Funderingar om sinsod

M
För Thai så anses en ogift kvinna gammal i den åldern och inte längre värd en sinsod. Sinsod är ju Thai kultur och då ska man väl göra det på deras vis eller inte alls?
Personligen skiter jag i Thais kultur när det gäller detta då jag inte gillar det här patetiska penga flasheriet, spyr åt folk som tror att dom är förmer bara för att dom har pengar och har förbjudit min tjej att prata om våra pengar.
Många säger att ska man gifta sig med en Thai tjej så får man ta deras kultur, jag säger att om Thai vill gifta sig med falang så får dom ta hans kultur.
Min fru har av egen vilja, valt att inte prata om våra pengar, då det oftast leder till prat och avundsjuka;)
Tacksam att jag lever i ett förhållande där jag slipper förbjuda saker:)

För Thai så anses en ogift kvinna gammal i den åldern och inte längre värd en sinsod. Sinsod är ju Thai kultur och då ska man väl göra det på deras vis eller inte alls?
Personligen skiter jag i Thais kultur när det gäller detta då jag inte gillar det här patetiska penga flasheriet, spyr åt folk som tror att dom är förmer bara för att dom har pengar och har förbjudit min tjej att prata om våra pengar.
Många säger att ska man gifta sig med en Thai tjej så får man ta deras kultur, jag säger att om Thai vill gifta sig med falang så får dom ta hans kultur.

Jag tyckte ofta du hade rätt vettiga inlägg när jag var ny på TS men detta är ett av många märkliga och bittra inlägg från dig den senaste tiden.

Pratar du om en liten by i Nakorn Nowhere så är 36 rätt gammalt för att gifta sig första gången men bland överklassen i Bangkok är det relativt normalt och om något så ökar sinsoden med åldern, framförallt om åldern beror på att kvinnan i fråga har lagt tid på högre studier och ett välbetalt arbete.

Jag gillar inte heller sinsod men framförallt om pengarna betalas tillbaka så är det väl inget att hetsa upp sig över. Gifter man sig i Thailand är det väl naturligt att man spelar med i den kultur och tradition som gäller här, att man sedan inom husets fyra väggar kompromissar fram en kultur som ligger någonstans mittemellan är lika naturligt; varför ska den ena ge upp sin kultur och sina traditioner?

Jag tyckte ofta du hade rätt vettiga inlägg när jag var ny på TS men detta är ett av många märkliga och bittra inlägg från dig den senaste tiden.

Pratar du om en liten by i Nakorn Nowhere så är 36 rätt gammalt för att gifta sig första gången men bland överklassen i Bangkok är det relativt normalt och om något så ökar sinsoden med åldern, framförallt om åldern beror på att kvinnan i fråga har lagt tid på högre studier och ett välbetalt arbete.

Jag gillar inte heller sinsod men framförallt om pengarna betalas tillbaka så är det väl inget att hetsa upp sig över. Gifter man sig i Thailand är det väl naturligt att man spelar med i den kultur och tradition som gäller här, att man sedan inom husets fyra väggar kompromissar fram en kultur som ligger någonstans mittemellan är lika naturligt; varför ska den ena ge upp sin kultur och sina traditioner?
Håller med, men det beror ju på vilka summor. Inte bra att flasha för mycket med pengar .. finns alltid släktingar som försöker utnyttja.

Man kan kanske göra en kompromiss. Sinsorden är ju en gammal tradition som mer eller mindre är en hemgift, dvs man betalar för att ersätt kvinnan som ska ta hand om föräldrarna. En typ av pension. Då är det ju bättre att visa viljan att man kan hjälpa dem ekonomiskt om det kniper och de har försökt själva.

I detta fallet ska ju pengarna betalas tillbaks och då är det ju bara flashningen som blir konstig och kan få konsekvenser.

När jag gifte mig så betalade jag en lite sinsord men hennes föräldrar ville inte flasha med den och visste att jag kommer hjälpa till den dag det behövs. Det mesta av det jag betalade gick till middagen, sen tror jag svärmor köpte något smycke också.

Familjen ville istället visa upp mig som en bra man som tar hand bra om min fru.

Vad är det eg du tycker är så bittert och märkligt i mitt inlägg att du måste gå till angrepp på mig som person?

Håller med, men det beror ju på vilka summor. Inte bra att flasha för mycket med pengar .. finns alltid släktingar som försöker utnyttja.

Man kan kanske göra en kompromiss. Sinsorden är ju en gammal tradition som mer eller mindre är en hemgift, dvs man betalar för att ersätt kvinnan som ska ta hand om föräldrarna. En typ av pension. Då är det ju bättre att visa viljan att man kan hjälpa dem ekonomiskt om det kniper och de har försökt själva.

I detta fallet ska ju pengarna betalas tillbaks och då är det ju bara flashningen som blir konstig och kan få konsekvenser.

När jag gifte mig så betalade jag en lite sinsord men hennes föräldrar ville inte flasha med den och visste att jag kommer hjälpa till den dag det behövs. Det mesta av det jag betalade gick till middagen, sen tror jag svärmor köpte något smycke också.

Familjen ville istället visa upp mig som en bra man som tar hand bra om min fru.
I vårt fall är det är det mindre än 10 personer som kommer att närvara
Vad är det som är konstigt och vilka konsekvenser är det du tänker på?
Sen förstår jag inte är du en bättre man för att du betala sinsod?

Senast redigerad av en moderator:
Man hører og leser til stadighet om utlendinger i Thailand som gir store summer i medgift. Jeg leste på en annen tråd hvor det ble brukt et ord som "negodil". Og beskrivelsen synes jeg passer perfekt til mange av disse utlendingene som jeg forsøker å forklare hvordan dette med medgift henger sammen i Thailand. Det er som å møte en bastant mur. Og dem påstår at medgift er noe man MÅ betale. Hvilket er fullstendig feil. Men hva nytter det når dem er en "negodil".

M

Min fru har av egen vilja, valt att inte prata om våra pengar, då det oftast leder till prat och avundsjuka;)
Tacksam att jag lever i ett förhållande där jag slipper förbjuda saker:)
Förbjuda kanske var ett ord som är svårt att ta till sig. Min tjej får väl eg göra precis vad hon vill, men det finns saker som jag absolut inte accepterar i en relation som ex sätta sig på höga hästar pga pengar, ljuga eller bedra och självklart så måste jag berätta detta för henne att vill hon vara ihop med mig så får hon låta bli sånt, men sen är det helt upp till henne att besluta vad hon vill göra.

Det här med sinsod har diakuterats till leda. Jag är ingen expert i det här området men det finns ju annars många.
Jag tycker du skall inte gå runt o fråga folk vad de tycker ingen kan kliva in i dina byxor.
Du känner in stämningen, din blivande fru och familjen. Är hon värd sinsoden och du har pengar så slå till. Har du inte pengarna så säg som det är.
Det är bra för familjen att veta vad det är för människa de får in i släkten.
Accepterar sin blivande fru sig som du är är den viktigaste frågan.

Det här med sinsod har diakuterats till leda. Jag är ingen expert i det här området men det finns ju annars många.
Jag tycker du skall inte gå runt o fråga folk vad de tycker ingen kan kliva in i dina byxor.
Du känner in stämningen, din blivande fru och familjen. Är hon värd sinsoden och du har pengar så slå till. Har du inte pengarna så säg som det är.
Det är bra för familjen att veta vad det är för människa de får in i släkten.
Accepterar sin blivande fru sig som du är är den viktigaste frågan.

En av de største feilene en utlending kan gjøre i Thailand er å ta med seg sin egen vesterlige kultur til Thailand og tro at thaiene tenker og oppfører seg på den samme måten.

Man burde ikke være så helt sikker på at man blir akseptert som et fullverdig familiemedlem sånn helt uten videre. Det kan kanskje virke som at dem gjør det, men som det vanligvis er i Thailand så kan "fasaden" skjule noe helt annet.

Nu är detta ju ett forum!
Så det kändes som rätt plats att fråga om andras erfarenheter här
Pengarna är inget problem

Om man är trött på ämnet så måste man ju inte svara det finns kanske andra ämnen som inte har diskuteras till leda
Det kan ju bli lite tyst om man använder ett forum som ett lexikon

Om man är trött på ämnet så måste man ju inte svara det finns kanske andra ämnen som inte har diskuteras till leda

Dette med medgift kan for mange være et vanskelig tema. Noen har kanskje betalt store summer og funnet ut i etterkant at det kanskje ikke var nødvendig. Og da kan det være naturlig at man ikke ønsker å snakke om det.

:wai: Bra talat, men det är ändå bara du som känner din situation.

Vad är det eg du tycker är så bittert och märkligt i mitt inlägg att du måste gå till angrepp på mig som person?

Om du upplevde det som ett personangrepp så ber jag om ursäkt; jag tyckte som sagt att du oftast hade trevliga och smarta kommentarer innan men verkar vara i en svacka. Min kommentar gällde inte enbart detta inlägg utan överlag den senaste tiden då du verkat väldigt negativ mot Thailand i allmänhet och thailändare i synnerhet.

Jag tycker det är märkligt att du fått det till att det skulle finnas en åldersgräns för sinsod, jag tycker det är märkligt att du förbjuder din fru att prata om vissa saker (det har du förklarat nu), jag tycker det är märkligt att du anser att en Thai måste ta västerlänningens kultur när de gift sig och jag tycker du låter bitter när du tror att sinsod enbart handlar om att flasha med pengar.

Visst finns det många thailändare som gillar att flasha med pengar, framförallt bland de som inte har så mycket men tidigare inte hade några alls, men det är inget som stör mig nämnvärt. Sinsod har inte uppstått ur tomma intet utan hade, och till viss del fortfarande har, ett syfte. I ett land där det inte finns några som helst skyddsnät i samhället och där inkomstskillnader är enorma så är det givetvis viktigt att visa att man har pengar och kan ta hand om sin fru. Förr i tiden så blev ju också frun en ekonomisk tillgång i den nya familjen den dagen hon gifte sig och slutade vara en ekonomisk tillgång för hennes familj så det var också en ren betalning. Så är det kanske fortfarande långt ut på landet även om den betydelsen blir mindre allteftersom utvecklingen fortskrider.

igår ville du att Thailands ekonomi skulle krascha och idag vill du att deras ekonomi ska vara på vår nivå (vilket den nog behöver vara för att sinsodtraditionen ska försvinna). När man flyttar till ett annat land får man helt enkelt ta det goda med det onda även om man givetvis inte behöver följa allt. Umgås man enbart med andra västerlänningar så är det lätt att man bygger upp sina egna sanningar om vad thailändare tänker och gör, precis som många invandrare gör i svenska utanförskapsområden. Det är väldigt lätt att man får mycket om bakfoten då och av ren okunskap dissar saker som man egentligen bara missförstått.

Förmodligen är det så att en sinsod för syns skull är mycket viktigt för brudens föräldrar, det ger dom bra med status, och därför är det viktigt också för henne. Det är också ett sätt att visa att hon funnit en man som kan försörja henne. Detta betraktar ju vi som oväsentligt, särskilt om hon har ett bra jobb men i Thailand är det ingen självklarhet. Att pengarna skall betalas tillbaka vet säkert inte grannarna! I Dina kläder skulle jag göra dom till viljes för att visa god vilja. Du är i Thailand nu och vad vi tänker i Sverige är av litet intresse. Man kan tycka vad man vill, men dom tycker nog annorlunda....

Du tycks läsa in lite för mycket mellan raderna Atom och tolkar inte riktigt rätt. Åldersgräns för sinsod är inte min personliga uppfattning utan nåt som jag läst mig till är Thais egen syn på det och som fler i tråden ger uttryck för. Det kan givetvis vara fel, hävdar inte att jag alltid har rätt..
Personligen heller inget som jag funderat så mycket över då sinsod aldrig kommer att komma på tal för mig.
Tänker ju inte gifta mig.

Ang att Thai använder pengar som ursäkt att sätta sig på höga hästar och trycka ner folk så undrar jag vilken verklighet du lever i?

Kan givet vara annorlunda där du uppehåller dig men jag ser uttryck för detta på olika sätt dagligen och är lååångt ifrån ensam här om den uppfattningen. Iaf så är det något jag djupt föraktar, att trycka ner mindre bemedlade människor och tro sig vara förmer än andra för man är framgångsrik.
Det här behöver ju inte uttrycka sig i att man typ spottar åt fattiga rakt av, mer att man tror sig ha större rätt att komma fram i trafiken och inte behöva visa hänsyn för att man har en fin dyr bil.

Jag drar inte alla över en kam nu men min uppfartning är att det här är ett ganska utbrett beteende i Thailand.
Det troliga är väl att det eg inte är "rika" som beter sig så här utan mer wannabes, men sättet finns där och är tydligt. Märks ex väldigt ofta när tjejerna samlas, då vill dom gärna mäta sig ekonomiskt och den som tror sig ha mest sätter sig själv överst på stegen.
Fråga en Thai vad dom har i lön så säger nog 99 av 100 betydligt mer än verkligheten.
Allt tycks tillåtet för att inte tappa ansiktet.

Sen ang Thailands ekonomi så är jag rent egoistisk, upplever Thaisen som extremt rasistiska och att dom bara har överseende med oss pga våra pengar så känner att då gör jag likadant.

Har många vänner och bekanta med över 20 år som fast boende här som talar typ flytande Thai som delar min uppfattning men givetvis så gör inte all det.
Rätt eller fel är upp till var och en men moralkärringar har sällan koll på verkligheten...

Du vill gärna få det här till att jag är negativ. Realist är mer min åsikt och att jag tycker att nåt är puckat är inget som jag normalt låter påverka min vardag. Jag kan prata om negativa saker och skratta i samma andetag och blir inte förbannad på folk som har andra åsikter så länge dom inte är uppkäftiga och går på mig som person istället för att argumentera mot mina åsikter.

Du tycks läsa in lite för mycket mellan raderna Atom och tolkar inte riktigt rätt. Åldersgräns för sinsod är inte min personliga uppfattning utan nåt som jag läst mig till är Thais egen syn på det och som fler i tråden ger uttryck för. Det kan givetvis vara fel, hävdar inte att jag alltid har rätt..
Personligen heller inget som jag funderat så mycket över då sinsod aldrig kommer att komma på tal för mig.
Tänker ju inte gifta mig.

Ang att Thai använder pengar som ursäkt att sätta sig på höga hästar och trycka ner folk så undrar jag vilken verklighet du lever i?

Kan givet vara annorlunda där du uppehåller dig men jag ser uttryck för detta på olika sätt dagligen och är lååångt ifrån ensam här om den uppfattningen. Iaf så är det något jag djupt föraktar, att trycka ner mindre bemedlade människor och tro sig vara förmer än andra för man är framgångsrik.
Det här behöver ju inte uttrycka sig i att man typ spottar åt fattiga rakt av, mer att man tror sig ha större rätt att komma fram i trafiken och inte behöva visa hänsyn för att man har en fin dyr bil.

Jag drar inte alla över en kam nu men min uppfartning är att det här är ett ganska utbrett beteende i Thailand.
Det troliga är väl att det eg inte är "rika" som beter sig så här utan mer wannabes, men sättet finns där och är tydligt. Märks ex väldigt ofta när tjejerna samlas, då vill dom gärna mäta sig ekonomiskt och den som tror sig ha mest sätter sig själv överst på stegen.
Fråga en Thai vad dom har i lön så säger nog 99 av 100 betydligt mer än verkligheten.
Allt tycks tillåtet för att inte tappa ansiktet.

Sen ang Thailands ekonomi så är jag rent egoistisk, upplever Thaisen som extremt rasistiska och att dom bara har överseende med oss pga våra pengar så känner att då gör jag likadant.

Har många vänner och bekanta med över 20 år som fast boende här som talar typ flytande Thai som delar min uppfattning men givetvis så gör inte all det.
Rätt eller fel är upp till var och en men moralkärringar har sällan koll på verkligheten...

Du vill gärna få det här till att jag är negativ. Realist är mer min åsikt och att jag tycker att nåt är puckat är inget som jag normalt låter påverka min vardag. Jag kan prata om negativa saker och skratta i samma andetag och blir inte förbannad på folk som har andra åsikter så länge dom inte är uppkäftiga och går på mig som person istället för att argumentera mot mina åsikter.
Kanske är en skillnad på damerna i en farangvillage när det gäller att tro sig vara förmer på kvinnosidan iallafall.
Bor för första gången här nere i village där männen är faranger och kvinnorna Thai.
Är det den typen av kvinnor man är van vid skall man inte dra dom som ett likhetstecken med hur Thai är och tro man vet det.
Känns väl som man hamnat i en tv serie typ Amerikan house wifes fast Thai.
Inte alls den typ av Thaikvinnor, jag sett på andra ställen jag bott, typiskt nyrikt beteende.
Så är det sådana kvinnor i din fina village så skall man inte använda dom som måttstock.

Kanske är en skillnad på damerna i en farangvillage när det gäller att tro sig vara förmer på kvinnosidan iallafall.
Bor för första gången här nere i village där männen är faranger och kvinnorna Thai.
Är det den typen av kvinnor man är van vid skall man inte dra dom som ett likhetstecken med hur Thai är och tro man vet det.
Känns väl som man hamnat i en tv serie typ Amerikan house wifes fast Thai.
Inte alls den typ av Thaikvinnor, jag sett på andra ställen jag bott, typiskt nyrikt beteende.
Så är det sådana kvinnor i din fina village så skall man inte använda dom som måttstock.

Pratar inte om kvinnorna i vår village utan rent allmänt, som sagt inte alla men väldigt vanligt detta att dom ska mäta sig med varandra. Får inte din fru frågan ibland när hon träffar nya tjejer hur mycket hon får i "lön" av dig?
Lite nyfiken där Jonas, ger du henne pengar varje månad eller pröjsar du bara allt eller hur gör ni?
Hon har väl ingen egen inkomst?

Pratar inte om kvinnorna i vår village utan rent allmänt, som sagt inte alla men väldigt vanligt detta att dom ska mäta sig med varandra. Får inte din fru frågan ibland när hon träffar nya tjejer hur mycket hon får i "lön" av dig?
Lite nyfiken där Jonas, ger du henne pengar varje månad eller pröjsar du bara allt eller hur gör ni?
Hon har väl ingen egen inkomst?
Nä hon får ingen fråga om någon lön från mig, vad jag vet sen innan iallafall, hur det vart i denna villagen är jag osäker på.

Men kanske kommer andra frågor om det bara är en ung tjej med en gammal gubbe, eller om det är en mor med barn och en medelålders gubbe.

Jag sköter ekonomin när jag är hemma, för hon är inte så bra på ekonomi och planering, hon har inget haft innan.

När jag är ute på jobb så sköter hon ekonomin för henne och ungen men är det några större ekonomiska beslut tar vi det när jag kommer hem.

Sen har vi knappt umgåts med faranger med Thai fruar innan, först nu i den här villagen som vi varit ute några gånger med dom som bor här.

Sen träffat några på forumet med Thaifru någon enstaka gång.

Så frugan har knappt umgåtts med Thaikärringar som har farang män innan, så inte så många att mäta sig med.

Och jag har knappt umgåtts med faranger som har Thaifruar, hör mest av sådant förhållande skvaller här på forumet ;)

Men klart hon vill flasha lite, hon hade precis ingenting innan, en liten trähydda utan fönster vad var hon och sonen hade i sin ägo.

Umgicks med Krister ett litet tag för par år sen men förutom det som sagt, haft väldigt lite med farang/thai par att göra innan vi flyttade till denna villagen.

Så väldigt ovan vid det här beteendet både jag och hon, men jag märker ju att det är skillnad, frugan berättar hur dom slösar pengar i villagen, så dom verkar ju ha öppna konto och kallade henne kinjao när hon inte gav dricks.
Men hon förstod inte varför hon skulle betala mer än det kostade, var ju bara korkat.

Jag höll på och ramla av stolen när ena Thaikärringen kom och sa till sin gubbe att hon precis hade handlat en väska för 3000 dollar, frågade om hon inte sa fel och menade baht, nä dollar och han reagera inte ens.
Är ju rätt unga gubbar i villagen som verkar ha hyfsad inkomst, jag är inte ens yngst i villagen längre.

Får se om vi blir långvariga i en sådan village, inget beteende jag vill att det skall smitta över men än sålänge tycker hon det är ett korkat slöseri.
Sen om hon får frågor från några andra kompisar hon har tex från byn vet jag inte och bryr mig inte.

nmax,

Att vissa thailändare med pengar använder dessa för att otillåtet köpa sig fördelar samt genom sin ekonomiska och sociala status tycker sig kunna behandla andra som skit är ett problem i Thailand. Ingen tvekan om det och inget jag någonsin skulle säga emot men har jag gjort det och vad har det med sinsod att göra?

Jag tror dock inte det är särskilt vanligt att thailändare pratar om sin lön eller hur mycket pengar de har, det behövs liksom inte då de redan vet. Väldigt få thailändare gör några klassresor och väldigt få thailändare umgås med någon utanför sin klass och inom sin klass har alla ungefär samma lön och samma brist på rikedom.

Enda gången någon kan göra en klassresa, i alla fall ekonomiskt, är genom att gifta sig med en utlänning och det är bara då gamla kompisar tycker det är intressant att veta hur mycket pengar de har. Detsamma gäller givetvis när en thailändska (det är oftast kvinnor) gift med en utlänning träffar en annan thailändska gift med en utlänning och framförallt för de kvinnor som kommer från fattiga förhållanden. De flesta thailändskor gifta med utlänningar som jag känner har pluggat och jobbat i väst eller för västerländska företag och kommer således från rätt välbärgade hem, har aldrig hört dem fråga frugan hur mycket pengar hon har. Hennes gamla kompisar frågade dock ibland i början av vårt förhållande.

Därimot så finns det många snorrika Thai som har ungarna på samma skola.
Enda flashiga man ser där är väl deras, Mercor, Porchar, BMW etc.
Men dom fruarna verkar rätt trevliga, jag har ju bara träffat dom på skolan och dom går rätt enkelt klädda och har ett rätt alldagligt beteende.
Frugan har vart ute och käkat med några mammor från klassen flera gånger och vart på besök hos dom på helger så ungarna har fått leka, eller mötts på Harbor land så ungarna fått leka där.
Dom brukar ställa upp och hjälpa frugan om det är nåt med skolan etc.

Liknande trådar

V
Svar
31
Visningar
3 K
anonymous
A
S
Svar
16
Visningar