thai airways erfarenheter

 
Kan vara en kostnadsfråga, flög med finnair sist, 50 min mellanlandning, samma terminal, ingen tid att dricka mer.
Sen bor inte alla Svenskar så att Arlanda är den bästa utgångspunkten.

Det är väl egentligen Gbg och Umeå som har bra flyg via Finland. Så Finnair för göteborgare och Sydsamer är bra alternativ.
Göteborgarna kan väl med enkelhet flyga via Turkiet, Paris, Bryssel, Frankfurt, München och övriga större flygplatser.
 
Det är ungefär som när Svenskar gnäller på bensinpriset, hur kan bensinen vsra dyrare när oljepriset har gått ner!!!
Dööö oljepriset har gått upp i SEK inte ner, det har gått ner i dollar men det är inte vår valuta.
Här Svenskar verkar ha problem med att skilja på priser och kostnader, bränsle är ingen inhemsk kostnad.
Internationell transport är ingen inhemsk kostnad.
Telefoner är ingen inhemsk kostnad, sista modellen av samsung hade kostat 10.000 kronor inte 15.000 kronor typ om sek hade haft växelkurs som för 5 år sen.
 
Är väl relevant i hög grad om bolagen håller ner priset för att skandinaver skall flyga.
Det kommer till en punkt då man måste höja priset.
Om kronan förlorat 30% i värde meñ flygpriserna är detsamma i sek som för 3 år sen, kostar lika mycket med personal och bränsle i dollar.
Jag som reser mycket från olika platser i Europa och även t&r från Thailand ser ju prisskillnaden.
Men skulle bolagen höja priset i sek = kronfallet hade det för Svenskar blivit en chockhöjning.
Jag kan inte boka en biljett t&r Bangkok-Sverige i sek på bolagen pga det.

Nej. Det är inte relevant. Prisskillnaden Swe-Thai kontra Thai-Swe har alltid funnits. Det är inger nytt pga. valutan. Prisskillnaden beror på att det finns en större betalningsvilja i Thailand än Sverige. Revenue Management som det heter på flygbolagsspråk gör alltid maximalt för att få så mycket betalt som möjligt.

Norden har haft hög konkurrens och låg betalningsvilja. Vägen via europa t.ex. har alltid varit lite dyrare. Så nu när det blir färre aktörer i Norden och den "lokala" konkurrensen minskar så kommer konkurrensen från europa bli relevant och prissättande.

Priserna sätts av marknaden och de olika marknaderna har olika betalningsvilja. Det är därför det varit aktuellt med sk. positioneringsflyg för att komma till en billigare startpunkt.
 
Jo men många Svenskar bor närmare Gardemoen och Kastrup än Arlanda.

Så är det absolut, hela södra Sverige har smidigare resa via CPH än ARN. Bra tågförbindelser som går direkt till flygplatsen.

OSL ligger värre till för tåget, men finns många långfärdsbussar dit, så delar av Bohuslän och hela Dalsland, Värmland och Dalarna borde ha smidigare resa via OSL.
 
Senast ändrad:
Nej. Det är inte relevant. Prisskillnaden Swe-Thai kontra Thai-Swe har alltid funnits. Det är inger nytt pga. valutan. Prisskillnaden beror på att det finns en större betalningsvilja i Thailand än Sverige. Revenue Management som det heter på flygbolagsspråk gör alltid maximalt för att få så mycket betalt som möjligt.

Norden har haft hög konkurrens och låg betalningsvilja. Vägen via europa t.ex. har alltid varit lite dyrare. Så nu när det blir färre aktörer i Norden och den "lokala" konkurrensen minskar så kommer konkurrensen från europa bli relevant och prissättande.

Priserna sätts av marknaden och de olika marknaderna har olika betalningsvilja. Det är därför det varit aktuellt med sk. positioneringsflyg för att komma till en billigare startpunkt.
Det var inte relevant då innan kronan kraschade, men sitta och hoppas på en 3000 kronors resa med Norwegian en väg idag är att drömma.
I Thai baht är priserna lika som för 3 år sen, kronan har rasat så blir dyrare i SEK.
Växelkursmässigt är skillnaden lik, men i krona blir det dyrare medans i baht står rätt fast i pris.
 
Tveksamt. 20 mils radie runt Arlanda är nog halva Sveriges befolkning. Men med andra nationaliteter så jovisst.
Göteborg ca 30 mil till gardemoen, 35 mil till kastrup typ, många som bor emellan och kan välja.
Och nej inte exakta avstånd men ca.
När jag flög från gbg så blev enklast och snabbast om jag ville ha direkt, tåg gbg-kastrup och flyg.
 
Göteborg ca 30 mil till gardemoen, 35 mil till kastrup typ, många som bor emellan och kan välja.
Och nej inte exakta avstånd men ca.
När jag flög från gbg så blev enklast och snabbast om jag ville ha direkt, tåg gbg-kastrup och flyg.

Men Gbg är inte så stort. Men för syd och väst Sverige är ju inte Arlanda närmast.
 
Det var inte relevant då innan kronan kraschade, men sitta och hoppas på en 3000 kronors resa med Norwegian en väg idag är att drömma.
I Thai baht är priserna lika som för 3 år sen, kronan har rasat så blir dyrare i SEK.
Växelkursmässigt är skillnaden lik, men i krona blir det dyrare medans i baht står rätt fast i pris.

Nja... valuta SEK/THB är inte så relevant. Du vet också att bränsle till stor del handlas i USD. Visst en del personalkostander har Thai i THB men inte Norwegian som valt att lägga ner.

Prisjusteringar pga. valutan har vi sett hela tiden de senaste åren. Men det påverkar inte skillnaden mellan Swe-Thai kontra Thai-Swe, förhållandet är detsamma.

Likaså har priserna via europa gått upp för svenskarna, så även där är prisskillnaden densamma.
 
Nja... valuta SEK/THB är inte så relevant. Du vet också att bränsle till stor del handlas i USD. Visst en del personalkostander har Thai i THB men inte Norwegian som valt att lägga ner.

Prisjusteringar pga. valutan har vi sett hela tiden de senaste åren. Men det påverkar inte skillnaden mellan Swe-Thai kontra Thai-Swe, förhållandet är detsamma.

Likaså har priserna via europa gått upp för svenskarna, så även där är prisskillnaden densamma.
Priserna går ju upp om valutan försvagas.
Det förstår ju en elefant.
Det handlar om internationell trafik.
Blir en valuta=monopolpengar så höjs priset i den valutan.
Innan har dom försökt hålla nere så det inte helt plötsligt skall bli 30% dyrare att resa.
 
Jo men många Svenskar bor närmare Gardemoen och Kastrup än Arlanda.

Ja, fast det var inte riktigt så jag tänkte.
En göteborgare har ju närmare till både Köpenhamn och Oslo än vad dom har till Stockholm, men det är ju inte så att man tar bussen dit om man har en flygplats på hemmaplan.
Bor man i Årjäng så tar man nog OSL som utgångspunkt och bor man i Enköping så tar man nog ARN.
Skåningarna lär flyga via CPH och där bor det rätt många och MMX eller Ängelholm har man nog ingen större nytta av i det sammanhanget.
Bor man i Östersund så har man inte så stort val mer än direktflyget till ARN eller att ta sig till TRD och flyga via OSL, vilket för mig verkar underligt.
Luleå, Kiruna, Skellefteå, ö-vik och Sundsvall har väl bara ARN som möjlighet. Umeå har Helsingfors som extra möjlighet, men hemresan kan bli riktigt dryg.
För min egen del så flyger jag via vilken destination som helst. Tycker att det är skönt att slippa de vanliga skandinaviska flygplatserna. T.o.m CDG var trevligt de två gångerna jag har varit där.
 
Priserna går ju upp om valutan försvagas.
Det förstår ju en elefant.
Det handlar om internationell trafik.
Blir en valuta=monopolpengar så höjs priset i den valutan.
Innan har dom försökt hålla nere så det inte helt plötsligt skall bli 30% dyrare att resa.

Självklart, något annat har jag aldrig påstått.
Rasar valutan stiger såklart priset.

Men prisskillnaden förblir densamma. Eftersom det är valutan som sjunker och då stiger alla priser.

Men det var ju inte priset i kronor och ören vi diskuterade utan prisskillnaden mot övriga marknader som nu kommer bli de främsta konkurrenterna och därmed prissättande.
 
Ja, fast det var inte riktigt så jag tänkte.
En göteborgare har ju närmare till både Köpenhamn och Oslo än vad dom har till Stockholm, men det är ju inte så att man tar bussen dit om man har en flygplats på hemmaplan.
Bor man i Årjäng så tar man nog OSL som utgångspunkt och bor man i Enköping så tar man nog ARN.
Skåningarna lär flyga via CPH och där bor det rätt många och MMX eller Ängelholm har man nog ingen större nytta av i det sammanhanget.
Bor man i Östersund så har man inte så stort val mer än direktflyget till ARN eller att ta sig till TRD och flyga via OSL, vilket för mig verkar underligt.
Luleå, Kiruna, Skellefteå, ö-vik och Sundsvall har väl bara ARN som möjlighet. Umeå har Helsingfors som extra möjlighet, men hemresan kan bli riktigt dryg.
För min egen del så flyger jag via vilken destination som helst. Tycker att det är skönt att slippa de vanliga skandinaviska flygplatserna. T.o.m CDG var trevligt de två gångerna jag har varit där.
Jag flyger ju sällan via skandinaviska flygplatser idag, och det är jag glad för.
CDG förstår jag inte hur du kan gilla, den har jag flygit många gånger ifrån och via.
Har du tur får rätt terminal ok, men annars värsta flygplatsen i hela världen att ta sig runt på och det är jag inte ensam här att tycka, och deras lounge utbud suger verkligen.
 
Självklart, något annat har jag aldrig påstått.
Rasar valutan stiger såklart priset.

Men prisskillnaden förblir densamma. Eftersom det är valutan som sjunker och då stiger alla priser.

Men det var ju inte priset i kronor och ören vi diskuterade utan prisskillnaden mot övriga marknader som nu kommer bli de främsta konkurrenterna och därmed prissättande.
Jo Svenskar som flyger ser sitt pris och dom ser att för 5 år sen kosta en t&r 40.000 baht och en Svensk t&r 6500 kronor.
Idag 40.000 baht och 12.000 sek.
Men du har rätt i att priset är dyrare t&r från bkk-got än got-bkk och skillnaden där har inte ändrats.
Men priset i krona har höjts och inte lika snabbt som fallet.
Jag har ju sett när jag skall boka flyg från origin så har det vart större prisskillnad några år.
Sista månaderna har euro och sek priset gått upp markant.
 
Jo Svenskar som flyger ser sitt pris och dom ser att för 5 år sen kosta en t&r 40.000 baht och en Svensk t&r 6500 kronor.
Idag 40.000 baht och 12.000 sek.
Men du har rätt i att priset är dyrare t&r från bkk-got än got-bkk och skillnaden där har inte ändrats.
Men priset i krona har höjts och inte lika snabbt som fallet.
Jag har ju sett när jag skall boka flyg från origin så har det vart större prisskillnad några år.
Sista månaderna har euro och sek priset gått upp markant.

Jag förstår pedagogiken i att kunden ser en prisökning i kronor.

Det prisökning du antyder och att prisskillnaden skulle förändrats är inte min uppfattning. Men alla får uppleva olika.
 
Om man ser på dom värsta kurvorna så går ju inte prisnivån i samma, om du förstår vad jag menar.
Man försöker som flygbolag hålla igen för att inte förlora kunder.
Men tillsist kommer det som måste göras, en prisjustering, för kostnaden att flyga är internationell.

Screenshot_20191127-233819_Currency.jpg
 
Om man ser på dom värsta kurvorna så går ju inte prisnivån i samma, om du förstår vad jag menar.
Man försöker som flygbolag hålla igen för att inte förlora kunder.
Men tillsist kommer det som måste göras, en prisjustering, för kostnaden att flyga är internationell.

Screenshot_20191127-233819_Currency.jpg

Nej, jag förstår verkligen inte.
Ingen av bolagen har kostnader i SEK, samtliga kostnader påverkas därmed på samma sätt av en valutakursförändring. Prisskillnader mellan olika marknader består.

Priset stiger i kronor ja, men det är ju fortfarande inte det vi diskuterar utan prisskillnande mot andra konkurrerande marknader.
 
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp