Försäkringar för äldre expats

mackes

Forumveteran
Eftersom jag är vid god hälsa och inte behöver speciellt mycket vård har jag letat efter en lämplig försäkring för att täcka akuta händelser. Det jag sett hittills för 60+ är alldeles för dyrt och intjänat på några år. Jag har därför valt att ha en egen försäkring men har fortsatt att leta efter något som enbart täcker akuta händelser där jag inte kan åka till Sverige och som blir väldigt kostsamma. Type stroke, hjärtinfarkt m.m. Jag vill också att det är tydligt vad den täcker så det inte blir diskussioner vid ett eventuellt olycksfall.

Jag har nu hittat en som just specificerar dessa två sjudomar samt några andra olycksfall såsom omfattande skador vid olycka infektionssjukdomar och njur- och leveråkommor, Här är listan:

· Cardiac surgery for revascularization and Angioplasty
· Neurological diseases (including Cerebrovascular Accidents)
· Poly trauma (including rehabilitation)
· Cancer coverage (Chemotherapy, radiotherapy, surgery for tumor and reconstructive surgery)
· Chronic Renal Failure (dialysis or hemodialysis)
· Severe Burns (including reconstructive surgery)
· Infectious Disorders
· Organ and Tissue Transplants (including benefits for Live Donors)

Premien ligger strax under 5.000 baht per månad och skall enligt uppgift gå att förhandla ner ytterligare med undantag och självrisker. Bolaget heter VUMI http://www.vumigroup.com , någon som hört talas om dem?

Jag återkommer med mer info.

Hur utbredda och kända är dessa försäkringar? När man är allvarligt sjuk vill man ju att sjukhusen ska lita på försäkringen och att det ska vara tydligt vad den gäller för.

Senast redigerad av en moderator:
Försäkringar är som allt annat i vår värld, kvalité kostar och man får då vad man betalar för.
Flera av ovanstående försäkringar är mycket stora och välkända utanför det trygga EU.

Tro inte att sjukförsäkringar för äldre ger något större utrymme till förstklassig vård med en låg premie. Dock kan det vara ett grundskydd som man kan toppa upp med egna sparade pengar från eget konto.
Försäkringar med maxtak på 100.000thb duger inte för en större vårdinsats.

De bolag som utför en noggrann läkarundersökning före den tecknas och skriver ner på pränt vad den inte kommer att täcka skulle jag välja.

Hur utbredda och kända är dessa försäkringar? När man är allvarligt sjuk vill man ju att sjukhusen ska lita på försäkringen och att det ska vara tydligt vad den gäller för.
Hmmm Nu är du ute på tunn is , det finns de härs om prisar vården samt den politik som idag härskar i vårt land ,, jag vet att du har rätt, men många förnekar fakta ... Dessa försäkringar är ju en chansning , som det skrevs, hur vet jag att en försäkring accepteras av till BKK Hospital i Pattaya eller BKK , inga småslantar det handlar om vid en allvarlig sjukdom :( Då står man därmed en betald försäkring utan värde,, Att gå dit kanske vore en ide ,och helt enkelt fråga dem ;)

Senast redigerad av en moderator:
Kan moderatorn rensa denna tråden från svensk politik så kan vi ägna oss att tala försäkringar istället. Tack!

För er som inte läste det inledande inlägget skrev jag så här:
Jag vill också att det är tydligt vad den täcker så det inte blir diskussioner vid ett eventuellt olycksfall.

Det är inte mer vårdköer i Sverige än i Thailand om man endast nyttjar den statliga sjukvården i båda länderna.
Vill man ha snabb och bra vård är det pengar eller försäkring som gäller i båda länderna, det finns snart obegränsat med privata alternativ i Sverige. Samma system som i många andra länder. Läkare och sköterskor jobbar heltid på landstingets sjukhus och sen extra som privata mottagningar.
Vi hade privata sjukförsäkringar åt många anställda i operativ ställning inom koncernen. Dom hamnade förstås i Stockholm för vård inom tre dagar.

Kan moderatorn rensa denna tråden från svensk politik så kan vi ägna oss att tala försäkringar istället. Tack!

För er som inte läste det inledande inlägget skrev jag så här:
Jag vill också att det är tydligt vad den täcker så det inte blir diskussioner vid ett eventuellt olycksfall.

Tro inte att du kan få tydliga svar om detaljer i försäkringar på ett forum, vill man veta vad den täcker och inte täcker så kontaktar man försäkringsbolaget.

Skulle du göra någon här ansvarig om någon detalj var fel om en försäkring.

Finns massor av bättre forum för försäkringsfrågor än detta.

Det är inte mer vårdköer i Sverige än i Thailand om man endast nyttjar den statliga sjukvården i båda länderna.
Vill man ha snabb och bra vård är det pengar eller försäkring som gäller i båda länderna, det finns snart obegränsat med privata alternativ i Sverige. Samma system som i många andra länder. Läkare och sköterskor jobbar heltid på landstingets sjukhus och sen extra som privata mottagningar.
Vi hade privata sjukförsäkringar åt många anställda i operativ ställning inom koncernen. Dom hamnade förstås i Stockholm för vård inom tre dagar.
Vi hade motsvarande men inom 24 timmar och gällde för hela familjen. Dock har jag bytt anställning sen denna tid!

Så i denna tråd ska vi diskutera det rosa skimrade, inte verkligheten? Jag ska inte kommentera mer i denna tråd om man väljer skyddslappar och inte ser på verkligheten.

Eftersom svensk sjuvård och svenska försäkringar alltid är ett alternativ för svenskar boende utanför Sverige.
Det är en kalkyl man ska räkna på om man skriver ut sig så nog hör ämnet till tråden.

Sen vendettan mellan några skribenter syns tydligt överallt.

Då var också denna tråden förstörd. Jag hade hoppats att vi kunde förmedla lite tips om bra försäkringar för expats men det går tydligen inte att göra en sådan tråd här. Jag får väl följa @kurants råd och vända mig till andra forum.

Ingen mer info i denna tråden från mig alltså. Ledsen!

BUPA har en ny försäkring men den gäller bara upp till 6 månader upp till 70 år är väl tänkt för pensionärer som bor här halvårsvis.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp