig. Skulle jag hamna i den sitsen en dag och ha de kraven så tror jag nog hellre att jag köper en cocker spaniel, anställer en hushållerska och betalar för lösnummer istället för att skaffa en fru som slängs ut om hon är för högljudd eller för tyst.

Har läst lite på denna tråd... Jag tror Berralund och Jonas har de mest vettiga inläggen... ;)
Lugnt och sansat.. Läst mycket annat som bara är påhopp och skitsnack...

Om man älskar sin fru så litar man väl på henne? Eller??
Tjafsar man löser man det med ett skratt... Aldrig långsinta bråk...
Under alla år jag och frugan varit tillsammans så kan man nog räkna tjafsen på en hands fingrar...
Vi vaknar med ett smail och tar hand om varandra varje dag...
När vi är i Thailand har vi 100-150 000 bath i kontanter med oss...
De lämnar jag till frugan... Varför? Jo!!! Jag litar på henne!! Jag behöver inte pengar där... Hon betalar med våra pengar. Vill jag ha något är det bara att säga det. Så fixar hon det... Hon har kontakter med folk och Ampur..
Behöver vi papper påskrivna så fixas det med lätt... Vår vän är bossen på Ampur iNon Thai.
Vad enkelt det kan vara om man tänker efter.. :wai::wai: Inget tjafs... ;)

Jag tycker det både överdrivs och generaliseras friskt i tråden. Om vi pratar om en kvinna med 6-årig skola som inte förrän i vuxen ålder lämnat sin hemby så är skillnaden gentemot en svenska oftast givetvis ganska stor, men pratar vi om en thailändsk kvinna i 30-40-årsåldern med hyfsad utbildning och uppvuxen i en stad så är skillnaden minimal. Jag tycker inte det är någon stor skillnad mellan min fru och mina kompisars svenska fruar eller mina kvinnliga släktingar, varken till det bättre eller sämre.

Att thailändska kvinnor sköter ekonomin och tar nästan alla beslut i familjen är en tradition som kommer från att de inte förrän väldigt nyligen började förvärvsarbeta och även nu är en väldigt stor del av kvinnorna hemma. Att de i allmänhet skulle vilja att mannen sköter ekonomin, har alla kontakter med myndigheter och i allmänhet bestämmer ser jag som en typisk stenbordsskröna, så är det helt enkelt inte. Mannen ska tjäna pengar och hålla sig hyfsat nykter, att bli bossad är nog det sista en thailändska vill.

Vilken typ av förhållande man vill ha till sin fru beror givetvis också på i vilken fas i livet man är. Är man fortfarande relativt ung, behöver tjäna ihop pengar, vill skaffa barn etc så anser i varje fall jag att man måste dela på ansvarsområdena och då kunna lita på att den andra parten både har viljan och förmågan att dra sitt strå till stacken, annars blir det nog snart ohållbart.

Är man däremot lite äldre, ekonomiskt oberoende och klar med familjedelen så har man givetvis möjligheten att göra det hela till en enmansshow där frugan egentligen bara behöver vara snygg och lydig. Skulle jag hamna i den sitsen en dag och ha de kraven så tror jag nog hellre att jag köper en cocker spaniel, anställer en hushållerska och betalar för lösnummer istället för att skaffa en fru som slängs ut om hon är för högljudd eller för tyst.
Nja du har nog inte tolkat så lyckat den här gången men men, det bjuder vi på, är ju fredag.

Ang utbildning mm så har min tjej Bachelors degree och är uppvuxen i Bkk men hon är fortfarande inte som ett Svenskt fruntimmer för det. Har ganska bra erfarenhet av Svenska fruntimmer och dom är mer lika och thaitjejen väldigt olik.

Har läst lite på denna tråd... Jag tror Berralund och Jonas har de mest vettiga inläggen... ;)
Lugnt och sansat.. Läst mycket annat som bara är påhopp och skitsnack...

Om man älskar sin fru så litar man väl på henne? Eller??
Tjafsar man löser man det med ett skratt... Aldrig långsinta bråk...
Under alla år jag och frugan varit tillsammans så kan man nog räkna tjafsen på en hands fingrar...
Vi vaknar med ett smail och tar hand om varandra varje dag...
När vi är i Thailand har vi 100-150 000 bath i kontanter med oss...
De lämnar jag till frugan... Varför? Jo!!! Jag litar på henne!! Jag behöver inte pengar där... Hon betalar med våra pengar. Vill jag ha något är det bara att säga det. Så fixar hon det... Hon har kontakter med folk och Ampur..
Behöver vi papper påskrivna så fixas det med lätt... Vår vän är bossen på Ampur iNon Thai.
Vad enkelt det kan vara om man tänker efter.. :wai::wai: Inget tjafs... ;)
Vem har skrivit att han inte litar på sin tjej?
Nåt jag missat i så fall.

Var skrev han att ha inte litade på sin fru?
Hittar bara att han skrev att han litar på henne 100%.
Många här som är bra på att lägga ord i munnen på andra...

Om några skriver att tex. som jag att frugan vill att jag tar det ansvaret, hur kan det då bli en stenbordskröna?
Jag skriver inte och generaliserar att alla kvinnor är sådana men min fru vill ha det så.
Hon skulle nog få panik och det hade brakat rätt åt skogen om jag skulle lämna över allt detta ansvar på henne.
Även när jag är ombord så frågas det hela tiden hur hon skall fixa det eller det, för många Thai i 20-30 års åldern (idagens läge iallafall) från dom fattigare byarna så känns det som deras föräldrar tagit så mycket av ansvaret så dom har dålig koll på hur saker fungerar, 20-30 åringarna blivit skickade på jobb.
Frugan börjar lära sig nu men hon hade väldigt lite koll innan, hennes mor har väl fixat allt typ.

Nja du har nog inte tolkat så lyckat den här gången men men, det bjuder vi på, är ju fredag.

Ang utbildning mm så har min tjej Bachelors degree och är uppvuxen i Bkk men hon är fortfarande inte som ett Svenskt fruntimmer för det. Har ganska bra erfarenhet av Svenska fruntimmer och dom är mer lika och thaitjejen väldigt olik.

Svenska tjejer är väldigt olika varandra och thailändska tjejer är väldigt olika varandra och även om man kan generalisera och se skillnader mellan gruppen svenska tjejer och gruppen thailändska tjejer så tycker jag skillnaden kraftigt överdrivs. Om thailändska tjejer är såsom ofta beskrivs på forum och svenskor är som de beskrivs så är nog min fru snarare svenska, men det gäller även nästan alla hennes kompisar och till och med hennes morsa. Om jag haft tur eller otur beror förmodligen på vem man frågar men garanterat otur i dina ögon.

Om några skriver att tex. som jag att frugan vill att jag tar det ansvaret, hur kan det då bli en stenbordskröna?
Jag skriver inte och generaliserar att alla kvinnor är sådana men min fru vill ha det så.
Hon skulle nog få panik och det hade brakat rätt åt skogen om jag skulle lämna över allt detta ansvar på henne.
Även när jag är ombord så frågas det hela tiden hur hon skall fixa det eller det, för många Thai i 20-30 års åldern (idagens läge iallafall) från dom fattigare byarna så känns det som deras föräldrar tagit så mycket av ansvaret så dom har dålig koll på hur saker fungerar, 20-30 åringarna blivit skickade på jobb.
Frugan börjar lära sig nu men hon hade väldigt lite koll innan, hennes mor har väl fixat allt typ.

Att din fru vill att du tar ansvaret är givetvis ingen stenbordsskröna, det är en personlig reflektion, men någon skrev också att thailändska kvinnor i allmänhet vill det och det är absolut en skrivbordsskröna, och nog en ganska vanlig sådan bland västerlänningar i Thailand då det passar in i deras allmänna syn på Thailand och thailändare.

Svenska tjejer är väldigt olika varandra och thailändska tjejer är väldigt olika varandra och även om man kan generalisera och se skillnader mellan gruppen svenska tjejer och gruppen thailändska tjejer så tycker jag skillnaden kraftigt överdrivs. Om thailändska tjejer är såsom ofta beskrivs på forum och svenskor är som de beskrivs så är nog min fru snarare svenska, men det gäller även nästan alla hennes kompisar och till och med hennes morsa. Om jag haft tur eller otur beror förmodligen på vem man frågar men garanterat otur i dina ögon.
Du inser väl att man inte kan ta generaliseringar som skrivs här precis på ordet.
Finns väl ingen som menar att alla Thai är lika osv men kulturerna skapar skillnader mellan Thai och Svenskar och där blir ju då Thai tjejer som lever i Sverige "försvenskade" pga att dom tar till sig kulturen där.

Problemet här är att många tar folk precis på ordet istället för att fundera på vad vederbörande faktiskt menar.

Du inser väl att man inte kan ta generaliseringar som skrivs här precis på ordet.
Finns väl ingen som menar att alla Thai är lika osv men kulturerna skapar skillnader mellan Thai och Svenskar och där blir ju då Thai tjejer som lever i Sverige "försvenskade" pga att dom tar till sig kulturen där.

Problemet här är att många tar folk precis på ordet istället för att fundera på vad vederbörande faktiskt menar.

Givetvis finns det kulturella skillnader mellan Thailand och Sverige och lever man en längre tid i endera landet så tar man till sig mer eller mindre av den kulturen, men det innebär ju inte nödvändigtvis att en thaitjej i Sverige blir försvenskad. Vad jag förstått har ju du bott ett antal år i Thailand, men hur förthaiad har du egentligen blivit? Jag har bott här i 20 år och visst har jag tagit till mig thailändsk kultur men det är ju bara den delen jag tycker är bättre än svenska kultur som jag verkligen anammat, den övriga låter jag vara.

Jag skulle tro att en thailändska som bott en längre tid i Sverige gör samma utvärdering; det hon tycker är bättre i Sverige tar hon till sig men det hon föredrar med Thailand behåller hon. Det kan givetvis bli ett problem om hon flyttar tillbaka till Thailand och gifter sig med en risodlare från Nakorn Nowhere men flyttar hon till Thailand med sin svenske man så tror jag båda har en fördel av att ha både det svenska och det thailändska synsättet i ryggsäcken.

Känns som det är vanligare att en människa som flyttar till ett lite mer utvecklat samhälle tar till sig mer av livstilen där än tvärtom, gäller både om man flyttar till en mer utvecklad stad eller ett mer utvecklat land.
Jag tror den som flyttar från Nakorn Nowhere till Bangkok eller Sverige genomgår en större förändring i det personliga planet och anammar mer av livstilen där än den som flyttar från Bangkok eller Sverige till Nakorn Nowhere.
Gäller även Thai som flyttar från ett högre utvecklat samhälle till risbyn i Nakorn Nowhere.

Känns som det är vanligare att en människa som flyttar till ett lite mer utvecklat samhälle tar till sig mer av livstilen där än tvärtom, gäller både om man flyttar till en mer utvecklad stad eller ett mer utvecklat land.
Jag tror den som flyttar från Nakorn Nowhere till Bangkok eller Sverige genomgår en större förändring i det personliga planet och anammar mer av livstilen där än den som flyttar från Bangkok eller Sverige till Nakorn Nowhere.
Gäller även Thai som flyttar från ett högre utvecklat samhälle till risbyn i Nakorn Nowhere.

Så är det givetvis, i varje fall på ett mer kortsiktigt och ytligt plan. Det finns dock ett antal saker jag tagit till mig sedan jag flyttade till Thailand:
Betydelsen av familjen (föräldrar, släktingar etc), där tycker jag Thailand är klart bättre än Sverige.
Enklare umgänge (att inte behöva planera så mycket utan bara komma över eller gå ut och käka något spontant).
Leva i nuet (jag är fortfarande dålig på det men jag gör så sakteliga framsteg).
Värdet av att äta tillsammans.

Det är till synes enkla grejer och något som var naturligt i Sverige för två generationer sedan men på något sätt glömdes det bort i utvecklingen och det kommer det nog göras i Thailand också, till viss del har det redan börjats.

Vi var varit i Sverige och Europa 1-2 till två gånger om året i 20 år så frugan har hyfsad koll på Sverige, många västerländska kompisar efter dotterns 8 på internationell skola också. Det slutsatsen vi båda dragit är att skillnaden mellan olika nationaliteter är betydligt mindre än skillnaden mellan olika samhällsgrupper inom de olika länderna. En expat-familj där snubben jobbar för ett multinationellt företag är sig ganska lik oavsett om de är från Sverige, Sydkorea eller Sydafrika men expatfamiljen från Stockholm och mina släktingar från Västgötaslätten är ganska olika, de är mer lika frugans släktingar från Chachoengsao.

Kortfattat: När vi befinner oss i Thailand sköter frugan om det ekonomiska - och hon gör det bra. I Sverige tar jag hand om det mesta eftersom hon känner sig osäker. Öppna kort gäller hela tiden, inga hemligheter. Hon vet vad vi har och vad vi eventuellt kan avvara om det skulle bli nödvändigt.

Kortfattat: När vi befinner oss i Thailand sköter frugan om det ekonomiska - och hon gör det bra. I Sverige tar jag hand om det mesta eftersom hon känner sig osäker. Öppna kort gäller hela tiden, inga hemligheter. Hon vet vad vi har och vad vi eventuellt kan avvara om det skulle bli nödvändigt.
Är nog så nära det överhuvudet går och komma hur det är hos oss rätt eller felsätt får andra bedöma men tycker det funkar djäkligt bra för oss :thumbsup:

Jag har väl fan inte pratat om att du har varit gift med Svensk kvinna innan!

Du har ju själv skrivit flera gånger att du först gifte dig i Sverige och sedan gick ju eran kommunikation sisådär med amphoe så då fick ni även gifta er här nere på ett annat datum då det inte "funkade med registreringen"
Så du är ju gift 2 gånger med din fru ett bröllopsdatum i Sverige och ett annat bröllopsdatum i Thailand.
Ja men då kunde ju inte min fru svenska, då var ju hjälpen noll. Precis vad jag belyst, en utbildad kvinna då man kan samma språk är en helt annan sak.

Att ha två bröllopsdagar är inget jag lidit av och ingen jag ens fokuserar på ... det kan du få göra :)

Snacka om att tolka vad folk skriver som fan läser bibeln, låter mer som du inte lagt erat förra gräl bakom dig och vill starta upp det på nytt?
Exakt, det handlar återigen om att när mackes kommer i ett underläge i diskussionen använder han fula metoder.

Du är så övertygad om att det svenska sättet är rätt så för dig handlar det inte om olika sätt att leva utan om "utbildning".

Det har jag inte skrivit, jag skrev utbildning men han är så fokuserad på att ändra lite till sin fördel.

Sen skriver han ...

Om jag omvände min fru till västerländsk kultur skulle hon garanterat inte bli samma människa och risken att hon blir olycklig är överhängande.

Om vi ska diskutera kultur har jag nog betydligt mer kunskap och har genom åren besökt 60 tal länder och sett många kulturer. Dock hatar jag när man är rädd för jämställdhet och utbildning. "Om jag omvände min fru", det handlar väl inte om att omvända utan att ge möjlighet.

Sen klagas det på thailändska tjänstemän och att det inte fungerar för oss när vi kommer till Thailand. Vad har det med saken att göra, kan mackes så kan min fru, det är jag övertygad om.

Det skall bli intressant att höra era åsikter när och om ni någonsin flyttar till Thailand, ni som bor i Sverige.

Ni har uppenbarligen aldrig stått inför en Thailändsk tjänsteman eller säljare med er fru. Det är definitivt en annan sak i Sverige där det finns en respekt för individer som saknas i Thailand. I Thailand finns oftast bara respekt för Thai eller för pengar.

Självklart vi har, vi har ju många varit i Thailand och haft ganska mycket kontakt.

Det handlar om att hans fru inte kan stå upp, han skrev ju det.

Exempelvis på immigration och Pen är med så talar tjänstemannen enbart med henne och de beslutar själva om mina personliga preferenser. Helt enkelt av den anledningen att många frågor är för svåra för både henne och tjänstemannen att översätta och det vill ingen av dem visa att de inte klarar.

Så som vanligt så fort han blir kritiserad så klarar han inte av det. Och din analys Jonas ... 555555 ... du borde ju bli analytiker ...

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T

Tillbaka
Topp