Försäkringar för äldre expats

Nu har jag fått offerten på försäkringen jag talade om i början som avser akuta dyra situationer.
Den täcker de fall jag nämnde och kostar 5000 baht per månad med US$ 5000 i självrisk (160.000 baht)
och 3500 i månaden med US$ 10.000 i självrisk (320.000 baht). Maxbelopp 1 miljon US$ om året (30 Mil. baht)

Gäller för mig 67 år gammal och kan tecknas till 75 år och gäller livstid. VUMI är amerikanskt och jag har inte hittat annat än lovord på nätet.

PM till mig om ni vill ha kontakt, annars är det https://www.pacificprime.com jag talat med.
Försäkringen är från VUMI group i USA och heter Optimum VIP, det finns många saker att skruva på
Gäller endast ambulanstransport om relevant vård inte kan erhållas där man är.

Märkligt , det skall ske genom Skatteverket /Folkbokföringen , var har du "hört" det ,Vid stenbordet ?? Du skriver ofta att man inte skall lyssna på hörsägen , nu anger du själv troligtvis felaktiga uppgifter som du erhållit genom hörsägen ..inte trovärdigt min vän :)

Nu tar du saker för givet igen. Du kan ju vänta på svar först.
Jo, det var ett fall där en god vän åkte på en akut situation när han var i Sverige och åkte ambulans in till sjukhus. Sjukhuspersonalen tog emot inskrivningen och postade den väl till skatteverket då.

Ett ambulansflyg ligger i prisklassen 2 millar i svenska kronor, så det är inte ett svenskt försäkringsbolags första alternativ, i mina villkor får man räkna med att vård på utländskt sjukhus gäller i 60 dagar utan beloppsbegränsning men efter 60 dagar är det vård i Sverige som ska användas eller egna medel. Olycksfall upp till 3 år
Nu får inte försäkringsbolagen själva besluta om detta utan det är SOS Indernatioals läkare som gör bedömningen om man ska transporteras hem.

Nu kan man ju råka ut får annat också i livet, som sjukförsäkringar inte täcker.
Viktiga bitar är rättsskydd med advokathjälp och skadeståndsskyldighet med höga belopp.
Inbrott och egendomsskydd, reseskydd, hemresor vid katastrof
Nja ca 1 milj sek kostar det och har läst om ett flertal som blivit nekade fortsatt vård om dom inte åker hem trots att dom inte var i skick att flyga. Ex han med trasiga artärer som hade skurit sig illa vad han nu hette. Var förenat med livsfara för honom att flyga och hände väl nåt när han skulle göra det första gången.

Märkligt , det skall ske genom Skatteverket /Folkbokföringen , var har du "hört" det ,Vid stenbordet ?? Du skriver ofta att man inte skall lyssna på hörsägen , nu anger du själv troligtvis felaktiga uppgifter som du erhållit genom hörsägen ..inte trovärdigt min vän :)
När jag gjorde min praktik på Sahlgrenska akuten förra året kom det in en Svensk som hade fått en mistänkt knöl på halsen.
Han hade varit boende i Thailand och utskriven från Sverige och fått sin diagnos på sjukhus i Thailand.
Han skrev in sig samma dag i Sverige och gick sen till Sahlgrenska.
Dom la in honom direkt på sjukhuset, jag frågade vad som gällde när man varit utskriven får man vård när man kommer hem så bara?
Svaret var att "vi bryr oss inte var han har varit skriven.
Kommer han som Svensk in här med vad vi ser som ett allvarligt fall så blir han inlagd, sjukhuset har inte med det att göra det får isåfall försäkringskassan ta i efterhand inlagd och vård får han det är det enda vi ser till resten skiter vi i."

Jag var med sköterskan till läkaren som kollade papprena och diagnoserna från Thaisjukhuset och läkaren tog beslutet lägg in han för vård.

Nja ca 1 milj sek kostar det och har läst om ett flertal som blivit nekade fortsatt vård om dom inte åker hem trots att dom inte var i skick att flyga. Ex han med trasiga artärer som hade skurit sig illa vad han nu hette. Var förenat med livsfara för honom att flyga och hände väl nåt när han skulle göra det första gången.
Berätta i detalj vilka försäkringar dom som blivit nekad fortsatt vård haft, det kan skilja mycket mellan mellan olycksfallsförsäkringen på div kontokort och en mer täckande riktig försäkring. Olycka täcker mer än sjukdom i min försäkring i alla fall. 3 år vård mot 60 dagar.
Ska ett chartrat ambulansplan från Sverige hämta en med både läkare och sköterska kostar det. Finns nog ingen fast prislista.
Många transporteras vanligtvis i reguljära plan som har en särskild avbalkad avdelning, det blir ändå dyrt med den speciella bokningsklassen för patient och vårdare. Vet att Emirates kan fixa det och används till Sverige.
Kanske någon vet om Thai Airways kan ta patienter på bår med dropp och vårdare?

Senast ändrad:
Berätta i detalj vilka försäkringar dom som blivit nekad fortsatt vård haft, det kan skilja mycket mellan mellan olycksfallsförsäkringen på div kontokort och en mer täckande riktig försäkring. Olycka täcker mer än sjukdom i min försäkring i alla fall. 3 år vård mot 60 dagar.
Ska ett chartrat ambulansplan från Sverige hämta en med både läkare och sköterska kostar det. Finns nog ingen fast prislista.
Många transporteras vanligtvis i reguljära plan som har en särskild avbalkad avdelning, det blir ändå dyrt med den speciella bokningsklassen för patient och vårdare. Vet att Emirates kan fixa det och används till Sverige.
Kanske någon vet om Thai Airways kan ta patienter på bår med dropp och vårdare?
Den försäkringen som du och jag diskuterar Kurant , den är fulltäckande , i alla fall min ...Sen vägrar ofta flygbolagen ta sjuka personer ,ser dem att du är sjuk så nekar de , de är ju ansvariga under flygturen med allt vad det innebär.. LF ser helst att du behandlas på ort och ställe enligt deras egen utsago.. Kan ta det i eftermiddag med dem igen om intresse finns . Och det är BKK hospital som gäller ,inga sniksjukhus, Dessutom så har jag i min alla tänkbara scenarion , från stöld , rån olyckfall , förseningar mm mm

Nu tar du saker för givet igen. Du kan ju vänta på svar först.
Jo, det var ett fall där en god vän åkte på en akut situation när han var i Sverige och åkte ambulans in till sjukhus. Sjukhuspersonalen tog emot inskrivningen och postade den väl till skatteverket då.
Läs Jonas svar det är vad som gäller ....Du får vård , men är du utskriven så får du andra kostnader , tar ca en till två veckor att bli inskriven i rullan igen ,, jag vet då jag nyligen gjort detta ... Ingen skröna MAO
;)

Läs Jonas svar det är vad som gäller ....Du får vård , men är du utskriven så får du andra kostnader , tar ca en till två veckor att bli inskriven i rullan igen ,, jag vet då jag nyligen gjort detta ... Ingen skröna MAO
;)

Det var ju precis det jag skrev...

De nya kostnaderna gäller från den dag du lämnar in anmälan.

Finns du inte inskriven hos försäkringskassans register får du betala högre debitering, det får dom fram via ditt personnummer hos både vårdcentral och sjukhus. Det kommer automatiskt upp.

Enligt FK sätts avgiften efter var du är folkbokförd.

Så här skriver Skatteverket om folkbokföringen:
Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket. Använd e-tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.

Mackes !! Du skrev följande "Det går alldeles utmärkt att skriva in sig när man kommer till vårdcentral eller sjukhus, det är inget som gäller retroaktivt",Det vi dementerade var att du påstod att denna inskrivning kan ske på vårdenheten .. Vrid nu inte till detta min vän ,denna gång var du ute på en cykeltur :):-*

Enligt FK sätts avgiften efter var du är folkbokförd.

Så här skriver Skatteverket om folkbokföringen:
Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Om du anmäler senare än en vecka efter flytten gäller din nya adress från den dag anmälan kom in till Skatteverket. Använd e-tjänsten Flyttanmälan – då tar vi emot din anmälan direkt.
Det stämmer därför ska du vara i rätt Landsting vid vård, där du är folkbokförd.

Nu är jag tveksam om den kursiverade texten om det gäller bara flytt inom landet eller även inskrivning?
Sen har inte vårdpersonal befogenhet alls att skriva in någon i skatteverkets folkbokföring.
Det ska man personligen göra med legitimation och underskrift. Bank ID fungerar men svårt som medvetslös vid akutintaget.
Det man kan vara lugn för är att ingen nekas akutvård i Sverige, även papperslösa och illegala invandrare. Kostnaden regleras efteråt eller avskrivs.

Senast ändrad:
Det stämmer därför ska du vara i rätt Landsting vid vård, där du är folkbokförd.

Nu är jag tveksam om den kursiverade texten om det gäller bara flytt inom landet eller även inskrivning?
Sen har inte vårdpersonal befogenhet alls att skriva in någon i skatteverkets folkbokföring.
Det ska man personligen göra med legitimation och underskrift. Bank ID fungerar men svårt som medvetslös vid akutintaget.
Det man kan vara lugn för är att ingen nekas akutvård i Sverige, även papperslösa och illegala invandrare. Kostnaden regleras efteråt eller avskrivs.

Du har rätt i din tveksamhet, inskrivning till Sverige måste göras vid personligt besök på servicekontor kontor enligt skatteverket. Faktum kvarstår att min vän lyckades skriva in sig på sjukhuset. Jag kollar med Skattemyndigheten, kan vara bra att veta.

Mackes !! Du skrev följande "Det går alldeles utmärkt att skriva in sig när man kommer till vårdcentral eller sjukhus, det är inget som gäller retroaktivt",Det vi dementerade var att du påstod att denna inskrivning kan ske på vårdenheten .. Vrid nu inte till detta min vän ,denna gång var du ute på en cykeltur :):-*
Du har rätt i din tveksamhet, inskrivning till Sverige måste göras vid personligt besök på servicekontor kontor enligt skatteverket. Faktum kvarstår att min vän lyckades skriva in sig på sjukhuset. Jag kollar med Skattemyndigheten, kan vara bra att veta.
Säger bara SUCK !!!55555:)

Så här är texten hos Skattemyndigheten

Du som är svensk medborgare och planerar att bo i Sverige under ett år eller mer ska i de flesta fall vara folkbokförd här.

För att kunna bli folkbokförd måste du anmäla att du flyttar till Sverige och planerar att bo här i minst ett år. Det gör du genom att besöka ett av Skatteverkets servicekontor.

» Hitta ditt närmaste servicekontor

Att ta med till servicekontoret
Du som flyttar till Sverige behöver ta med dig följande handlingar när du besöker vårt servicekontor:

Pass eller nationellt id-kort.

Körkort är inte ett nationellt id-kort
På ett nationellt id-kort framgår alltid ditt medborgarskap, körkort räknas därför inte som nationellt id-kort.

Handlingar som styrker om ditt civilstånd har ändrats sedan du senast bodde i Sverige, till exempel ett utländskt vigselbevis.

Som ogift behöver du inte styrka ditt civilstånd.

Civilstånd
Det finns följande civilstånd:

• ogift (innebär att du aldrig varit gift eller haft en registrerad partner)
  • gift eller registrerad partner
  • änka, änkling eller efterlevande partner
  • skild eller skild partner.

Födelsebevis, om du har fått barn sedan du senast bodde i Sverige.

Själv har jag inga problem med risk för utskrivning för det har jag kollat upp med Skatteverket, och försäkringsbolaget ger mig reseförsäkring för den tid jag behöver. För mig varierar det hittills mellan 6-9 månader per år utomlands. Denna säsong blir den delad i två med den längsta bara 5,5 månader men efter sommaren blir nästa 9 månader och så tänker vi fortsätta om inget händer.
3 månader i Sverige och resterande 9 månader i SOA. Skriven i Sverige och skatt med inkomstbeskattning.

Då är allt bra tycker flera skall göra som dig måste vara det absolut bästa för svenskar som kan skatta i Sverige. Har du det på papper från de båda LF och Skattemyndigheten att det är okej att du spendera och befinner dig mer än 6 månader utomlands i sträck.

Säger bara SUCK !!!55555:)

Ja, det verkar ju som jag är ute och cyklar :),
men låt mig kolla med skatteverket hur min vän bar sig åt, jag litar faktiskt på hans uppgift.

Då är allt bra tycker flera skall göra som dig måste vara det absolut bästa för svenskar som kan skatta i Sverige. Har du det på papper från de båda LF och Skattemyndigheten att det är okej att du spendera och befinner dig mer än 6 månader utomlands i sträck.
Ja, skattemyndigheten skriver inte ut mig även om det är mer än ett år om jag planerar att återvända, då tycker dom det är av tillfällig natur.
Självklart har svenskar rätt att tillfälligt lämna landet längre perioder utan att bli utskriven, det kan gälla allt från en jordenruntseglats, tillfälliga projektjobb och studier.
Att skatta med SINK eller vanlig beskattning måste man ansöka om och den kan avslås även om du ska bo tio år utomlands.
I alla fall är det ok med både mitt försäkringsbolag att vara försäkrad i 1 år och skatteverket har inget emot att jag är folkbokförd på den fastighet jag äger även om jag är borta i ett helt år i sträck.

Ja, skattemyndigheten skriver inte ut mig även om det är mer än ett år om jag planerar att återvända, då tycker dom det är av tillfällig natur.
Självklart har svenskar rätt att tillfälligt lämna landet längre perioder utan att bli utskriven, det kan gälla allt från en jordenruntseglats, tillfälliga projektjobb och studier.
Att skatta med SINK eller vanlig beskattning måste man ansöka om och den kan avslås även om du ska bo tio år utomlands.
I alla fall är det ok med både mitt försäkringsbolag att vara försäkrad i 1 år och skatteverket har inget emot att jag är folkbokförd på den fastighet jag äger även om jag är borta i ett helt år i sträck.

Vilken bra information en adress i Sverige så slipper man bli ut skriven. Kommer allvarligt överväga att skaffa mig en adress det påverkar min allmänna pensionen ju fler år i Sverige desto bättre.

Satt ett par timmar i söndags med en svensk turist som är här. Han anser sig ”fullförsäkrad" genom att ha köpt biljetten med sitt kort.
Nu har han och tjejen bestämt sig för att stanna en månad till. Jag gav han rådet att besöka IM före jul för att förlänga visumet (+1månad) då det är stängt över jul och sen kommer nyårshelgen, väntetiden på att få passet åter är 4-5 arbetsdagar sen mutorna och agenterna har försvunnit.
Han skulle då inte besöka något IM förrän den 6 januari för att inte förlora några dagar. Sen sa jag inget mer.
6 januari är också helgdag i Phil (13 dagen) med stängt IM.
Råkar den mannen ut för något så är en Facebook insamling enda lösningen.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp